موجبات غضب خدا
«وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ
خدایا من را از موجبات سخطت دور گردان، چیزهایی که موجب سخط توست. روایتی است که برخی گناهان خدا را به غضب میآورد و آنگاه خدا قسم میخورد که به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمیکنم.
حدیث هست که هفتاد گناه جاهل را میآمرزند قبل از آنکه یک گناه عالم را بیامرزند.
در سوره حمد میخوانیم: «اهدنا الصراط المستقیم؛ [۹] (خدایا) ما را به راه راست هدایت نما، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم والضالین؛[۱۰] راه کسانی که بر آنان انعام فرمودهای نه راه کسانی که بر آنان غضب نمودهای و نه گمراهان».
مشمولین انعام خدا
انعمت علیهم چه کسانی هستند؟ جواب آن را که خداوند به چه کسانی نعمت داده است را میتوانیم با یک آیه بیان نماییم: «و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا؛[۱۱] یعنی: و آنان که خداوند و رسول را اطاعت کنند البته آنان (یعنی اطاعت کنندگان از خدا و رسول) با کسانی که خداوند به آنان انعام (لطف و عنایت کامل) فرموده یعنی با پیامبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و ایشان در بهشت چه نیکو رفیقانی خواهند بود».
مغضوبین و ضالین
مغضوب علیهم و ضالین چه کسانی هستند؟ کسانی که خداوند بر آنان غضب میفرماید کسانی هستند که از شیطان پیروی میکنند به طوری که خداوند در قرآن گفته ای شیطان را چنین بیان میفرماید: «لعنه الله و قال لا تخذن من عبادک نصیبا مفروضا؛[۱۲]خداوند او را لعنت نمود(و از رحمت خود دور ساخت) و (شیطان در جواب) گفت: من از بندگان تو قسمتی را زیر بار اطاعت خود خواهم کشید؛ ولاضلنهم ولامنینهم...؛ [۱۳] یعنی: آنان را گمراه کنم و به آرزوهای دور و دراز در افکنم.» پس کسانی که پیروی از شیطان نموده و از دستورات خداوند سرپیچی کنند، مستحق خشم و غضب الهی میگردند.
خدا به شعیب پیامبر(علیهالسلام) فرمود، میخواهم صد هزار تن از قومت را عذاب کنم. ۴۰ هزار تن افراد بد و ۶۰ هزار تن از افراد خوب. خطاب رسید که چرا خوبها بیشترند، فرمود: برای اینکه خوبها هم با بدها خوش و بش کردند زیرا از گمراهان خواهند بود چنانچه خداوند در قرآن میفرماید: «اولئک ماواهم جهنم ولایجدون عنها محیصا؛ [۱۴] یعنی: ایشان را (یعنی شیطان و پیروانش را) منزل و جایگاه، جهنم است و از آن، مفر و گریز گاهی نخواهند یافت» پس ما در این روز از ذات اقدس پروردگار میخواهیم ما را از چیزهایی که موجب خشم و غضب او میگردد(یعنی پیروی از دستورات شیطان) دور گرداند. ان شاءالله که تابع باشیم.
توجه به معانی ادعیه
در مساجد هنگام خواندن دعا معانی آن نیز بیان شود: ای کاش در مساجد که این دعاها خوانده میشود، معنی آن نیز بیان شود تا مردم وقتی دعا میکنند، با حضور قلب این دعاها را بخوانند و در خودشان بیان کنند. به مردم بگویند که به خاطرگناه عذاب میشوند و این حادثهها در سراسر جهان و برخی شهرهای تهران به خاطر گناه است.
خدا به شعیب پیامبر فرمود، میخواهم صد هزار تن از قومت را عذاب کنم. ۴۰ هزار تن افراد بد و ۶۰ هزار تن از افراد خوب. خطاب رسید که چرا خوبها بیشترند، فرمود: برای اینکه خوبها هم با بدها خوش و بش کردند.
پانویس
۱.↑ ابن طاوس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ص۱۲۹. ۲.↑ قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص۳۱۹. ۳.↑ قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص۲۶۲. ۴.↑ مریم/سوره۱۹، آیه۹۶. ۵.↑ حمد/سوره۱، آیه۶-۷. ۶.↑ اخلاص/سوره۱۱۲، آیه۲. ۷.↑ بقره/سوره۲، آیه۶۴. ۸.↑ ذاریات/سوره۵۱، آیه۵۶. ۹.↑ حمد/سوره۱، آیه۶. ۱۰.↑ حمد/سوره۱، آیه۷. ۱۱.↑ نساء/سوره۴، آیه۶۹. ۱۲.↑ نساء/سوره۴، آیه۱۱۸. ۱۳.↑ نساء/سوره۴، آیه۱۱۹. ۱۴.↑ نساء/سوره۴، آیه۱۲۱.
منبع
سایت تبیان، برگرفته از مقاله «شرح دعای روز ششم ماه رمضان»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۱۰/۲۰.
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
39.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | «شرور و بلاها (۱)»
1️⃣ قسمت اول از مجموعهی تصویری #راه_و_ماه
🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات:
🌐 https://www.aparat.com/v/smMpG
🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشتهاند.
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💥براساس نگاه مادیگرایانه، #حکمت آفرینش بیمعنی است!
🔸تا جایی که ما با بحثهای اعتقادی و فلسفی آشنا هستیم، از قدیمیترین مباحثی که درباره شناخت عالم و هستی مطرح بوده، بحث درباره شرور است.
🔹بالاخره بعضی چیزها در این عالم برای ما لذت بخش است و بعضی چیزها، هم موجب درد و رنج میشود و هم مانع تحقق خیرهای بیشتری میشود.
🔸تحلیل #مادیگرایان این است که بالاخره لازمه این عالم همین است. ماتریالیستها بر اساس اصولشان نه تحلیل دقیقی از گذشته دارند و نه پیش بینی معتبری از آینده و نه تحلیلی از این دارند که این دنیا اکنون چگونه است.
🔹آنها تنها میتوانند بگویند این عالم همین است که هست، و همیشه این شرور همراه این عالم بوده است. خب این یک گرایشی است که وارد مباحث #خداشناسی و حکمتهای آفرینش نمیشود و چنین نگرشی جایی در این مباحث ندارد.
📺قسمت اول مجموعه تصویری #راه_و_ماه:
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
❓خدایی که جز خیر چیزی نمیخواهد چطور میشود که شُرور را میآفریند؟!
🔹در نگرش الهی، وقتی باور میکنیم که این جهان، آفریده خدای متعال است، برای ما قابل توجیه میشود که خوبیهای عالم از روی #حکمت و مصلحت بوده و صفات خوب خدا باعث آفرینش این خوبیها شده است. اما به بدیها و #شرور که میرسیم، چگونه میتوانیم نسبت شرور را با خدای متعال حل کنیم؟!
🔸اگر ما قائل باشیم، کل هستی یک آفریدگاری دارد که واجد همه کمالات است و هیچ نقص و شری در وجودش نیست و همه چیز را خودش با حکمت آفریده است و این چنین نیست که در میان مخلوقاتش موجودی باشد که بدون اجازه خدا بتواند کاری انجام بدهد، این سوال پیش می آید که خدا برای چه این شُرور را آفریده است؟
🔹خدای حکیمی که هیچ صفت شری ندارد و خیر محض است و جز خیر هم چیزی نمیخواهد، چطور شد که این شُرور را خلق کرده است؟
📺قسمت اول مجموعه تصویری #راه_و_ماه:
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
Rah o Mah(1).mp3
6.61M
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
34.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | «شرور و بلاها (۲)»
2️⃣ قسمت دوم از مجموعهی تصویری #راه_و_ماه
🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات:
🌐 https://www.aparat.com/v/K2tka
🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشتهاند.
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💐 وظایف ما در قبال نعمتهای الهی
🔸یکی از لوازم عبودیت خداوند این است که: همانطور که اگر #عقل چیزی را موجب رشد یا سقوط ما میداند، باید طبق آن عمل کنیم، اگر #وحی هم چیزی را موجب رشد یا سقوط ما معرفی کرد، باید طبق همان رفتار کنیم.
🔹اگر وحی نعمتی را موجب تکاملمان معرفی میکند باید آن را دوست داشته باشیم و از آن مراقبت کنیم و سعی کنیم این #نعمت از بین نرود.
🔸گاهی این نعمت، نعمتی است که در وجود خودماناهست. مانند نعمت دیدن و نعمت آگاهی. اوِلا باید #شکر این نعمت را به جا بیاوریم، ثانیا سعی کنیم این نعمت از بین نرود، ثالثا سعی کنیم در عمل نیز به لوازم وجود این نعمت ملتزم شویم.
🔹اگر در هر کدام از این مراحل کوتاهی کنیم، قدمی در مسیر تنزل و دوری از #سعادت برداشتهایم.
📺قسمت اول مجموعه تصویری #راه_و_ماه:
🌙 @mesbahyazdi_ir
💢چرا روزه گرفتن واجب است
امام حسین علیه السلام درباره علّت واجب بودن روزه گرفتن فرمودند:
تا ثروتمندان، رنج گرسنگی را بچشند و در نتیجه، به مستمندان رسیدگی و بخشش کنند.
🔹الإمامُ الحسینُ علیه السلام لمّا سُئلَ عن علَّةِ وجوب الصَّوم: لِیَجِدَ الغَنیُّ مَسَّ الجُوعِ، فَیَعُودَ بِالفَضلِ علی المَساکینِ.
📚میزان الحکمه، جلد ۶ ، صفحه ۳۹۰
📚مناقب آل أبی طالب، جلد ۴ صفحه ۶۸
📚بحار الأنوار، جلد ۹۳، صفحه ۳۷۵،شماره ۶۲
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharne21
#پاسخ_شبهات
💢اگر پیامبر و ائمه #معصوم بودند پس دلیل #استغفار_کردن پیغمبر اکرم(ص) و سایر معصومین(ع) چیست؟ مگر معصومین گناه میکنند؟
#شهید_مطهری
✅استغفار برای پاکان و نیکان علامت شدت حساسیت روح است. استغفار واقعی حکم این را دارد که انسان یک آینه صاف پاکی داشته باشد و مرتب روی این آینه را با یک دستمال صاف نازکی پاک کند؛ یک گرد مختصری میآید زود دستمال میکشد. یک آینه اگر صاف و شفاف باشد چیزهایی را که چشم هم هرگز آن را نمیبیند و درک نمیکند، نشان میدهد.
✅اما ممکن است روی دیواری گرد فراوانی بنشیند به طوری که اگر شما یک دستمال روی قسمتی از آن بکشید و نگاه کنید، پر از گرد و خاک باشد ولی وقتی به آن دیوار به همین صورت نگاه میکنید، روی آن گرد و غباری احساس نمیکنید. تازه اگر دیوارِ سیاهی باشد، چنانچه مرکب هم روی آن بریزید این دیوار حساسیتی ندارد و چیزی را نشان نمیدهد. اما اگر یک ذره گرد روی آینه بنشیند آینه نشان میدهد.
✅برای شخصی مثل پیغمبر اکرم(ص) هر گونه توجهی به غیر خدا حکم گرد روی آینه را دارد. با اینکه در همان حالی که به بندهای توجه دارد یا دارد موعظه میکند یا با زن خودش حرف میزند و یا غذا میخورد هرگز و یک ذره غافل از خدا نیست، اما باز فرق است میان اینکه او همیشه با خدا خلوت کرده باشد و اینکه لحظهای با خلق خدا در عین حال محشور باشد. همه اینها برای او حکم آن گرد را دارد که روی آینه مینشیند. هر چه که بیشتر استغفار کند حساسیتِ بیشترِ آن آینه را نشان میدهد.
📚 آشنایی با قرآن، ج14، ص249-248
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharne21
11.mp3
253.7K
🤲 دعای روز یازدهم ماه رمضان
🎤 با صدای استاد حسین اسدی
🌸 اللّٰهُمَّ حَبِّبْ إِلَىَّ فِيهِ الْإِحْسانَ ، وَكَرِّهْ إِلَىَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ ، وَحَرِّمْ عَلَىَّ فِيهِ السَّخَطَ وَالنِّيرانَ ، بِعَوْنِكَ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ.
🌼 خدایا، در این ماه نیکی را پسندیده من گردان و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاریات ای فریادرس دادخواهان.
#دعای_روزانه_ماه_رمضان
🆔 @Quran_Miu
🌻🌷🌼🌺🌹🏵🌸💐احکام جاهایی که قضا و کفاره برای باطل کننده روزه واجب میشود {1}💐🌸🏵🌹🌺🌼🌷🌻
مسأله 1658- اگر در روزه رمضان عمداً قي كند يا در شب جنب شود و به تفصيلي كه در مسأله 1630 گفته شد سه مرتبه بيدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود فقط بايد قضاي آن روز را بگيرد و چنانچه عمداً اماله كند يا سر زير آب ببرد بنابر احتياط واجب بايد كفّاره هم بدهد1 ولي اگر كاري ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد در صورتي كه مي دانسته آن كار روزه را باطل مي كند قضا و كفّاره بر او واجب مي شود.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- نوري: و اگر كار ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد، قضا و كفّاره بر او واجب مي شود.
***
اراكي: مسأله- اگر در روزه رمضان عمداً قي كند يا به خدا يا پيامبر نسبت دروغ دهد و يا غبار به حلق برساند يا سر زير آب ببرد بنابراحتياط واجب بايد كفّاره هم بدهد و اگر كار ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد قضاو كفّاره بر او واجب مي شود.
خوئي، تبريزي: مسأله- اگر در روزه ماه رمضان در شب جنب شود و به تفصيلي كه در مسأله [1630]. گفته شد بيدار شود و دوباره بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود. فقط بايد قضاي آن روز را بگيرد، ولي اگر كار ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد، در صورتي كه مي دانسته آن كار روز را باطل مي كند، قضا و كفّاره بر او واجب مي شود.
.وحید:در مساله[1628]...
. گلپايگاني، صافي: و يا بيدار بشود و براي مرتبه سوم بخوابد و بيدار نشود...
* صافي: و بنابراحتياط مستحب براي مرتبه سوم كفّاره نيز بدهد...
* گلپايگاني، صافي: و اين حكم در ارتماس بنابراحتياط واجب است.
*وحید:وهمچنین در صوتی که می دانسته آن کار در حرام است، اگرچه نمی دانسته که روزه را باطل می کند ،مانند دروغ نسبت دادن به خدا به پیغمبر صلی الله علیه وآله و ائمّه معصومین علیه السلام .
بهجت: مسأله- كسي كه روزه ماه مبارك رمضان بر او واجب است اگر به عمد يا شبه عمد روزه خود را باطل كند بايد علاوه بر قضاي آن كفّاره بدهد مگر در مواردي كه بعداً گفته خواهد شد.
فاضل: مسأله- اگر در روزه رمضان عمداً قي كند فقط قضاي آن روز را بايد بگيرد و چنانچه درشب جنب شود و به تفصيلي كه در مسأله [1630] گفته شد سه مرتبه بيدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود يا عمداً اماله كند يا سر زير آب ببرد يا دروغي را به خدا و پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم نسبت بدهد، بنابراحتياط واجب كفّاره هم بايد بدهد، ولي اگر غير از اينها كار ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد، در صورتي كه مي دانسته آن كارروزه را باطل مي كند قضا و كفّاره بر او واجب است.
زنجاني: مسأله- اگر روزه دار در روزه ماه رمضان عمداً و بدون اضطرار و اكراه يا رعايت واجب مهمتر يا مساوي كاري كه روزه را باطل مي كند، انجام دهد در صورتي كه مي دانسته آن کار بر روزه دار حرام است یا در حرام بودن یا حلال بودن آن ترديد داشته قضا و کفاره بر او واجب می شود ولي در پاره اي موارد كه در مسأله [1688] گفته خواهد شد تنها قضا واجب مي شود.
سيستاني: مسأله- اگر كسي روزه ماه رمضان را به خوردن و يا آشاميدن يا جماع يا استمناء يا باقي ماندن بر جنابت باطل كند در صورتي كه از روي عمد و اختيار باشد و از روي ناچاري و جبر نباشد، اضافه بر قضا كفّاره هم بر او واجب مي شود، و احتياط مستحب آن است كه كسي كه روزه را به غير آنچه گفته شد باطل كند اضافه بر قضا كفّاره هم بدهد.
بسمه تعالی
نکته های زیبا وماندگار از جزء یازدهم🌹
1. محيط اجتماعى و فرهنگى انسان، در بينش و موضع گيرى او در مورد حقايق و معارف مؤثّر است. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً»
2. از افراد و محيط فاسد، فاصله بگيريم. چون روحيّه ى نفاق و عيوب انسانى، به افراد ديگر منتقل مىشود. «فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ»
3. هنگام شك بايد به عالمان رجوع كرد. «فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ»
4. زندگى خوب، مورد توجّه اسلام است. «مَتاعاً حَسَناً»
5. رهبران دينى بايد به مسائل مادّى ورفاهى امّت هم توجّه كنند. «تَبَوَّءا لِقَوْمِكُما»
6. صادق باشیم مانند: «قَدَمَ صِدْقٍ» «مُدْخَلَ صِدْقٍ»، «مُخْرَجَ صِدْقٍ» يعنى صدق و مطابق با واقع بودن، در همه چيزها ارزش است.
7. به هنگام هيجان، موضعگيرى نكنيم. ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِيمَ الرَّوْعُ ... يُجادِلُنا
8. تذكّرات بايد با حفظ مقام و شخصيّت افراد همراه باشد. «إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ»
9. پدر را به اسم صدا نزنيم. «يا أَبَتِ»
10. مواظب اسرارمان باشیم، برخى اسرار به قدرى مهم هستند كه افشاى آن زندگى فرد يا افرادى را به مخاطره مى اندازد. «فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْداً»*
11. زور وقدرت، محبّت نمى آورد. (برادران یوسف قدرت داشتند، ولى محبوب نبودند) لَيُوسُفُ ... أَحَبُ ... وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ
12. حسود خيال مى كند با نابود كردن ديگران، نعمتها براى او مى شود. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ
13. نام گوينده ى سخن مهم نيست، محتواى كلام مهم است. قالَ قائِلٌ ...
14. اساس ايمان، تبرّى و تولّى است و رسيدن به حقّ، در گرو شناخت باطل و ترك آن است. تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ ...
15. كرامت افراد را رعايت كنيد هر چند در خط فكرى شما نباشند. «يا صاحِبَيِ»
منبع :کتاب نکته های تفسیری