زمانه بر سر جنگ است ، یا علی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است ، یا علی مددی
گشوده کار دو عالَم به یک اشارت توست
به کار ما چه درنگ است یا علی مددی
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارف اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam
و هو العلی العظیم
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🔵قال رسول الله صلیالله علیه و آله و سلم:
لَو أَنَّ الغِیاضَ أَقلامٌ
و البَحْرَ مِدادٌ
و الجِنَّ حُسّابٌ
والإِنسَ كُتّابٌ
ما اَحْصَوْا فضائلَ علیِّ بن ابیطالب علیهالسلام
🔴اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهالسلام را اِحصا و شمارش نمایند!
________________________________
📚تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص۱۳ـ
کفایةالطالب گنجی شافعی، ص۱۲۳
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارف اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است]
1️⃣ قسمت اول
🔹معنای اول: اینکه #امیرالمؤمنین فعل و گفتارش حجّت است؛ چون دارای مقام ولایت و امامت است. یعنی مسلمانان بلکه تمام افراد بشر، باید در «تمام شئونِ حیاتیِ خود» به آن حضرت اقتدا کنند.
🔹بنابراين هر كس از آن حضرت پيروى كند مسلّماً «اهل صدق و صفا و عبادت و تسليم و جهاد و جُود و ايثار» خواهد بود. و معلوم است كه چنين شخصى اهل بهشت است؛ چون بهشتْ ظهورِ افعال و مَلَكاتِ نیک در عوالم ديگر است.
🔹و هر كس دعوت آن حضرت را ردّ كند و اقتدا بهسيرۀ آن حضرت ننمايد، «دروغ و خيانت و كمفروشى و رباخوارى و زياده طلبى و شهوتپرستى و نفعطلبى و هواخواهى و اِعراض از ذكر خدا» را دنبال كند، مسلّماً اهل دوزخ است؛ چون دوزخ نيز ظهور مَلَكات و افعالِ زشت در آن عوالم است.
🔹آنچه موجب جدائىِ اين دو دسته از هم گرديده «امر و نهىِ مقام ولايت» است كه دستهاى پذيرفتند و دستهاى ردّ كردند.
🔹بنابراين «علىّ قسمت كنندۀ بهشت و جهنّم» خواهد بود؛ مانند معلّمى كه شاگردانى تربيت میكند، يك دسته كوشش میكنند و ياد میگيرند و دستۀ ديگر، تن به تنبلى داده و از تعلّم و ياد گرفتن اِبا میكنند. معلّم يك دسته را قبول و دستۀ ديگر را مردود میکند. پس صحيح است كه بگوئيم معلّم دستهاى را به مقام بالا فرستاده و دستهاى را در مكانِ سابقِ خود زندان نموده است؛
🔺همچنين صحيح است كه بگوئيم: عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّار.
📝 ادامه دارد...
مطالعه قسمت دوم
✍🏻 علامه طهرانی قدّساللهسرّه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 #امام_شناسی ج 1 ص 148؛ منقّح.
#ولایت #امامت #تبعیت #حجیت_فعل_امام #اخلاق #تهذیب #بهشت #جهنم #معاد
@maktabe_vahy
🌸..🌸..🌸..🌸
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است]
2️⃣قسمت دوم
🔹معنای دوّم: از جهت حُبّ و بُغض است. چون محبت نتیجه و روح عمل است. كسى كه چيزى را دوست داشته باشد مسلّماً آثار او را نيز دوست دارد. كسانى كه أميرالمؤمنين را دوست دارند، از افعال و گفتار و سيرۀ آن حضرت نيز مسرور، و محبّتِ اين آثار را دارند؛ و بالعكس كسانى كه أميرالمؤمنين را دشمن دارند، سيره و سنّتِ آن حضرت را نيز مبغوض دارند، لذا كردارشان طبعاً كردارى خشن و ناپسند است.
🔹و چون افعال نيك در انسان ايجادِ «محبّت و صفا و نور» میكند، و افعال زشت موجب «ظلمت و تاريكىِ قلب و قساوت» میگردد، بنابراين دوستان أميرالمؤمنين طبعاً مردمى با حقيقت و با صفا و با محبت بوده، قلبِ آنان پاكيزه و روحِ آنان نورانیتر و نفْسِ آنان سبکتر است؛ و دشمنان أميرالمؤمنين، طبعاً مردمى از حقيقت و صفا دور؛ قلبِ آنان تاريك، و نفْسِ آنان خسته و سنگين، و روحِ آنان آلوده است.
🔹و چون نتيجۀ اعمالِ نيك همان «صفا و نورانيّت و محبّت به خدا»ست، و نتيجۀ اعمال زشت «ظُلمَت و قِساوت و اِعراض از خدا»ست، بنابراين اميرالمؤمنين به سبب تقسيم نمودن افراد مردم را به دو دستۀ «مُحبّ» و «مُبغِض» آنها را به دو دستۀ «بهشتى» و «دوزخى» تقسيم فرموده است.
📝 ادامه دارد...
مطالعه قسمت اول
✍🏻 علامه طهرانی قدّساللهسرّه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 #امام_شناسی ج 1 ص 149؛ منقّح.
#ولایت #امامت #محبت #اخلاق #تهذیب #بهشت #جهنم #معاد #صدق # صفا #حب #بغض
@maktabe_vahy
🌸..🌸..🌸..🌸
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است]
3️⃣ قسمت سوم و پایانی!
🔹معنای سوم: از جهت «تابش خورشید ولایت» است.
به عنوان مثال، در فصل زمستان که خورشید از زمین دور است، زمین حرارت خود را از دست میدهد و فسُرده و سرد شده و آثار حیاتی ندارد. استعداد نهفتۀ آن مشهود نیست، و ظهور و فعلیّت ندارد. درختان بدون برگ و میوه و خشکیده، همه در یک ردیف قرار گرفته، بهطوریکه ابداً فرق و تمایزی بین آنها نیست. گلهای خوشبو و گیاهان بدبو، هیچ کدام ظهور و بروزی ندارند. بلبان و قناریان و مرغانِ دلربا، و زاغان و کرکسان و مارها و عقربها، همگی در آشیانههای خود خفته و خزیده و فسُرده و بیحس افتادهاند.
🔹همینکه خورشیدِ جهانتاب در فصل بهار و تابستان بتابد و شعلههای حیاتبخش خود را به زمین بفرستد، آن استعدادهای نفهته، همگی به مرحلۀ فعلیّت میرسند. درختانْ شاخ و برگ و میوۀ معطّر و شیرین به خود گرفته و صحنۀ باغ را میآرایند. برخی درختانِ جنگلی نیز بیشخصیتی و بیاثری خود را ابراز میکنند. هم مرغها و بلبلها در فضای باغ نغمهسرایی میکنند و هم زاغان و کرکسان به دنبال جیفهها و طُعمهها در پرواز بوده و موشها و مارها و عقربها به حرکت در میآیند. که همگی در اثر تابش خورشید و ظهور گرمای حیاتبخش آن است.
🔹حال قبل از اینکه «خورشید ولایت امیرالمؤمنین» نیز طلوع کند و بر قلوب بتابد، و امر و نهیی پیدا شود، همۀ افراد از اهل شقاوت و سعادت در یک ردیف بوده و فرق و تمایزی نداشتند. همین که «آفتاب ولایت» طلوع کرد و بر جانهای فسُرده تابید، و نفوس را به جنبش انداخت، سرائر و ضمائر و غرائزِ هر یک از افراد طلوع نموده و با اختیارِ خود راه سعادت را طیّ میکنند.
🔹از طرفی، استعدادِ نورانیِ اهل سعادت به مرحلۀ فعلیت میرسد و «بوی عطرِ جانبخش» از جانِ آنها برمیخیزد و فضای عالَمِ انسانیّت را معطّر میسازد. و از طرف دیگر، خُبثِ باطنِ اهل شقاوت به خاطر «تمرّد و انکار قلبی» نیز به فعلیّتِ خود میرسد و آثار زشتی و بدی از خود بروز میدهد، و دلهای مُکدّرِ آنها خسته و ملول و کَدِر میشود و بوی تعفّنِ نهفتۀ آنها، مشامِ انسانیّت را ناراحت، خسته و ملول مینماید.
🔹بنابراین امام «از جهت ملکوت» هر استعدادی را به ظهور و فعلیّت و مقصدِ خود میرساند، و هر کسی را به راه مناسب با ملکوتش حرکت میدهد. مؤمنین را به بهشت و کافران را به دوزخ!
🔺بنابراین چه عالی و چه خوب فرمود حضرت رسولالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم که: «عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّارِ»
📝 پایان
مطالعه قسمت دوم
✍🏻 علامه طهرانی قدّساللهسرّه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 #امام_شناسی ج 1 ص 153؛ ملخّص و منقّح.
#ولایت_تکوینی #امامت #باطن #اخلاق #تهذیب #بهشت #جهنم #معاد #صدق #تکامل_نفوس
@maktabe_vahy
🌸..🌸..🌸..🌸
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
🌺فيوضاتى كه در ماه شعبان و رمضان نصيب انسان مى شود، از مراقبه ماه رجب ناشی مى شود🌺
✅ فيوضاتى كه در ماه شعبان و رمضان نصيب انسان مى شود، از ماه رجب منبعث مى شود و از این ماه است كه به ماه شعبان و ماه رمضان سرايت پيدا مى كند و رجب را «شهرُ الله» مى گويند؛ يعنى اختصاص به خود خدا دارد
🔹 و جهتش را هم آنطورى كه مى فرمودند و از بزرگان شنيده شده، اين است كه تجليّات حضرت حقّ در ماه رجب بيش از ساير ايّام است و روايت « ألا إنَّ لِرَبّكُم فى أيَّام دَهرِكُم نَفَحاتٍ ألا فَتَعرَّضوا لَها وَ لاتَعَرَّضوا عَنها » كه از پيغمبر اكرم مروى است را مربوط به ماه رجب مى دانستند.
🔹 البتّه ممكن است مربوط به ساير ايّام هم باشد، ولى در ماه رجب اين حالت شديدتر است.
📚 شرح حدیث عنوان بصری.
🎙 آیة الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه.
#ماه_رجب #مراقبه #نفحات_الهی
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
https://eitaa.com/emamshenaci