eitaa logo
معارف الشیعه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
780 ویدیو
311 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @valiyollah14
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملی بر شخصیت قسمت چهاردهم 🔽 🔴 تاویلات عجیب و غریب آیات قرآن پدر عرفان، شیخ اکبر، ابن عربى که مقلدینش او را محى الدین[۱] می گویند، وى عناصر اصلى در داستان یوسف علیه‏السلام را به قواى روحانى تأویل مى‏کند و می گوید: یوسف رمزى براى قلب مستعد است و یعقوب رمزى براى عقل، و مراد از برادران یوسف، ده حس ظاهر و باطن و غضب و شهوت و… است! و درباره آیه «فَأَیْنَمَا تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ»[۳] می گوید: پس تو را روشن گشت که خدا قبله‏گاه هر رویکردى است و منظور از این، جز عقاید گوناگون نیست. و لذا تمام عقاید بر صواب‏اند! و هرکس حظى از پاداش را نصیب خود خواهد کرد.[۴] این مطلب صاحب فصوص این «مِئْر!» را به ذهن تبادر می کند: در حیرتم که دشمنى کفر و دین چراست از یک چراغ، کعبه و بتخانه روشن است! در قرآن مى‏خوانیم: «وَقَدْ أَضَلُّوا کَثِیراً وَلاَ تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلاَّ ضَلاَلاً»[۵] این سخن را خداوند از قول نوح علیه‏السلام در مقام نفرین بر ظالمان نقل مى‏فرماید، لیکن ابن عربى آن را به معناى دعاى خیر مى‏گیرد و این گونه معنا مى‏کند: به مقام فناء اللّه‏ رسیده و در ذات توفانى شده اند![۶] در تأویل این آیه «مَامَنَعَکَ إِذْ رَأَیْتَهُمْ ضَلُّوا* أَلاَّ تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَیْتَ أَمْرِی»[۷] مى‏گوید: منظور از غضب موسى نسبت به برادرش این است که چرا نگذاشتى گوساله را بپرستند! و دیگر مطالب فُکاهى وى را از کلام شاگرد دست‏آموزش بشنوید. ملاّ صدرا از فتوحات نقل می کند که: نعیم دوزخیان آن گونه با نهاد آنان سازگار است که اگر از آنجا بیرون آیند و به باغ اِرَم وارد شوند، دردناک و اندوهگین و پژمان میشوند؛ زیرا نعیم بهشت با نهاد آنان سنخیتى ندارد.[۸] ........................................................... 📚 ۲. المذاهب الإسلامیّه فی التفسیر: ۲۵۵.          📚 ۳. سوره بقره، آیه ۱۱۵؛ پس به هر سو رو کنید، آنجا روى [به] خداست. 📚 ۴. فصوص الحکم: ۹۳. مُبدِع تفکر هرمنوتیک دینى تفسیر قرائت‏هاى مختلف از دین و پلورالیزم (تکثّر گرایى) هم مشخص شد! حال چرا امثال «سروش» را که فقط مبلِّغى در ترویج تکثّر گرایى هستند و مطالبش زیراکس شده از مطالب ابن عربى است مورد هجمه و تکفیر قرار مى‏دهند ولیکن مُبدِع این تفکر را تقدیس، و نهایاً کلامش را توجیه مى‏کنند و کلام امثال سروش را به ظاهرش وامى‏گذارند! 📚 ۵. سوره نوح، آیه ۲۴؛ و بسیارى را گمراه کردند [بار خدایا] جز بر گمراهى ستمگران میفزاى. 📚 ۶. شرح فصوص الحکم قیصرى: ۱۱۴. 📚۷. سوره طه، آیات ۹۲ ـ ۹۳؛ وقتى دیدى آنها گمراه شدند چه چیزى مانع تو شد، که از من پیروى کنى؟ آیا از فرمانم سر باز زدى؟ 📚 ۸. العرشیه: ۱۵۸، ۱۵۹ (ترجمه و تصحیح فارسى به قلم غلامحسین آهنى). آقاى آشتیانى به همین کلام اربابان معرفت در شواهد الربوبیه (ص۸۱ چاپ دوم تهران ۱۳۵۹) اشاره می کند. ........................................................... 💢 کافی ست همین یک جمله خطاب به ابن عربی و تابعینش : لکم دینکم و لی دین کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️تاراج خیام امام حسین " سلام الله علیه " پس از شهادت آن حضرت 🔹مقتل الحسین علیه السلام خوارزمى: دشمنان پیش آمدند تا به گرد خیمه ها حلقه زدند. شمر بن ذى الجوشن نیز با آنها بود. او گفت: به درون خیمه ها بروید و جامه ها و متاعشان را بگیرید. مردم وارد شدند و هر چه در خیمه ها بود برداشتند تا جایى که گوشواره امّ کلثوم خواهر حسین علیه السلام را هم گرفتند و گوشش را دریدند. حتّى جامه رویینِ زنان را به زور مى‌کشیدند و مى‌بردند. قیس بن اشعث قطیفه اى را برداشت که حسین علیه السلام بر روى آن مى‌نشس.  او از این رو «قیسِ قطیفه» نامیده شد. همچنین مردى از قبیله اَزد به نام اسود، کفش هاى ایشان را برداشت و سپس مردم به سوى وسایل زنان و اسبان و شترها رفتند و آنها را به تاراج بردند. -------------------------------------------------- ✅متن عربی: 🔸أقبَلَ الأَعداءُ حَتّى أحدَقوا بِالخَیمَةِ، ومَعَهُم شِمرُ بنُ ذِی الجَوشَنِ، فَقالَ : اُدخُلوا فَاسلُبوا بِزَّتَهُنَّ .فَدَخَلَ القَومُ أَخَذوا کُلَّ ما کانَ بِالخَیمَةِ حَتّى أفضَوا إلى قُرطٍ کانَ فی اُذُنِ اُمِّ کُلثومٍ ـ اُختِ الحُسَینِ ـ فَأَخَذوهُ وخَرَموا اُذُنَها، حَتّى کانَتِ المَرأَةُ لَتُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها حَتّى تُغلَبَ عَلَیهِ . وأخَذَ قَیسُ بنُ الأَشعَثِ قَطیفَةً لِلحُسَینِ علیه السلام کانَ یَجلِسُ عَلَیها فَسُمِّیَ لِذلِکَ قَیسَ قَطیفَةٍ وأخَذَ نَعلَیهِ رَجُلٌ مِنَ الأَزدِ یُقالُ لَهُ: الأَسوَدُ، ثُمَّ مالَ النّاسُ عَلَى الوَرسِ وَالخَیلِ وَالإِبِلِ، فَانتَهَبوها. -------------------------------------------------- 📘 الحسین للخوارزمی: ج ٢ ص الفتوح ابن اعثم کوفی: ج ۵ ص ١٢٠ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از منظر حضرت آیت الله العظمی شیخ : 🔸فاستقر بمدینه مشهد و تصدی بها لتدریس الفقه و الاصول و اصبح المدرس الاول فیها 🔸 در مشهد ساکن شد و متصدی تدریس علم فقه و اصول و کلام شد تا اینکه مدرس اول(طراز اول) مشهد گشت! 📚 طبقات الفقهاء بخش دوم ص۱۰۱۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 سر مطهر امام حسین " سلام الله علیه در مجلس ابن زیاد در کوفه 🔸و لَمّا وَصَلَ رأسُ الحسین علیه السلام و وَصَلَ ابنُ سعدٍ لَعَنَهُ اللهُ مِن غَدِ یومِ وُصُولِهِ ومَعَهُ بناتُ الحسینِ وأَهلُه، جَلَسَ ابنُ زیادٍ لِلناسِ فی قصْرِ الإِمارةِ وأذِنَ لِلناسِ إِذناً عامّاً، وأمَرَ بإِحضارِ الرأسِ فَوُضِعَ بَیْنَ یَدَیْهِ،‌فَجَعَلَ یَنظُرُ إلیهِ ویتَبَسَّمُ و فی یدِهِ قَضیبٌ یَضرِبُ بهِ ثَنایاهُ، وکانَ الی جانِبِهِ زیدُ بنُ أرقَمَ صاحِبُ رسولِ الله ِ صلی الله علیه وآله وسلم و هُوَ شَیخٌ کَبیرٌ فلمَّا رَآهُ یَضْرِبُ بالقَضیبِ ثنایاهُ قال لَهُ: إرفَع قضیبَکَ عن هاتَیْنِ الشَّفَتَینِ، فَوَ اللهِ الذی لا إلهَ غیرُهُ لقَدْ رأیتُ شَفَتَیْ رسولِ اللهِ صلی الله علیه وآله و سلم علیهِما ما لا أحصیهِ کَثْرَةً تُقَبِّلُهُما؛ ثُمَّ انْتَحَبَ باکیاً. فَقالَ لهُ ابنُ زیادٍ: أبکَی اللهُ عَیْنَیْکَ، أَ تَبکی لِفَتْحِ اللهِ؟ وَلَو لا أنَّکَ شَیْخٌ قَدْ خَرِفْتَ وَذَهَبَ عَقْلُکَ لَضَرَبْتُ عُنُقَکَ؛ فَنَهَضَ زیدُ بنُ أرقمَ مِن بینِ یَدَیْهِ وَصارَ إلی مَنْزِلِه. 🔹و هنگامی که سر مطهر‌حضرت را به کوفه رساندند، فردایش عمر سعد که خدا لعنتش کند وارد شد که همراه او دختران امام را آوردند ومقابل او نهادند و اوشروع کرد به نگاه کردن به سر مطهر وتبسم زدن، ودر دستش چوبی بود که باآن به دندان های پیشین حضرت ضربه می زد. زید بن ارقم یکی از اصحاب رسول خدا کنار ابن زیاد نشسته بود، او اکنون پیرمردی سالخورده شده بود، هنگامی که این صحنه را مشاهده کرد، با ناراحتی فریاد زد که: چوب خود را از این دولب دور کن، بخدایی که جز او خدایی نیست سوگند، بارها و بارها دیدم که رسول خدا لبان خود‌رابر دولب او می‌گذاشت و می‌بوسید. سپس بغض درگلویش شکست واشک ریخت. ابن زیاد به او چنین گفت: خدا چشمانت راگریان نگه دارد، آیا برای فتح و ظفری که نصیب ما شده ناراحتی وگریه میکنی؟اگر نبود که پیر شده ای وعقل از کفت رفته، گردنت را می‌زدم. پس زیدبن ارقم از مقابل او برخاست وبه منزلش رفت. 📚مقتل مفید ص۲۲۳ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 کاروان اسرا ... 🔹در خبرها آمده که ابن زیاد بعد از آنکه یک روز (یا چند روز بنا به روایتی) سرها را در کوچه‌ها و محله‌های کوفه گردانید، آنها را به شام نزد یزید بن معاویه فرستاد[9] و بعد از آن اسرا را به سرپرستی مخضّر بن تعلبه عائذی و شمر بن ذی‌الجوشن به شام روانه کرد. 🔸 دستور داد که امام سجاد را با غل جامعه دست‌ها را بر گردن بستند و سوار بر شتر بی‌جهاز به سوی شام حرکت دادند. 🔹مدتی که اسرا از کوفه و شام در حرکت بودند را منابع ذکر نکردند چه وقایعی اتفاق افتاده و تنها به برخی بی‌ادبی‌های حاملین سرهای مبارک اشاره دارند. 🔸نقل شده که اهل‌بیت ـ علیهم‌السلام ـ را سه روز پشت دروازه‌های دمشق نگه داشتند تا شهر را آذین‌بندی کنند و آماده برای جشن و شادی نمایند. در بیشتر منابع نقل شده که روز اول صفر سر امام حسین ـ علیه‌السلام ـ را همراه کاروان اسرا وارد دشمق کردند.[10]  🔸واقعه دلخراشی که برای اسرا اتفاق افتاد این بود که علی‌رغم خواست آن بزرگواران مبنی بر ورود به شهر از جای خلوت و بطور جداگانه از سرهای مبارک ولی شمر ملعون دستور داد سرها جلوی کاروان اسرا و از دروازه ساعات که جمعیت انبوهی تجمع کرده بودند وارد کنند، و مردم غافل شام که از حقیقت ماجرا بی‌خبر بودند با مشاهده کاروان شادی و هلهله می‌کردند و بر سرها اهانت می‌نمودند. ✳️سفر شام برای اهل‌بیت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ بسیار تلخ و مصیبت‌های دوران اسارت در این دیار، برایشان از سخت‌ترین مصیبت‌ها بوده است. ✳️وقتی از امام سجاد ـ علیه‌السلام ـ پرسیدند در سفر کربلا، سخت‌ترین مصیبت‌های شما کجا بود، سه بار فرمودند: «الشام، الشام، الشام» .[11] در شام نیز اسرای آل محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ را در حالی که به ریسمان بسته شده بودند، به مجلس یزید وارد کردند، وقتی بدان حال در پیش روی یزید ایستادند، سر امام را در برابر یزید می‌گذارند و این صحنه از سوزناک‌ترین صحنه‌هایی است که برای امام سجاد و خانم زینب اتفاق می‌افتد. چرا که یزید ملعون بر سر امام توهین کرده و شماتت می‌کند و با قرائت اشعاری خود را پیروز میدان می‌داند و به مردم اجازه حضور می‌دهد و در آن مجلس به لب‌های مقدس امام جلوی چشم اسرا خیزران می‌زند.[12] گویا در این مجلس است که یک مرد شامی به خود اجازه می‌دهد و این جسارت بزرگ را می‌کند. دختر امام حسین به نام فاطمه را از یزید به کنیزی می‌خواهد و با پاسخ تند دختر امام و خانم زینب سلام الله علیهما روبرو می‌شود و بعد از گفتگوئی میان حضرت زینب و یزید خانم زینب خطبه‌ای در مجلس یزید ایراد می‌کنند و شجاعانه به اعمال پلید یزید اشاره می‌کند و یزید را در مجلس خود رسوا و خار می‌کند.  -------------------------------------------------- 📚[9] . محمدعلی عالمی، حسین نفس مطمئنه، انتشارات هاد، چاپ اول، ص 329، خرداد 1372. [10] . جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف، ص 240، اسفند 1374. [11] . ابو مخنف، مقتل‌الحسین، ترجمه سیدعلی محمد موسوی جزایری، انتشارات بنی‌الزهرا، چاپ اول، 1380، ص 385. [12] . ابومخنف، پیشین، ص 387. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5766939836304852343.apk
حجم: 3.53M
📚 ترجمه شریف اثر گرانسنگ رحمه الله علیه در اثبات ولایت امیرالمومنین سلام الله علیه کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
@Elteja / اِلتجا49-Tasharofe abobaghle kateb Complete.mp3
زمان: حجم: 6.89M
▪️ ⭐️ ابی بغل کاتب به محضر امام عصر " سلام الله علیه " و دستورالعمل کارگشای حضرت برای حاجت روایی. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
تاملی بر شخصیت قسمت پانزدهم 🔽 🔴 اجنه و شیاطین در نفوس شیعیان مخصوصا اثنی عشری ها وارد می شوند .... مطلب را با دقت بخوانید 🔽 http://www.ebnearabi.com/amp/4209/ابن-عربی-دخالت-شیطان-در-نفوس-شیعیان-و-غ.html 💢 باید خون گریست به احوال تابعین و سینه چاکان دیوانه ی هتاکی چون ابن عربی و ایشان را به حال خود رها نمود ، خلایق هر چه لایق .... 🔴 اتمام حجت می کنیم که در قیامت عذری برای دوستی با دشمنان آل الله نداشته باشید .... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 از اوصاف مرحوم علامه زرآبادی مرحوم حجت الاسلام ( ره) : مهم ترین خصوصیّت اخلاقی مرحوم این بود که مردم را به اخلاق و ادب و رسیدگی به حال افتادگان توصیه می کرد. توجه ایشان به اخلاق قرآنی و رسول خدا(صلوات الله علیه ) مهم تر و بیشتر از تربیت مردم به احکام دین بود.در تربیت شاگردانش ابتدابه فکر تصفیه و تزکیۀ نفس آنها بود،سپس به فکر عرفان و جهات دیگر که مهم ترین قدم در راه عرفان می باشد. به علما و سادات احترام ویژه ای می گذاشتند. بسیار سّرپوش بودند. هر عیبی از کسی می دیدند، برای دیگران افشا نمی کردند.در حد قدرت خود، قدمشان، قدم اهل بیت بود و منش ایشان، منش اهل بیت(علیهم سلام الله). به نقل از (دانای اسرار) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_6048607562557818182.apk
حجم: 22.12M
⭐️ نرم افزار نرم افزاری مهم و کاربردی برای محققین و مشتاقان احادیث ائمه هدی " سلام الله علیهم اجمعین " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
"باب الله......." مرحوم معتقد بودند که ترقیات روحی پس از انجام واجبات و ترک محرمات بدون توسلات جدی و حقیقی به خاندان عصمت و طهارت ( علیهم صلوات الله ) امکان پذیر نیست. پرواز روح ص۳۴ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa