eitaa logo
معارف تشیع
94 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.3هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 03 February 2023 قمری: الجمعة، 12 رجب 1444 🌹 امروز متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹مرگ معاویه بن ابوسفیان لعنة الله علیه، 60ه-ق 🔹ورود امیرالمومنین علیه السلام به کوفه،‌ 36ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام ▪️3 روز تا وفات حضرت زینب سلام الله علیها ▪️13 روز تا شهادت امام موسی کاظم علیه السلام ▪️14 روز تا وفات حضرت ابوطالب علیه السلام ▪️15 روز تا مبعث حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام ای دوست🕊♥️ طلوع صبحت زیبـا 🕊♥️ صبح زیبای زمستونی🕊♥️ دیگری را آغاز می کنیم 🕊♥️ و براتـون از خـــدا روزی سـرشـار از نـعمت 🕊♥️ و بـرکت آرزو دارم امیدوارم هـر کجا هستید🕊♥️ سلامت وتندرست باشید 🕊♥️ صبح آدینه تون دل انگیز🕊♥️
لبخند کعبه (قسمت پنجم) (احمد باقریان ساروی) شفاعت پيامبر (ص) از ابوطالب ‏ افزون بر اينكه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ در هنگام وفات ابوطالب به او وعده شفاعت داده و پس از وفات او بر سر جنازه او آمده و براى او از خدا درخواست آمرزش كرده بود، در موارد ديگر نيز از شفاعت خود براى او خبر داده است: 1. سيوطى از طريق ابن سعد و ابن عساكر با سندى از اسحاق بن عبد اللّه بن حارث نقل كرده است كه گفت: عباس [به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏] گفت: «اى پيامبر خدا! آيا براى ابوطالب اميد دارى؟»، او فرمود: «كُلّ الْخَيْرِ أَرْجُوا مِنْ رَبّى»( الخصائص الكبرى، ج 1، ص 147)؛ يعنى: «همه خوبى‏ها را از پروردگارم اميد دارم». 2. سيوطى از طريق تمام در فوائدش و ابن عساكر از ابن عمر نقل كرده است كه گفت: پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ فرمود: «آن‏گاه كه روز رستاخيز پديد آيد من براى پدرم، مادرم، عمويم ابوطالب و برادرى كه در روزگار جاهليت داشته‏ام شفاعت مى‏كنم».(الخصائص الكبرى، ج 1، ص 147؛ محب طبرى، ذخائر العقبى، ص 7) 3. در صحيح مسلم و بخارى از ابوسعيد خدرى نقل شده است كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ فرمود: «اميدوارم شفاعت من در روز قيامت او [ابوطالب] را بهره برساند».( صحيح مسلم، ج 1، ص 627، باب 90، شفاعة النبى صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم لابى طالب و التخفيف عنه بسببه؛ صحيح البخارى، ج 4، ص 299، ح 388) اگر چه راويان اهل سنت اين شفاعت را در مورد تخفيف عذاب ابوطالب نقل كرده‏اند [كه از روايات ساخته شده بنى اميّه براى تضعيف على عليه‏السلاماست] (در سند حديث مجعول ياد شده عبد اللّه بن يوسف قرار دارد، كه از ليث روايت كرده و عبد اللّه بن سليمان بن يوسف است [لسان الميزان، ج 3، ص 436، ش 4926]، عسقلانى در باره او نوشته است: از او حديث منكَر نقل شده است [لسان الميزان، ج 3، ص 347، ش 2640] و ذهبى نيز نوشته است: «او مورد اعتماد نيست» [ميزان الاعتدال، ج 4، ص 232، ش 4718)؛ ولى اصل شفاعت را پذيرفته‏اند. چگونه مى‏شود كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ نتواند براى مشركان استغفار كند ولى بتواند در روز رستاخيز شفاعت كند، در حالى كه نتيجه هر دو گذشت از گناه است و گناه شرك و كفر آمرزيده نمى‏شود؟! جز اين نيست كه ابوطالب مشرك نبود و جاعلان حديث از اين نكته غافل بودند.( صحيح بخارى، حديث شماره 3884، ج 4، ص 297، در سند آن عبد الرزاق قرار دارد) در ادامه با عنوان «مادر على عليه‏السلام» مى‏خوانيد كه فاطمه بنت اسد همسر ابوطالب يازدهمين مسلمان بود و اگر ابوطالب مشرك بود بر فاطمه بنت اسد لازم بود تا از او جدا گردد، در حالى كه نه از او جدا شد و نه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ در اين باره چيزى گفت، ابوطالب نيز به اسلام همسر خود اعتراضى نكرد و واكنش منفى نشان نداد. مادر على عليه‏السلام مادر على عليه‏السلام به نام «فاطمه»، دختر اسد بن هاشم بن عبد مناف و از طايفه قريش و هاشم بود، صحيح اين است كه او به مدينه هجرت كرد و در مدينه فوت كرد. عبدالله بن محمد بن عمر بن على از پدرش نقل كرده است كه گفت: [پس از وفات فاطمه بنت اسد] پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ فاطمه را در پيراهن خود كفن كرد و در گور او دراز كشيد و پاداش خوب را به او وعده داد. اين خبر از ابن عباس نيز نقل شده و بر آن افزود: مردم به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ گفتند: آنچه با او [فاطمه] انجام داده‏اى با كسى رفتار نكرده‏اى؟ پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ در پاسخ فرمود: «پس از ابوطالب نسبت به من كسى نيك‏رفتارتر از او نبود، من پيراهن خود را بر او پوشاندم تا از پارچه‏هاى زيباى بهشتى بر اندام او پوشيده شود و در گورش دراز كشيدم تا عذاب گور بر او آسان گردد».(ابن اثير جزرى، اسد الغابة، ج 7، ص 212 - 213؛ نور الابصار، ص 156) از ابو عمر و ديگران نقل شده است كه فاطمه بنت اسد نخستين هاشمى بود كه از شوهر هاشمى فرزند آورد و پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ متولّى دفن او شد و پيراهن خود را بر اندام او پوشاند و در گور او دراز كشيد. از سلفى نقل كرده است كه گفت: پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ بر او نماز خواند.(محب طبرى، مناقب الامام امير المؤمنين عليه‏السلام من الرياض النضره، فصل 1، ص 22)
ابن ابى الحديد در باره اسلام فاطمه بنت اسد مى‏گويد: او يازدهمين تن بود كه اسلام آورد و پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ به او احترام مى‏گذاشت و او را مادر صدا مى‏زد، فاطمه پيش از مرگ خود، پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ را وصىّ خود قرار داد و پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ وصيتش را پذيرفت، فاطمه نخستين زنى بود كه با پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ بيعت كرد.( شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 14) از ابن عباس نقل شده است كه گفت: آيه «يا أَيُّهَا النَّبِىُّ اِذا جاءَكَ الْمُؤمناتُ يُبايِعْنَكَ»( الممتحنه: 12) در باره او [مادر على عليه‏السلام] نازل شده و او نخستين زنى بود كه از مكّه با پاى پياده و برهنه هجرت كرد و نخستين زنى بود كه در مكّه پس از خديجه با محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ بيعت كرد.(سبط بن جوزى، تذكرة الخواص، ص 10) آن‏گاه كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ در گور فاطمه بنت اسد دراز كشيد و بر او نماز خواند، عمر بن خطاب سبب آن رفتارش با فاطمه را پرسيد، پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ فرمود: «اى عمر! اين زن گويا مادر من بود كه مرا زاييده است، ابوطالب خوراك آماده مى‏كرد و سفره‏اى داشت و ما را براى خوردن غذا گرد مى‏آورد، اين زن بهره مرا بيشتر از فرزندانش قرار مى‏داد، جبرئيل از پروردگارم به من خبر داد كه او از اهل بهشت است و خبر داد كه خداوند هفتاد هزار فرشته را فرمان داد بر او نماز بخوانند».(حاكم نيشابورى، المستدرك، ج 3، ص 116، ح 4574/172؛ خوارزمى، المناقب، ص 47 نقل از انس) خوارزمى در تفسير آيه «يا أَيُّهَا النَّبِىُّ اِذا...» از زبير بن عوّام نقل كرده است كه گفت: در آن هنگام كه اين آيه نازل شد من از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ شنيدم كه زنان را به بيعت با خود فرا مى‏خواند، فاطمه بنت اسد، مادر على بن ابى‏طالب نخستين زن بود كه بيعت كرد.( المناقب، ص 277، ح 265) او از جعفر بن محمد[ عليه‏السلام] روايت كرده است كه فاطمه بنت اسد نخستين زن بود كه با پاهاى خود از مكه مهاجرت كرد و از ميان مردم بيش از همه به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ نيكى مى‏كرد.( المناقب، ص 277، ح 264 و 265).
حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت پیرامون متواتر بودن ولادت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) در کعبه می‌نویسد: المستدرک علی الصحیحین،ج3،ص550 ط دار الکتب العلمیة فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ.؛ در روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، علی بن ابیطالب (کرم الله وجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است. (المستدرک علی الصحیحین، جلد 3، صفحه 550) اخبار و روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد امیرالمومنین علی بن ابی طالب – کرم الله وجهه – را در کعبه به دنیا آورد. ذهبي در حاشيه اين مطلب را تأييد ميكند
14.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام علی علیه السلام در اشعار ویکتور هوگو!