eitaa logo
آموزش مداحی معنا 🎤
38.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
54 فایل
🔮ما یه تیم ۶۰ نفره هستیم در مجموعه ی بزرگ «معنــا» برای آموزش تخصصی شما عزیزان👇 🎙️ صداسازی 🤲 دعاخوانی 🎤 نوحه‌خوانی 🥺 روضه خوانی 🎶 ردیف‌های آوازی 📋 فیش‌نویسی (زیر نظر سازمان تبلیغات) 👤 ادمین ثبت نام 👇 @admin_maana تماس با ما 0919 9702375
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بخشی از صحبت‌های حاج مهدی سماواتی در مورد مداحی و دعاخوانی🔰 💠مناجات خوانی، دعاخوانی، زیارت خوانی و مداحی هرکدام حال وهوای متفاوتی دارد که خواننده باید این فضاها را درک کند، باید تشخیص بدهد، مثلاً وقتی مقابل حرم سیدالشهدا(ع) می ایستد و عرض سلام و ادب می کند طبیعتاً این سلام با آن دعایی که می خواند متفاوت است. 🔸 گاهی حال و هوای این دعا با آن مناجات هم متفاوت است و فضاهای اینها باید دریافت و درک شود و منطبق بر اینها باید این حال و هوا را به مخاطب منتقل کنید. 🔹حال و هوای مناجات‌خوانی، دعاخوانی، زیارت‌خوانی و مداحی با هم متفاوت است و تمام اینها برای یک ستایش گرِ خوب، واقعی و کسی که می خواهد در عرصه اجتماعی کار و تبلیغ کند، لازم و واجب است یعنی از هم جدا نیستند. 🔸حالا ممکن است که الان این شاخه ها از هم جدا شده باشند و بگویند فلانی دعاخوان است یا فلانی مناجات خوان است، ولی کسی که وارد عرصه مداحی می شود باید دعاخوان خوبی هم باشد چون دعاخوان خوب، مداح خوب است و مداح خوب دعاخوان خوب است یعنی اگر این بال را نداشته باشد طبیعتاً در پروازش نقص دارد و اگر به سمت دعاخوانی نرود از خیلی چیزها فاصله دارد. ❇️دعا سبک زندگی است، دعا معرفت نفس و معرفت الله است، من اگر از این خصوصیات عاری باشم و از آن ها فاصله داشته باشم، طبیعی است در مداحی ام هم نقص دارم.❇️ ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠در بررسی یک برنامه ی مداحی، بایستی به موارد زیر توجه خاصی داشت از جمله: ۱. سطح ادبی با دقت نظر در موارد زیر: (۱_۱) سلامت شعری: 🔸 شعر انتخاب شده توسط مداح، از نظر «دستوری»، «موسیقایی»، یعنی ردیف و قافیه و وزن، محتوایی و... بی نقص و عیب باشد. طبیعی ست عیب ها و ضعف های موجود در شعری که ارائه می شود، نمایان گر میزان درک مداح از شعر و سطح تأمل او در این زمینه خواهد بود. (۲_۱) بهره‌مندی شعر از محتوای قوی: 🔹شعر انتخابی بایستی دارای درون مایه و مضمونی قوی، همراه با پیامی هدفمند و جریان ساز باشد تا ضمن شور، شعور را در مستمع برانگیزد. بدیهی است اشعاری که در آنها ابعاد زیر متجلّی شده باشد، در تکوین محتوای برنامه مداحی و تعمیق آن نقش بسزایی دارد. ▪️توجه به سیره ی اهل بیت و معرفی فرهنگ متعالی زندگی با ذکر رفتار و گفتار ایشان. ▪️بهره مندی از مضامین عالی قرآنی یا ادعیه، احادیث و روایات نقل شده از معصومین(ع). ادامه دارد... ─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوسروده بسیار زیبا 💠برادر گرانقدر یوسف رحیمی «از اساتید شعرشناسی معنا» ❇️برای حال‌وهوای این روزهای سوختگان‌فراق و سفرآسمانی ❇️ چه سِرّی‌ست؟ چه رازی‌ست؟ چه ناز و چه نیازی‌ست؟ غم هجر عجب قصۀ پر سوز و گدازی‌ست ببینید که این دهر عجب شعبده‌بازی‌ست که در روز و شب هر دل آشفته فرودی و فرازی‌ست یکی با من دلسوخته از صبر غریبانۀ ایوب سخن گفت یکی پیرهن صبر به تن داشت و از غربت و دلتنگی یعقوب به من گفت یکی بر لب او نام اویس آمد و از رایحۀ روشنی از سمت قَرَن گفت یکی محو علامات ظهور و... سخن از شام و یمن گفت یکی از غم آوارگی و داغ وطن گفت ولی هر چه که گفتند فقط تازه شده داغ من و این دل مشتاق من و این دل جا مانده‌ام از قافلۀ عشق چه شد آه دل از قافله جا ماند؟ از آن سیل خروشان چه شد این قطرۀ دلتنگ جدا ماند؟ دلم تشنۀ یک جرعه از آن آب بقا ماند چرا ماند؟ کجا ماند؟ اسیرانه ز پرواز رها ماند در این برزخ تردید چرا ماند؟ چه دلگیر شده لحظه به لحظه همۀ عمر برایم چه شد سعیِ صفایم؟ چه شد هروله‌هایم؟ بلند است به فریاد صدایم که من تشنۀ یک بوسه بر آن خاک بر آن حسرت افلاک بر آن تربتِ پاکِ حرم کرب‌وبلایم یکی با جگر سوخته از آتش هجران به من گفت بیا سر بگذاریم به صحرا و بیابان بگو راه کدام است؟ یکی با دل آشفته و با حسرت بسیار به من گفت دلم تشنۀ دیدار دلم تشنۀ دیدار امام است یکی گفت بیا عاشق مهجور از این فاصلۀ دور فقط مرهم زخم دل مجروح سلام است یکی گفت بیایید که موجیم که آسودگی ما عدم ماست که این حسرت جانکاه که این غربت ناگاه برای من و تو فیض مدام است بیایید که این شوق مضاعف قعودی است که ماقبل قیام است یکی گفت خدایا چه کنم چاره؟ که این داغ عظیم است یکی گفت بیا ای دل جا مانده خدای من و تو نیز کریم است بیا، بال سفر بال نسیم است بیا، بال و پری هست امید سفری هست که پرواز در این راه اگر چه شده دشوار ولی باز اگر عاشق و دلباخته باشی اگر از عطش و داغ دلت از نم اشکت پر پرواز و سفر ساخته باشی شود روزی تو لحظۀ دیدار شود رزق تو این‌بار طواف حرم یار طواف حرم سیدالاحرار همان صحن خدایی همان پنجرۀ صبح رهایی :: بیا همسفرِ عشق بیا دل بسپاریم به جاده بیا پای پیاده اگر شعله آهِ دل سوزان خود افروخته باشیم امید است که توفیق، رفیق دل ما باشد و این مرتبه ما همسفر جابر دلسوخته باشیم بیا زائر دلسوخته باشیم بیا، عشق در این جاده چراغ است «چراغی که فروزندۀ شب‌های فراق است» بیا دل بسپاریم به این راه به این سیر الی‌الله که یک‌روز از این جاده به سرمنزل عشاق رسیدند همان‌ها که دل از خویش بریدند همان‌ها که به جز دوست ندیدند همان‌ها که شنیدند در این راه صدای دل خود را بیا دل بسپاریم به این راه به این زمزمه‌هایی که به ناگاه به گوش دلمان می‌رسد از دور بیا گوش کن این زمزمه را زمزم جاری‌ست پر از عطر بهاری‌ست صدای سخن جابر انصاری اگر نیست صدای سخن کیست؟ که در حال سلام است به سالار شهیدان و به یاران شهیدش ببین دشت لبالب شده از عطر نویدش شده زنده دل هر کسی از گفت و شنیدش: «عطیه! عجب عطر نجیبی عجب رایحۀ روح‌فریبی عجب نفحۀ سیبی... رسیدیم به سرمنزل عشاق رسیدم به خاک حرم عشق به آن قبلۀ آفاق بیا دل بسپاریم به جاری فرات و بشوییم دل از غربت راه و بشتابیم به پابوسی خورشید نجات و شفیع عرصات و قتبل العبرات و بمیریم به پایش بگردیم فدایش که باشیم یکی از شُهدایش