🗓 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: جمعه - ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
میلادی: Friday - 03 February 2023
قمری: الجمعة، 12 رجب 1444
🌹 امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
🗞 وقایع مهم شیعه:
🔹مرگ معاویه بن ابوسفیان لعنة الله علیه، 60ه-ق
🔹ورود امیرالمومنین علیه السلام به کوفه، 36ه-ق
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام
▪️3 روز تا وفات حضرت زینب سلام الله علیها
▪️13 روز تا شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
▪️14 روز تا وفات حضرت ابوطالب علیه السلام
▪️15 روز تا مبعث حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام ای دوست🕊♥️
طلوع صبحت زیبـا 🕊♥️
صبح زیبای زمستونی🕊♥️
دیگری را آغاز می کنیم 🕊♥️
و براتـون از خـــدا
روزی سـرشـار از نـعمت 🕊♥️
و بـرکت آرزو دارم
امیدوارم هـر کجا هستید🕊♥️
سلامت وتندرست باشید 🕊♥️
صبح آدینه تون دل انگیز🕊♥️
لبخند کعبه (قسمت پنجم) (احمد باقریان ساروی)
شفاعت پيامبر (ص) از ابوطالب
افزون بر اينكه پيامبر صلىاللهعليهوآله در هنگام وفات ابوطالب به او وعده شفاعت داده و پس از وفات او بر سر جنازه او آمده و براى او از خدا درخواست آمرزش كرده بود، در موارد ديگر نيز از شفاعت خود براى او خبر داده است:
1. سيوطى از طريق ابن سعد و ابن عساكر با سندى از اسحاق بن عبد اللّه بن حارث نقل كرده است كه گفت: عباس [به پيامبر صلىاللهعليهوآله] گفت: «اى پيامبر خدا! آيا براى ابوطالب اميد دارى؟»، او فرمود: «كُلّ الْخَيْرِ أَرْجُوا مِنْ رَبّى»( الخصائص الكبرى، ج 1، ص 147)؛ يعنى: «همه خوبىها را از پروردگارم اميد دارم».
2. سيوطى از طريق تمام در فوائدش و ابن عساكر از ابن عمر نقل كرده است كه گفت: پيامبر صلىاللهعليهوآله فرمود: «آنگاه كه روز رستاخيز پديد آيد من براى پدرم، مادرم، عمويم ابوطالب و برادرى كه در روزگار جاهليت داشتهام شفاعت مىكنم».(الخصائص الكبرى، ج 1، ص 147؛ محب طبرى، ذخائر العقبى، ص 7)
3. در صحيح مسلم و بخارى از ابوسعيد خدرى نقل شده است كه پيامبر صلىاللهعليهوآله فرمود: «اميدوارم شفاعت من در روز قيامت او [ابوطالب] را بهره برساند».( صحيح مسلم، ج 1، ص 627، باب 90، شفاعة النبى صلىاللهعليهوآلهوسلم لابى طالب و التخفيف عنه بسببه؛ صحيح البخارى، ج 4، ص 299، ح 388)
اگر چه راويان اهل سنت اين شفاعت را در مورد تخفيف عذاب ابوطالب نقل كردهاند [كه از روايات ساخته شده بنى اميّه براى تضعيف على عليهالسلاماست] (در سند حديث مجعول ياد شده عبد اللّه بن يوسف قرار دارد، كه از ليث روايت كرده و عبد اللّه بن سليمان بن يوسف است [لسان الميزان، ج 3، ص 436، ش 4926]، عسقلانى در باره او نوشته است: از او حديث منكَر نقل شده است [لسان الميزان، ج 3، ص 347، ش 2640] و ذهبى نيز نوشته است: «او مورد اعتماد نيست» [ميزان الاعتدال، ج 4، ص 232، ش 4718)؛ ولى اصل شفاعت را پذيرفتهاند. چگونه مىشود كه پيامبر صلىاللهعليهوآله نتواند براى مشركان استغفار كند ولى بتواند در روز رستاخيز شفاعت كند، در حالى كه نتيجه هر دو گذشت از گناه است و گناه شرك و كفر آمرزيده نمىشود؟! جز اين نيست كه ابوطالب مشرك نبود و جاعلان حديث از اين نكته غافل بودند.( صحيح بخارى، حديث شماره 3884، ج 4، ص 297، در سند آن عبد الرزاق قرار دارد)
در ادامه با عنوان «مادر على عليهالسلام» مىخوانيد كه فاطمه بنت اسد همسر ابوطالب يازدهمين مسلمان بود و اگر ابوطالب مشرك بود بر فاطمه بنت اسد لازم بود تا از او جدا گردد، در حالى كه نه از او جدا شد و نه پيامبر صلىاللهعليهوآله در اين باره چيزى گفت، ابوطالب نيز به اسلام همسر خود اعتراضى نكرد و واكنش منفى نشان نداد.
مادر على عليهالسلام
مادر على عليهالسلام به نام «فاطمه»، دختر اسد بن هاشم بن عبد مناف و از طايفه قريش و هاشم بود، صحيح اين است كه او به مدينه هجرت كرد و در مدينه فوت كرد. عبدالله بن محمد بن عمر بن على از پدرش نقل كرده است كه گفت: [پس از وفات فاطمه بنت اسد] پيامبر صلىاللهعليهوآله فاطمه را در پيراهن خود كفن كرد و در گور او دراز كشيد و پاداش خوب را به او وعده داد. اين خبر از ابن عباس نيز نقل شده و بر آن افزود: مردم به پيامبر صلىاللهعليهوآله گفتند: آنچه با او [فاطمه] انجام دادهاى با كسى رفتار نكردهاى؟ پيامبر صلىاللهعليهوآله در پاسخ فرمود: «پس از ابوطالب نسبت به من كسى نيكرفتارتر از او نبود، من پيراهن خود را بر او پوشاندم تا از پارچههاى زيباى بهشتى بر اندام او پوشيده شود و در گورش دراز كشيدم تا عذاب گور بر او آسان گردد».(ابن اثير جزرى، اسد الغابة، ج 7، ص 212 - 213؛ نور الابصار، ص 156)
از ابو عمر و ديگران نقل شده است كه فاطمه بنت اسد نخستين هاشمى بود كه از شوهر هاشمى فرزند آورد و پيامبر صلىاللهعليهوآله متولّى دفن او شد و پيراهن خود را بر اندام او پوشاند و در گور او دراز كشيد. از سلفى نقل كرده است كه گفت: پيامبر صلىاللهعليهوآله بر او نماز خواند.(محب طبرى، مناقب الامام امير المؤمنين عليهالسلام من الرياض النضره، فصل 1، ص 22)
ابن ابى الحديد در باره اسلام فاطمه بنت اسد مىگويد: او يازدهمين تن بود كه اسلام آورد و پيامبر صلىاللهعليهوآله به او احترام مىگذاشت و او را مادر صدا مىزد، فاطمه پيش از مرگ خود، پيامبر صلىاللهعليهوآله را وصىّ خود قرار داد و پيامبر صلىاللهعليهوآله وصيتش را پذيرفت، فاطمه نخستين زنى بود كه با پيامبر صلىاللهعليهوآله بيعت كرد.( شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 14)
از ابن عباس نقل شده است كه گفت: آيه «يا أَيُّهَا النَّبِىُّ اِذا جاءَكَ الْمُؤمناتُ يُبايِعْنَكَ»( الممتحنه: 12) در باره او [مادر على عليهالسلام] نازل شده و او نخستين زنى بود كه از مكّه با پاى پياده و برهنه هجرت كرد و نخستين زنى بود كه در مكّه پس از خديجه با محمّد صلىاللهعليهوآله بيعت كرد.(سبط بن جوزى، تذكرة الخواص، ص 10)
آنگاه كه پيامبر صلىاللهعليهوآله در گور فاطمه بنت اسد دراز كشيد و بر او نماز خواند، عمر بن خطاب سبب آن رفتارش با فاطمه را پرسيد، پيامبر صلىاللهعليهوآله فرمود: «اى عمر! اين زن گويا مادر من بود كه مرا زاييده است، ابوطالب خوراك آماده مىكرد و سفرهاى داشت و ما را براى خوردن غذا گرد مىآورد، اين زن بهره مرا بيشتر از فرزندانش قرار مىداد، جبرئيل از پروردگارم به من خبر داد كه او از اهل بهشت است و خبر داد كه خداوند هفتاد هزار فرشته را فرمان داد بر او نماز بخوانند».(حاكم نيشابورى، المستدرك، ج 3، ص 116، ح 4574/172؛ خوارزمى، المناقب، ص 47 نقل از انس)
خوارزمى در تفسير آيه «يا أَيُّهَا النَّبِىُّ اِذا...» از زبير بن عوّام نقل كرده است كه گفت: در آن هنگام كه اين آيه نازل شد من از پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله شنيدم كه زنان را به بيعت با خود فرا مىخواند، فاطمه بنت اسد، مادر على بن ابىطالب نخستين زن بود كه بيعت كرد.( المناقب، ص 277، ح 265)
او از جعفر بن محمد[ عليهالسلام] روايت كرده است كه فاطمه بنت اسد نخستين زن بود كه با پاهاى خود از مكه مهاجرت كرد و از ميان مردم بيش از همه به پيامبر صلىاللهعليهوآله نيكى مىكرد.( المناقب، ص 277، ح 264 و 265).
حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت پیرامون متواتر بودن ولادت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) در کعبه مینویسد:
المستدرک علی الصحیحین،ج3،ص550 ط دار الکتب العلمیة
فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ.؛
در روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، #امیرالمومنین علی بن ابیطالب (کرم الله وجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است. (المستدرک علی الصحیحین، جلد 3، صفحه 550)
اخبار و روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد امیرالمومنین علی بن ابی طالب – کرم الله وجهه – را در کعبه به دنیا آورد.
ذهبي در حاشيه اين مطلب را تأييد ميكند
14.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام علی علیه السلام در اشعار ویکتور هوگو!