eitaa logo
«دوره معارف اسلام‌ »
310 دنبال‌کننده
823 عکس
137 ویدیو
7 فایل
ء﷽... الحمدللّه والصلوة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله واللعنة علی اعدآء الله الی یوم لقآءالله ولا حول ولاقوّة الّابالله درکانال«دوره معارف اسلام»برخی مطالب معرفتی از اولیاء الهی و رادمردان عرصه حقیقت و واقعیت دوره می‌شود مرد راهی اگر، بیا وبیار
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر چه میخواهی طلب کن از شهنشاه نجف منّتی گر می کشی از مرد می باید کشید 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارف اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
هو العلیّ العظیم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• تا صورت پيوند جهـــــــــــــــان بود علي بود تا نقش زمين بود و زمــــــــان بود علي بود آن قلعه گشايي که در قلعـــــــــه ي خيبر برکند به يک حملــــــــه و بگشود علي بود آن گُرد سرافراز که انـــــــــــــــدر ره اسلام تا کـــــــــار نشد راست نياسود، علي بود آن شيــــر دلاور که براي طمـــــــــــع نفس بر خوان جهـــــــــــــان پنجه نيالود علي بود شاهي که ولي بود و وصــــي بود علي بود سلطان سخــــــــــــــا و کرم و جود علي بود هم آدم وهم شيث و هم ادريس و هم الياس هم صالــــــــــح پيغمبــــــــر و داوود علي بود هم موسي و هم عيسي و هم خضر و هم ايوب هم يوسف و هم يونس و هم هــود علي بود مسجـــــود ملايک که شد آدم، ز علي شد آدم چو يکي قبلـــــــــــه و مسجود علي بود آن عارف سجّاد ، که خاک درش از قــــــــدر بر کنگــــــره عرش بيفـــــــــــــــزود علي بود هم اول و هم آخـــــر و هم ظاهـــــر و باطن هم عابـــــــد و هم معبد و معبود ، علي بود آن لحمک لحمـــــي ، بشنو تــــــا که بداني آن يـــــــــــــار که او نفس نبي بود علي بود موسي و عصــــا و يــــــــد بيضــــــــا و نبوت در مصــــــــــر به فرعون که بنمود ، علي بود عيسي به وجود آمدو في الحال سخن گفت آن نطق و فصـــــــاحت که در او بود علي بود خاتم که در انگشت سليمان نبي بود علي بود آن نور خدايــــي که بر او بــــــــــــود علي بود آن شاه سرافـــــــراز که اندر شب معــــــراج با احمــــــــــد مختــــــــــار يکي بود علي بود آن کاشف قرآن که خــــــــــــدا در همه قرآن کردش صفت عصمت و بستــــــــود علي بود آن شيـــــــــر دلاور که ز بهر طمــــــــع نفس بر خوان جهـــان پنجه نيالـــــــــــود علي بود چندان که در آفـــــــــــــاق نظر کردم و ديدم از روي يقين در همه موجــــــــــود ، علي بود اين کفر نباشد، سخـــــــن کفر نه اين است تا هست علي باشد و تابــــــــــود علي بود سرّ دو جهــــــــــــــان جمله ز پيدا و ز پنهان شمس الحق تبريز که بنمـــــــود، علي بود 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارف اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمانه بر سر جنگ است ، یا علی مددی مدد ز غیر تو ننگ است ، یا علی مددی گشوده کار دو عالَم به یک اشارت توست به کار ما چه درنگ است یا علی مددی 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارف اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
و هو العلی العظیم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🔵قال رسول الله صلی‌الله علیه و آله و سلم: لَو أَنَّ الغِیاضَ أَقلامٌ و البَحْرَ مِدادٌ و الجِنَّ حُسّابٌ والإِنسَ كُتّابٌ ما اَحْصَوْا فضائلَ علیِّ بن ابی‌طالب علیه‌السلام 🔴اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن‌ ابی‌طالب علیه‌السلام را اِحصا و شمارش نمایند! ________________________________ 📚تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص۱۳ـ کفایة‌الطالب گنجی شافعی، ص۱۲۳ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال «دوره معارف اسلام» ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ Join ➣@maarefe_islam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 1️⃣ قسمت اول 🔹معنای اول: اینکه فعل و گفتارش حجّت است؛ چون دارای مقام ولایت و امامت است. یعنی مسلمانان بلکه تمام افراد بشر، باید در «تمام شئونِ حیاتیِ خود» به آن حضرت اقتدا کنند. 🔹بنابراين هر كس از آن حضرت پيروى كند مسلّماً «اهل صدق و صفا و عبادت و تسليم و جهاد و جُود و ايثار» خواهد بود. و معلوم است كه چنين شخصى اهل بهشت است؛ چون بهشتْ ظهورِ افعال و مَلَكاتِ نیک در عوالم ديگر است. 🔹و هر كس دعوت آن حضرت را ردّ كند و اقتدا به‌‏سيرۀ آن حضرت ننمايد، «دروغ و خيانت و كم‌فروشى و رباخوارى و زياده طلبى و شهوت‌‏پرستى و نفع‌طلبى و هواخواهى و اِعراض از ذكر خدا» را دنبال كند، مسلّماً اهل دوزخ است؛ چون دوزخ نيز ظهور مَلَكات و افعالِ زشت در آن عوالم است. 🔹آنچه موجب جدائىِ اين دو دسته از هم گرديده «امر و نهىِ مقام ولايت» است كه دسته‌‏اى پذيرفتند و دسته‌‏اى ردّ كردند. 🔹بنابراين «علىّ قسمت كنندۀ بهشت و جهنّم» خواهد بود؛ مانند معلّمى كه شاگردانى تربيت می‌‏كند، يك دسته كوشش می‌‏كنند و ياد می‌‏گيرند و دستۀ ديگر، تن به تنبلى داده و از تعلّم و ياد گرفتن اِبا می‌‏كنند. معلّم يك دسته را قبول و دستۀ ديگر را مردود می‌کند. پس صحيح است كه بگوئيم معلّم دسته‏‌اى را به مقام بالا فرستاده و دسته‏‌اى را در مكانِ سابقِ خود زندان نموده است؛ 🔺همچنين صحيح است كه بگوئيم: عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّار. 📝 ادامه دارد... مطالعه قسمت دوم ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 148؛ منقّح. @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است] 2️⃣قسمت دوم 🔹معنای دوّم: از جهت حُبّ و بُغض است. چون محبت نتیجه و روح عمل است. كسى كه چيزى را دوست داشته باشد مسلّماً آثار او را نيز دوست دارد. كسانى كه أميرالمؤمنين را دوست دارند، از افعال و گفتار و سيرۀ آن حضرت نيز مسرور، و محبّتِ اين آثار را دارند؛ و بالعكس كسانى كه أميرالمؤمنين را دشمن دارند، سيره و سنّتِ آن حضرت را نيز مبغوض دارند، لذا كردارشان طبعاً كردارى خشن و ناپسند است. 🔹و چون افعال نيك در انسان ايجادِ «محبّت و صفا و نور» می‌‏كند، و افعال زشت موجب «ظلمت و تاريكىِ قلب و قساوت» می‌گردد، بنابراين دوستان أميرالمؤمنين طبعاً مردمى با حقيقت و با صفا و با محبت بوده، قلبِ آنان پاكيزه و روحِ آنان نورانی‌‏تر و نفْسِ آنان سبک‌تر است؛ و دشمنان أميرالمؤمنين، طبعاً مردمى از حقيقت و صفا دور؛ قلبِ آنان تاريك، و نفْسِ آنان خسته و سنگين، و روحِ آنان آلوده است. 🔹و چون نتيجۀ اعمالِ نيك همان «صفا و نورانيّت و محبّت به خدا»ست، و نتيجۀ اعمال زشت «ظُلمَت و قِساوت و اِعراض از خدا»ست، بنابراين اميرالمؤمنين به سبب تقسيم نمودن افراد مردم را به دو دستۀ «مُحبّ» و «مُبغِض» آنها را به دو دستۀ «بهشتى» و «دوزخى» تقسيم فرموده است. 📝 ادامه دارد... مطالعه قسمت اول ✍🏻 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ج 1 ص 149؛ منقّح. # صفا @maktabe_vahy 🌸..🌸..🌸..🌸