10.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صبحتون بخیر و شادی
سلامی گرم در طلوعی
زیبا تقدیم شما مهربانان
به لطافت دل مهربانتون
آرزومیکنم پنجره دلتون
همیشه رو به خوشبختی باز
و تنتون سلامت باشه
سلام صبح وروز سه شنبه تون زیبا و شاد
منظره: دریاچه چورت ساری
📖 تقویم شیعه
☀️ سه شنبه:
شمسی: سه شنبه - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
میلادی: Tuesday - 15 October 2024
قمری: الثلاثاء، 11 ربيع ثاني 1446
📆 روزشمار:
▪️23 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️31 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️51 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️61 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
🌺68 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🌟در روز سه شنبه، سلام و زیارت بر امام سجاد(ع) امام باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) 🌟🌟
🍀🍀🍀🍀🍀
✨✨✨السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْيِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَى السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلامَ التُّقَى السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلادَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ مُعَادٍ لِأَعْدَائِكُمْ مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَالَى آخِرَهُمْ كَمَا تَوَالَيْتُ أَوَّلَهُمْ وَ أَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ وَ أَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ اللاتِ وَ الْعُزَّى صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوَالِيَّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ سُلالَةَ الْوَصِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقا مُصَدَّقا فِي الْقَوْلِ وَ الْفِعْلِ يَا مَوَالِيَّ هَذَا يَوْمُكُمْ وَ هُوَ يَوْمُ الثُّلاثَاءِ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَكُمْ وَ آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرینَ.🍀
🍀🍀
بدتر از گناه کردن چیست؟
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود:
چهار چیز در گناه، بدتر از خود گناه است:
۱. کوچک شمردن گناه
۲. افتخار کردن به گناه
۳. خوشحال بودن از انجام گناه
۴. تکرار گناه
متن حدیث:
أرْبَعَةٌ فِي اَلذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ اَلذَّنْبِ اَلاِسْتِحْقَارُ وَ اَلاِفْتِخَارُ وَ اَلاِسْتِبْشَارُ وَ اَلْإِصْرَارُ
( مستدرک الوسائل , ج ۱۱ , ص۳۶۷)
📌 ایران چگونه شیعه شد و شیعه ماند؟
🔻از بس برایمان نگفته اند، از بس برایمان فیلم نساخته اند، نسل جدید ما نمیداند که 1400 سال شیعه در ایران چه دردها و چه رنج ها کشیده. نسل جدید ما و حتی قدیم ما نمیداند بر شیعه چه ها گذشته و شیعه چه خون دلها خورده تا امروز به اینجا رسیده است.
🔹سالها حکام ناصبی بر ایران حکومت کرده اند که بردن نام علی(ع) و حسین(ع) حکم قتل داشته است.
از جمله پس از فتح ایران توسط اعراب مسلمان و از بین رفتن حکومت ساسانی، ایران تا 200 سال از جانب دستگاه خلافت و فرمانروایان عرب اداره میشد که در ضدیت با اهلبیت به هر اقدامی دست میزدند.
در این مدت، علویان و شیعیان با بیرحمانهترین وضع تحت آزار امرای اموی و عباسی قرار میگرفتند و در مقابل، در جای جای ایران، قیامها و عصیان های شیعی علیه ظلم آنها شکل میگرفت.
🔰 یکی از این قیام ها، وفاداری و غیرت زبانزد اهالی #سیستان است. معاویه و حکام بنی امیه فرمان دادند که در همه جا باید بر منبرها حضرت علی علیه السلام را لعن کنند. مردم سیستان از این فرمان نفرت برانگیز سرپیچی کردند. در مقابل، خلفای بنی امیه برای تنبیه مردم سیستان فرمان دادند از هر نفر نیم مثقال طلا بگیرند یا امام علی(ع) را سب کنند. سیستانی ها حاضر نشدند علی(ع) را سب کنند و به هر سختی بود وجه را می پرداختند، تا اینکه رفته رفته آن وجه به ده مثقال رسید. و باز هم اهل سیستان تمرد کردند. درمرحله بعد امویان فرمان دادند که در بازار سرهای زنان بزرگان سیستان را بتراشند تا بگفتن آن کلمه زشت راضی شوند. اما باز هم سیستانی ها به سبّ حضرت امیر راضی نشدند و چون دیدند که به هیچوجه مطیع نمیشوند، دست از ایشان برداشتند.
🔸 مردم #قم مثال دیگر هستند. اهالی قم در برابر ظلم خلفای اموی و عباسی سر تسلیم فرود نمیآورند؛ خراج نمیپرداختند؛ فرستادگان خلفا را به شهر راهنمیدادند و بهطور آشکار به ترویج عقاید اهلبیت میپرداختند. قیام علیه هارونالرشید یکی از شورشهایی بود که در قم اتفاق افتاد. پس از شهادت امام کاظم (علیه السلام) مردم قم به دارالحکومه حملهور شدند و فرماندار هارون را به ضرب خنجر از پای درآوردند. مردم قم ضد مأمون نیز دست به قیام زدند. این شورش زمانی اتفاق افتاد که امام رضا علیه السلام، پیشوای هشتم شیعیان توسط مأمون به قتل رسید. مردم قم، مامون را «قاتل امام خود» میدانستند و تا هفت سال از پرداخت خراج خودداری کردند. به دستور فرستاده مامون، تعدادی از بزرگان شهر قم اعدام شدند، دژ مستحکم شهر قم که گرداگرد شهر را فرامیگرفت ویران شد و خراج هفت سالهای که مردم قم آن را نپرداخته بودند از مردم به زور بازپس گرفته شد. اما مردم قم تسلیم نشدند و ضد حاکم جدید نیز دست به شورش زدند و او را از شهر بیرون کردند.
🔰 آری سالها دهان مان را می بوییدند تا مبادا نام علی(علیه السلام) و حسین(علیه السلام) و اهلبیت پاک پیامبر را بر زبان آورده باشیم. سالها روضه اباعبدالله الحسین توسط شقی ترین شاه ایران (رضاشاه) ممنوع شد تا به زعم او هویت شیعه در این سرزمین نابود شود. شیعه 1400 سال با خون دل در این سرزمین و دیگر سرزمین های جهان اسلام، مکتب و عقیده اهلبیت را حفظ کرد تا به حکومت جمهوری اسلامی رسید. دریغ که به این میراث عظیم توسط دولتمردان جمهوری اسلامی تعرض و دهن کجی شود. (تحت هر عنوان و بهانه ای) که به فرموده نسیم شمال: با آل علی هر که درافتاد، ورافتاد. آخر به دَرَک رفت و به روحش شرر افتاد.
✍️ دکتر الهه خانی آرانی
عضو هیات علمی دانشگاه قم
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
خارج فقه زکات درس 67.MP3
46.17M
خارج فقه کتاب زکات
درس 67 سه شنبه 24 مهر 1403 شمسی
خارج فقه کتاب زکات درس 67 سه شنبه 24 مهر 1403 شمسی
فرض حصول شرط نذر مقارن تمام سال
متن عروه: و ان حصل مقارنا لتمام الحول ففيه اشكال و وجوه ثالثها التخيير|1| بين تقديم أيهما شاء و رابعها القرعة».
[1] شرح: یعنی یکی از آن احتمالات وجوب زكات، دوم عدم وجوب زکات، و وجوب عمل به نذر در جميع مال.
سپس اگر بگوییم زکات در جائی که شرط بعد از حلول حول حاصل شود واجب نیست – چنانکه ما اختیار کردیم – پس قول به عدم وجوب زکات در اینجا أولی است.
و اما اگر قائل به وجوب زکات در آن بشویم – چنانکه مصنف آن را اختیار کرده است – پس در مقارن وجوهی جاری میشود، گفته اند: وجه اول این است که عدم تمكن در آخر ازمنه حول به زكات خدشه وارد نمیکند، به سبب ة قلت آن و عدم اعتناء به آن، و بعد از وجوب زكات نذر صحیح نیست، به دلیل تعلق آن به حق غير، و وجه دوم ظهور ادله در اعتبار تمكن در تمام حول حقيقتا است، و این حاصل نیست، و وجه تخيير یا به سبب تزاحم مقتضيات با عدم أهميت یکی از آأن دو و یا به سبب تعارض دليلين است، و وجه قرعه به این جهت است که قرعه برای هر مجهولی است. كما في الخبر.
أقول: در اینجا احتمال پنجمی وجود دارد، که – بر فرض تنزل از احتمالات سابق – اقوی است، و آن صحت نذر و وجوب زكات با هم است، اما زكات به سبب ة حولان حول است در حالی که او متمكن است، و آن دیگر مضر نیست، چنانکه پیش از این بیان شد، و اما صحت نذر به این جهت است که مانند نذر مال غير است، پس زكات را از قيمت میپردازد، ة و به نذر در جميع مال عمل میکند.
و اما وجوه مذكوره، بر وجه اول آنها اشکال میشود (أولا) وجود تهافت در بيان آن، زیرا مقتضای فرض عدم تمكن در آخر حول وجود أمر نذر است، در حالی که او گفته است: بعد از وجوب زكات نذر صحیح نیست، و (ثانيا) موضوع زكات حولان حول و تماميت آن است، و این بعد از آن دیگر تحقق پیدا میکند، پس در صورت مقارنت دو امر حول به تمامه و نیز تمكن در تمامش محقق میشود.
و بر وجه دوم آن اشکال میشود به آنچه پیش از این بیان شد از عدم امكان التزام به اعتبار تمكن در جميع آنات حول به حيثی که اگر عدم تمكن آناما عارض شود حول منقطع میشود، پس اگر غاصبی بين او و مالش یک ساعت حائل شود آیا استفاده عدم زكات در آن از آنچه بر عدم زكات در مال غائب و مدفون دلالت دارد ممکن است؟
و بر وجه سوم اشکال میشود به اینکه مفروض این است که جريان یکی از دو دليل رافع موضوع دلیل دیگر است، پس راهی برای احراز دو ملاك وجود ندارد تا از باب تزاحم و تعارض در این مقام به نحو عموم من وجه بشود، و أدله تخيير در متعارضين بنا بر قول به آن موردش تعارض به نحو تباين است.
و بر وجه چهارم اشکال میشود که آنان در باب قرعه ملتزم نیستند که در هر مجهولی جاری شود، بلکه بل فقط در موضوعات جاری می کنند.
بنا براین حق در این مقام تقديم أمر نذر بر آنچه در شرط متأخر از حول بیان شد است، و بر فرض تنزل وجوب وفاء به نذر در عين و أداء زكات از قيمت چنانکه پیش از این وجه ان بیان شد است. فتدبر. هذا كله في نذر الفعل.
کتابدرمانی چیست؟
■سالهاست روشی علمی به نام کتابدرمانی در جهان مطرح شده و استفاده میشود. در این روش درمانی درمانگر بهجای استفاده از دارو یا مشاوره به مراجع خواندن کتابی مناسب وضعیتش را پیشنهاد میدهد. مطلب حاضر نگاهی اجمالی به کتابدرمانی است.
کتابدرمانی یا ببیلوتراپی«Bibliotherapie» در جهان رواج دارد. بیبلوتراپها از کتابها بهجای دارو یا مشاوره استفاده میکنند. آنها کتابها را به مراجعین میدهند تا از طریق خواندن آنها به نتیجه مورد نظر برسند. دفاتر کتابدرمانی در شهرهای مهم دنیا وجود دارد، همچنین کار مشاوره از طریق اسکایپ نیز انجام میدهند. در حال حاضر در سیزده شهر اصلی دنیا دفتر دارند. کانال یوتیوبشان نیز خلاقانه به موضوعها و مسائل روانی میپردازد. بسیاری از آنها از نویسندگان هم استفاده میکنند.
●کتابدرمانی دو دسته اصلی دارد. یکی از این روشها کتابهایی است که از فلسفه برای درمان مشکلات روحی و روانی مثل مشکلات عاطفی، زندگی زناشویی، افسردگی، کنار آمدن، جدایی، فقر و ... استفاده میکنند. این دسته وجه مشترک با روانشناسی پیدا میکند. تدوینکنندههای این دسته از کتابدرمانی از تئوریهای کلی فلسفه مثل تئوریهای تدوین شده توسط فردریش نیچه و آرتور شوپرهاور استفاده و تئوریها را برای زندگی عمومی کارکردی میکنند.
○دسته دیگر از بیبلوتراپها از ادبیاتِ صرف استفاده میکنند. این خیلی دسته بسیار مهمتر است. این افراد برای مثال درباره افسردگی به کتابی از کتابهای ادبی انتخاب میکنند تا فرد بخواند و بعد از مدتی دوباره به بیبلوتراپ خود مراجعه کنند. مهمترین کسانی که از حوزه ادبی به افراد پیشنهاد میشود کامو و داستایوفسکی و نویسندههایی که به عنوان روانکاوهای روح انسان مطرح هستند، است؛ از شکسپیر و یونان باستان گرفته تا پروست.
■لازم به ذکر است؛ داستایفسکی به روانکاوی روح انسان و کامو تمام نوشتههایش برای بهتر زیستن است. او در نوشتههایش جهان را پوچ فرض میکند و میگوید حالا چطور میتوان به زندگی معنا داد. نمونه این بینش را میتوان در کتابهای بیگانه و طاعون دید. بیبلوتراپها از همین روایتها برای بهتر زیستن استفاده میکنند.
□بیبلوتراپی نوعی کتابخوانی با برنامهای برای رسیدن به هدف مشخص است. در دوره جدید غیر از ادبیات صرف از موسیقی، نمایشنامه و سایر دستههای هنری برای این مفهوم استفاده میکنند. البته در این دسته نسخههایی که پیچیده میشود خیلی کلیتر است.
●کسانی که از کتاب درمانی استفاده میکنند جلسههای گروهی هم دارند. کتابخوانیهای گروهی کسانی که مشکلات یا دغدغههای مشترک دارند را جمع میکنند. یک نفر در یک جلسه کتابدرمانی گروهی حضور دارد ممکن است افسردگی نداشته باشد حتی ممکن است برایش مهم باشد که هیچوقت مبتلا نشود هم میتوانند از جلسات برای رسیدن به هدف مشخص استفاده کنند.
https://t.me/+njp2kavG_QVmMDI0
📚داستان کوتاه شب
"از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو"
در زمان قدیم ، مردی ازدواج کرد ...
در روز اول ازدواج، جهت خوردن ناهار با خانواده شوهر دور هم جمع شدند.
مرد سهم بیشتری از غذا را با احترام خاص به همسرش و به مادر خودش سهم ناچیزی از غذا داد، بدون هیچ احترامی!!
در این لحظه عروس که "شخصیت اصیل و با حکمتی داشت،" وقتی این صحنه را دید درخواست طلاق کرد و گفت:
شخصیت اصیل در ذات هست و نمی خواهم از تو فرزندی داشته باشم که بعدها فرزندانم رفتاری چون تو با مادرت، با من داشته باشند و مورد اهانت قرار بگیرم!
""متاسفانه بعضی از زنان وقتی شوهرانشان آنها را ترجیح می دهند، فکر می کنند بر مادر شوهر پیروز شدند.!!"
عروس با تدبیر همان روز طلاق گرفت و مدتی بعد با همسری که به مادر خودش احترام میگذاشت ازدواج کرد و بعد از سالها صاحب فرزندانی شد ...
یک روز با فرزندانش عزم مسافرت کرد، با فرزندانی که بزرگ شده بودند و به مادرشان بسیار احترام می گذاشتند.
در مسیر به کاروانی برخوردند، پیرمردی پابرهنه پشت سر کاروان راه می رفت و هیچ کس به او اعتنایی نمی کرد.!
مادر به فرزندانش گفت: آن پیرمرد را بیاورید.
وقتی او را آوردند مادر، همسر سابقش را شناخت به او گفت:
چرا هیچ کس به تو اعتنا و کمکی نمی کند؟!
آنها کی هستند؟!
گفت: فرزندانم هستند ...
گفت : من رامی شناسی؟
پیرمرد گفت: نه
زن با حکمت گفت: من همان همسر سابقت هستم و قبلا گفتم که اصالت در ذات هست ...
"همانگونه که می کاری درو خواهی کرد..."
به فرزندان من نگاه کن!
چقدر به من احترام می گذارند ...
حالا به خودت و فرزندانت نگاه کن،
چون تو به مادرت اهانت کردی، این جزای کارهای خودت هست ...
زن با تدبیر به فرزندانش گفت: "کمکش کنید برای خدا..."
* بدانیم؛ فرزندانمان همانگونه با ما رفتار خواهند کرد که ما با پدر و مادر خود رفتار میکنیم.!*