eitaa logo
معارف تشیع
94 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج زکات درس 119.MP3
44.67M
خارج فقه کتاب زکات درس 119 دو شنبه 17 دیماه
خارج فقه کتاب زکات درس 119 دوشنبه مدار قیمت وقت اداء زکات متن عروه: مسألة 6: (المدار في القيمة علي وقت الاداء، سواء كانت العين موجودة أو تالفة لا وقت الوجوب [2]. [2] شرح: در این مسأله احتمالاتی وجود د ارد: (احتمال اول): مدار وقت اداء مطلقا باشد، چنانکه مصنف (ره) آن را اختیار کرد. (احتمال دوم): مدار وقت وجوب تعلق زکات مطلقا باشد. (احتمال سوم): تفصیل داده شود، پس اگر عين موجود باشد ملاک قیمت وقت اداء زکات است و اگر عین تلف شده باشد ملاک قیمت وقت تلف است. (احتمال چهارم): تفصیل داده شود به اینکه اگر عین موجود باشد ملاک قیمت وقت اداء است و اگر تالف باشد أعلي القيم از وقت وجوب تا وقت تلف و یا تا وقت اداء و یا از وقت تلف تا وقت اداء. (احتمال پنجم): تفصیل علامه حلی در کتاب تذكرة الفقهاء [5: 198] و عبارتش این است: «تذنيب انما تعتبر القيمة وقت الاخراج ان لم يقوم الزكاة علي نفسه و لو قومها و ضمن القيمة ثم زاد السوق او انخفض قبل الاخراج فالوجه وجوب ما ضمنه خاصة دون الزائد او الناقص و ان كان قد فرط بالتأخير حتي انخفض السوق او ارتفع، اما لو لم يقوم ثم ارتفع السوق او انخفض اخرج القيمة وقت الاخراج». و سید عاملی در مدارك الأحکام [5: 93] بعد از نقل کلام تذكرة الفقهاء گفت: «وفي تعين القيمة بمجرد التقويم نظر». و محقق همدانی در مصباح الفقیه [13: 225] بعد از نقل کلام مدارک گفت: «وهو في محله». (احتمال ششم): تفصيل به اینکه اگر در حال وجود عين قیمت را جدا کند همان قیمت تعين پیدا میکند، چه قیمت سوقیش بالا برود و چه پایین بیاید، اما اگر قیمت را در حال وجود عین جدا نکند مدار قيمت يوم اداء زکات است. (قول اقوی): اقوي این است که اگر ما جدا کردن عین زکات را جایز بدانیم و بگوییم معزول متعين است، از این جهت که زكات است، چنانکه از بعضی از اخبار استفاده میشود: [وسائل ج 9: الباب 39 من أبواب المستحقين للزكاة]. در این صورت اقوي احتمال ششم است، و اما اگر جدا کردن را و یا اطلاق آن را منع کنیم اقوي مختار مصنف (ره) است، زیرا آن شخص تا هنگامی که زکات را با عینش و یا بدلش نپردازد ضامن عين است، و بدل زکات حين اداء قيمت آن در این هنگام است. كما لايخفي . در ایبن باره فرق نمیکند بين اینکه عين باقي و یا تالف باشد، زیرا تلف نصاب موجب تلف فريضه نمیشود، به دلیل آنچه دانستید که فريضه أعم از ما في النصاب است، و لذا أدای آن از غير نصاب بر وجه اصالت - نه قيمت - است. كما مر بيانه. در المستمسک [9: 86] گفته است: «اذا لم يكن التلف مستوجبا للضمان فلاشئ عليه، و ان كان مستوجبا للضمان و كانت الفريضة قيمية تكون المسألة من صغريات مسألة الضمان بالتلف و ان القيمة المضمون بها قيمة يوم التلف او يوم الاداء او أعلي القيمة او قيمة يوم الضمان او غير ذلك و ان كانت الفريضة مثلية فالقيمة قيمة يوم الاداء لظاهر النصوص المتقدمة». أقول: اقوي در باب ضمان در قيميات نیز قيمت يوم الاداء است، زیرا این مقتضای «ما قبضت علي اليد حتي تؤديه» است، و دليلی بر تبدل به قيمت به صرف تلف وجود ندارد، بنا براین عين در ضمان شخص باقي است تا آن را ادا کند و مفهوم ضمان غير از مفهوم اشتغال ذمه است - كما حرر في محله - و لذا ضمان به عين خارجي نیز تعلق میگیرد. اشکال: بر فرض آن را در باب ضمان نپذیرید به این تقريب که ضمان تالف نیست مگر با اشتغال ذمه به مثلش یا به قيمتش پس لا محاله اشتغال به قيمت يوم التلف است و یا با این تقريب که تالف در حال تلف برای آن قيمتی عقلائی را معتبر نمیداند، پس لامحاله مدار قيمت آن هنگام وجودش است، چنانکه آية الله بروجردي (ره) برای رد احتمال قيمت يوم الاداء آن را استظهار میکرد. جواب: قياس این مقام به باب ضمان بلا وجه است، زیرا در این مقام تلف نصاب موجب تلف فريضه نمیشود - كما مر – پس بعد از تلف عين نصاب به أجمعش نیز أداء فريضه از غير نصاب ممکن است، پس لامحاله انتقال به قيمت حين اداء خواهد بود، و مراد از قيمت قيمت يوم الاداء است. فتدبر.
ای برای دوستان گرانمایه و بزرگوار 🌹🌹🌹 با کلیک بر روی هر کدام از لینکهای زیر، دیوان شعر آن شاعر را خواهید داشت. خواهشمندیم به پاسداشت میراث ادب پارسی و جاری و ساری شدن آن در عروق حیات فرهنگی جامعه، درصورت تمایل در تکثیر و اشتراک گذاری دریغ نورزید . برای ورود به دیوان هر یک از این کافی است بر روی لینک آن کلیک کنید 😍 حافظ http://ganjoor.net/hafez خیام http://ganjoor.net/khayyam سعدی http://ganjoor.net/saadi فردوسی http://ganjoor.net/ferdousi مولوی http://ganjoor.net/moulavi نظامی http://ganjoor.net/nezami پروین اعتصامی http://ganjoor.net/parvin عطار http://ganjoor.net/attar سنایی http://ganjoor.net/sanaee وحشی http://ganjoor.net/vahshi رودکی http://ganjoor.net/roodaki ناصرخسرو http://ganjoor.net/naserkhosro منوچهری http://ganjoor.net/manoochehri فرخی http://ganjoor.net/farrokhi خاقانی http://ganjoor.net/khaghani مسعود سعد http://ganjoor.net/masood انوری http://ganjoor.net/anvari اوحدی http://ganjoor.net/ouhadi خواجوی کرمانی http://ganjoor.net/khajoo عراقی http://ganjoor.net/eraghi صائب تبریزی http://ganjoor.net/saeb شبستری http://ganjoor.net/shabestari جامی http://ganjoor.net/jami هاتف اصفهانی http://ganjoor.net/hatef ابوسعید ابوالخیر http://ganjoor.net/abusaeed بهار http://ganjoor.net/bahar باباطاهر http://ganjoor.net/babataher محتشم http://ganjoor.net/mohtasham شیخ بهایی http://ganjoor.net/bahaee سیف فرغانی http://ganjoor.net/seyf ملکه https://www.instagram.com/asalekhatereh فروغی http://ganjoor.net/forooghi عبید زاکانی http://ganjoor.net/obeyd امیرخسرو http://ganjoor.net/khosro شهریار http://ganjoor.net/shahriar جبلی http://ganjoor.net/jabali خاطره http://www.asaletabiei.com اسعد گرگانی http://ganjoor.net/asad فیض کاشانی http://ganjoor.net/feyz سلمان http://ganjoor.net/salman رهی http://ganjoor.net/rahi اقبال http://ganjoor.net/iqbal بیدل http://ganjoor.net/bidel نما نما http://www.namanema.com قاآنی http://ganjoor.net/ghaani کسایی http://ganjoor.net/kesayee عرفی http://ganjoor.net/orfi اینها گنجینه ای از ادب پارسی است که به محضر شما عزیزان هدیه کردیم لطفا در حفظ و نشر آثار فاخر ادبی مشاهیرمان کوشا باشیم 🙏🌹
از حموم عمومی در اومدیم و نم نم بارون میزد خانومی جوون و محجبه بساط لیف و جوراب و ... جلوش پهن بود ، دوستم رفت جلو و آروم سلام کرد و نصفه بیشتره لیف و جوراباشو خرید ... تعجب کردم و پرسیدم : داداش واسه کی میخری ؟ما که تازه از حموم در اومدیم ، اونم اینهمه !!!گفت : تو این سرما از سر غیرتشه که با دستفروشی خرجشو در میاره ، وگرنه میتونست الآن تو یه بغل نرم و یه جا گرم تن فروشی و فاحشگی کنه !!!پس بخر و بخریم تا شرف و ناموس مملکتمون حفظ شه ، برگشت تو حموم و صدا زد: نصرت اینارو بزار دم دست مردم و بگو صلواتیه ... !!! [برگی از دفترچه خاطرات جهان پهلوان تختی]
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌳🌹 آغاز روزمان را مزین و منور میکنیم به کلام روحبخش و دلنشین قرآن کریم..🌹🌳🌹 ۴_🌹اللّهُمَّ اغْفِر ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🥀🤲 🌹خدايا بیامرز گناهان مارا به وسیله قرآن 🥀🤲 🌹-خدایا وجود ما را سرشار از فضایل و معارف قرآنی قرار بده 🥀🤲 الهی امین🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌹امروز هرچی آرزو خوبه مال تو 🍃🌸در سه شنبه 18 دی ماه 🍃🌹امیدوارم خداوند 🍃🌸به زندگیتوڹ برکت 🍃🌹به رابطه هاتون محبت 🍃🌸به قلبتون مهربانی 🍃🌹و به روحتون آرامش بده 🍃🌸و از نعمتهای بیکرانش 🍃🌹بی نیاز تون کنه 🍃🌹در پناه مهر آفرین هستی باشید
📖 تقویم شیعه ☀️ امروزسه شنبه: شمسی: سه شنبه - ۱۸ دی ۱۴۰۳ میلادی: Tuesday - 07 January 2025 قمری: الثلاثاء، 6 رجب 1446 📆 روزشمار: 🌺4 روز تا ولادت امام جواد و حضرت علی اصغر علیهما السلام 🌺7 روز تا ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام ▪️9 روز تا وفات حضرت زینب سلام الله علیها ▪️19 روز تا شهادت امام موسی کاظم علیه السلام ▪️20 روز تا وفات حضرت ابوطالب علیه السلام