که ما نیز در این مقتل عشاق دگر هم‌قدم مسلم و جونیم دگر هم‌نفس حرّ و حبیبیم که ما نیز شهید غم مولای غریبیم شهید حرم کرب‌وبلایی» :: به او همسفرش گفت: «اگر چه که پر از شوق و امیدیم ولی دیر رسیدیم در این معرکه تیغی نکشیدیم در این واقعه داغی نچشیدیم نه رزمی نه نبردی نه بر چهره نشسته‌ست غبار غم و دردی مگر می‌شود آخر که ما همدم این قافله باشیم؟» ولی جابر دلسوخته ناگاه به او داد جوابی که چنان تشنه‌لبی را برسانند به سرچشمۀ آبی به او گفت: «شنیدم که فرمود: حبیبم، رسول دوسرا حضرت خاتم اگر از عمل خیر گروهی دل تو شده مسرور همان اَجر برای تو هم ای عاشق صادق شده منظور تو دلدادۀ هر قوم که باشی شوی روز حساب از پی آن قافله محشور تو هم همدم آن طایفه در روز جزایی» :: عجب حُسن ختامی عجب لطف تمامی عجب فیض مدامی چه زیبا سخن و نیک کلامی عجب فوز عظیمی! چه مولای کریمی! بیا ای دل بی‌تاب که از کعبۀ احباب رسیده‌ست شمیمی که از سوی جنان باز وزیده‌ست نسیمی تو ای دل چه نشستی! اگر چون صدف اشک شکستی ولی لحظه‌ای از پا ننشستی که گفته‌ست که از قافلۀ عشق جدایی؟ تو اینجایی و در شور و نوایی تو از خاک جدایی تو در عرش رهایی کجایی مگر آخر تو کجایی؟ بیا چشم دلت را بگشا خوب نظر کن تو در کرب‌وبلایی تو لبریز صفایی تو همراه تمام شُهدایی تو در حال طواف حرم خون خدایی ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سعی کنیم به حرکات کلمات دقت داشته باشیم و متناسب با قافیه اشعار اون کلمات رو بخونیم. نکته‌ای بسیار مهم در این مورد به کلام کربلایی عبدالحسین شفیع پور ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مجموعه آموزش مداحی معنا عروج ملکوتی آن عارف بالله را به عموم شیعیان تسلیت عرض می‌نماید.🔰 ─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترنم ۲۷.mp3
26.18M
🎵 (عنصر خیال (قسمت یازدهم)_استعاره ۲) ❇️کسانی که مایلند نگاه جدیدی به بحث شعر داشته باشند و شعر مناسب اجرا در هیات رو بشناسند حتما این صوت ها رو دنبال کنند❇️ دسترسی به قسمت‌های قبل با هشتک: 👈 👉 🎤با اجرای: استاد سید محمد جواد شرافت و 🎤افاضه: استاد سید مهدی حسینی ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزش مداحی معنا 🎤
#صداسازی #شناخت_صدا 🔰نقش مکانیسم تنفسی در تولید صدا🔰 💠مکانیسم تنفسی موجب بروز دو نوع جریان هوا می
🔰نقش مکانیسم تنفسی در تولید صدا🔰 ❇️الف) اندام های تنفسی:❇️ 💠اندام های تنفسی عبارتند از (شش ها، دیافراگم، نای، نایژه ها، نایژک ها) 🔸۱. شش‌ها: دو اندام اسفنجی شکل هستند که در درون قفسه ی سینه جای دارند و به وسیله دو نایژه به نای متصل می شوند. 🔹۲. نایژه‌ها: هریک به لوله‌های کوچک‌تری به نام نایژک‌ها تقسیم می‌شوند. 🔸۳. نایژک‌ها: در تمام شش‌ها پراکنده شده‌اند. 🔹۴. پرده دیافراگم: در قسمت زیرین شش‌ها یک پرده ماهیچه‌ای وجود دارد که قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند. این پرده به شکل یک قوس است که در هنگام انقباض قسمت بیرونی آن به طرف بالا می‌رود و تا حدودی به شکل گنبد در می‌آید و باعث می‌شود تا حجم قفسه سینه کم شده، به جداره خارجی شش‌ها فشار وارد شود و هوای داخل شش‌ها به بیرون رانده شود. این عمل را «بازدم» می‌گویند. خاصیت اسفنجی باعث می‌شود که شش‌ها دوباره به حالت اول برگردند. در این هنگام فشار هوای درون شش‌ها کم تر از هوای بیرون است و در نتیجه هوای خارج به درون شش ها مکیده می شود. این عمل «دم» نام دارد. 🔸۵. نای: شش‌ها به وسیله دو لوله غضروفی به نام نایژه به نای وصل می‌شوند. نای خود به گلو وصل می شود. لوله های نای از حلقه های غضروفی تشکیل شده اند که به وسیله ی بافت های ماهیچه ای به یکدیگر متصل می‌شوند. ادامه دارد... ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
eitaa_5.0(1716).apk
24.64M
🛑 نسخه جدید ایتا منتشر شده است. ✅ با قابلیت برگزاری لایو دوستان و همراهان عزیز، حتما پیام‌رسان ایتا را بروزرسانی کنید تا بتوانید از آموزش ها و لایوهای جدید که انشالله به زودی اعلام خواهد شد استفاده کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اضطراب دارید؟! ❇️سعی کنید زودتر تو‌ محل اجراتون‌ حاضر بشید❇️ مطالبی رو پیرامون همین موضوع از لسان استاد حسین پاک نژاد «مدرس فن بیان» بشنویم... ─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بخش‌هایی از صحبت‌های حجت‌الاسلام سید نزار موسوی در مورد دعاخوانی🔰 💠دعاخوانی به معنای انتخاب دعای مناسب در زمان مناسب، مکان مناسب و برای مردم مناسب است؛ این چهار کلمه خیلی مهم هستند. در ابتدا باید دعای مناسب را انتخاب کنیم. نمی‌شود هر جایی و هر زمانی، هر دعایی را خواند و باید دعا با زمان مناسبت داشته باشد. ❇️ مثلا نمی‌شود در ایام شب‌های قدر دعایی که با این شب‌ها مرتبط نیست خوانده شود و مکان باید مناسب باشد مثلا در روز عرفه باید دعای عرفه خوانده شود نه دعای دیگری.❇️ 🔸 همچنین بعضی وقت‌ها مردمی در مکانی هستند که اهل دعا خواندن نیستند و نمی‌شود برای آنها دعا خواند چون برخی از مجالس آماده برای دعاخوانی نیستند. 🔹به تعداد قاریان دعا، شیوه دعاخوانی وجود دارد اما شیوه‌های کلی شامل شیوه دعاخوانی به لهجه عربی، سبک زبان فارسی، سبک هندی، سبک خلیجی، سبک شام(سوریه و لبنان) و شیوه عراقی است. ─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مداحی فقط شعر و صداست؟!🔰 💠مداحی نمی‌تواند کار هرکس باشد، شاید عده‌ای بر این تصور باشند که این کار مسأله‌ای ندارد، مقداری مقتل می‌خوانیم، مقداری شعر هم جمع آوری و حفظ می‌کنیم و نهایتاً یک صدایی هم بر روی آن تمرین می کنیم، آن وقت می رویم به مجلس عزا و انجام وظیفه می نماییم. 🔹 باید گفت خیر! چنین نیست زیرا انسان در تصورات و اوهامات نمی تواند سیر نموده و فعلی را صورت دهد، لهذا باید در بیداری و هوشیاری کامل و با ریاضت کشیدن و دنبال کسب علم دین، معارف، شناخت، اخلاق و محبت اهل بیت علیهم السلام در دل داشتن و خالصانه ادای وظیفه نمودن این مسیر را طی نماید. 🔸یک مداح خوب می تواند با دو خط شعر پرمغز و پرمحتوا که در عین حال سوزناک باشد، معنای حقیقی قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام مظلومیت و شهادت آن بزرگوار را رسانده و مستمع را از حال طبیعی به فوق طبیعی و متعالی سوق دهد که در نهایت، اشک، این زیباترین عنصر لطیف از چشم دل سوختگان و شیفتگان امام شهیدان خارج می گردد. ❇️همین حالات، بالاترین و اوج به کمالات انسانی بعد از شناخت و معرفت واقعی پیدا کردن است، انشاء الله. زیرا در حدیث فرموده اند چشمی که برای امام حسین علیه السلام بگرید، روز قیامت گریان وارد محشر نخواهد شد.❇️ ─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ضرورت تاسیس تشکیلاتی برای منصب مداحی🔰 💠تعیین حدود و ثغور مداحی: البته باید بتدریج طوری بشود که این سِمت مدّاحی - که واقعاً یک منصب است - حدود و ثغوری هم پیدا کند. 💠خصوصیات مداحی: مداحی اهل بیت، خیلی بالاست. هم مقام بالا و هم تأثیر زیادی در جامعه و ذهن مردم دارد. باید بدانید که چه کسی مداح است، مقدّمات کار مداحی او چیست، چه قدر شعر می‌داند، چه قدر حفظ است و چه قدر می‌تواند بخواند؟ این خصوصیات را باید مرکزی عهده‌دار شود. حالا نمی‌دانم این مراکز مرسوم باید این کار را بکنند یا خود شما به کیفیتی فکرش را می‌کنید. این چیزی است که دنیا و نیازهای جامعه‌ی امروز، غیر از آن را بر نمی‌تابد و قبول نمی‌کند. باید این طور باشد. ❇️کسانی که رسماً این منصب را به عهده می‌گیرند و لباس مقدس ستایش اهل بیت(علیهم‌السّلام) را بر تن می‌کنند و مردم، آنها را به این عنوان می‌شناسند، بایستی خصوصیاتی داشته باشند و مرکزی باشد که آنها را با این خصوصیات تشخیص بدهد و صحه بگذارد. ❇️ (۱۳۶۸/۱۰/۲۸) 🔸ادامه دارد...🔸 ─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزش مداحی معنا 🎤
#رسالت_مداحی 💠در بررسی یک برنامه ی مداحی، بایستی به موارد زیر توجه خاصی داشت از جمله: ۱. سطح ادبی
💠در هفته گذشته برای بررسی یک برنامه ی مداحی، توجه به مواردی را ذکر کردیم و حال ادامه این موارد: (1-3) هنری بودن شعر: 🔸 محتوای شعر، بایستی در قالبی هنری ارائه شده باشد تا میزان تأثیرگذاری آن بر مستمع، عمیق و مداوم باشد. (1-4) شورآفرینی: 🔹شعر بایستی دارای بار عاطفی قوی باشد تا مداح بتواند احساس مستمع را برانگیزد و باخود همراه کند. بنابراین انتخاب اشعار حماسی، حسی و عاطفی ـ که هر کدام به نحوی دل و جان مخاطب را به تحریک وامی دارند ـ می توانند برنامه مداح را پرشور و بانشاط بدارند. (1-5) انتخاب شعر به اقتضای مجلس: 🔸معمولاً آنانی را که صرفاً در مداحی به تقلید می پردازند می توان از این منظر شناخت، چرا که براحتی در این مواقع ـ اصطلاحاً ـ مشت شان در پیش اهل فن باز می شود. وقتی مداح، از لحاظ شعری آگاهی لازم را نداشته، صرفاً به تقلید بپردازد، نمی تواند اقتضای مجلس را بشناسد و به میزان نیاز و خواسته مستمع، شعر را انتخاب و ارائه کند. (1-6) درست خوانی شعر: 🔹 گاه مداح، شعر خوبی انتخاب می کند اما از عهدة خوب خواندن آن برنمی آید. پیاده کردن یک شعر، خوب نیاز به هنرها و شگردهای خاص مداحی دارد که بسیاری از هیأتی ها ـ گرچه خواننده و مداح نیستند ـ امّا براحتی می توانند میزان موفقیت مداح را در این باره، به صورت حسی درک کنند و میان ضعف ها و قوت ها تمایز ایجاد نمایند ─┅═𑁍᪥🏴᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا