✅ بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی (۳)
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) با همکاری نهادهای عالی پژوهشی و آموزشی، سومین نشستی علمی با عنوان «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» را برگزار میکند:
🔸 سخنران این نشست استاد حسن معلمی (دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و رئیس انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم) و میزبان حجت الاسلام سید اباذر نبویان (عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و عضو انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه قم) میباشند.
🔹 همچنین زمان برگزاری نشست روز چهارشنبه 2 اسفند ماه ساعت 19 خواهد بود و علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی میتوانند به کانال زیر مراجعه فرمایند:
🆔 @Imam_Ali_11
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۱)
💠 موضوع: امکان عام، مقالۀ استاد مهدی حائری (نقدی بر دیدگاه علامه طباطبایی)
🔸 فلسفۀ ما (فلسفۀ اسلامی) میگويد پس از مفهوم هستی و مفهوم شی هيچ مفهومی شناختهتر از مفهوم ضرورت و لاضرورت نيست و، بنابراين، لازم نيست ضرورت و لاضرورت را به چيزی تعبير و تفسير کرد. حال اگر ضرورت را به وجود نسبت داديم و گفتيم ضرورت وجود، اين مفهوم، مفهوم وجوب خواهد بود و اگر آن را به عدم نسبت داديم و گفتيم ضرورت عدم، مفهومِ امتناع حاصل خواهد شد.
🔹 لاضرورت را هم اگر به عدم نسبت داديم يا به وجود اضافه کرديم و گفتيم لاضرورت عدم يا لاضرورت وجود، مفهوم امکان عام به دست خواهد آمد. و اگر لاضرورت را در آن واحد به عدم و وجود هر دو نسبت دهيم و از آن سلب ضرورت طرفين بسازيم، امکان خاصی را اعتبار کرده ايم.
🔸 اينها همه اصطلاحات منطق و فلسفه است که از فلاسفۀ اسلامي در دست داريم، اما فلسفۀ اروپايي با اين اصطلاحات توافق کامل ندارد. فلسفه مزبور يک امکان را در مقابل امتناع فرض کرده و نام آن را possibility اصطلاح کرده و امکان ديگري را در مقابل وجود اعتبار کرده و آن را contingency ناميده است...
📝متن مقاله:
B2n.ir/philoscience.834
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کتاب « الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیستشناسی معاصر »
💠 این کتاب اثر حجتالاسلام حمیدرضا شاکرین استادگروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که به همت انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.
🔸 الحاد مدرن یا الحاد معاصر رویکردی نو در خداناباوری است که بنیادهای آن به دو، سه قرن اخیر باز میگردد؛ ولی محصول آشکار و بارز آن در سالهای آغازین قرن ۲۱ رخ نموده است. مشهورترین خداناباوران جدید که در این زمینه آثار پرسروصدایی را منتشر کرده و به سوارکاران الحاد نوین شهرت یافتهاند، عبارتاند از سم هریس، ریچارد داوکینز، دنیل دنت و کریستفر هیچنز. شخصیتهای دیگری همچون استفن هاوکینگ، ویکتور استنجر و یوال نوح هراری نیز در بسط الحاد از طریق علم و دانش نقشآفرین بودهاند.
🔹 در بخشی از این کتاب آمده است: «جان لنوکس» معتقد است قوانین طبیعی چگونگی رخدادهای فیزیکی را بیان میکنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیفگر و پیشبینی کننده است، نه آفریننده. اگر بهجای تبیین جهان، از ما خواسته شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای فرانک ویتل توضیح دهیم، یا مثل هاوکینگ مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی میتوانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار میکند، اما نمیتوانند بیان کنند که از کجا آمده است!
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#فلسفه_زیست_شناسی
#معرفی_کتاب
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی (۷)»
💠 هفتمین جلسه از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید.
🔹در این نشست حجتالاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند.
🎙 فایل صوتی جلسه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#جامعه_شناسی_دین
#درس_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی 7.mp3
18.13M
🎙هفتمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
❇️ استاد: حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
.
✅ برهان پذیری خداوند؛ چالشها و تبیینها
💠 مجمع عالی حکمت اسلامی نشستی علمی با عنوان «برهان پذیری خداوند؛ چالشها و تبیینها» را به صورت حضوری و مجازی برگزار میکند.
🔸 ارائه دهندگان این نشست حجتالاسلام عسگری سلیمانی امیری، دکترمحمد ممحمدرضایی و دکتر یوسف دانشور و دبیر علمی حجتالاسلام دکتر محمد جعفری میباشند.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲ و محل برگزاری مجمع عالی حکمت اسلامی به نشانی: قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲ خواهد بود.
💻 علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://hekmateislami.com/live
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#الهیات
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 برای تولید علم دینی و دستیابی به علوم انسانیِ منبعث از اسلام و متناسب با اندیشه و فرهنگ اسلامی، چارهای جز تعریف علم و دسته بندی علوم با رویکرد اسلامی نیست و به هیچ روی نمی توان مبتنی بر تعریف و تقسیمی از علم که بر پایه مبانیِ مکتبی دیگر و در فضای فرهنگی و تمدنی متفاوت و نشات گرفته از اقتضائات خاص آن فرهنگ و تمدن، انجام پذیرفته است، به مقصد علم دینی و علوم انسانی اسلامی رهسپار شد و به دست یازیدن به چنین مقصودی هم امید داشت؛ که به قول سعدی: « ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی / کاین ره که تو میروی به ترکستان است »
📚برگرفته از کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی» اثر آیت الله محمدحسین ملکزاده
معرفی کتاب:
🌐 B2n.ir/philoscience-841
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_دینی
#طبقهبندی_علوم
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 دستیابی ایران به دانش فنی تولید باتری لیتیومی با الکترولیت جامد
🔸 محققان ایرانی موفق شدند از الکترولیتهای جامد بهجای الکترولیتهای مایع در باتریهای لیتیومی استفاده کنند. ازآنجاکه یکی از معضلات امروزه بشر، تأمین انرژیهای پاک و استفاده از جایگزینی مناسب برای سوختهای فسیلی است؛ استفاده از این باتریها، تا حد زیادی راهگشا است.
🔹 از مهمترین مزایای این باتریها میتوان به قابلیت شارژ سریع، ولتاژ و دانسیته انرژی بالا، سبکی و کم حجم بودن و عمر نسبتاً طولانی اشاره کرد. این مزایای کم نظیر سبب شده تا باتریهای لیتیومی یکی از گزینههای اصلی جهت ذخیرهسازی انرژی در شبکههای عظیم باشند.
📝متن خبر: B2n.ir/n57258
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۲)
💠 موضوع: بحثی درباره امکان (پاسخ علامه طباطبایی به مقاله استاد مهدی حائری يزدی)
🔸 در بحث عقود ثلاثه که نسبت شی را به وجود و عدم به سه قسم وجوب و امتناع و امکان تقسيم می کنيم می گوييم که مفهوم ( و، به عبارت صحيح تر، شی مفروض) يا ضروری الوجود است يا نه، و در صورت دوم يا ضروری العدم است يا نه. آنچه ضروری الوجود است واجب، و آنچه ضروری العدم است ممتنع، و آنچه ضروری الوجود و ضروري العدم نيست ممکن می باشد.
🔹 البته نظر به اين که تقسيم عقلی است و دائر بين نفی و اثبات مي باشد، قسم دوم در تقسيم اول و همچنين قسم دوم در تقسيم دوم سلب تحصيلی است و امکان به حسب اصل از دو سلب تحصيلی به وجود می آيد، ولي نظر به اين که حقيقت تقسيم (تقسيم جزئي بر کلياتش) تکثير واحد است، به ذکر قيود جايز الانضمام به طور استيفا که با ضم هر قيدی قسمی از اقسام به وجود آيد، و از اين جاست که در تقسيم عقلی، وحدت مقسم، اعميت مقسم نسبت به هر قسم و مساوات آن با مجموع اقسام و مبانيت اقسام نسبت به همديگر چنان که در فن مناظره بيان شده لازم است...
📝متن کامل:
B2n.ir/philoscience-847
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ گزارش سخنرانی علمی دکتر سیدی فرد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
💠 است و باید از یکدیگر منطقا استنتاج میشوند
🔸 استنتاج منطقی متقابل «است» و «باید» محظور منطقی ندارد. میان گزارههای هنجاری و توصیفی هم رابطۀ استنتاجی وجود دارد و هم رابطۀ غیر-استنتاجی.
🔹 هیوم در رسالهای در باب طبیعت انسان بیان میکند از اینکه مولفان ناگهان از گزارههای توصیفی نتایج هنجاری میگیرند؛ یعنی از است و نیستها به باید و نبایدها میرسند دچار تعجب میشود. غالب اندیشمندان مسلمان نیز همین نظر را دارند.
🔸 دیدگاه مشهور در میان منطقدانان، اهل بلاغت و دانشمندان اصول فقه- در سنت تعلیمی مسلمانان- این است که گزارههای هنجاری از اساس صدق و کذبپذیر نیستند. صدق هم، طبق بیان آنها، مطابقت با واقع است و به تبع گزارۀ هنجاری اساساً ناظر به واقع نیست.
🔹 به نظر میرسد این دیدگاه قابل مناقشه است. یعنی اولاً گزارههای هنجاری نیز صدق و کذبپذیرند- به همان معنایی که گزارههای توصیفی صدق و کذبپذیرند- و ثانیاً رابطۀ استنتاجی متقابل میان گزارههای هنجاری و توصیفی هیچ محظور منطقی ندارد. همچنین، این بحث به دلایل گوناگون ثمرات و نتایج مهمی در علم اجتماعی دارد....
🎙 سخنرانی دکتر سیدی فرد (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (گنگرۀ بین المللی علوم انسانی اسلامی- کمیسیون فلسفه و روششناسی)
📝 گزارشی از این نشست :
B2n.ir/philoscience-848
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#منطق
#روش_شناسی_علم
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
33.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تز بیطرفی علوم، یک تفکر قرن هجده و نوزدهیست
💠 بحث علم و ماهیت علم در مغرب زمین خیلی مورد توجه و اعتناست، فیلسوفان بزرگ علم در این مسئله کار کردند و علمای [علم] اجتماعی در این مسئله کار کردند.
🔸 این تصور که در میان افراد رایج است که علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد، [پس] علوم انسانی هم اسلامی و غیر اسلامی ندارد یک تفکر قرن هیجده و نوزدهی است.
🔹 از نیمههای قرن بیستم تا هم اکنون بعید میدانم هیچ متفکری در باب علم این نظر را داشته باشد، ممکن است درون علوم که تاملات فلسفی ندارند، کسانی معتقد باشند.
🎙 برگرفته از سخنان آیتالله آملی لاریجانی در نشست هماندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ خواجه نصیرالدین طوسی 💠 محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث، ف
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ معرفی خواجه نصیرالدین طوسی
💠 به مناسب روز بزرگداشت محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث؛ فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضیدان و منجم ایرانی شیعه در قرن هفتم هجری
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience