6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوش جان بسپاریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح به ما می آموزد که
باور داشته باشیم ، روشنایی
با تاریکی معنا می یابد
و خوشبختی با عبور
از سختی ها زیباست....
هرگز نا امید نشو، رد پای مهر
خدا همیشه در زندگی پیداست...
سلام صبح آخرین جمعه ذی القعده تون بخیر ☕️
🗓 تقویم شیعه:
☀️ امروز:
شمسی: جمعه - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
میلادی: Friday - 16 June 2023
قمری: الجمعة، 27 ذو القعدة 1444
🌹 امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
▪️10 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام
▪️12 روز تا روز عرفه
▪️13 روز تا عید سعید قربان
▪️18 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام
🦋🦋🦋
آنجا که چندان به نتیجهگیری امیدوار نیستید، همانجا بیشتر به خدا امید داشته باشید!
«امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «كُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو فَإِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ (ع) خَرَجَ يَقْتَبِسُ لِأَهْلِهِ نَاراً فَكَلَّمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَجَعَ نَبِيّاً»، آن جایی که در مسیر حرکتتان بهسمت خدای متعال چندان امیدوار نیستید که نتیجه بگیرید و در عمل به داشتهها و شرایط امیدوار نیستید، همانجا بیشتر به خدا امید داشته باشید!
حضرت موسی بهقصد آوردن آتش رفته بود، اما به پیامبری رسید. از این بالاتر، در دعای عرفه هم هست که ساحران فرعون برای درگیری با حضرت موسی میرفتند، اما خدای متعال دستشان را گرفت، موحّد شدند و برگشتند.»
🌸🌸🌸
🔴 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
🔵 السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
ازدواج و فرزند آوری در اسلام [قسمت چهارم]
دلالت سنت بر حرمت سقط جنین
ممنوعیت و حرمت سقط جنین در بعضی احادیث نیز آمده است:
الف: موثقه اسحاق بن عمار:«المرأه تخاف الحبل فتشرب الدواء فتقلی ما فی بطندا؟ قال: لا، فقلت، انما هو نطفه، فقال: ان اول ما یخلق نطفه» [عاملی، وسائل29: 32، کتاب الفرائض و المواریث، ابواب موانع الارث، باب 7، ح 1].
اسحاق بن عمار می گوید: به ابوالحسن (ع) عرض کردم، زن از باردار شدن می ترسد و دارو می نوشد تا آنچه در شکم دارد، بیفتد. امام فرمود: این کار را نباید کرد. گفتم: نطفه ای بیش نیست. فرمود: «نخستین چیزی که آفریده می شود نطفه است».
استدلال امام این است که چون نطفه منشأ خلقت انسان است، پس اسقاطش جایز نیست.
اما نطفه به چه معنایی است؟ فراهیدی گفته است: «نطْفَه: چیزی است که فرزند از آن تشکیل می شود» [العین7: 437] «هر اب جمع شده نطفه است و نمی باشد جز اندک» [ابن درید، جمهرة اللغه2: 921] «نطفه در رحم چهل روز نطفه است، سپس چهل روز علقه است» [ازهری، تهذیب اللغه5: 45] خداوند منی مرد را نطفه نامید و فرمود [(أَ لَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنى) القیامه:37] [ازهری، تهذیب اللغه13: 47]«نطفه آب قلیل را گویند، جز اینکه در عرف نام برای آب شوهر شده است» [طبرسی، مجمع البیان6:539].
ولی مقصود از نطفه در این روایت آن آب منی است که در رحم زن به گونه ای استقرار پیدا کند که اگر از بین برده شود اسقاط بر آن سقط کند و الا – مانند اینکه چند روز اول استقرار در رحم باشد و یا قبل از استقرار عزل شود عرفا عنوان اسقاط بر آن صدق نمی کند و از بین بردن آن به هر گونه باشد، گرچه ممکن است مکروه باشد، ولی حرمت شرعی ندارد.
ب: صحیحه ابو عبیده از ابو جعفر (ع): «فی امرأه شربت دواء و هی حامل لنطرح ولدها فالقت ولدها» فقال: «ان کان عظما قد نبت علیه اللحم. «... قلت: فهی لا ترث من ولدها من دیته؟ قال: لا، لانها قتلته». [عاملی، وسائل26: 32، کتاب الفرائض و المواریث ابواب موانع الارث، باب 8، ح 1].
امام باقر(ع) درباره زن بارداری که دارویی می نوشد تا فرزند سقط شود و فرزند هم سقط می شود، فرمود: اگر آنچه سقط شده، به مرحله ای رسیده باشد که دارای استخوان، گوش، چشم و گوش باشد، بر زن واجب است دیه او را به پدرش بپردازد. اگر به این مرحله نرسیده و علقه یا مضغه باشد، باید چهل دینار بپردازد یا عبد و کنیزی را به پدر او بدهد. راوی می گوید: پرسیدم: آیا مادر از دیه فرزند خود ارث نمی برد؟ فرمود: نه، چون زن، او را کشته و قاتل ارث نمی برد».
این روایت، بر حرمت سقط جنین در مرحله علقه، تا قبل از دمیدن روح دلالت دارد و به اولویت بر حرمت سقط جنین برای مراحل بعد از علقه نیز دلالت خواهد داشت.
ج: مرسله شیخ مفید از امام امیرالمؤمنین(ع): «انه قال لعمر وقد اتی بحامل قد زنت فأمر برجمها، فقال له... فاذا ولدت و وجدت لولدها من یکفله فاقم الحد علیهما»[حرعاملی، وسائل28: 108، کتاب الحدود و التعزیرات، ابواب ابواب مقدمات الحدود و احکامها العامة، باب16، ح 7].
زن باردار زناکاری را نزد عمر آوردند. وی حکم به رجم آن زن داد. علی علیه السلام به عمر فرمود: اگر به واسطه زناکار بودن زن، بر او سلطه داری، چه اختیاری نسبت به فرزند داخل رحم او داری؟ خداوند می فرماید: هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی کشد. عمر گفت: در معضلی که پیش آمد و ابوالحسن آنجا حاضر نباشد، زنده نباشم و ادامه داد: ای ابوالحسن با او چه کنم؟ امام فرمود: از او نگه داری کن تا زایمان کند و زمانی که فرزند را به دنیا آورد و کسی برای سرپرستی طفل پیدا شد، حد را بر او جاری کن».
از این روایت استنباط می شود که حفظ جنین، واجب و سقط آن، حرام و نامشروع است.
د: روایات متواتر یا قریب به تواتر، بر وجوب دیه برای سقط جنین دلالت دارند.
کلینی با سندی از ابن مسکان از امام صادق (ع) نقل کرده است که چنین فرمود: «و اذا تحت الجنین کانت له مائه دینار، فاذا أنشی فیه الف دینار او عشره آلاف درهم ان کان ذکراً و ان کان انثی فخمسائه دینار، ... و دیه الولد نصف دیه الذکر، ونصف دیه الذکر و نصف دیه الانثی ودیتها کامله». [وسائل الشیعه29: 229، کتاب الدیات، أبواب دیات النفس، ب21 ، ح1].
«اگر جنین کامل نباشد دیه آن صد دینار است، پس اگر جنین کامل باشد هزار دینار یا ده هزار درهم است اگر پسر باشد و اگر دختر باشد پانصد دینار است... و دیه مرد نصف دیه زن است و دیه زن کامل است».
مقدار دیه سقط جنین بر اساس مراحل خلقت متفاوت بوده و در رساله های توضیح المسائل فقیهان بیان گردیده است و ضرورتی مانند حفظ جان مادر و جز آن که موجب سقط جنین بشود موجب سقوط دیه نمی شود، بلکه آن ضرورت تنها حرمت تکلیفی را بر می دارد.
دلیل عقل بر قبح سقط جنین
ازجمله اعمالی که نه تنها در گذشته؛ بلکه در دنیای امروز نیز به عنوان یک جرم و عمل زشت و قبیح مطرح بوده و هست، سقط جنین است که تنها در شرایطی خاص مجاز شمرده شده است. از دلایلی که می توان برای قبیح دانستن این عمل در نگاه عقل برشمرد، موارد زیر است:
1. اینکه جنین منشأ انسان است و از چهار و نیم ماهگی به بعد شکل و شمایل انسان را نیز پیدا می کند، از این رو حرمت و احترام خاصی پیدا کرده و سقط او، شبهه قتل انسان را به همراه دارد.
2. میل به ادامه نسل، میلی فطری است و سقط جنین اقدامی علیه این میل است، بنابراین امری ناپسند محسوب می شود.
3. آزادی سقط جنین، بی بندوباری جنسی و روابط نامشروع را به دنبال خواهد داشت و ممنوعیت آن ضامن اخلاق و استحکام خانواده خواهد بود.
4. سقط جنین- به خصوص در گذشته- همیشه موفقیت آمیز نبوده و در نتیجه گاهی اقدامات انجام شده، موجب مرگ یا ناقص شدن بچه و یا موجب مرگ مادر می شده است.
(ادامه دارد)
🌺 حدیث
🔸امام صادق علیه السّلام:
🔹مَنْ عَذَرَ ظَالِماً بِظُلْمِهِ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِ مَنْ يَظْلِمُه،ُ فَإِنْ دَعَا لَمْ يَسْتَجِبْ لَهُ وَ لَمْ يَأْجُرْهُ اللَّهُ عَلَى ظُلَامَتِهِ.
🔹هر کس برای ظلمِ ستمگری، عذر بتراشد (و آن را توجیه کند)؛ خداوند کسی را بر او چیره می سازد که بر او ستم کند؛ پس اگر خدا را بخواند، او را اجابت نخواهد کرد.
🔹کافی، ج۲، ص۳۳۴
🌐 @sistani_fa