eitaa logo
معارف تشیع
93 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
3.3هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 چرا در صحیح بخاری از اهل‌بیت (علیهم‌السلام) روایتی نقل نشده است؟! 👈🏼 عداوت و دشمنی بخاری با اهلبیت (علیهم‌السلام) در بیان روایات از نواصب به خوبی روشن می‌شود. یکی از سؤالاتی که همواره در طول تاریخ مطرح بوده، عدم نقل روایت از ائمه (علیهم‌السلام) در است. با آنکه محدثین و علمای اهلسنت معتقدند امامان شیعه یا همان خاندان رسالت نزدشان صاحب جایگاه عظیم هستند، اما در منابع روایی و حدیثی خود از آن انوار طیبه هیچ روایتی نقل نشده است. ➖ بخاری مشهورترین محدث اهلسنت با آنکه هم‌دوران با بعضی از ائمه (علیهم‌السلام) بوده است، اما به هیچ وجه از آن بزرگواران روایتی نقل نکرده است. ➖ عالم معروف اهلسنت با اشاره به این مطلب، در کتاب خود می‌نویسد: «گویی بخاری دلش از دشمنی و عداوت با اهل بیت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) خالی نبوده است. شاهد بر این مطلب اجتناب از روایت کردن از امامان اهل بیت (علیهم‌السلام) در کتاب خود و بالعکس روایت کردن از دشمنان آنان در این کتاب است». 📚 أحمد بن محمد الغُمَارِی، المداوی، چاپ اول، دار الكتبی، قاهره، ج۱، ص۳۹۲ ➖ با یک تحقیق ساده در صحیح بخاری مانند روز روشن می‌شود که بخاری از نواصب، در کتابش روایت نقل کرده است، اما از اهل‌بیت رسالت (علیهم‌السلام) روایتی نقل نمی‌کند. این مطلب قطعاً نشانه دشمنی او با خاندان رسالت و نشانه‌ی ناصبی‌گری او است.
ازدواج و فرزند آوری در اسلام [قسمت سوم] دلیل چهارم [بر استحباب ازدواج]: اجماع در مورد استحباب ازدواج و فرزند آوری نه تنها در میان فقهای شیعه، بلکه در میان همه فقیهان مسلمان اتفاق نظر وجود دارد، ولی چون مستند این اجماع ادله نقلیه [کتاب خدا و سنت] است، از این رو این اجماع و اتفاق نظر نمی تواند به عنوان دلیل مستقل شمرده شود، بلکه فقط بیانگر این است که در دلالت ادله نقلیه بر ارزشمندی و استحباب ازدواج و فرزنداوری اتفاق نظر وجود دارد. همسرگزینی در کلمات فقیهان فقیهان نیز با توجه به آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام به استحباب ازدواج و فرزند آوری و کراهت بی همسر بودن فتوا داده اند. سید محمد کاظم یزدی (رحمه الله) درباره ازدواج گفته است: «از بعضی از اخبار كراهت عزب بودن استفاده می شود... و بنا بر قول اقوی در استحباب ازدواج بين کسی که به آن اشتیاق داشته باشد و کسی که به آن مشتاق نباشد فرقی وجود ندارد، زیرا اخبار در این باره اطلاق دارد و نیز برای اینکه فائده آن به كسر شهوت انحصار ندارد، بلکه فوائد دیگر دارد که یکی از آنها افزایش نسل و فراوان شدن گوینده "لا إله إلا الله" است‌… مسأله 3. آنچه مستحب است طبيعت اردواج است، چه‌ قصد قربت داشته باشد و چه قصد قربت نداشته باشد، و عبادت بودن و ثواب داشتن آن به قصد قربت توقف ندارد. مسأله 4. استحباب ازدواج با ملاحظه نفس و طبيعت آن است. و أما با ملاحظه عوارض آن بر اساس احكام پنجگانه تقسیم می شود، از اینرو گاهی به سبب نذر یا عهد یا سوگند و نیز در جایی که مقدمه برای واجب مطلق باشد و یا در ترك آن گمان ضرر و یا وقوع در زنا و یا حرام دیگر وجود داشته باشد واجب می‌شود، و گاهی مستحب و گاهی حرام می‌شود، مانند آنجا که به واجبی اخلال برساند، اخلال به واجب مانند اینکه مانع تحصيل‌ علم واجب و یا ترك حقی از حقوق واجب گردد... و گاهی ازدواج مكروه می‌شود، مانند آنجا که وقوع در مكروهی را سبب گردد، و گاهی مباح می‌شود، مانند آنجا که مصلحت تركش با مصلحت انجام دادنش تعارض داشته باشد... [العروة الوثقی 2: 796 (اسلامیه)، کتاب النکاح]. فقیهانی که نوعا بر عروة الوثقی حاشیه زده اند در مورد استحباب ازدواج چیزی بیان نکردند و این نکته بیانگر تایید فتوای سید پزدی (رحمه الله) در مورد استحباب همسرگزینی و فرزند آوری است. امام خمینی (رحمه الله) نیز گفته است: «ازدواج از مستحبات مؤکّد است و آنچه در تشویق به آن و مذمت از ترک آن (در اخبار معصومان علیهم السلام) وارد شده بی شمار است» [تحریر الوسیله، ج 2 ص 211]. امام خمینی (رحمه الله) در ادامه تعدادی از اخبار را نقل کرده و سپس احکام ازدواج را بیان نموده است. سقط جنین یکی از موانع بزرگ افزایش نسل انسان سقط جنین و کشتن فرزند در رحم مادر است، سقط جنین گاهی از روی ناچاری و برای نجات جان مادر و مانند آن است، در این صورت طبق نظر پزشک متخصص عمل می شود و حرمت شرعی ندارد، گرچه این موضوع حکم وضعی وجوب پرداخت دیه را بر نمی دارد، ولی سقط جنین در صورت ضروری نبودن، افزون بر وجوب پرداختن دیه قتل، از جهت تکلیفی نیز حرام است.‌ برای اثبات حرمت و نا مشروع بودن سقط جنین به آیاتی از کتاب خدا یعنی قرآن کریم و سنت [روایات پیشوایان معصوم علیهم السلام] و دلیل عقل استدلال شده است. دلالت کتاب خدا بر حرمت سقط جنین برای اثبات حرمت سقط جنین از سوی پدر و مادر به آیاتی از قرآن کریم استناد کرده اند که در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد. الف: خداوند فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبيرا» [الإسراء:31]. «و فرزندان خود را به خاطر ترس از فقر نکشید، ما شما و آنان را روزی می دهیم. به یقین کشتن آنان گناه بزرگی است». ب: خداوند فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُم‏» [الأنعام: 151] «فرزندانتان را از فقر نکشید، ما شما و آن ها را روزی می دهیم». گرچه این دو آیه بر حرمت سقط جنین دلالت ندارد؛ زیرا موضوع این آیات «حرمت قتل اولاد» است؛ نه سقط جنین و قتل اولاد غیر از سقط جنین است؛ زیرا اولاد که جمع «ولد» است از ماده ولادت [زاده شدن] است. بنابراین به فرزند انسان تا هنگامی که در رحم است، حقیقتاً ولد گفته نمی شود؛ زیرا هنوز ولادت و زایمان صورت نگرفته است؛ بلکه بعد از ولادت و زایمان به آن ولد گفته می شود و سلب حیات او قتل او شمرده می‌شود، ولی سلب حیات از جنین تا زمانی که در رحم است را سقط، اسقاط و اجهاض می‌گویند، نه قتل.
آری عنوان قتل بر سفط جنین نیز اطلاق می شود، از اینرو ممکن است گفته شود زاده شدن از مادر خصوصیت ندارد، بلکه سلب خصوصیت شده و آنچه متعلق نهی است قتل انسان و فرزند است گرچه فعلا از مادر زاده نشده باشد، ولی بالقوه و به اعتبار بعد از تولد عنوان ولد بر او اطلاق می شود، البته در صورتی که از حالت نطفه بودن بیرون آمده و جنین شکل انسانی پیدا کند و الا عنوان قتل صدق نمی کند، بنا براین دو آیه شریفه بر حرمت قتل جنین نیز در صورتی که به مرحله ای برسد که شکل انسانی پیدا کند دلالت می کند. [ادامه دارد]
امیر الصنعانی میگوید: عمر بن خطاب و ابوبکر با امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر بیعت کردند. عمر آن حضرت را «مولای» خود می‌دانست. 📝 بنابر نقل دارقطنی از سعد بن أبی وقاص ، ابوبکر و عمر در آن روز گفتند: «پسر ابو طالب! تو از الآن مولای هر مرد و زن مؤمن شدی» و همچنین نقل کرده که به عمر گفته شد: «تو با پسر ابو طالب برخوردی می‌کنی که با دیگر اصحاب نمی‌کنی» گفت: «زیرا او مولای من است»… 📚التنویر شرح الجامع الصغیر ج۱۰ ص۳۸۷ 👈از نظر مصنف: این روایت متواتر است. تذکر بسیار مهم👈 اگر کسانی بگویند مراد از مولی محبت است باید بپذیرن که قبل از غدیر صحابه امام علی ع را دوست نداشتند و مسولیت این امر با آنها میباشد چون دوست داشتن علی ع ایمان و بغض او نفاق است نتیجه : کلمه مولی بمعنای امامت بود وصحابه همین را فهمیدن
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوش جان بسپاریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح به ما می آموزد که باور داشته باشیم ، روشنایی با تاریکی معنا می یابد و خوشبختی با عبور از سختی ها زیباست.... هرگز نا امید نشو، رد پای مهر خدا همیشه در زندگی پیداست... سلام صبح آخرین جمعه ذی القعده تون بخیر ☕️
🗓 تقویم شیعه: ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ میلادی: Friday - 16 June 2023 قمری: الجمعة، 27 ذو القعدة 1444 🌹 امروز متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 📆 روزشمار: ▪️3 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️10 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️12 روز تا روز عرفه ▪️13 روز تا عید سعید قربان ▪️18 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام