eitaa logo
معارف تشیع
93 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
3.3هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
توسل مشاهیر اهل تسنّن به امام موسی بن جعفر عليهماالسلام 📝 اسناد و مدارک معتبر، نشانگر آن است که در پویه تاریخ، پاره‌ای از مشاهیر اهل تسنّن معتقد بودند که امام موسي بن جعفر عليهما السلام داراي مقام "باب الحوائجی" بوده و هر کس دست توسّل به دامان آن امام همام زند، حاجتش مستجاب می‌گردد. برخي از عالمان بنام اهل تسنن نيز در کشاکش مشکلات به حضرت متوسل مي‌شدند و حاجت مي‌گرفتند که در اينجا به چند نمونه اشاره مي‌کنيم: 1️⃣ شافعی (م 204ق) ابن سمعون (م 387ق) به نقل از شافعي مي‌نويسد: ▫️كان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب . ▪️جناب شافعي پیوسته مي گفت : قبر موسي كاظم [علیه صلوات المصلین] نوشداروي مجرب است. 📚ابن سمعون ، أبو الحسن محمد بن أحمد بن إسماعيل بن عنبس البغدادي ، أمالي ابن سمعون ، ج 1 ، ص125 . 2️⃣ گزارش دميري (م 808ق) او نيز همانند ابن سمعون نقل مي كند كه امام شافعي قبر آن حضرت را نوشدارويي مجرب مي دانست. ▫️كان الشافعي يقول قبر موسى الكاظم الترياق المجرب . ▪️شافعي هميشه مي گفت : قبر موسي كاظم نوشداروي مجرب است. 📚الدميري، كمال الدين محمد بن موسى بن عيسى، الوفاة: 808 هـ ، حياة الحيوان الكبرى ج1، ص 189، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1424 هـ - 2003م ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : أحمد حسن بسج. 3️⃣ ابن صباغ مالکي (م 855ق) وی در کتاب الفصول المهمة مي نويسد: ▫️وهو المعروف عند أهل العراق بباب الحوائج إلى اللَّه ، وذلك لنجح قضاء حوائج المسلمين ونيل مطالبهم وبلوغ مآربهم وحصول مقاصدهم. ▪️و او [موسي بن جعفر عليهاالسلام] نزد اهالي عراق به باب حوائج الي الله معروف بود چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسيدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نيازمندي آنان و رسيدن به مقاصد آنان نتيجه حاصل مي شد. 📚ابن صباغ المالكي المكي، علي بن محمد بن أحمد (متوفاى855 هـ)، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج 2 ص 932 ، تحقيق: سامي الغريري، ناشر : دار الحديث للطباعة والنشر ـ قم ، الطبعة : الأولى، 1422هـ . 4️⃣ ابن حجر هيثمي (م 973ق) ابن حجر هيثمي نيز در کتاب الصواعق المحرقه خود که رد بر مذهب و مکتب شيعه مي باشد، پيرامون شخصيت موسي بن جعفر سلام الله عليهما مي نويسد: ▫️وكان معروفا عند أهل العراق بباب قضاء الحوائج عند الله. ▪️موسي کاظم علم و معرفت و فضل و کمال را از پدرش به ارث برد و در اثر عفو و گذشت و بردباري که از خود نشان مي داد، ملقب به «کاظم» شد؛ نزد عراقي ها به «باب الحوائج نزد خدا» معروف بود و در زمان خودش عابدترين، عالم ترين و بخشنده ترين فرد بود. 📚الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 2 ص 590 ، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م. 5️⃣ توسل ابا علي خلال ابا علي خلال، از علماي بزرگ اهل سنت از جمله کساني است که به قبر موسي بن جعفر عليهماالسلام توسل جسته است چنانچه خطيب بغدادي و ابن جوزي با سند صحيح مي نويسند: ▫️اخبرنا احمد بن جعفر بن حمدان القطيعي قال :سمعت الحسن بن ابراهيم الخلاّل يقول : ما اهمّني امر، فقصدت قبر موسي بن جعفر (عليه السلام) . فتوسلت به إلا سهل الله لي ما احب . ▪️احمد بن جعفر بن حمدان القطيعي خبر داد که شنيدم حسن بن ابراهيم خلال مي گفت : هيچ مشکلي پيش نيامد مگر اين که به موسي بن جعفر (عليه السلام) توسل کردم وخداوند هماني را که دوست داشتم به من داد . 📚البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب (متوفاى463هـ)، تاريخ بغداد، ج 1 ص 120 ، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت. 6️⃣ عبدالباقي العمري الفاروقي (م 1279ق) عبدالباقي العمري الفاروقي صاحب کتاب «الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي» که از نوادگان خليفه دوم نيز مي باشد، در قضيه توسل و گره گشايي با توسل به موسي بن جعفر عليهماالسلام مي نويسد: ▫️لذو استجر متوسلا ان ضاق امرک او تعسر بأبي الرضا جدالجواد محمد موسي بن جعفر. ▪️اگر کارت تنگ يا مشکل شد، به پدر امام رضا و جد محمد جواد، موسي بن جعفر عليه‌السلام توسل کن. 📚الترياق الفاروقي في منشأت الفاروقي، ص 98-99. 7️⃣ قرماني (م 1019ق) احمد بن يوسف قرماني نيز مي نويسد: ▫️هوالمعروف عند أهل العراق بباب الحوائج، لأنه ما خاب المتوسل به في قضاء حجاة قط. ▪️او نزد مردم عراق به باب الحوائج مشهور بود چرا که هر کسي در بر آورده شدن حاجاتش به او متوسل مي شد به دست مي آورد. 📚القرماني، أحمد بن يوسف، أخبار الدول و آثار الأول في التاريخ، ج 1 ص 337 ، (المتوفى: 1019هـ)، المحقق، الدکتور فهمي سعد، الدکتور أحمد حطيط، عالم الکتاب.
زندان مطامیر چیست؟! مولای‌مان علیه‌السلام، مدت‌ها در مطامیر زندانی بودند! © ویژه شهادت امام علیه‌السلام
هدایت شده از یا سید السادات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم زندان 😭😭😭😭😭💔💔💔💔 «المعذب فی قعر السجون» صلی الله علیک یا موسی بن جعفر شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت🏴🏴🏴 💠گروه رسانه‌ای تیمورا 🆔 @timoora
🌸🍃🌸🍃 📚 🔹شاه اسماعیل و قبر حافظ ✍️آورده اند که شاه اسماعیل سر سلسله صفویان در آن ایام که همه می کوفت و پیش میرفت به هر جا میرسید مزارها و مقبره های مشاهیری را که به تسنن معروف بودند از سر جوانی و تعصب ویران و با خاک یکسان می کرد. وقتی به مقبره حافظ رسید، از آنجا که هم خودش اهل ذوق و شعر بود و هم حافظ محبوب عالم پاره ای تأمل و ملاحظه کرد، 🔻از امرا و اصحاب صلاح پرسید، حاصل مشورت این بود که متعصبان گفتند: «باید این مقبره و بنا را نیز ویران کرد چون حافظ هم رند و لاابالی بوده، هم شیعه نبوده. یکی از اصحاب (ملا سید عبدالله تبریزی) که از بس در کارها سمج بود شاه اسماعیل به او ملامگس لقب داده بود و همیشه همه جا او را ملامگس می خواند. و این لقب او سخت مشهور و زبانزد همگان شده بود چنان که نام و عنوان اصلی او را کم کم به فراموشی سپرده بود. 🔻وی در خراب کردن مقبره حافظ از همه بیشتر اصرار میکرد و ترکتازانه داد سخن میداد عاقبت شاه اسماعیل گفت: «از دیوانش فال میگیریم و گرفت. خوشبختانه به دلخواه شاه اسماعیل این بیت منسوب به حافظ آمد که حافظ زجان محب رسول است و آل او حقا بدین گواست خداوند داورم شاه اسماعیل خوشحال شد و لبخند خرسندی بر لب آورد و از ویران کردن مزار حافظ درگذشت. 🔻اما ملامگس همچنان پافشاری می کرد. شاه اسماعیل باز دیوان را برداشت گفت: ای خواجه، جواب ملا مگس مبرم را هم بده و فال گرفت و گویا مورد و مقال و حال این بیت فال برآمد. ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود میبری و زحمت ما میداری 📚منبع : مجموعه مقالات حریم سایه های سبز جلد ۱ ، مهدی اخوان ثالث
◾️ 👈🏼👈🏼 عنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام يَقُولُ: وَالله مَا عَبَدَ أَبِي وَلَا جَدِّي عَبْدُالْمُطَّلِبِ وَلَا هَاشِمٌ وَلَا عَبْدُ مَنَافٍ صَنَماً قَطُّ. قِيلَ: فَمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ؟! قَالَ: كَانُوا يُصَلُّونَ إِلَى الْبَيْتِ عَلَى دِينِ إِبْرَاهِيمَ علیه‌السلام مُتَمَسِّكِينَ بِهِ. می‌گوید امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمودند: به‌خدا قسم هرگر پدرم و و و عبادت بت نکرده‌اند. پرسیده شد: پس چه را عبادت می‌کردند؟! مولای عالم فرمودند: به‌سوی کعبه نماز می‌خواندند و بر دین ابراهیم و به‌آن متمسک بودند. 📚 منابع: ۱. الخرائج والجرائح، قطب‌الدین راوندی، ج۳، ص۱۰۷۵ ۲. بحارالأنوار، علامه‌مجلسی، ج۱۵، ص۱۴۴، و: ج۳۵. ص۸۱ ۳. الغدیر، علامه‌امینی، ج۷، ص۳۸۷ ۴. وقایع الایام، خیابانی، ج۱ ص۲۹۰_۳۰۶ ➖ ابن ابی الحدید در کتابش ، می‌نویسد: ولولا أبوطالبٍ وابنُه/لما مثلَ الدینُ شخصاً فقاما فذاك بمکةَ آوی وحامی/وهذا بیثربَ جَسَّ الحِماما اگر ابوطالب علیه‌السلام و پسرش نبودند، از دین اثری نبود که این‌چنین استوار شود. ابوطالب علیه‌السلام در مکه از پیامبرخدا حمایت کرد و پسرش در مدینه بی‌دریغ از پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله حمایت و دفاع می‌نمود. 📚 منابع: ۱. شرح‌نهج‌البلاغه، ابن‌ابی‌الحدید، ج۱۴، ص۷۰ و۸۴ ۲. الغدیر، علامه‌امینی، ج۷، ص۳۸۷
بشر حافی آن روز هم اربابم جشن گرفته بود و مهمان داشت. عده زیادی از دوستانش را دعوت کرده بود. بساط عیش و نوش فراهم بود. به نوازندگان دستور می دادند که آهنگ را تندتر کنند. 🔸 بعدازظهر آمدم بیرون تا زباله ها را بریزم توی زباله دانی، دیدم مردی از کوچه می گذرد. انگار از صدای رقص و آواز و موسیقی گریزان بود. چهره در هم کشیده بود و به سرعت از کوچه می گذشت. 🔹 اما مرا که دید لحظه ای درنگ کرد و نگاهی به سوی خانه انداخت. پرسید: «صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟» 🔸 گفتم: «خانه به این بزرگی و باشکوهی را نمی بینی؟ آیا بردگان و بندگان می توانند چنین بساطی راه بیندازند؟» مرد، همچنان نگاهم می کرد. 🔹 گفتم: «این خانه ارباب من بُشر است. نام او را نشنیده ای؟ او آزاد است نه بنده» 🔸 [به من پاسخی داد که] احساس کردم در لحن او چیزی بود که از آن سر در نیاوردم! 🔹 برگشتم خانه. بُشر داد زد: «کجا بودی؟» گفتم: «رفته بودم زباله ها را بریزم بیرون.» داد زد: «زباله ریختن مگر این همه وقت می برد؟» گفتم: «مردی از کوچه می گذشت چیزهایی از من پرسید، برای همین دیر کردم» «چه پرسید مگر؟» «پرسید صاحب این خانه بنده است یا آزاد؟» «و تو چه گفتی؟» «گفتم معلوم است که آزاد است. ارباب من از اعیان و اشراف بغداد است». 🔸 «و بعد؟» «انگار قانع شد، اما حرفش لحن عجیبی داشت. گفت معلوم است که صاحب این خانه آزاد است، اگر بنده بود که این صداها را از منزلش نمی شنیدیم.» 🔹 اربابم بُشر، ناگهان فروریخت، اشاره کرد تا همه ساکت باشند و بعد پرسید: «یک بار دیگر بگو آن مرد چه گفت!؟» 🔸 و من همه حرف های غریبه را برای او مو به مو نقل کردم. آن وقت بود که انگار صاعقه او را زد، فریاد کشید: «وای بر من! وای بر من!» 🔹 پابرهنه می دوید. داد زدم: «کفش هایتان. اجازه بدهید کفش هایتان را بیاورم ارباب.» 🔸 اما ارباب انگار نمی شنید. سمتی را که مرد به آن سو رفته بود نشانش دادم. آن گاه پابرهنه دوید و در پیچ کوچه گم شد. 🔹 ساعتی بعد برگشت. چشم هایش سرخ شده بود. معلوم بود گریسته است. به میهمان هایش گفت: «از این پس در خانه من از این خبرها نخواهد بود. همه چیز را جمع کنید و از اینجا بروید.» 🔸 یکی پرسید: «آن غریبه که این همه تو را به هم ریخته که بود؟» اربابم گفت: «موسی بن جعفر» 🔹 از آن پس اربابم به کلی عوض شد. اعمال گذشته اش را ترک کرد و کم کم به زهد و عبادت روی آورد. 🔸 کم کم آوازه اش در شهر پیچید، با لقبی که مردم به او داده بودند: «بُشر حافی» 🔹 به او حافی (پابرهنه) می گفتند، زیرا پابرهنه دنبال امام کاظم(ع) دویده بود. [حکایت هایی از زندگی امام موسی کاظم(ع)، ص12].
🔘 جنایت هولناک در شهادت امام کاظم علیه السلام 🔹منابع تاریخی نسبت به نحوه شهادت امام کاظم علیه السلام، اطلاعات محدود و گوناگونی را بازتاب داده اند. 🔸در یکی از این گزارشها، ابن فندق بیهقی متوفای ۵۶۵ قمری، به یکی از جنایات سندی بن شاهک، زندان‌بان هارون الرشید خلیفه عباسی علیه حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام اشاره می کند که بیانگر عمق جنایت بنی عباس و اوج مظلومیت اهل بیت علیهم السلام است. 🔻ابن فندق می گوید: ▪️ولفه السندي بن شاهك في بساط وأجلس عليه جماعة من النصارى حتى مات، ودفن في مقابر قريش ببغداد. ▫️سندی بن شاهک او را در فرشی پیچید و گروهی از مسیحیان را بر روی او نشاند تا جان سپرد. پیکرش در قبرستان قریش در بغداد دفن شد. 📚ابن فندق بیهقی، لباب الانساب والالقاب والاعقاب، ص ۳۰.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦⃟░⃟💖✦⃟░⃟💕✦⃟░⃟💖✦⃟░⃟💕 💖و چه ارزان می‌فروشیم 💕لذت با هم بودن را... 💖چه زود دیر می‌شود 💕و نمی‌دانیم که فردا می‌آید 💖شاید ما نباشیم! 💕شبتون به قشنگی لبخند 😊 ❥ꪤ💕🍃💖᭜➣ ❥ꪤ💕🍃💖᭜➣ ❥ꪤ💕🍃💖᭜➣
📌حکم منکر ایمان ابوطالب امام حضرت (ع) در پاسخ به نامه یکی از شیعیان درباره ایمان جناب پدر امیرمؤمنان علی(ع) می نویسند: بسم الله الرحمن الرحیم همانا کسی که در ایمان ابوطالب شک کند، جایگاه او آتش جهنم است. 📚فخار بن معد موسوی ایمان ابی طالب، ص82؛ 📚ابن حاتم شامی، الدرالنظيم في مناقب الأئمة اللهاميم‏، ص220؛ 💠امام باقر (علیه السلام) وقتی با حدیث «ضحضاح من النار» در مذمت ابوطالب مواجه شدند فرمودند: ایمان ابوطالب بر ایمان همه خلائق برتری دارد. (لو وُضِعَ ايمان ابي‌طالبٍ في کفّهِ ميزانٍ و ايمانُ هذا الخلقِ في الکفةِ الاُخري لَرَجَّحَ ايمانُهُ) ➖دلیل دشمنی با حضرت ابوطالب علیه السلام طبق عقیده شیعه حضرت ابوطالب علیه السلام از حجج الهی و صاحب مقام شفاعت و دارای بالاترین نور بعد از چهارده معصوم و مقدم بر جمیع انبیاء غیر از خاتم الانبیا می باشد ، ولی طبق عقیده اهل تسنن حضرت ابوطالب دو نظر وجود دارد برخی گویند با ایمان از دنیا رفته و بیشتر می گویند با حالت کفر از دنیا رفته است {العیاذ بالله} 🔻دو گروه در بُلد کردن این دشمنی تاثیر بسزائی داشتند. 1️⃣: بنی امیه 2️⃣بنی العباس 🔻خلفاء بنی امیه مخصوصا معاویه بن ابی سفیان: بخاطر دشمنی و بغضی که از خاندان رسالت و خصوصا امیرالمومنین علیه السلام داشتند شروع به احادیثی در باب فضیلت تراشی برای دشمنان اهل البیت علیهم السلام و جعل احادیثی در مورد مذمت حضرت ابوطالب علیه السلام زدند.1 🔺عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: يَا يُونُسُ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي إِيمَانِ أَبِي طَالِبٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَقُولُونَ هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ يَغْلِي مِنْهَا أُمُّ رَأْسِهِ فَقَالَ كَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً)2 🔰 از يونس بن نباته از امام ششم علیه السلام كه فرمود: اى يونس مردم در باره ابو طالب چه ميگويند؟ گفتم: قربانت ميگويند او در گودالى از دوزخ است كه مغزش از آن بجوش مى‏آيد 🔻فرمود: دروغ گفتند ، به راستی که ابو طالب از رفقاى پيغمبران و صديقان و شهيدانست و نيكان شايسته وجه خوب رفيقانى باشند آنان‏)3 📚: منابع 1:صحیح بخاری ، ص ۹۵۰ بَاب «قِصَّةِ أبی طَالِبٍ» 2:كنز الفوائد، ج‏1، ص: 183 3:آيه 49 سوره مباركه النساء ⚫️۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام تسلیت باد ⚫️