eitaa logo
«دوره معارف اسلام‌ »
304 دنبال‌کننده
1هزار عکس
184 ویدیو
10 فایل
ء﷽... الحمدللّه والصلوة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله واللعنة علی اعدآء الله الی یوم لقآءالله ولا حول ولاقوّة الّابالله درکانال«دوره معارف اسلام»برخی مطالب معرفتی از اولیاء الهی و رادمردان عرصه حقیقت و واقعیت دوره می‌شود مرد راهی اگر، بیا وبیار
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمتی از نامه امام حسن عسکری علیه السّلام به شیخ القمیین : ای فقیه مورداعتمادمن،علیّ بن الحسین بن بابویه القمی،خداوند تورا به کارهای موردرضایتش توفیق دهدو ازنسل تو،اولاد صالح بیافریند. تورابه رعایت تقوی وبرپاداشتن نمازوادای زکات وصیت می کنم،به رعایت تقوی وبرپاداشتن نمازوادای زکات زیراکسی که زکات نپردازد،نمازش قبول نخواهد شد. ونیزتوراسفارش می کنم به بخشایش گناه دیگران،وخویشتن داری به هنگام خشم وغضب،ارتباط با خویشاوندان،تعاون وهمکاری بابرادران دینی وکوشش دررفع نیازهای آنها درتنگدستی وگشاده دستی،بردباری وکسب آگاهی ومعرفت دردین. درکارها ثابت قدم وباقرآن همپیمان باش! اخلاق خودرانیکو گردان ودیگران رابه کارهای شایسته امرکن وازپلیدی ها بازدار..... تورا سفارش می کنم به خودداری ازتمام معاصی وگناهان. نماز شب راترک مکن،زیرا پیامبراکرم صلّی اللَّه علیه وآله وسلّم دروصیت خودبه أميرالمؤمنين علیّ علیه السّلام،سه مرتبه فرمود:«برنمازشب مواظبت نما.وهر کس نسبت به نمازشب بی اعتناباشد،ازمانیست» پس ای علی بن الحسین،توخودبه سفارشات من عمل کن وشیعیان مرانیزدستورده تاعمل کنند. نیزتورابه صبروپایداری وانتظار فرج توصیه می کنم،زیرا پیامبراکرم صلّی اللَّه علیه وآله وسلّم فرمود:«بهترین کارهای امت من،انتظارفرج است». پس باردیگر ای علی بن بابویه،تورابه صبرواستقامت توصیه می کنم وتو نیز همه شیعیان وپیروان مرابه صبرواستقامت فرمان بده.... سلام ورحمت وبرکت حقّ برتووبرهمه شیعیان ما،ودرودخداوند بر محمّدصلّی اللَّه علیه وآله وسلّم وآل او. 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
یکی ازالقاب امام حسن عسکریّ علیه السلام،رفیق است. علّامه طهرانی رحمة الله علیه: اولياء خداوافرادي كه به مقام كمال انساني رسيده انددرهرزمان ممكن است متعددباشندوهريك ازآنان قابل دستگيری وهدايت وارشادسالكين،ليكن امام وخليفه رسول خداصلّی الله علیه وآله وسلّم كه داراي ولايت كبرى وحافظ شريعت وطريقت ومُهَيمن برجميع عوالم ومحيط برجزئيات وكليات است،درهرزمان بيش ازيكى نيست،وتمام اولياء درتحت لواى اويندودرتحت شريعت وطريقت او،وبراى سالك ضروری است كه پيوسته متوجه اوباشدواين همان معناى مرافقتى است كه مصنّف(سیدبحرالعلوم)فرموده است زيراكه مرافقت ازرفاقت ورفيق مشتق است ومسلماًمرافقت بدنى شرط نيست،بلكه مرافقت روحی لازم است واين مبتني است برآنكه همانطوركه روح وليّ برسالك سيطره دارد،سالك نيزپيوسته متوجه اوبوده تامرافقت صادق شود.