✅ الاهیات عملی؛ چیستی، ضرورت، روش
💠 گروه کلام مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سومین سخنرانی از سلسله سخنرانیهای پائیزه این گروهِ را با موضوع «الاهیات عملی؛ چیستی، ضرورت، روش» برگزار میکند.
🔸 این سخنرانی در روز دوشنبه 22 آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت 16 و در دفتر مؤسسه حکمت و فلسفه ایران واقع در خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4 برگزار خواهد شد و همچنین سخنران این جلسه آقای دکتر محسن جوادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم خواهد بود.
🔹 این جلسه بهصورت حضوری و مجازی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند جهت شرکت در آن به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/irip/kalam
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#الاهیات_عملی
#سخنرانی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی
💠 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه، دورهای با موضوع «دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی» برگزار میکند. سرفصلها و اساتید این دوره به شرح زیر است:
🔘 متن و علوم انسانی اسلامی، مدرس: استاد رمضان علی تبار فیروزجائی
🔘هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی، مدرس: استاد مسعود فیاضی
🔘 فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی، مدرس: استاد مجتبی رستمی کیا
🔘 دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی، مدرس: استاد رضا حبیبی
🔸 علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این دوره به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://nsayeh.com/?p=6093
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ابوعلی الحسن بن الهیثم
💠 ابوعلی الحسن بن الهیثم مشهور به ابنهیثم فیزیکدان، ریاضیدان و اختر شناس مسلمان است که در غرب به نام آلهازن (Alhazen) شهرت دارد و از او به عنوان « پدر علم نورشناسی مدرن» یاد میشود.
🔸 مهم ترین اثر وی کتاب علم المناظر است که بهترین کتاب فیزیک نور در دوران اسلامی است و بر نوشتههای نورشناسی راجر بیکن، ویتلو و کپلر در مغرب زمین و نیز بر آثار بسیاری از دانشمندان اسلامی بعد از خود تاثیر گذاشته است.
🔹 ابن هیثم علاوه بر تحقیقات و رسالهای که دربارهٔ نور نوشت، ذرهبین را ساخت و به نسبت زاویه تابش و زاویه شکست نور پی برد و اصول تاریکخانه (اتاق تاریک) را شرح داد. نتیجه این تحقیقات و اکتشافات او آغازکننده تحولاتی بود که بعدها به ساخت دوربین عکاسی، دوربین سینما و پروژکتور پخش فیلم منجر شد.
📝متن کامل : B2n.ir/g26463
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
20.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 جایگاه نظام ارزشی در علوم انسانی
💠 در علومی که بر اساس ارزشها تفاوت میکند نتیجه گیریها، باید اول آن نظام ارزشی تثبیت بشود (یعنی فلسفه ارزشها، فلسفه اخلاق).
🔸 خود این نظام ارزشی مبتنی بر باورهایی است، که تا آن باورها تثبیت نشود (که عمدتا با فلسفه ها [تثبیت می شود]، این باورها فلسفه مضاف است فلسفه اخلاق است، فلسفه ارزشهاست. همه اینها مبتنی است بر متافیزیک) تا آن مسئله فلسفی درست [تبیین نشود] و آن هستی شناسی که نظرهای قابلی که نتیجه اش خداشناسی است به دست نیایید، همه اینها بی پایه است.
🔹بخشی از علوم انسانی، آنهایی که از قبیل مسائل متافیزیکی را بحث میکنند و نتایج یقینی به بار میآورند، اساس است برای همه علوم انسانی. پس اول باید آن نظام ارزشی را دقیقا پیدا کرد [و] آن نظام ارزشی مبتنی است بر باورها. پس اول آن علوم انسانی را باید استحکام بخشید که پایه نظام ارزشی است.
📼 برگرفته از بیانات علامه مصباح یزدی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه_مضاف
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ارتباط حکمت و شریعت
💠 دکتر غلامرضا اعوانی در نشست «راوی حکمت» گفت: یکی از شرایط حکمت این است که عقل بر قوای دیگر تسلط داشته باشد. اگر بخواهید به سوی حکمت حرکت کنید عقل باید هدایت شود. عقل تکویناً به ما داده شده و پیامبر برای دادن عقل نیامدهاند، بلکه برای هدایت آن آمدهاند تا ما را به سعادت برسانند. در واقع چیزی که بین دین و حکمت مشترک است سعادت انسان است.
🔸 عقل جهان امروز فقط دنیوی است و طول ندارد، اما من قرآن را به صورت کتاب حکمت میبینم. چراکه هرجا حکمتی دیدم متوجه شدم که قرآن بهتر از آن را بیان کرده است. به عنوان مثال اگر افلاطون میگوید که «خدا اول همه چیز، وسط همه چیز و آخر همه چیز است» قرآن از آن بهتر گفته «هو الأول والآخر والظاهر والباطن».
🔹 حکمت، گمشده جهان امروز است، اصولاً در گذشته هر علمی را حکمت میگفتند و ما چیزی به عنوان فیزیک نداشتیم و به آن میگفتند حکمت طبیعی، مثل حکمت ریاضی و … که برگرفته از ماوراءالطبیعه و الهیات است. این درحالی است که ریاضیاتِ ما تصور است، یعنی انتزاع شده است و در علم ارتباط آن را با خدا مطرح نیست، ولی در حکمت یعنی هر مرتبه علم با مرتبه بالاتر توجیه میشود. عقل جزئی نمیتواند خودش را توجیه کند و باید با عقل کلی توجیه شود.
📝متن کامل : B2n.ir/h06626
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمت
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ تکنولوژی و فرهنگ؛ تاملات انتقادی با رویکردهای فلسفی- تاریخی
💠 همایش ملی «تکنولوژی و فرهنگ: تاملات انتقادی با رویکردهای فلسفی- تاریخی» به همت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و با همکاری چندین سازمان و نهاد علمی کشور برگزار میشود.
🔸 محورهای این همایش عبارتست از: زیست دینی، آفرینش هنری، سواد تکنولوژی، آموزش مجازی، انتقال تکنولوژی، سلامت و طبی سازی، زیست شهری و معماری، زیست سیاست و روان سیاست، هوش مصنوعی و آینده انسان و تاریخ تکنولوژی در تمدن اسلامی.
🔹 این همایش ملی در روزهای 16و 17 دی ماه در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود و آخرین مهلت جهت ارسال چکیده مقالات 10 آذر ماه 1402 میباشد.
🔸مقالات این همایش ملی علاوه بر نمایه شدن در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ، در مجلات فلسفه علم و پژوهشهای علم و دین نیز منتشر خواهد شد. علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر جهت شرکت در این همایش به آدرس ihcs.ac.ir/tcnc مراجعه فرمایند.
📝متن خبر : B2n.ir/k39449
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مطالعات_فناوری
#فلسفه_تکنولوژی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 فلسفه علم خاص، معمولا جنبه «پسینی» دارد و زمانا بعد از تاسیس و شکلگیری یک علم، به وجود میآید، و با نگاهی درجه دو از آن و درباره آن [علم] بحث میکند. اما اگر در چهارچوب نظام مدیریت دانش، جامعه علمی با عنایت به نیازی مشخص و برای پاسخگویی به مسائل ویژه در یک حوزه معین، با یک طراحی آگاهانه، شروع به فعالیت علمی هدفمند و پژوهشی برنامهریزی شده در آن زمینه کنند و متعاقب آن، در جهت نظریه پردازی و سپس، تدوین و شکلدهی به علم در آن حوزه معرفتی تلاش نمایند، آنگاه میتوان یک فلسفه علم خاص که جنبه «پیشینی» داشته باشد را نیز تصور نمود.
📚برگرفته از کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی» نوشته آیت الله محمدحسین ملکزاده
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#مدیریت_دانش
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی
💠 پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی به همت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با همکاری چند نهاد علمی و پژوهشی دیگر با هدف تقویت زمینههای مساعد و توجه به ضرورت تولید دانش علوم انسانی و اسلامی و ایجاد ظرفیتهای انگیزشی و حمایتی به پژوهش و نوآوری دراین علوم برگزار خواهد شد.
🔸 در این جشنواره شرکت کنندگان در دو بخش بزرگسال (بالای ۳۵ سال) یا جوان (زیر ۳۵) هستند و در دو سطح برگزیده (اول، دوم، سوم) و شایسته تقدیر از افراد برتر تجلیل می شود. اختتامیه جشنواره تیر ۱۴۰۳ برگزار میشود.
🔹 همچنین آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان ۱۴۰۱ منتشر شده، امکان حضور در این جشنواره را دارا میباشند و علاقهمندان جهت شرکت در این جشنواره میتوانند حداکثر تا ۳۰ آبان آثار خود را به دبیرخانه آن ارسال نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به farabiaward.ir مراجعه فرمایید.
📝 متن خبر : B2n.ir/z40275
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی»
💠 طرح پژوهشی «درآمدی بر طبیعیات مشائی» به کوشش حجتالاسلام محمد فخر روحانی پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا در حال انجام است و در صدد است علاوه بر معرفی طبیعیات قدیم، ذهن مخاطب را با پارادایم حاکم بر طبیعیات آشنا کند و به تدریج آن را به سمت دغدغه های طبیعیات مشاء سوق دهد.
🔸 طبیعیات مشائی به عنوان بخشی از نظام حکمت نظری مشاء، در بردارنده مباحثی کلیدی در رابطه با بخش جسمانی هستی است، که از یک سو با بهرگیری از مبانی فلسفی انسجام قویمی با الهیات مشاء داشته و از سوی دیگر به مثابه پیش فرض مقدمه اثبات برخی آراء فلسفی واقع شده است.
🔹 یکی از ویژگیهای این اثر خصلت تطبیقی آن با فیزیک مدرن است. این ویژگی گاه اساسا با طرح بحث مبتنی بر انگاره های فیزیکی انجام می گیرد و گاه در قالب باکس های حاشیه متن مخاطب را به موارد مشابه در فیزیک رهنمون می کند.
📝معرفی طرح: B2n.ir/f14645
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#طرح_پژوهشی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «جهانشناسی کلامی؛ تحلیل مراتب عوالم از منظر عقل و نقل »
💠 این کتاب به قلم حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدحسن قدردان قراملکی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نگاشته شده و به همت انتشارات همین پژوهشگاه به چاپ رسیده است.
🔸 موضوع این کتاب مطالعه جامع در هستی و عوالم موجود از نظر کلامی است تا در پرتوی آن، حقیقت و مراتب هستی روشن شود. در حقیقت نویسنده با مطالعه آیات و روایات متعدد ناظر به عالم تکوین جزئیات آن مانند نوع وجود آنها از حیث تجرد و مادیت، تاثیر و نقش آنها در یکدیگر و سایر مراتب هستی، درصدد استخراج جهان شناسی کلامی است.
🔹 این تحقیق کوشیده با اتکا به منابع نقلی و عقلی کلام امامیه، به تبیین عوالم (اعم از جهان مادی و ظاهر و عالم باطن و حقیقت غیبی)، ویژگیها و نقش آنها در یکدیگر بپردازد. و در پرتوی آن، از آموزههای کلامی امامیه مانند خلقت نوری اهل بیت (ع) و مقام آنها در هستی، دفاع و تبیین عقلانی ارائه نموده و به تحلیل نظریههای دیگر میپردازد.
🔸 در این کتاب اشاره میشود که برخی مطالب فلسفی و عرفانی درباره هستی شناسی و مراتب جهان، نخست در آیات و روایات مطرح شده که متاسفانه مورد اهتمام متکلمان قرار نگرفته است.
📚 معرفی کتاب: B2n.ir/z58351
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 قرارگرفتن نام ۱۸ دانشگاه ایرانی در جمع ۵۰۰ موسسه برتر جهان بر اساس «رتبهبندی دانشگاه ملی تایوان»
🔸 بر پایه گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی «رتبهبندی عملکرد مقالههای علمی دانشگاههای جهان» یا «رتبهبندی دانشگاه ملی تایوان» در ۶ موضوع و ۲۷ رشته تعداد ۱۸ مؤسسه ایرانی در لیست ۵۰۰ مؤسسه برتر جهان هستند.
🔹 «دانشگاه ملی تایوان» برای انتشار لیست پایانی مؤسسههای برتر جهان از سه شاخص (بهرهوری پژوهشی، تأثیر پژوهشی، و تعالی پژوهشی) و هشت سنجه (شمار مقالههای ۱۱ سال پیش، شمار مقالههای سال پیش، شمار استنادهای ۱۱ سال پیش، شمار استنادهای دو سال پیش، میانگین استنادهای ۱۱ سال پیش، شاخص «اچ» دو سال پیش، شمار مقالههای پراستناد ۱۰ سال پیش، و شمار مقالهها در نشریههای با ضریب تأثیر بالا در دو سال پیش) استفاده میکند.
📝متن خبر: B2n.ir/u91726
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نقد و آسیب شناسی مسیر تحول در علوم انسانی
💠 حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا درباره موضوع علوم انسانی اسلامی گفتند: عملیاتی شدن تحول در علوم انسانی توسط مراکز و سازمانهای علمی امکانپذیر است و اجرا و دنبال کردن علوم انسانی اسلامی با رویکرد مؤثر از اسلام توسط سازمانهای اجرایی [دولتی] نباید دنبال شود بلکه نهادهای علمی باید این موضوع را دنبال کنند.
🔸 ما همچنان شناخت درستی از علوم انسانی اسلامی نداریم، و به علت نداشتن شناخت کافی نتوانستهایم با علوم انسانی رایج رقابت کنیم. کسانی که به دنبال مباحث علوم انسانی اسلامی هستند، علوم انسانی معاصر را جدی نگرفتند درحالیکه در گام اول باید علوم انسانی معاصر به درستی شناخته شده و مورد نقادی قرار بگیرد.
🔹 بیشتر مفاهیم مطرح شده در حوزه علوم انسانی اسلامی در واقع نظریه نیستند و در آن قامت نبودهاند. در واقع بیشتر دیدگاه بودهاند تا نظریه. اگرچه تعدادی نظریه به معنای واقعی هم در حوزه علوم انسانی اسلامی به تولید رسیدند، که زیاد نبودند. دیدگاهها ضعیفتر از آن هستند که بتوانند مانند نظریه به رفع مسائل موجود کمک کنند.
🔸 متأسفانه فضای علمی ما سیاست زده است و بیشتر گرایشهای سیاسی بر آن تأثیر میگذارند زیرا نهادهای علمی از سیاست جدا نیستند. بنابراین در چنین شرایطی رویکردهای علمی شکل نمیگیرند.
📝 متن کامل: B2n.ir/d23013
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#اسلامی_سازی_علوم
#مصاحبه
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience