معرفی ۱۰ کتاب درباره امام زمان(عج)
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۲کد مطلب: 831100
انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان، بسته مطالعاتی شامل ۱۰ عنوان کتاب پیرامون مهدویت و انتظار و زندگی حضرت مهدی (عج) فراهم کرده است.
معرفی ۱۰ کتاب درباره امام زمان(عج)
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان، بسته مطالعاتی شامل ۱۰ عنوان کتاب را در دو رده سنی بزرگسال و کودک و نوجوان با موضوعاتی پیرامون مهدویت و انتظار و زندگی حضرت مهدی (عج) فراهم کرده است.
ترجمه ۴۰ حدیث از حضرت حجت (عج) برای منتظران ظهور
احادیث، گنجینه گرانبهایی از پیشوایان دین است که به دست ما رسیده است.
احادیث در کنار آیات قرآن کریم سرچشمههای ناب و زلالی به شمار میروند که معارف دینی را به ما میآموزد. آنچه در این مجموعه آمده برگزیده کلماتی نورانی از وجود مبارک حضرت مهدی (عج) است که به کوشش جواد محدثی از لابه لای متون موثق دینی گردآوری شده است.
کتاب «حکمتهای مهدوی» پانزدهمین کتاب از سلسله کتابهای «راه زندگی» است. در این اثر چهل حدیث از سخنان حضرت مهدی (عج) همراه با تفسیر و ترجمه همراه با اشعاری متناسب در لابه بلای مطالب به منتظران ظهور هدیه میشود.
بازشناسی ابعاد مختلف امامت حضرت مهدی (عج) در کتابهای «آینده شناسی و انتظار»
مجموعه کتاب ۳ جلدی «آینده شناسی و انتظار» با موضوعات «امام مهدی و آینده زندگی» و «منتظر، چشم به راهی فریادگر» نوشته محمد حکیمی و همچنین «امام مهدی (عج) طول عمر» نوشته هادی حسینی به بازشناسی ابعاد مختلف امامت حضرت مهدی (عج)، چگونگی طول عمر، غیبت و ظهور ایشان میپردازند.
این مجموعه کتاب با اشاره به معنای منتظر و انتظار، آینده زندگی و مباحث مربوط به طول عمر حضرت قائم (ع) ما را با آرمانها، اهداف انسانی و الهی و برنامههای امام مهدی (عج) آشنا میکند.
پاسخ به پرسشها در باب مهدویت در کتاب «شجره طوبی»
ظهور و قیام جهانی امام زمان (عج) به عنوان رخدادی مهم و مورد بشارت همه پیامبران و اولیای الهی در کانون نگاه علاقمندان به مباحث مهدویت قرار دارد. علیرضا رمضانیان، با در نظر گرفتن اهمیت موضوع ظهور، حاصل ۴ سال تحقیق و پژوهش در این زمینه را در کتابی با عنوان «شجره طوبی» منتشر کرده است.
این اثر پاسخگوی پرسشهایی است که در مباحث مهدویت مطرح میشود. از همین رو در فصلهای دوازده گانه این کتاب به معرفت، ضرورت، وظایف، روایات و فرجام زندگی امام زمان (ع) اشاره شده است.
بیان مفهوم انتظار و صبر در «پرواز اسب سفید» برای مخاطب نوجوان
درون مایه کتاب نوجوانانه «پرواز اسب سفید» بیان مفهوم انتظار و صبر است. این رمان روایتگر زندگی دختر نوجوانی به نام گلبرگ است که پدرش در نزاعی با یکی از همسایگان، اتفاقی او را به قتل میرساند و به اعدام محکوم میشود. گلبرگ به پیشنهاد مادرش به روستا و نزد مادربزرگش میرود که در آنجا ماجراهای جدیدی برای او رخ میدهد که با موضوعاتی از جمله انتظار و صبر پیوند دارد.
درونمایه این رمان را مفهوم انتظار و صبر در برابر ناملایمات تشکیل میدهد و در داستان به سوالات پیرامون این مفاهیم در قالب گفتوگوها پاسخ داده میشود.
سیده عذرا موسوی نویسنده در این اثر از ابتدا تا انتهای آن کوشیده در قالب رخدادهای گوناگون و مشکلات متعدد، این مفهوم را به تصویر بکشد. زبان و بیان کتاب بسیار روان است. «پرواز اسب سفید» تلاش میکند در فضاسازی باورپذیر، از امید، در دل نا امیدی و بخشش و توبه بگوید، در این کتاب، گلبرگ شخصیت اصلی داستان در حین مواجه با مسائل و مشکلات مختلف پخته و شکوفا میشود.
یک داستان دنبالهدار با موضوع زندگی حضرت مهدی (عج)
با گفتن قصههای زندگی امامان معصوم (ع) شاید برای کودکان جای سوال باشد چرا قصه همه امامان مربوط به گذشته است؟ ممکن است خدا هیچ امامی را برای راهنمایی در زمان ما نگذاشته باشد؟ کتاب «یک داستان دنبالهدار» به قلم خانم کلر ژوبرت از مجموعه کتابهای «مهربانترین پدر» با یک داستان زیبا و خواندنی کودکان را با امام زمانشان آشنا میکند تا با شجاعت و انس بیشتر برای پیمودن مسیر یاری ایشان مهیا شوند.
در این اثر سعی شده به سوالات کودکان پاسخ داده میشود که چرا به حضرت مهدی (عج) امام زمان میگویند؟ چطور امام زمان (عج) عمر طولانی داشتهاند؟ خداوند چرا به امام زمان (عج) عمر طولانی عنایت کرده است؟
این کتاب به زبان ساده و کودکانه دارای محتوایی است که در آثار کودک و نوجوان کمتر به آن کمتر پرداخته شده است و به دور از پیچیدگیهای ساختاری و نوشتاری، کودک را با ویژگیهای حضرت مهدی (عج) آشنا میکند.
دنیا هدیه میخواهد
۱۲ داستان این کتاب برگرفته از دعای عهد است. کودک ابتدا با دعای عهد آشنا میشود و بخشهایی از آن را به فارسی میخواند. محتوای داستانی به صورت نیایش و دعای کودکانه است. این کتاب تمرینهایی برای خودشناسی، احساسات و نامه به امام زمان (عج) دارد که کودک میتواند پاسخهایش را در کتاب بنویسد.
کتاب یک داستان دنباله دار نوشته کلر ژوبرت است. این کتاب را انتشارات به نشر منتشر کرده است.
«پرنده آرزو» برای کودکان
«پرنده آرزو» کتابی است که به بیان داستانهایی از زندگی حضرت صاحبالزمان (عج) برای کودکان میپردازد. این اثر آخرین جلد از مجموعه کتابهای «قصههای شیرین از زندگی معصومین (ع)» است که به قلم روان مسلم ناصری نوشته شده است.
این کتاب در قالب کتابهای پروانه بهنشر با تصویرگری محمد حسین صلواتیان برای گروه سنی «ب» به صورت مصور تهیه شدهاست.
قصههای زندگانی امام زمان (عج)
کتاب «قصههای زندگانی امام زمان (عج)»، کتابچهای خواندنی حاوی ۱۲ داستان کوتاه از زندگی امام حسن عسکری (ع) و نرجس بانو مادر بزرگوار امام مهدی (عج) و برخی از روایتهای معتبر به نقل از ائمه معصوم (ع) است.
سري بن يحيى میگوید #حجاج_بن_یوسف ثقفی در یک روز جمعه در حال رفتن بود که سر و صدای کمک خواهی رسید.
حجاج گفت : چه خبر است؟
به حجاج گفتند : زندانیان میگویند گرما ما را کشت.
حجاج گفت : به آنها بگویید: اخسؤوا فيها ولا تكلمون. «دور شوید در دوزخ، و با من سخن مگویید!»
سري بن يحيى میگوید : هنوز جمعه هفته بعد نرسیده بود که خداوند درهم شکننده ی ظالمان او را درهم شکست (حجاج مرد)
#ظلم_پادشاهان
📜عن السري بن يحيى، قال : مر الحجاج بن يوسف الثقفي في يوم جمعة فسمع استغاثة، فقال : ما هذا ؟
فقيل : أهل السجون يقولون : قتلنا الحر.
فقال : قولوا لهم : اخسؤوا فيها ولا تكلمون.
قال : فما عاش بعد ذلك إلا أقل من جمعة حتى قصمه الله قاصم كل جبار.
📚 المصدر : [البداية والنهاية]
4.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶آیه ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره مؤمنون
۞رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظَالِمُونَ۞
«پروردگارا! ما را از این (دوزخ) بیرون آر، اگر بار دیگر تکرار کردیم قطعاً ستمگریم (و مستحق عذاب)!»»
۞قَالَ اخْسَئُوا فِيهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ۞
«(خداوند) میگوید: «دور شوید در دوزخ، و با من سخن مگویید!»
🔊 به صوت #ادريس_ابكر
2.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻درود بر شما روزتون پراز خیر و برکت🌻
🌹دوشنبه تون پُر از موفقیت
🌼دوستان مهربان
🌹امروزتون عالی
🌼آرزو دارم
🌹کوله بار امروزتون
🌼پراز آرامش، برکت
🌹سلامتی، عشق
🌼بخشش ومعرفت باشه
🌹لحظه لحظه ی
🌼زندگیتون سرشار از حال خوب
🗓 تقویم شیعه:
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
میلادی: Monday - 06 March 2023
قمری: الإثنين، 13 شعبان 1444
📆 روزشمار:
▪️2 روز تا ولادت حضرت صاحب الزمان (عج)
▪️18 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان
▪️27 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام
▪️32 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
💠 حدیث امروز
✍🏻 حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
بخل آن است كه آدم آنچه را بخشيده است تلف،
و آنچه را نگه داشته، شرف بپندارد. یعنی باید بدانیم که ما آنچه را بخشیده ایم برای ابد جاودان و ماندگار کرده ایم و هر آنچه را نگه داشته ایم و بدان دل بستیم حقا که نابودشان کردیم.
📚تحف العقول، ص ۲۲۵
My Recordingخمس درس 40.MP3
زمان:
حجم:
43.43M
حارج فقه
کتاب خمس
درس 40
دوشنبه 15 اسفند 1401 شمسی
حارج فقه کتاب خمس درس 40 دوشنبه 15 اسفند 1401 شمسی
خمس مال مخلوط با حرام
متن عروه: «الخامس" المال الحلال المخلوط بالحرام علي وجه لا يتميز مع الجهل بصاحبه و بمقداره فيحل باخراج خمسه |1|
|1| شرح: چنانکه در «النهايه» و «غنية النزوع» و «الوسيله» و جز اینها به آن فتوی داده شد، بلکه بر آن ادعاي اجماع و شهرت شده است.
[شیخ طوسی] در النهايه [صفحه 197] گفته است: «و اذا حصل مع الانسان مال قد اختلط الحلال و الحرام و لا يتميز له و اراد تطهيره اخرج منه الخمس و حل له التصرف في الباقی».
و [ابن زهره] در غنية النزوع در مقام شمارش چیزهایی که خمس در آنها واجب است گفته است: «و في المال الذي لم يتميز حلاله من حرامه و في الارض التي يبتاعها الذمي بدليل الاجماع المتردد» [غنیة التزوع 1: 129] آری شیخ مفيد و ابن ابي عقيل و ابن جنيد آن را ذکر نکردند، چنانکه در «مختلف الشیعه [3: 189 مساله 145]، و [سید عاملی] در مدارك الاحکام گفته است: »المطابق للاصول وجوب عزل ما يتيقن انتفائه عنه و التفحص عن مالكه الي ان يحصل اليأس من العلم به فيتصدق به علي الفقراء كما في غيره من الاموال المجهولة المالک» [مدارک الاحکام 5: 388].
در هر حال برای وجوب خمس در این مقام به رواياتی استدلال شده است:
(روایت اول): ما رواه في الخصال عن ابيه عن محمد بن يحيي عن محمد بن عيسي عن الحسن بن محبوب عن عمار بن مروان قال : سمعت ابا عبدالله (ع) يقول: فيما يخرج من المعادن و البحر و الغنيمة و الحلال المختلط بالحرام اذا لم يعرف صاحبه و الكنوز الخمس {لخصال: 290/ 51؛ وسائل الشیعه 9: 494، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب 3 حديث 6}. روايت ار حيث سند و از حيث دلالت بر اصل ثبوت خمس در مورد بحث و اینکه وزان آن از جهت مصرف وزان غير آن است مشکلی ندارد.
آری، شاید عدم ذكر روایت در كتب اربعه موجب وهن ان شود، بلکه از «المستند» اختلاف نسخههای «الخصال« نیز ظاهر میشود، زیرا او روایت را با این عبارت در نسخه خصالش نیافت.
(روایت دوم): از اخبار باب: ما رواه الحسن بن زياد عن ابي عبدالله (ع) قال: ان رجلا اتي اميرالمؤمنين (ع) فقال: يا اميرالمؤمنين اني اصبت مالا لا اعرف حلاله من حرامه؟ فقال له: «اخرج الخمس من ذلك المال فان الله (عزوجل) قد رضي من ذلك المال بالخمس و اجتنب ما كان صاحبه يعلم». {وسائل الشیعه 9: 505 – 506، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب 10، حديث 1}. به همینگونه است در وسائل الشیعه از «تهذيب الأحکام» ولی در دو موضع از تهذيب آن را روایت کرد: {التهذيب ج 4 طبع جديد، ص 124/ 358 و138/ در موضع اول از کتاب تهذیب «يعمل» ذکر شد به جای قول او: «يعلم» چنانکه در دو موضع آمده است: «قد رضي من المال» بدل قول او: «قد رضي من ذلك المال«.
روایت سوم: ما رواه الكليني عن علي بن ابراهيم عن ابيه عن النوفلي عن السكوني عن ابي عبدالله (ع) قال : اتي رجل اميرالمؤمنين (ع) فقال اني كسبت مالا اغمضت في مطالبه حلالا و حراما و قد اردت التوبة و لا ادري الحلال منه و الحرام و قد اختلط علي؟ فقال اميرالمؤمنين (ع): تصدق بخمس ما لك فان الله رضي من الاشياء بالخمس و سائر المال (الاموال كا) لك حلال». و رواه الشيخ ايضا عن الكليني {الکافی 5: 125/ 5؛ وسائل الشیعه9: 506، کتاب لخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب 6، حديث 4]. شیخ نیز آن را از کلینی روایت کرد [تهذیب الاحکام 6: 368/ 1065].
صدوق نیز آن را از سكوني روایت کرد، جز اینکه در نقل او راوی گفت:: فقال علي (ع): «... اخرج خمس ما لك فان الله - عزوجل - قد رضي من الانسان بالخمس و ساير المال كله لك حلال». {الفقيه ج 2 باب الدين و القروض، ص 62؛ وسائل الشیعه18: 130، کتاب التجاره، أبواب الربا، باب 5، حدیث 5].
روایت چهارم: ما رواه الصدوق مرسلا قال: جاء رجل الي اميرالمؤمنين (ع) فقال: يا اميرالمؤمنين اصبت مالا اغمضت فيه افلي توبة قال: ايتني خمسه فاتاه بخمسه فقال: هو لك، ان الرجل اذا تاب تاب ماله معه {الفقیه 2: 22/ 83؛ وسائل الشیعه9: 506، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب 10، حديث3].
ظاهرا ضمير در قول او: «هو لك» به «مال» رجوع میکند، نه خمس مأتي به».
روایت پنجم: ما رواه في المقنعة في باب زيادات الخمس مرسلا قال: و سئل ابو عبدالله (ع) عن رجل اكتسب مالا من حلال و حرام ثم اراد التوبة من ذلك و لم يتميز له الحلال بعينه من الحرام فقال: يخرج منه الخمس و قد تاب ان الله (تعالي) طهر الاموال بالخمس» [المقنعه: 283].
روایت ششم: موثقة عمار عن ابي عبدالله (ع) انه سئل عن عمل السلطان يخرج فيه الرجل قال: لا الا ان لا يقدر علي شئ يأكل و لا يشرب و لا يقدر علي حيلة فان فعل فصار في يده شئ فليبعث بخمسه الي اهل البيت {وسائل الشیعه 9» 506، کتاب الخمس، ابواب مايجب فيه الخمس، باب 10، حديث 2].
بررسی: ظاهرا ذو روايت حسن بن زياد و سكوني یک روايت باشند، به دلیل تشابه آن دو در سؤال و نقل آن دو یک قضيه را که در زمان اميرالمؤمنين (ع) اتفاق افتاده بود، از اینرو اعتماد بر خصوصیات و تعابیر مورد اختلاف دو روایت مشکل است، چنانکه ظاهر نیز رجوع دو مرسله صدوق و مفيد به آن دو است، و بر فرض عدم رجوع به ان دو حجيت ندارند، چون مرسله هستند، پس از چهار روايت آنها که در نقلشان حسن بن زياد و سكونی وجود دارند باقی میماند. و اما موثقه عمار در آن موضوع مسأله ذکر نشد، آری به عنوان تأييد صلاحیت دارد.
و از کتاب «مصباح الفقيه« ظاهر میَشود که در نسخهاي روايت حسن بن زياد را روایت کرد كلمه «يعمل» به جای «يعلم» قرار داشت. او پس از نقل روايت گفت – حاصل آن -: «ان في دلالتها علي المدعي تأملا اذ يظهر من ذيلها انها وردت في من اصابه مال من شخص آخر لم يكن مباليا في كسبه بالحلال و الحرام فيحتمل ان يكون المراد بالخمس هو الخمس الذي قد رضي الله (تعالي) في كل مال استفاده من حيث كونه غنيمة لا من حيث كونه لا يعرف حلاله من حرامه و يمكن تطبيقه علي القواعد بتنزيله علي الغالب من عدم اصابة مال ذلك الشخص كله اليه و احتمال كون ما وصل اليه من حلاله او كون حلاله و حرامه باعتبار اشتماله علي الربا و نحوه مما ورد العفو عنه كما في صحيحة الحلبي و غيرها هذا مع امكان ان يكون الحكم في الواقع فيما يؤخذ من مثل العامل و السارق اباحته للاخذ ما لم يعلم حرمته بالتفضيل». [مصباح الفقیه14: 150 - 151] انتهاي كلام همدانی - رفع في الخلد مقامه -.