وعمده سيروحركت سالك به واسطه اين مرافقت باامام صورت مي گيرد،كه مصنّف(سید بحرالعلوم)ازاوتعبيربه استادخاص فرموده است ودرزمان غيبت كبرى منحصراًاختصاص داردبه وجودحضرت امام زمان حجة الله البالغة محمّدبن الحسن العسكري عجل الله تعالي فرجه واماسائراولياء كه دستگيري می كنند،اولاًبه تبعيت ازاستادخاص است وثانیاُدرزمان تمكن،دستگيری آنان ضروري نيست گرچه آن نيزممكن است واشكالي ندارد ومرافقت سالك بااستادعام نيزلازم است،زيراكه نفحات رحمانيّه ازجانب رب العزّة توسط حجاب اقرب كه همان استاد خاص است به توسط قلب استادعام به سالك مي رسد بنابراين سالك نبايدازافاضات قلبيّه استادعام غافل بماندكه ازاستفاضه معنويات اومحروم خواهدماند 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارف اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
نَمی از یَمی ... أبی حمزة نصیرالخادم: سَمِعتُ أبا مُحَمَّدٍ (العسکری علیه السّلام)غَیرَمَرَّةٍ یُکلِّمُ غِلمانَهُ بِلُغاتِهِم: تُرک ورومٍ وصَقالِبَةَ،[۱] فَتَعَجَّبتُ مِن ذلِک وقُلتُ: هذا وُلِدَبِالمَدینَةِ ولَم یظهَرلِأَحَدٍحَتّی مَضی أبُوالحَسَنِ( الهادی علیه السلام) ولارَآهُ أحَدٌ،فَکیفَ هذا؟ اُحَدِّثُ نَفسی بِذلِک، فَأَقبَلَ عَلَیَّ فَقالَ: إنَّ اللّهَ تَبارَک وتَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِن سائِرِ خَلقِهِ بِکلِّ شَیءٍ،ویُعطیهِ اللُّغاتِ ومَعرِفَةَ الأَنسابِ والآجالِ وَالحَوادِثِ، ولَولاذلِک لَم یکن بَینَ الحُجَّةِ وَالَمحجوجِ فَرقٌ.[۲] ابوحمزه نصیر،خادم امام عسکری(علیه‌السّلام) : بارهاشنیدم که امام عسکری(علیه‌السّلام) باغلام های خودبه زبان های ایشان اعم ازترکی،رومی واسلاوی سخن می گوید شگفتزده شدم وگفتم:این مرددرمدینه زاده شده است وتارحلت امام هادی(علیه‌السّلام) خودراظاهرنکرده و هیچ کس اوراندیده است. چگونه چنین چیزی ممکن است؟ با خود،سخن می گفتم که ایشان بسوی من آمدوفرمود:«خداوند ـ تبارک وتعالی ـ حجّت خودراباهمه چیز،ازدیگر خلایقش متمایز کرده وآشنایی به زبان های گوناگون ونَسَب ها ولحظات وفات و رویدادها رابه او بخشیده است واگرچنین نمی بود،میان حجّت وکسی که حجّت برای او تعیین شده است،تفاوتی نبود». [1] صقالبه جمع صقلاب،قومی كه ميان كشور بلغاروقسطنطنيه ساکن بودند اسلواكی ويوگسلاوی. [۲].الکلینی. الکافی: ج ۱ ص ۵۰۹ح ۱۱، المفید. الإرشاد: ج۲ ص۳۳۰، راوندي،الخرائج والجرائح،ج۱،ص۴۳۶. الطبرسی .اعلام الوري، ص ۳۵۶ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارف اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
نقل است که در دیدار شمس تبریزی و مولانا جلال الدین بلخی ، جناب شمس تبریزی ، دفتر و اوراق مولانا که فقیه و عالم شهر بود را گرفت و در حوض مدرسه انداخت و چون مولانا را بی تاب دید اوراق از آب برگرفت و بدو پس داد و گفت دانش در این اوراق مجو! افلاکی در مناقب العارفین نقل می کند که حضرت شمس، مولانا را فرمود که دیگر از مطالب پدر چیزی مخوان و مگو و دیوان مُتَنَبّی مخوان، و اینگونه شد که جناب مولانا سینه از اوراق و کُتب بشُست و از علم لدنّی لبریز ساخت. دل ز دانش ها بِشُستند این فریق زآن که این دانش نداند آن طریق دانشی باید که اصلش زآن سَر است زآن که هر فرعی به اصلش رهبر است هر پَری بر عرضِ دریا کی پَرَد؟ تا لَدُن، علمِ لَدنّی می‌بَرَد پس چرا علمی بیاموزی به مرد کش بباید سینه را زآن پاک کرد؟! [۱] @masnavimolavii پیمودن شاهراه حقیقت و استغراق در اقیانوس بیکران ذات حق و مستضیء شدن از نور علم الهی و پرواز جهت صعود در عوالم عِلوی ، با این اعضآء و بال و پَرهای سِفلی و دانش های بی فروغ معمول، امکان پذیر نیست و خویش را باید از آنها فارغ ساخت، وعضو و پَر و نور وعلمی دیگر گرفت!! فعل ولی کامل الهی و عارف بالله و بامر الله ، فعل خداوند تبارک و تعالی است و در واقع ،کار حضرت شمس پرّنده با جناب مولانا کاری است که خداوند با بندگانش می کند و هر لحظه آنان را نسبت به چیزهایی که برای خود نجات بخش می دانند و تکیه گاه قرار می دهند ناامید و مأیوس می سازد و پرهای مصنوعی می شکند و پر حقیقی می دهد تا بسوی حقیقت و حق پرواز کنند. اگر قدرت دارد قدرتش را می گیرد، اگر ثروت دارد ورشکسته اش می کند، اگر زیبایی دارد با یک بیماری جمالش را دگرگون می کند، اگر علم دارد با یک فراموشی علمش را می گیرد و... یک اصل خیلی مهم در ورود به وادی عرفان، نفی همه دارایی ها از خویش و رها کردن همه تکیه گاه هاست و سالک خویش را از هر تکیه گاهی غیر از حق بی خویش و خالی کند و آنگاه خداوند همان ها را به او باز می گرداند در حالی که ماهیت آنها عوض شده و طور دیگری شده و کار دیگری کنند. از تَبتُّل تا مقامات فنا پلّه پلّه تا ملاقات خدا[۲] علمی که مایه فخر و تکیه گاه خود می پنداشتی همچون عصایی که در دست گرفته ای رها می کنی و از خود سلب می کنی سپس خداوند علمی به تو می دهد که آن علم از نزد او و لَدنّی است و تو را تا لَدُن حکیمٍ عليم و نزد خود می برد. قدرت را نفی و از خویش سلب می کنی و رها می کنی و فقط حق را تکیه گاه خویش قرار می دهی و سپس خداوند به تو قدرتِ لدنّی و از نزد خود می دهد که این قدرت دیگر قابل قیاس با آن قبلی نیست و همچون عصای موسی است که چون رها شود اژدهایی می شود که هر فرعونی را شکست خواهد داد. این قاعده و قانون برای هر چیزی و در هر مرتبه ای از مراتب و مدارج سلوک تا فنای در ذات حق و بعد از آن تا بقاء بعد الفنآء برقرار است. چون ملایک گوی: لا عِلمَ لَنا تا بگیرد دست تو عَلَّمتَنا گر در این مکتب ندانی تو هِجا همچو احمد پُرّی از نورِ حِجیٰ[۳] _______________ 📚[۱]مثنوی معنوی .مولوی .دفتر_سوم [۲] تبتّل:جدا شدن تعلّقات بصورت تدریجی [۳]هجا: سیلاب، کنایه از حروف الفبا حجی: خرد، هوش، دانش؛ 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
قال ابومحمّد الحسن العسکریّ علیه السلام : «نَحنُ حُجَجُ اللَّه على خَلقِه وجَدّتُنا(اُمُّنا) فاطمة حُجّةُ اللَّهِ علینا»[۱]  ماحجّتهای خداوندبرمخلوقاتش هستیم و مادرمان فاطمة حجّت خداونداست برما. 🟢حسن الختام بیش ازدوماه عزاداری ، در آستانه فرحة الزهرآء سلام الله علیها، صلوات برسیدةنسآء العالمین(سلام الله علیها).ازحضرت امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) 📜اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الصِّدِّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکیّة حَبِیبَةِ حَبِیبِک وَنَبِیّک وَاُمِّ اَحِبَّائِک وَاَصْفِیائِک الَّتِی انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَی نِسآءِ الْعالَمِینَ اللّهُمَّ کنِ الطَّالِبَ لَهامِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثَّائرَ اللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّهُمَّ وَکما جَعَلْتَها اُمَّ اَئمَّة الْهُدی' وَحَلِیلَةِ صاحِبِ اللَِّواءِ وَالْکرِیمَةِ عِنْدَالْمَلَأِ الْاَعْلی' فَصَلِّ عَلَیها وَعَلَی' اُمِّها صَلاةً تُکرِمُ بِهاوَجْهَ اَبِیها مُحَمَّدٍصَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها اَعْیُنَ ذُرِّیَتِها، وَاَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هذِهِ السَّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیّة وَالسَّلامِ.[۲] 🔴تاجان به بدن داریم،ما رهرو این راهیم مامُزد عزاداری،ازفاطمة میخواهیم مدیون حسینیم ومحتاج شفیعانیم مشتاق کرامات آن سرور نِسوانیم ماحلقه به گوشان این خیمه ودرباریم ما عُذرعزاداری ازفاطمة میداریم تاذکرحسین باشدگرحاضروهمراهیم مشمول عنایات آن امّ ابیهاییم 📚[۱]الانتصار،ج۷ص۲۳۷ اَطیَبُ البیان،ج۱۳،ص۲۲۵ [۲] مصباح المتهجّد 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال«دوره معارف اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Allameh Seyed Mohammad Hosein TehraniMehre_Taban_12_P2[275_302].mp3
زمان: حجم: 17.98M
🎧| 📚| 🎬|قسمتـــــــ 9⃣ 📜یادنامه علّامه طباطبایی رحمه اللَه از صفحه‌ (۲۷۵-۳٠۲) 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
ثواب عظیم لعن بر جبت وطاغوت در کلام امام سجاد علیه السلام ابوحمزه ثمالی ازامام همام زین العابدین وسیّدالساجدین علیه السلام روایت کرده : کسی که یک لعن بفرستدبرجبت وطاغوت،خدای تبارک وتعالی هفتادهزارهزار حسنه برای او ثبت می‌نمایدوهفتادهزارهزارگناه اورامی‌بخشدوهفتادهزارهزاردرجه براومی‌افزایدواگرکسی درشامگاه این چنین کندهمان ثواب رابرای اومی‌نویسند. ابوحمزه درادامه می‌گوید: بعد از شهادت امام سجاد علیه السلام خدمت مولایم امام باقرعلیه السلام شرفیاب شدم و عرض کردم:مولای من!حدیثی است که ازپدربزرگوارتان شنیده‌ام.فرمودند:بگو.ومن حدیث رابرای حضرت خواندم.حضرت فرمودند:بله؛ای ثمالی آیادوست داری که من هم برآن بیفزایم؟عرض کردم:آری ای مولای من.حضرت فرمودند:هرکس که آن دورا یک مرتبه لعن کنددرهر صبحگاهان هیچ گناهی برای اونوشته نمی‌شوددرآن روزتا اینکه شب هنگام رادرک کندوهرکس شب راسپری کندوآن دورالعن کندبرای اوگناهی نوشته نمی‌شوددرآن شب تااین که صبح رادرک کند. ابوحمزه درادامه می‌گوید: بعدازشهادت امام باقرعلیه السلام خدمت مولایمان امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم وعرضه داشتم:حدیثی است که ازپدرتان وجدتان شنیده‌ام.حضرت فرمودند:بگو آنراای اباحمزه.من نیزحدیث رابرای حضرتش خواندم.حضرت فرمودند:حق است ای اباحمزه وفرمودند:وهزارهزار درجه براوافزوده می‌شود. سپس فرمودند:قطعا و یقینا خدا وسعت دهنده وبخشنده است. 📚بحارالانوارعلّامه مجلسی.ج۳۰ص۲۲۲ شفاء الصدور،میرزاابی الفضل طهرانی،ص۶۰۸، «جمع الفضايح لأرباب القبايح»ملّامحمّد کاظم هزارجریبی 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
قال الصادق علیه السلام: «حُبُّ أولیاءِ الله والوِلایَةُ لهَمُ واجبَةٌ والبَراءَةُ من أعدائهم واجِبَةٌ ومن الّذین ظَلَمُوا آل محمّدٍ علیهم السّلام وهَتَکوا حِجَابَه وأخَذُوا من فاطمةَ علیها السّلام فدک،ومَنَعُوها میراثَهاوغَصَبُوهاوزوجَها حُقُوقَهُما،وهمَّوا بإحراق بیتِهاوأَسَّسوا الظلمَ وغَیَّرُوا سُنَّة رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم والبَراءةُ من الناکثینَ والقاسطینَ والمارقینَ واجبةٌ والبراءةُ من الأنصابِ والأزلامِ وأئمّة الضّلال وقادة الجَور کلّهم أوّلهم وآخرهم واجبة والبَراءةُ من أشقَی الأوّلین والآخرین شقیق عاقر ناقة ثمودقاتل أمیرالمؤمنین علیه السلام واجبة والبراءة من جمیع قتلة أهل البیت علیهم السّلام واجبة» دوستی دوستان خداوقبول ولایتشان واجب است وبرائت وبیزاری از دشمنانشان واجب است وبیزاری ازکسانی که به آل پیغمبر صلوات الله علیهم ظلم کردندوحرمت پیغمبرراشکستندوفدک فاطمه زهرا سلام الله علیها راغصب کردند و اورا ازارث خودمنع کردند وحق او وشوهرش راغصب نمودندوبه سوزاندن خانه‌اش همّت گماردندوظلم راپایه‌ریزی نمودندوسنت پیامبر راتغییردادندواجب است وبیزاری ازناکثین (عایشه واصحاب جمل) وقاسطین(معاویه واصحاب صفّین) ومارقین(خوارج نهروان)واجب است وبرائت از بُتها و قُمار وپیشوایان گمراهی و رهبران ظلم وستم،تمامشان ازاولین آنها تا آخرینشان واجب است وبیزاری ازبدبخت ترین اولین وآخرین،برادرقاتل ناقه ثمود،قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام واجب است وبرائت ازتمام قاتلین اهل بیت واجب است 📚الخصال،الشیخ الصدوق،ج۲،ص۶۰۷ 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
💠 حقیقت تبرّی، جدایی حقیقی از مسیر باطل است! 🔸یک انسان باید حدود و ثغور را حفظ کند. نباید حالا فرض کنید که اگر یک آدم، آدم ناجنسی است هر چه را که می‌خواهد به او نسبت دهد. دیده‌اید در این مجالس تبرّی که در شب‌های عیدالزهراء تشکیل می‌دهند، شاعر دیگر هر چه از دهانش در می‌آید به این عُمَر می‌گوید! حالا عُمَر یا عثمان و ابوبکر این کار را نکرده‌اند! 🔸یا مثلاً کار خلافی در سرّ انجام داده است انسان بیاید آن را فاش کند! این‌ها صحیح نیست! به‌طور‌ کلّی در مرام یک شیعۀ امیرالمؤمنین اصلاً خوشایند نیست که دهان و زبان خود را به فُحش و سَبّ و حرف‌های رکیک باز کند! 🔸حالا در هر جا می‌گویند: «رُفِعَ القَلَم است!» یا «در شب عیدالزهراء قلم تکلیف برداشته می‌شود!» نه آقاجان! قلم تکلیف هست و سر جایش هست! حالا آمدن و گفتن و خندیدن و شوخی‌کردن خوب است و این‌ها تبرّی است؛ البته برای افراد عوامّ! اما یک سالک باید فکر و ذهن خودش را فراتر از این حرف‌ها ببرد. عمر و ابوبکر کیستند که اصلاً آدم بیاید به آنها فکر کند و نظر کند؟! 🔸آن تبرّی که گفته‌اند: «انسان باید از اعداء محمد و آل‌محمد، تبرّی داشته باشد!» معنایش این نیست که انسان بگوید و بخندد و خوشحالی کند. معنایش این است که قلب خود را از اعتقاد و محبت به آنها پاک کند و راه خود را از راه آنها جدا کند و آن ظلم و ستمی که آنها به حق و حقیقت وارد کرده‌اند، او وارد نکند. 🎙حضرت‌ آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔈 1423ه.ق؛ جلسه 16. @maktabe_vahy 🌸.🌸.🌸.🌸
تفاوت ولایت و برائت با تولّی و تبرّی ولایت و برائت از امور قلبی بوده و جزء اصول عقاید می باشند، ولی تولّی و تبرّی تظاهر و اظهار آن امر قلبی، در خارج است و از فروع عبادی دین و مذهب محسوب می شوند. اساساً می توان گفت تعبیر قُدما از این دو امر به صیغۀ باب تفعّل (تولّی' و تبرّی') و عدم تعبیر آنها به صیغۀ مجرّد (ولایت و برائت) خود دلیل قاطعی است که منظور، عمل و اتّخاذ است؛ چه از جملۀ معانی باب تفعّل، اتّخاذ اصل فعل است به عنوان مفعول. 📚تولّی' وتبرّی'،آیت الله سیّدمحمّدحسین مرتضوی لنگرودی.ص۲۲ 🔷🔸💠🔸🔷 ✍کانال «دوره معارفـــــــ اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam