هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
Rah o Mah(1).mp3
6.61M
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
34.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | «شرور و بلاها (۲)»
2️⃣ قسمت دوم از مجموعهی تصویری #راه_و_ماه
🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات:
🌐 https://www.aparat.com/v/K2tka
🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشتهاند.
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💐 وظایف ما در قبال نعمتهای الهی
🔸یکی از لوازم عبودیت خداوند این است که: همانطور که اگر #عقل چیزی را موجب رشد یا سقوط ما میداند، باید طبق آن عمل کنیم، اگر #وحی هم چیزی را موجب رشد یا سقوط ما معرفی کرد، باید طبق همان رفتار کنیم.
🔹اگر وحی نعمتی را موجب تکاملمان معرفی میکند باید آن را دوست داشته باشیم و از آن مراقبت کنیم و سعی کنیم این #نعمت از بین نرود.
🔸گاهی این نعمت، نعمتی است که در وجود خودماناهست. مانند نعمت دیدن و نعمت آگاهی. اوِلا باید #شکر این نعمت را به جا بیاوریم، ثانیا سعی کنیم این نعمت از بین نرود، ثالثا سعی کنیم در عمل نیز به لوازم وجود این نعمت ملتزم شویم.
🔹اگر در هر کدام از این مراحل کوتاهی کنیم، قدمی در مسیر تنزل و دوری از #سعادت برداشتهایم.
📺قسمت اول مجموعه تصویری #راه_و_ماه:
🌙 @mesbahyazdi_ir
💢چرا روزه گرفتن واجب است
امام حسین علیه السلام درباره علّت واجب بودن روزه گرفتن فرمودند:
تا ثروتمندان، رنج گرسنگی را بچشند و در نتیجه، به مستمندان رسیدگی و بخشش کنند.
🔹الإمامُ الحسینُ علیه السلام لمّا سُئلَ عن علَّةِ وجوب الصَّوم: لِیَجِدَ الغَنیُّ مَسَّ الجُوعِ، فَیَعُودَ بِالفَضلِ علی المَساکینِ.
📚میزان الحکمه، جلد ۶ ، صفحه ۳۹۰
📚مناقب آل أبی طالب، جلد ۴ صفحه ۶۸
📚بحار الأنوار، جلد ۹۳، صفحه ۳۷۵،شماره ۶۲
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharne21
#پاسخ_شبهات
💢اگر پیامبر و ائمه #معصوم بودند پس دلیل #استغفار_کردن پیغمبر اکرم(ص) و سایر معصومین(ع) چیست؟ مگر معصومین گناه میکنند؟
#شهید_مطهری
✅استغفار برای پاکان و نیکان علامت شدت حساسیت روح است. استغفار واقعی حکم این را دارد که انسان یک آینه صاف پاکی داشته باشد و مرتب روی این آینه را با یک دستمال صاف نازکی پاک کند؛ یک گرد مختصری میآید زود دستمال میکشد. یک آینه اگر صاف و شفاف باشد چیزهایی را که چشم هم هرگز آن را نمیبیند و درک نمیکند، نشان میدهد.
✅اما ممکن است روی دیواری گرد فراوانی بنشیند به طوری که اگر شما یک دستمال روی قسمتی از آن بکشید و نگاه کنید، پر از گرد و خاک باشد ولی وقتی به آن دیوار به همین صورت نگاه میکنید، روی آن گرد و غباری احساس نمیکنید. تازه اگر دیوارِ سیاهی باشد، چنانچه مرکب هم روی آن بریزید این دیوار حساسیتی ندارد و چیزی را نشان نمیدهد. اما اگر یک ذره گرد روی آینه بنشیند آینه نشان میدهد.
✅برای شخصی مثل پیغمبر اکرم(ص) هر گونه توجهی به غیر خدا حکم گرد روی آینه را دارد. با اینکه در همان حالی که به بندهای توجه دارد یا دارد موعظه میکند یا با زن خودش حرف میزند و یا غذا میخورد هرگز و یک ذره غافل از خدا نیست، اما باز فرق است میان اینکه او همیشه با خدا خلوت کرده باشد و اینکه لحظهای با خلق خدا در عین حال محشور باشد. همه اینها برای او حکم آن گرد را دارد که روی آینه مینشیند. هر چه که بیشتر استغفار کند حساسیتِ بیشترِ آن آینه را نشان میدهد.
📚 آشنایی با قرآن، ج14، ص249-248
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharne21
11.mp3
253.7K
🤲 دعای روز یازدهم ماه رمضان
🎤 با صدای استاد حسین اسدی
🌸 اللّٰهُمَّ حَبِّبْ إِلَىَّ فِيهِ الْإِحْسانَ ، وَكَرِّهْ إِلَىَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ ، وَحَرِّمْ عَلَىَّ فِيهِ السَّخَطَ وَالنِّيرانَ ، بِعَوْنِكَ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ.
🌼 خدایا، در این ماه نیکی را پسندیده من گردان و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاریات ای فریادرس دادخواهان.
#دعای_روزانه_ماه_رمضان
🆔 @Quran_Miu
🌻🌷🌼🌺🌹🏵🌸💐احکام جاهایی که قضا و کفاره برای باطل کننده روزه واجب میشود {1}💐🌸🏵🌹🌺🌼🌷🌻
مسأله 1658- اگر در روزه رمضان عمداً قي كند يا در شب جنب شود و به تفصيلي كه در مسأله 1630 گفته شد سه مرتبه بيدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود فقط بايد قضاي آن روز را بگيرد و چنانچه عمداً اماله كند يا سر زير آب ببرد بنابر احتياط واجب بايد كفّاره هم بدهد1 ولي اگر كاري ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد در صورتي كه مي دانسته آن كار روزه را باطل مي كند قضا و كفّاره بر او واجب مي شود.
این مسأله در رساله آیت الله سبحانی نیست.
1- نوري: و اگر كار ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد، قضا و كفّاره بر او واجب مي شود.
***
اراكي: مسأله- اگر در روزه رمضان عمداً قي كند يا به خدا يا پيامبر نسبت دروغ دهد و يا غبار به حلق برساند يا سر زير آب ببرد بنابراحتياط واجب بايد كفّاره هم بدهد و اگر كار ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد قضاو كفّاره بر او واجب مي شود.
خوئي، تبريزي: مسأله- اگر در روزه ماه رمضان در شب جنب شود و به تفصيلي كه در مسأله [1630]. گفته شد بيدار شود و دوباره بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود. فقط بايد قضاي آن روز را بگيرد، ولي اگر كار ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد، در صورتي كه مي دانسته آن كار روز را باطل مي كند، قضا و كفّاره بر او واجب مي شود.
.وحید:در مساله[1628]...
. گلپايگاني، صافي: و يا بيدار بشود و براي مرتبه سوم بخوابد و بيدار نشود...
* صافي: و بنابراحتياط مستحب براي مرتبه سوم كفّاره نيز بدهد...
* گلپايگاني، صافي: و اين حكم در ارتماس بنابراحتياط واجب است.
*وحید:وهمچنین در صوتی که می دانسته آن کار در حرام است، اگرچه نمی دانسته که روزه را باطل می کند ،مانند دروغ نسبت دادن به خدا به پیغمبر صلی الله علیه وآله و ائمّه معصومین علیه السلام .
بهجت: مسأله- كسي كه روزه ماه مبارك رمضان بر او واجب است اگر به عمد يا شبه عمد روزه خود را باطل كند بايد علاوه بر قضاي آن كفّاره بدهد مگر در مواردي كه بعداً گفته خواهد شد.
فاضل: مسأله- اگر در روزه رمضان عمداً قي كند فقط قضاي آن روز را بايد بگيرد و چنانچه درشب جنب شود و به تفصيلي كه در مسأله [1630] گفته شد سه مرتبه بيدار شود و بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود يا عمداً اماله كند يا سر زير آب ببرد يا دروغي را به خدا و پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم نسبت بدهد، بنابراحتياط واجب كفّاره هم بايد بدهد، ولي اگر غير از اينها كار ديگري كه روزه را باطل مي كند عمداً انجام دهد، در صورتي كه مي دانسته آن كارروزه را باطل مي كند قضا و كفّاره بر او واجب است.
زنجاني: مسأله- اگر روزه دار در روزه ماه رمضان عمداً و بدون اضطرار و اكراه يا رعايت واجب مهمتر يا مساوي كاري كه روزه را باطل مي كند، انجام دهد در صورتي كه مي دانسته آن کار بر روزه دار حرام است یا در حرام بودن یا حلال بودن آن ترديد داشته قضا و کفاره بر او واجب می شود ولي در پاره اي موارد كه در مسأله [1688] گفته خواهد شد تنها قضا واجب مي شود.
سيستاني: مسأله- اگر كسي روزه ماه رمضان را به خوردن و يا آشاميدن يا جماع يا استمناء يا باقي ماندن بر جنابت باطل كند در صورتي كه از روي عمد و اختيار باشد و از روي ناچاري و جبر نباشد، اضافه بر قضا كفّاره هم بر او واجب مي شود، و احتياط مستحب آن است كه كسي كه روزه را به غير آنچه گفته شد باطل كند اضافه بر قضا كفّاره هم بدهد.
بسمه تعالی
نکته های زیبا وماندگار از جزء یازدهم🌹
1. محيط اجتماعى و فرهنگى انسان، در بينش و موضع گيرى او در مورد حقايق و معارف مؤثّر است. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً»
2. از افراد و محيط فاسد، فاصله بگيريم. چون روحيّه ى نفاق و عيوب انسانى، به افراد ديگر منتقل مىشود. «فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ»
3. هنگام شك بايد به عالمان رجوع كرد. «فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ»
4. زندگى خوب، مورد توجّه اسلام است. «مَتاعاً حَسَناً»
5. رهبران دينى بايد به مسائل مادّى ورفاهى امّت هم توجّه كنند. «تَبَوَّءا لِقَوْمِكُما»
6. صادق باشیم مانند: «قَدَمَ صِدْقٍ» «مُدْخَلَ صِدْقٍ»، «مُخْرَجَ صِدْقٍ» يعنى صدق و مطابق با واقع بودن، در همه چيزها ارزش است.
7. به هنگام هيجان، موضعگيرى نكنيم. ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِيمَ الرَّوْعُ ... يُجادِلُنا
8. تذكّرات بايد با حفظ مقام و شخصيّت افراد همراه باشد. «إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ»
9. پدر را به اسم صدا نزنيم. «يا أَبَتِ»
10. مواظب اسرارمان باشیم، برخى اسرار به قدرى مهم هستند كه افشاى آن زندگى فرد يا افرادى را به مخاطره مى اندازد. «فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْداً»*
11. زور وقدرت، محبّت نمى آورد. (برادران یوسف قدرت داشتند، ولى محبوب نبودند) لَيُوسُفُ ... أَحَبُ ... وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ
12. حسود خيال مى كند با نابود كردن ديگران، نعمتها براى او مى شود. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ
13. نام گوينده ى سخن مهم نيست، محتواى كلام مهم است. قالَ قائِلٌ ...
14. اساس ايمان، تبرّى و تولّى است و رسيدن به حقّ، در گرو شناخت باطل و ترك آن است. تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ ...
15. كرامت افراد را رعايت كنيد هر چند در خط فكرى شما نباشند. «يا صاحِبَيِ»
منبع :کتاب نکته های تفسیری
شرح مفصل دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
دعای روز هفتم ماه رمضان، متضمن معارفی همچون کمک خواستن از خداوند برای انجام عبادت و روزه داری و ذکر و یاد خدا است.
فهرست مندرجات
۱ - متن و ترجمه دعا
۲ - فواید فردی روزه
۳ - فواید اجتماعی روزه
۴ - انواع روزه
۵ - عناوین مرتبط
۶ - پانویس
۷ - منبع
متن و ترجمه دعا
[ویرایش]
اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ و قیامِهِ و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ و ارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یاهادیَ المُضِلّین. خدایا یاری کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبادت و برکنارم دار در آن از بیهودگی و گناهان و روزیم کن در آن یادت را برای همیشه به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان. [۱] [۲]
فواید فردی روزه
[ویرایش]
«اَللّهُمَّ اَعِنّی فیهِ عَلی صِیامِهِ وَقِیامِهِ» خدایا کمک کن در این ماه روزه بگیریم و شب زندهداری کنیم. اگر خدا کمک کند، گرسنگی را نمیفهمیم. عبادت شب و سحر، دعاهای ابوحمزه ثمالی و افتتاح را انجام میدهیم. گاهی افرادی غصه میخورند که ماه رمضان چگونه روزه بگیریم؟ خوب دعا کنید و خدا کمک تان میکند.
روزه چیست و چه فوایدی دارد؟! روزه طبق آنچه در لغت و رسالههای عملیه آمده است، عبارت است از: خودداری کردن شخص از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات روزه (که در رسالههای عملیه ذکر گردیده است) و نیز پرهیز از گناهان اعضا و جوارح و در نهایت هرگونه خودداری قلبی شخص روزهدار از توجه به غیر خداوند.
برای روزه فواید و آثار زیادی ذکر گردیده است که به بعضی از آنها اشاره میگردد:
۱. یکی از فوائد روزه در اسلام تندرستی است. چنانچه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.» [۳]
و هرچه که علم بیشتر پیشرفت میکند، ابعاد مختلفی از فواید روزهداری معلوم میگردد.
روزه باعث تحریک انسانها نسبت به همنوع خود میشود! چنانکه در روایتی آمده است: خداوند روزه را واجب کرد تا ثروتمندان و فقرا را همسان سازد. [۴]
روزه باعث میشود تا ثروتمندان طعم تشنگی و گرسنگی را چشیده و به یاد فقرا و مستمندان بیفتند تا بدین وسیله عاطفه آنها تحریک شده و بخشی از درآمد خود را به آنان اختصاص دهند
۲. سپر در برابر آتش جهنم است. حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرمایند: «الصوم جنه من النار»؛ روزه سپری در مقابل آتش جهنم است. [۵]
۳. مایه اجابت دعا. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم): «لا ترد دعوه الصائم؛ دعای روزهدار رد نمیشود». [۶]
۴. باعث بخشیده شدن گناهان. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرمایند: هرکس ماه رمضان را برای خدا روزه بدارد، تمام گناهانش آمرزیده میشود. [۷]
۵. باعث میشود فرشتگان برایش دعا کنند. رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در این باره میفرمایند: خداوند فرشتگان خود را موظف کرده است که برای روزهداران دعا کنند. [۸]
فواید اجتماعی روزه
[ویرایش]
البته اینها و دهها فایده دیگر که در آیات و روایات ذکر گردیده، اشارهای بود به فواید و آثار فردی روزه. برای روزه فواید اجتماعی فراوانی ذکر گردیده که به بعضی از آنها اشاره میشود؛
۱. روزه باعث تحریک انسانها نسبت به همنوع خود میشود! چنانکه در روایتی آمده است: خداوند روزه را واجب کرد تا ثروتمندان و فقرا را همسان سازد. [۹]
روزه باعث میشود تا ثروتمندان طعم تشنگی و گرسنگی را چشیده و به یاد فقرا و مستمندان بیفتند تا بدین وسیله عاطفه آنها تحریک شده و بخشی از درآمد خود را به آنان اختصاص دهند.
۲. روزهداری باعث خودداری شخص از خیلی از جرائم و صفات زشت اخلاقی و اجتماعی میگردد. از جمله آنها: دروغ، مجادله و درگیری، غیبت، تهمت، فحش، سرزنش و خشم، مردمآزاری، معاشرت با مفسدان، سخنچینی، حرام خواری و... است بیتردید هر یک از این گناهان که کنترل شود، باعث جلوگیری از آسیبهای فراوان اجتماعی شده و باعث آرامش آن میگردد. «و ذکر دائمی را نصیبم فرما» باید دانست قرآن کریم علاوه بر ذکر زبانی، ذکر قلبی و یاد درونی را میستاید. ذکر و فکر، همراه یکدیگر ارزش است. متاسفانه کسانی که ذکر میگویند، ولی اهل فکر نیستند و کسانی اهل فکر هستند ولی اهل ذکر نیستند! ذکر یکی از نمونههای روشن عبادت است و ذکر خدا و نعمتهای او، زمینه شکر و سپاس است، چنان که غفلت از یاد خدا، مایه کفران است. ذکر یک نوع حضور قلبی است که اثرات زیادی برای ذاکر دارد، از جمله؛ باعث توکل، معرفت، شکر، توجه دائمی به خداوند و جلوگیری از لغزش و گناه، محبت نسبت به قلب هستی یعنی خداوند، امید و رجاء و... میشود. ذکر مقام انسان را تا جایی بالا میبرد که میفرماید: تو یاد من باش، تا من هم یاد تو باشم. «فاذکرونی اذکرکم؛ [۱۰] »
انواع روزه
«وَجَنِّبْنی فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ»
خدایا ماه رمضان ما را از لغزش و گناه حفظ کن. بدبختی است که آدم در ایام سال گناه کند و ماه رمضان هم به گناه ادامه دهد.در ماه رمضان باید تمام اعضا و جوارحمان روزه باشد. اگر روزهای بگیریم که چشمان، زبانمان، گوشمان، نامحرم ببیند، دروغ بگوید و غیبت بشنود، روزهمان «عام» میشود. اما به ما میگویند که روزه خاص بگیرید، یعنی اعضا و جوارحت هم روزه باشند.
حدیث داریم؛ زمانی که روزه میگیرید باید گوش و چشم و پوست بدنتان هم روزه بگیرند.باید اعضا و جوارحمان هم روزه باشند تا این روزه در ما اثر بگذارد.
البته یک روزه دیگر هم داریم که روزه خاص الخاص است. در این روزه، قلبمان در ماه رمضان به غیر خدا متوجه نمیشود.
حدیث است که اگر حیوانات ذکر نگویند، اسیر دام صیاد میشوند. این صداهایی که از حیوانات میشنویم، ذکرهایی است که توسط آنان بیان میشد. حتی درخت و بیابان و کوه و دشت هم ذکر میگویند
«وَارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بدَوامِهِ»
خدایا روزی کن که در ماه رمضان یاد تو باشم. «ذکر»، هم یاد معنا میکند و هم معنای ذکر زبانی را میدهد. دائماً باید به یاد خدا باشم.
وی میگوید: حدیث است که اگر حیوانات ذکر نگویند، اسیر دام صیاد میشوند. این صداهایی که از حیوانات میشنویم، ذکرهایی است که توسط آنان بیان میشد. حتی درخت و بیابان و کوه و دشت هم ذکر میگویند.
«بِتَوْفیقِکَ یاهادِی الْمُضِلّینَ»
اما به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان. ای خدایی که گمراهان را راهنمایی میکنی، توفیق بده این دعاهای روز هفتم درباره ما مستجاب شود.
۱.
↑ ابن طاوس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ص۱۲۸.
۲.
↑ قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص۳۲۰.
۳.
↑ مجلسی، سیدمحمدباقر، بحارالانوار، ج۹۳، ص۲۵۵.
۴.
↑ شیخ حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۷، ص۳ .
۵.
↑ شیخ حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۷، ص۲۸۹.
۶.
↑ مجلسی، سیدمحمدباقر، بحارالانوار، ج۹۳، ص۲۵۶.
۷.
↑ مراغی، احمدمصطفی، تفسیر مراغی، ج۲، ص۶۹.
۸.
↑ مجلسی، سیدمحمدباقر، بحارالانوار، ج۹۳، ص۲۵۵.
۹.
↑ شیخ حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۷، ص۳.
۱۰.
↑ بقره/سوره۲، آیه۱۵۲.
منبع
سایت تبیان، برگرفته از مقاله «شرح دعای روز هفتم ماه رمضان»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۱۰/۲۰.
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
🤲 دعای روز یازدهم ماه رمضان 🎤 با صدای استاد حسین اسدی 🌸 اللّٰهُمَّ حَبِّبْ إِلَىَّ فِيهِ الْإِحْسان
🌺شرح مختصر دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان:
🌺اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.
🌺خدایا دوست گردان بمن در این روز نیکی را و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانی را و حرام کن بر من در آن خشم و سوزندگی را به یاریت ای دادرس داد خواهان.
🌺در این دعا سه خواسته از خداوند متعال طلب شده است:
🌺1- خواسته اول این است که خداوند محبت ورزی نسبت به کارهای نیک و امور عبادی را به ما عطا کند و توفیق دهد تا با عشق و علاقه در جهت انجام کارهای خیر و نیک قدم برداریم. میل و نفرت و محبت و تنفر در زندگی و رفتارهای انسان نقش مهمی دارد. انسانها معمولاً بر اساس میل و نفرت عمل می کنند یعنی آنچه را که دوست دارند و به آن گرایش و میل دارند انجام می دهند و از چیزهایی که کراهت دارند و مورد پسندشان نیست معمولاً خودداری می کنند و یا آنرا با اکراه انجام می دهند. به این جهت است که 🌺قرآن کریم یکی از مهمترین ویژگیهای انسانهای هدایت یافته را محبوبیت ایمان و ارزشهای الهی در دل آنان و احساس تنفر آنها نسبت به کفر، معصیت و... تلقی نموده است و می فرماید: خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده، و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و (به عكس) كفر و فسق و گناه را منفور شما قرار داده است كسانى كه واجد اين صفاتند هدايت يافتگانند. (سوره حجرات، آیه 7)
🌺 از آنجا که حب و بغض و میل و نفرت نقش مهمی در هدایت و یا ضلالت انسانها دارد، لذا شیاطین جنی و انسی تمام تلاش خویش را بکار می گیرند تا میل ها و نفرت را جا بجا نمایند و ارزشها را ضد ارزش و ضد ارزش را ارزش وانمود کنند و حقیقت را وارونه جلوه دهند تا ما نسبت به منکرات و کارهای زشت محبت و میل پیدا کنیم اما نسبت به کارهای خیر و امور عبادی و ارزشهای الهی تنفر داشته باشیم و آنها را اگر انجام می دهیم با اکراه و بصورت رفع تکلیف باشد نه با عشق و محبت.
🌺2- دومین خواسته این است که خداوند بما کمک کند تا نسبت به کارهای زشت و معصیت تنفر پیدا کنیم و در نتیجه سراغ گناه و معصیت نرویم. همانگونه که عرض شد میل و نفرت نقش اساسی در اعمال و رفتارهای ما دارد و شیطان ما را از طریق زیبا جلوه دادن کارهای زشت نزدما و در نتیجه محبت ورزی نسبت به معصیت و گناه، از مسیر حق و صراط مستقیم منحرف می کند.
🌺بنابراین باید مراقب بود تا دشمنان جنی و انسی میل ها و نفرت های ما را جا به جا نکند چرا که در این صورت قبح گناه ریخته خواهد شد و ارزشهای موهوم و شیطانی جانشین ارزشهای راستین الهی می گردد همچنانکه متأسفانه امروزه این امر در غرب و در بسیاری از کشورهای دنیا صورت پذیرفته است.
🌺3- سومین خواسته این است که خداوند توفیق دهد که در این ماه مورد خشم خدا قرار نگیریم و از عذاب دردناک جهنم رهایی یابیم. یعنی خدا کمک مان کند که از اعمالی که موجب خشم خداوند می گردد و یا سبب می شود تا ما مستحق جهنم و عذابهای سخت اخروی گردیم خودداری کنیم.
🌺اگر کسی اثر اعمال خویش مورد خشم و غضب الهی قرار گیرد ضرر جبران ناپذیر نموده است و خودش را از رحمت الهی دور کرده است و گرفتار عذاب شدید الهی شدید شده است. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: چه بد اعمالى از پيش براى (معاد) خود فرستادند كه نتيجه آن خشم خداوند بود و در عذاب (الهى) جاودانه خواهند ماند. (سوره مائده، آیه80)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