eitaa logo
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
685 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
487 ویدیو
47 فایل
🔰 مطالب متفاوت، زیبا، جدید و ناب مذهبی، فرهنگی و قرآنی را با ما بخوانید؛🌷. _ ___ ڪوچہ شہــ♥️ـدا . http://eitaa.com/Koocheh_shohada1 https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2 - @sokhanangoharbar
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حجتی مهاجرین
🌴وفات جانسوز بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه کبری (ع) را به همه مسلمین تسلیت عرض می کنیم. 🌴حضرت خدیجه (ع) بهترین همسر پیامبر اعظم (ص) و مادر حضرت زهرا(ع) است که خدمت زیادی به اسلام نمود. خدیجه(ع) قبل از بعثت با حضرت محمد (ص) ازدواج کرد و اولین زنی است که به وی ایمان آورد. پیامبر (ص) از خدیجه (ع) دو پسر به نام‌های قاسم و عبدالله و چهار دختر به نام‌های زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه (ع) داشت. خدیجه (ع) در دهم ماه رمضان سه سال قبل از هجرت، در ۶۵ سالگی در مکه درگذشت. 🌴پیامبر(ص) برای خدیجه احترام زیادی قائل بود و او را یکی چهار زن برتر جهان می دانست. (البدایة والنهایة، ج‏۲، ص۱۲۹) 🌴پیامبر (ص) در باره فضلیت حضرت خدیجه (ع) فرمود: "خداوند هیچ‌گاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچ‌کس مرا تصدیق نکرد، یاری‌ام کرد در زمانی که هیچ‌کس مرا یاری نکرد، از مالش در اختیارم قرار داد، زمانی که همه، مالشان را از من دریغ کردند." (الاستیعاب، ج۴، ص۱۸۲۴) 🌴حضرت خدیجه (ع) یک زن نمونه است که ویژگیها و رفتارهای او الگوست برای همه زنان مسلمان. خدیجه (ع) دارای فضایل زیاد بود که برخی از آنها عبارتند از: 🌴۱- برخورداری از ایمان راستین و عبودیت خالصانه: حضرت خدیجه (ع) قبل از اسلام موحد و یکتاپرست بود و بعد از اسلام اولین زنی بود که اسلام را پذیرفت. وی در عبادت و بندگی خالصانه خدا و انجام اعمال نیک بسیار کوشا بود. 🌴خدیجه (ع) هیچوقت نسبت به ایمان به مسیر حق و ایمان به پیامبر (ص) و... دچار تردید نشد و مطیع بی چون و چرای دستورات الهی بود و حتی در سخت ترین شرایط نسبت به انجام دستورات دینی کوتاهی ننمود. امام علی (ع) فرمود: "من نخستین شخصی بودم که اسلام را پذیرفتم، و سه سال از این ماجرا گذشت، در این سه سال هیچکس جز من و خدیجه (ع) که خدایش رحمتش کند، نبود که نماز بخواند و به پیامبر (ص) و آنچه بر او نازل شده گواهی دهد." (بحار، ج 1، ص 2) 🌴۲- پاکی و عفت: حضرت خدیجه (ع) زن پاک و عفیف بود به گونه ای در مکه به وی طاهره می گفتند. در منابع اسلامی نیز، از خدیجه با القابی همچون طاهره، زکیه، مرضیه، صدیقه و... یاد شده است. (البدایة و النهایة، ج۳، ص۱۵) 🌴۳- دستگیری از یتیمان و فقرا: حضرت خدیجه (ع) نسبت به محرومان و یتیمان و سرپرستی و دستگیری از این اقشار تـوجه ویـژه و اهـتمام فوق العاده داشت و به همین دلیل به او امّ الایتام (مادر یتیمان) می گفتند. (مادر نمونه اسلام، صص‌ 6 ـ 5.) 🌴۴- ارزش محوری: حضرت خدیجه (ع) از ثروتمندترین فرد مکه بود و قبل از پیامبر (ص) ثروتمندان متعددی از وی خواستگاری کردند اما وی قبول نکرد و با حضرت پیامبر (ص) که از نظر دارایی ضعیف بود اما دارای فضایل زیاد بود، ازدواج کرد و حتی خودش در این زمینه پیش قدم شد و به پیامبر (ص) پیشنهاد ازدواج داد. (عیون الاثر، ج۱، ص۶۳) خدیجه (ع) به زنان یاد داد که ملاک مهم ازدواج خوب، ثروت نیست بلکه فضایل انسانی و ایمان است. 🌴۵- تلاش برای گسترش اسلام و بیداری انسانها: حضرت خدیجه (ع) در راستای تبلیغ اسلام، کوشش زیاد نمود و بخش اعظمی از ثروت خویش را در این زمینه خرج کرد. ثروت خدیجه (ع) در گسترش اسلام بسیار مؤثر بود. پیامبر (ص) در این زمینه فرمود: "هیچ مالی به من سود نبخشید، آنگونه که ثروت خدیجه (س) به من سود بخشید." (بحار، ج۱۹، ص۶۳) 🌴امید استکه همه مسلمانان بویژه زنان مسلمان، حضرت خدیجه (ع) را الگوی خویش قرار دهند و خدیجه گونه زندگی کنند و مسیر حق را با قدرت طی کنند و خودشان را به قله های سعادت و کمال برسانند.
# شرح مفصل دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان دعای روز پنجم ماه رمضان، متضمن معارفی چون قرار گرفتن در زمره آمرزش جویان و بندگان شایسته و اولیاء مقرب خداوند می‌باشد. فهرست مندرجات ۱ - متن و ترجمه دعا ۲ - شرح فرازهای دعا ۳ - نتیجه استغفار کردن ۴ - شرایط استغفار ۵ - عبادت و بندگی خداوند ۶ - بهشت خدا و بهشت معمول ۷ - عناوین مرتبط ۸ - پانویس ۹ - منبع و ترجمه دعا [ویرایش] اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ اَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَاْفَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان درگاهت قرار ده و قرار ده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و در این روز مرا از دوستان به حق مهربانی‌ات، ‌ای مهربان‌ترین مهربانان نزدیکت قرار ده.[۱][۲] شرح فرازهای دعا [ویرایش] اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ: خدایا من را در این ماه رمضان جزو مستغفرین قرار بده، برای استغفار، باید شرایط استغفار را داشت. کسی که مال حرام خورده که با استغفار کارش درست نمی‌شود. باید برود و صاحبان مال را راضی کند. با مال حرام و رشوه و ربا رشد کرده‌ای، حال که توبه می‌کنی باید بروی سود ربا را به صاحبان آن بازگردانی. غذای کم و حلال بخوری تا گوشت‌های تنت که با مال حرام پرورش یافته‌اند، آب شوند. کسی که شب تا صبح پای کار حرام نشسته، ‌باید شب‌ها احیا نگه دارد و عبادت کند. از جمله در شب ۱۵ شعبان که احتمالاً شب قدر است که تمام مقدّرات ما در آن نوشته می‌شود. خدایا مرا از مستغفرین قرار بده! یعنی اینکه واقعاً استغفار کنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال کنم. به گناهی که قبلاً کردم فکر نکنم و از آن لذت نبرم. حالا زبانی هم استغفار کنیم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم ۷۰ بار استغفار وارد است. اگر در گرفتاری هستید، اگر مشکل ازدواج دارید، اگر منزل می‌خواهید، استغفار کنید، خدا گره از کارهاتان باز می‌کند. اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد. نتیجه استغفار کردن نتیجه‌ی استغفار کردن چیست؟ «من اکثرالاستغفار» کسی که زیاد استغفار کند، ۴ چیز به دست می‌آورد: «جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصه‌اش بیرون می‌آید. دوم «من کل خوفٍ امنا» گاهی اخبار ناخوشایند را می‌دهند. اگر استغفار کنی، هیچ خبری نمی‌شود. اگر استغفار کرده‌ای از کسی نترس و فقط از خدا بترس. همانا استغفار درجه علیین است و آن اسمی است که به شش معنی واقع می‌گردد: اول پشیمانی بر گذشته می‌باشد، دوم عزم و اراده برای دوری از آن گناه تا ابد، سوم حق مخلوقات را ادا نمایی تا خدا را پاک و مطهر ملاقات کنی و حقی از مخلوقات بر عهده تو نباشد، چهارم اینکه به سوی هر فریضه‌ای که ضایع نموده‌ای روی آورده و حق آن را ادا کنی، پنجم اینکه گوشتی را که به واسطه حرام روییده شده به واسطه ‌اندوه ‌ها آب کنی تا پوست به استخوان چسبیده و گوشت تازه بین آن‌ها روییده شود و ششم اینکه درد و رنج فرمان برداری واطاعت را به جسم بچشانی چنان چه شیرینی معصیت را به آن چشانده بودی سوم «من کل ضیق ٍ مخرجا» صاحب‌خانه تو را جواب کرده؟ سفته ‌هایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار کنی همه این‌ها درست می‌شود. اگر در گرفتاری هستید، اگر مشکل ازدواج دارید، اگر منزل می‌خواهید، استغفار کنید، خدا گره از کارهاتان باز می‌کند. اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد. و چهارم اینکه «ورزقه من حیث لایحتسب» از جایی که گمان نداری و فکرش را نمی‌کنیم روزی می‌رسد. همسفر خوب پیدا می‌کنی، یک زن خوب نصیبت می‌شود و... .[۳] شرایط استغفار شرایط استغفار چیست؟ شخصی در محضر حضرت امام علی(علیه‌السلام) گفت: استغفر الله، امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) فرمود: مادرت به عزایت گریه نماید، آیا می‌دانی استغفار چیست؟ همانا استغفار درجه علیین است و آن اسمی است که به شش معنی واقع می‌گردد: اول پشیمانی بر گذشته می‌باشد، دوم عزم و اراده برای دوری از آن گناه تا ابد، سوم حق مخلوقات را ادا نمایی تا خدا را پاک و مطهر ملاقات کنی و حقی از مخلوقات بر عهده تو نباشد، چهارم اینکه به سوی هر فریضه‌ای که ضایع نموده‌ای روی آورده و حق آن را ادا کنی، پنجم اینکه گوشتی را که به واسطه حرام روییده شده به واسطه‌اندوه ‌ها آب کنی تا پوست به استخوان چسبیده و گوشت تازه بین آن‌ها روییده شود و ششم اینکه درد و رنج فرمان برداری و اطاعت را به جسم بچشانی چنان چه شیرینی معصیت را به آن چشانده بودی، پس در آن هنگام می‌توانی بگویی: استغفرالله،[۴]  که در این روز ما هم از خداوند  می‌ خواهیم جزء مستغفرین واقعی که امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) در مورد آن توضیح فرموده‌اند قرارمان داده و توبه ما را بپذیرد. رزق همه‌اش پول نیست. در احادیث بسیار بیان شده که اگر فلان کار را بکنی...
بکنی، رزقت زیاد می‌شود، منظور از رزق، رزق معنوی است، رفیق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است. هر وقت می‌ خواهید مسافرت بروید، چند بار استغفار کنید تا یک همسفر خوب داشته باشید عبادت و بندگی خداوند وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ، خدایا من را از بندگان شایسته خودت قرار بده. فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را کنم. خدا آدم فرمان بردار را دوست دارد. هنگامی که بنده در پیشگاه خداوند دارای مقام و منزلت است که واجبات الهی را انجام داده و از محرمات او بپرهیزد. آنگاه است که آن بنده به عنوان بنده صالح که مطیع پروردگار خویش است قرار خواهد گرفت که در این روز ما نیز از خداوند می‌خواهیم که ما را جزء بندگان صالح که مطیع اوامر او می‌ باشند، قرار دهد. خدایا مرا از مستغفرین قرار بده! یعنی اینکه واقعاً استغفار کنم و اگر مال حرامی دارم، آن را حلال کنم. به گناهی که قبلاً کردم فکر نکنم و از آن لذت نبرم. حالا زبانی هم استغفار کنیم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم ۷۰ بار استغفار وارد است. وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ اَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ همان طور که در روایات و آیات آمده است کسانی مقرب درگاه الهی قرار می‌گیرند که هیچ گاه از یاد خداوند در تمام لحظات عمر و حیات خویش غافل نگردند و بندگی خدا را فقط برای رضای خداوند انجام دهند که برای فهم بیشتر به نمونه بارز آن حضرت امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) اشاره می‌کنیم که در مناجات با خداوند چنین فرمودند: الهی ما عبدتک خوفا من نارک و لاطمعا فی جنتک لکن وجدتک اهلا للعباده فعبدتک؛ بار خدایا! تو را به خاطر ترس از جهنمت و یا به جهت طمع به بهشتت عبادت نمی‌کنم، بلکه تو را شایسته عبادت یافتم، پس تو را عبادت می‌کنم.[۵] ما نیز در این روز از خداوند می‌خواهیم که به حق لطف و رحمتش ما را از دوستان و اولیاء و مقربان درگاهش قرار دهد. انشاء الله که تابع باشیم. بهشت خدا و بهشت معمول بهشت خدا جدا از بهشت معمول است بهشت معمولی برای کسانی است که غذا و حوری می‌خواهند؛ اما آن‌ها که خود خدا را می‌خواهند و عبادت را برای خود خدا کردند و نه برای ترس از جهنم، آن‌ها در بهشت خدا وارد می‌شوند. آیه قرآن هم وجود دارد. «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی»[۶] از خدا بخواهیم که در آن بهشت قرار بگیریم. جنت فردوس، جنت عدن جنت‌های متعدد وجود دارد ولی جنت خدا عالی است. بِرَاْفَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ؛ می‌گوید: خدا به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستجاب کن.‌ ای خدایی که رحمتت از همه رحم‌ها بیشتر است. پانویس [ویرایش]  ۱.↑ ابن طاوس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ص۱۲۷.    ۲.↑ قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص۳۱۹.    ۳.↑ حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۱۹۸-۱۱۹۹.    ۴.↑ امام علی علیه‌السلام، نهج‌البلاغه، حکمت۴۱۷.    ۵.↑ مجلسی، سیدمحمدباقر، بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۷۸.    ۶.↑ فجر/سوره۸۹، آیه۲۹-۳۰.     منبع سایت تبیان، برگرفته از مقاله «شرح دعای روز پنجم ماه رمضان»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۱۰/۲۰.
مفصل دعای روز ششم ماه مبارک رمضان دعای روز ششم ماه رمضان، متضمن معارفی هم چون دوری از خواری و عذاب و خشم خداوند و طلب بخشش از خدا است. فهرست مندرجات ۱ - متن و ترجمه دعا ۲ - شرح فرازهای دعا ۳ - نتیجه گناه ۴ - موجبات غضب خدا ۵ - مشمولین انعام خدا ۶ - مغضوبین و ضالین ۷ - توجه به معانی ادعیه ۸ - عناوین مرتبط ۹ - پانویس ۱۰ - منبع و ترجمه دعا اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبینَ؛ خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز و تازیانه‌های عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت دورم بدار با منت و بخششت بر من ببخشای‌ ای نهایت آرزوی آرزومندان. [۱][۲] جمله ذرات زمین و آسمان لشگر حق‌اند گاه امتحان، برخی از گناهان خدا را به غضب می‌آورد و خدا قسم می‌خورد که دیگر آن شخص گناهکار را نیامرزد. شرح فرازهای دعا «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ» هرانسانی هنگامی که معصیت پروردگار  خویش را می‌نماید یقیناً با اصرار بر آن معصیت، روزی، خوار و ذلیل خواهد شد چرا که معصیت نمودن ذات اقدس الهی، به جنگ برخاستن با اوست، به طوری که خداوند امر به عملی می‌نماید و در مقابل بنده‌ای از آن سرپیچی می‌نماید که در آن هنگام است که آن بنده در مقابل قدرت پروردگار عالمیان خوار و ذلیل خواهد شد. اما آن رئوفیت و رحمانیت خداوند است که از بندگان خویش به سرعت راضی گشته و آن‌ها را عفو می‌نماید به طوری که در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم که: انت الهی وسع فضلا و اعظم حلما من ان تقایسنی بفعلی و خطیئتی و فالعفو، العفو، العفو [۳] (خدایا) تویی معبود من، فضل تو گسترده‌تر و حلم تو بزرگ‌تر از آن است که مرا با عمل و خطایم بسنجی پس(از تو طلب عفوو بخشش دارم) مرا ببخش، مرا ببخش، مرا ببخش. پس در این روز ما هم از خداوند می‌خواهیم که ما را به واسطه گناهانی که در هر لحظه از عمرمان انجام می‌دهیم خوار و ذلیل مان ننماید و گناهان ما را بیامرزد. اهل گناه و لو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباس‌های فاخر به تن کند، باز هم خوار است. اما بندگی خدا را کردن باعث می‌شود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد: قرآن می‌گوید: «اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ [۴] یعنی هر که ایمان بیاورد و عمل صالح بکند، ما هم دوستی‌اش را در دل مردم می‌افکنیم. مردم اهل عمل را دوست دارند.» «اهدنا الصراط المستقیم؛ (خدایا) ما را به راه راست هدایت نما، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم والضالین[۵] ‌راه کسانی که بر آنان انعام فرموده‌ای نه راه کسانی که بر آنان غضب نموده‌ای و نه گمراهان» نتیجه گناه تازیانه عذاب، نتیجه گناه انسان است «وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ» چه زمانی قهر خداوند انسان را می‌گیرد؟ خداوند بالاتر از آن است که ما بخواهیم در مورد صفات او صحبتی کنیم اما این را باید بدانیم هنگامی انسان مورد قهر الهی قرار می‌گیرد که دائماً به سرپیچی از دستورات الهی پرداخته و معصیت او را انجام دهد و ما این را باید در نظر داشته باشیم که خداوند هیچ نیازی به اطاعت و فرمان برداری بندگانش ندارد چرا که او بی نیازترین بی نیازان است «الله الصمد؛ [۶] خداوند بی نیاز است» ‌ و قهر الهی برای این است که انسان خود را شناخته و به سیر کمالات و خودسازی بپردازد تا به درجات عالی انسانی برسد چرا که اگر انسان رها گذاشته می‌شد تا به هر کاری که می‌خواست دست زند، آنگاه بود که دیگر هیچ انسانی باانسانیت در روی زمین زندگی نمی‌کرد. «ولولا فضل الله علیکم و رحمته لکنتم من الخاسرین؛ ‌[۷] و اگر فضل و رحمت خداوند شامل حال شما نبود هر آینه از زیان کاران بودید» و نباید این را فراموش کنیم که خداوند، ما را برای اینکه نافرمانی او را کنیم نیافریده است بلکه «وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون؛ ‌[۸] و ما خلق نکردیم  جن وانس را مگر ما را به یکتایی پرستش کنند» پس انسان جاهل و نادان چگونه از پروردگار خویش که بر مصلحت تمام بندگانش آگاه است سرپیچی نموده و به معصیت او مشغول می‌گردد، پس در این روز ما از خداوند می‌خواهیم که ما را جزء کسانی که قهر او بر آنان واجب گشته، قرار ندهد یعنی ما را از اطاعت کنندگان و فرمان برداران دستوراتش قرار دهد نه از نافرمانان و سرپیچی کنندگان... الان این گرفتاری‌هایی که گریبان عالم بشریت را فراگرفته است هر روز خبر از آمدن سیل و طوفان است، همه تازیانه عذاب است. جمله ذرات زمین و آسمان/ لشگر حقند گاه امتحان سیل و رانش زمین، لشگر خدا هستند که برای عذاب بندگان مامور هستند و برای جلوگیری از آن‌ها نباید گناه کنیم.
موجبات غضب خدا «وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ خدایا من را از موجبات سخطت دور گردان، چیزهایی که موجب سخط توست. روایتی است که برخی گناهان خدا را به غضب می‌آورد و آنگاه خدا قسم می‌خورد که به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمی‌کنم. حدیث هست که هفتاد گناه جاهل را می‌آمرزند قبل از آنکه یک گناه عالم را بیامرزند. در سوره حمد می‌خوانیم: «اهدنا الصراط المستقیم؛ [۹] (خدایا) ما را به راه راست هدایت نما، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم والضالین؛[۱۰] راه کسانی که بر آنان انعام فرموده‌ای نه راه کسانی که بر آنان غضب نموده‌ای و نه گمراهان». مشمولین انعام خدا انعمت علیهم چه کسانی هستند؟ جواب آن را که خداوند به چه کسانی نعمت  داده است را می‌توانیم با یک آیه بیان نماییم: «و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا؛‌[۱۱] یعنی: و آنان که خداوند و رسول را اطاعت کنند البته آنان (یعنی اطاعت کنندگان از خدا و رسول) با کسانی که خداوند به آنان انعام (لطف و عنایت کامل) فرموده یعنی با پیامبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و ایشان در بهشت چه نیکو رفیقانی خواهند بود». مغضوبین و ضالین مغضوب علیهم و ضالین چه کسانی هستند؟ کسانی که خداوند بر آنان غضب می‌فرماید کسانی هستند که از شیطان پیروی می‌کنند به طوری که خداوند در قرآن گفته ای شیطان را چنین بیان می‌فرماید: «لعنه الله و قال لا تخذن من عبادک نصیبا مفروضا؛[۱۲]خداوند او را لعنت نمود(و از رحمت خود دور ساخت) و (شیطان در جواب) گفت: من از بندگان تو قسمتی را زیر بار اطاعت خود خواهم کشید؛ ولاضلنهم ولامنینهم...؛ [۱۳] یعنی: آنان را گمراه کنم و به آرزوهای دور و دراز در افکنم.» پس کسانی که پیروی از شیطان نموده و از دستورات خداوند سرپیچی کنند، مستحق خشم و غضب الهی می‌گردند. خدا به شعیب پیامبر(علیه‌السلام) فرمود، می‌خواهم صد هزار تن از قومت را عذاب کنم. ۴۰ هزار تن افراد بد و ۶۰ هزار تن از افراد خوب. خطاب رسید که چرا خوب‌ها بیشترند، فرمود: برای اینکه خوب‌ها هم با بدها خوش و بش کردند زیرا از گمراهان خواهند بود چنانچه خداوند در قرآن می‌فرماید: «اولئک ماواهم جهنم ولایجدون عنها محیصا؛ [۱۴] یعنی: ایشان را (یعنی شیطان و پیروانش را) منزل و جایگاه، جهنم است و از آن، مفر و گریز گاهی نخواهند یافت» پس ما در این روز از ذات اقدس پروردگار می‌خواهیم ما را از چیزهایی که موجب خشم و غضب او می‌گردد(یعنی پیروی از دستورات شیطان) دور گرداند. ان شاءالله که تابع باشیم. توجه به معانی ادعیه در مساجد هنگام خواندن دعا معانی آن نیز بیان شود: ای کاش در مساجد که این دعاها خوانده می‌شود، معنی آن نیز بیان شود تا مردم وقتی دعا می‌کنند، با حضور قلب این دعاها را بخوانند و در خودشان بیان کنند. به مردم بگویند که به خاطرگناه عذاب می‌شوند و این حادثه‌ها در سراسر جهان و برخی شهرهای تهران به خاطر گناه است. خدا به شعیب پیامبر فرمود، می‌خواهم صد هزار تن از قومت را عذاب کنم. ۴۰ هزار تن افراد بد و ۶۰ هزار تن از افراد خوب. خطاب رسید که چرا خوب‌ها بیشترند، فرمود: برای اینکه خوب‌ها هم با بدها خوش و بش کردند. پانویس ۱.↑ ابن طاوس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ص۱۲۹.    ۲.↑ قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص۳۱۹.    ۳.↑ قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ص۲۶۲.    ۴.↑ مریم/سوره۱۹، آیه۹۶.    ۵.↑ حمد/سوره۱، آیه۶-۷.    ۶.↑ اخلاص/سوره۱۱۲، آیه۲.    ۷.↑ بقره/سوره۲، آیه۶۴.    ۸.↑ ذاریات/سوره۵۱، آیه۵۶.    ۹.↑ حمد/سوره۱، آیه۶.    ۱۰.↑ حمد/سوره۱، آیه۷.    ۱۱.↑ نساء/سوره۴، آیه۶۹.    ۱۲.↑ نساء/سوره۴، آیه۱۱۸.    ۱۳.↑ نساء/سوره۴، آیه۱۱۹.    ۱۴.↑ نساء/سوره۴، آیه۱۲۱.     منبع سایت تبیان، برگرفته از مقاله «شرح دعای روز ششم ماه رمضان»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۱۰/۲۰. 
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
39.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «شرور و بلاها (۱)» 1️⃣ قسمت اول از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/v/smMpG 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💥براساس نگاه مادی‌گرایانه، آفرینش بی‌معنی است! 🔸تا جایی که ما با بحث‌های اعتقادی و فلسفی آشنا هستیم، از قدیمی‌ترین مباحثی که درباره شناخت عالم و هستی مطرح بوده، بحث درباره شرور است. 🔹بالاخره بعضی چیزها در این عالم برای ما لذت بخش است و بعضی چیزها، هم موجب درد و رنج می‌شود و هم مانع تحقق خیرهای بیشتری می‌شود. 🔸تحلیل این است که بالاخره لازمه این عالم همین است. ماتریالیست‌ها بر اساس اصولشان نه تحلیل دقیقی از گذشته دارند و نه پیش بینی معتبری از آینده و نه تحلیلی از این دارند که این دنیا اکنون چگونه است. 🔹آنها تنها می‌توانند بگویند این عالم همین است که هست، و همیشه این شرور همراه این عالم بوده است. خب این یک گرایشی است که وارد مباحث و حکمت‌های آفرینش نمی‌شود و چنین نگرشی جایی در این مباحث ندارد. 📺قسمت اول مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
❓خدایی که جز خیر چیزی نمی‌خواهد چطور می‌شود که شُرور را می‌آفریند؟! 🔹در نگرش الهی، وقتی باور می‌کنیم که این جهان، آفریده خدای متعال است، برای ما قابل توجیه می‌شود که خوبی‌های عالم از روی و مصلحت بوده و صفات خوب خدا باعث آفرینش این خوبی‌ها شده است. اما به بدی‌ها و که می‌رسیم، چگونه می‌توانیم نسبت شرور را با خدای متعال حل کنیم؟! 🔸اگر ما قائل باشیم، کل هستی یک آفریدگاری دارد که واجد همه کمالات است و هیچ نقص و شری در وجودش نیست و همه چیز را خودش با حکمت آفریده است و این چنین نیست که در میان مخلوقاتش موجودی باشد که بدون اجازه خدا بتواند کاری انجام بدهد، این سوال پیش می آید که خدا برای چه این شُرور را آفریده است؟ 🔹خدای حکیمی که هیچ صفت شری ندارد و خیر محض است و جز خیر هم چیزی نمی‌خواهد، چطور شد که این شُرور را خلق کرده است؟ 📺قسمت اول مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
Rah o Mah(1).mp3
6.61M
🎧 | صوت کامل قسمت اول مجموعه (شرور و بلاها (۱)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
34.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «شرور و بلاها (۲)» 2️⃣ قسمت دوم از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/v/K2tka 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💐 وظایف ما در قبال نعمت‌های الهی 🔸یکی از لوازم عبودیت خداوند این است که: همانطور که اگر چیزی را موجب رشد یا سقوط ما می‌داند، باید طبق آن عمل کنیم، اگر هم چیزی را موجب رشد یا سقوط ما معرفی کرد، باید طبق همان رفتار کنیم. 🔹اگر وحی نعمتی را موجب تکاملمان معرفی می‌کند باید آن را دوست داشته باشیم و از آن مراقبت کنیم و سعی کنیم این از بین نرود. 🔸گاهی این نعمت، نعمتی است که در وجود خودماناهست. مانند نعمت دیدن و نعمت آگاهی. اوِلا باید این نعمت را به جا بیاوریم، ثانیا سعی کنیم این نعمت از بین نرود، ثالثا سعی کنیم در عمل نیز به لوازم وجود این نعمت ملتزم شویم. 🔹اگر در هر کدام از این مراحل کوتاهی کنیم، قدمی در مسیر تنزل و دوری از برداشته‌ایم. 📺قسمت اول مجموعه تصویری : 🌙 @mesbahyazdi_ir
💢چرا روزه گرفتن واجب است امام حسین علیه السلام درباره علّت واجب بودن روزه گرفتن فرمودند: تا ثروتمندان، رنج گرسنگی را بچشند و در نتیجه، به مستمندان رسیدگی و بخشش کنند. 🔹الإمامُ الحسینُ علیه السلام لمّا سُئلَ عن علَّةِ وجوب الصَّوم: لِیَجِدَ الغَنیُّ مَسَّ الجُوعِ، فَیَعُودَ بِالفَضلِ علی المَساکینِ. 📚میزان الحکمه، جلد ۶ ، صفحه ۳۹۰ 📚مناقب آل أبی طالب، جلد ۴ صفحه ۶۸ 📚بحار الأنوار، جلد ۹۳، صفحه ۳۷۵،شماره ۶۲ @mobahelegharne21