eitaa logo
معارف تشیع
92 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
3.4هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
لبخند کعبه (قسمت ششم) (احمد باقریان ساروی) ولادت على عليه‏السلام تاريخ عرب پيش از بعثت و هجرت پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏، بر اساس سالى بود كه سپاه ابرهه براى تخريب كعبه با پيلان فراوان از يمن به سوى مكه حركت كرده و نرسيده به شهر مكه به وسيله پرندگانى به نام «ابابيل» از پاى در آمده بود، آن سال را «عام الفيل» ناميده و مبدأ تاريخ خود قرار دادند، پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ در همان سال ديده به جهان گشود و على عليه‏السلام در روز سيزدهم ماه رجب سال سى عام الفيل در مكه در داخل كعبه به دنيا آمد.( بحارالانوار، ج 35، ص 5، ح 3) سبط بن جوزى نوشته است: روايت شد كه فاطمه [دختر اسد و مادر على عليه‏السلام] خانه خدا را طواف مى‏كرد، در حالى كه على عليه‏السلام را باردار بود، درد زايمان گرفت، درب كعبه براى او گشوده شد، او داخل كعبه شد و على[ عليه‏السلام] را در آن به دنيا آورد.( تذكرة الخواص، ص 10) عبد المنعم هاشمى در كتاب «عصر الصحابه» نوشته است: «على بن ابى‏طالب در سال سى و دوم ميلاد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ در داخل كعبه به دنيا آمد.( عصر الصحابه، ص 113) شبلنجى نيز نوشته است: او در داخل بيت الحرام و طبق قولى در روز جمعه متولّد شد.(نور الأبصار، ص 156) موصلى نوشته است: مولد او در كعبه بود و هيچ‏كس جز او در كعبه به دنيا نيامد.( مناقب آل محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم النعيم المقيم، ص 55) محمد بن طلحه هاشمی نیز تولد علی علیه السلام در کعبه را ذکر کرده است.(مطالب السؤول، ص 43) چگونگى تولّد على عليه‏السلام گنجى شافعى با سندى از جابر بن عبد اللّه نقل كرده است كه گفت: من از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ در باره ميلاد على بن ابى‏طالب[ عليه‏السلام] پرسيدم، او فرمود: در باره بهترين مولودى پرسيده‏اى كه به مانند مسيح زاده شد، خداوند على را از نور من و مرا از نور او آفريده است و ما هر دو تن از يك نوريم؛ سپس خداوند ما دو تن را از صلب آدم عليه‏السلام به صلب‏هاى پاك به رحم‏هاى پاك منتقل كرد و من از هيچ صلبى منتقل نشدم جز اينكه على با من منتقل شد، همچنان اين‏گونه بوديم تا اينكه خدا مرا به بهترين رحم كه آمنه است منتقل كرد و على را در بهترين رحم كه فاطمه بنت اسد است قرار داد. در زمان ما مردى زاهد و عابد بود به نام مبرم بن دعيب بن شقبان، مدّت دويست و هفتاد سال خدا را عبادت كرد و از خدا درخواستى نكرد، خداوند ابوطالب را به سوى او فرستاد، آن‏گاه كه مبرم او را ديد، براى او از جاى خود بر خاست و بر سر او بوسه زد و او را در كنار خود نشاند؛ سپس به او گفت: تو كيستى؟ گفت: من مردى از تهامه هستم، مبرم گفت: از كدام تهامه؟ ابوطالب گفت: از بنى هاشم، عابد ايستاد و براى بار دوم بر سر او بوسه زد؛ سپس گفت: خداوند علىّ اعلا به من الهام كرده است. ابوطالب گفت: آن چيست؟ گفت: «فرزندى از پشت تو بيرون مى‏آيد كه ولىّ خداوند است». در آن شب كه على زاده شد زمين نورانى شد، ابوطالب [از خانه] بيرون آمد و مى‏گفت: اى مردم ولىّ خدا در كعبه زاده شد.(گ نجى، كفاية الطالب، الباب السابع، ص 405 - 406.)
ابن مغازلى با سندى از على بن حسين[ عليهماالسلام] روايت كرده است كه او گفت: در حالى كه به زيارت جدّمان عليه‏السلام مشغول بوديم من و پدرم نشسته بوديم و زنان بسيارى در آنجا حضور داشتند، در آن هنگام من به يكى از آن زنان رو كردم و پرسيدم: «خدا تو را رحمت كند توكيستى؟»، گفت: «من زيده دختر قريبة بن عجلان از قبيله بنى ساعده‏ام». به او گفتم: «آيا حديثى به خاطر دارى براى ما نقل كنى؟»، گفت: «آرى به خدا سوگند، مادرم امّ عَمّاره دختر عبادة بن نضلة بن مالك بن عجلان ساعدى نقل كرده است كه او روزى در ميان زنانى از عرب بود، در آن هنگام ابوطالب غمناك و اندوهگين به آنان رو كرد، به او گفتم: اى ابوطالب تو را چه شده است؟ گفت: «فاطمه دختر اسد را درد زايمان دشوار گرفته است»؛ سپس دست خود را بر صورت خود گذاشت، او در آن حال بود كه محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ به سوى او آمد و به او گفت: «اى عمو تو را چه شده است؟»، ابوطالب گفت: «فاطمه دختر اسد از درد زايمان مى‏نالد»، پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ دست او را گرفت، در حالى كه فاطمه همراه او بود، او را به كنار كعبه آورد و او را در كعبه نشاند؛ سپس [به فاطمه دختر اسد] گفت: «به نام خدا بنشين». [مادرم امّ عماره] گفت: زمانى سپرى شد كه فاطمه كودكى شاد چهره، تميز و پاك به دنيا آورد كه به زيبايى او من نديده بودم، ابوطالب نام او را على گذاشت، پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏ او را گرفت تا به منزل او [فاطمه بنت اسد] رسانيد. على بن حسين عليهماالسلام [با شنيدن اين حديث] گفت: «به خدا سوگند من هرگز چيزى نشنيدم جز اينكه اين حديث از آن بهتر بود.( ابن مغازلى، مناقب على بن ابى طالب عليه‏السلام، ص 6 - 8) سيد بن طاووس پس از نقل اين حديث نوشته است: «مقصود امام على بن حسين عليهماالسلام از اين جمله اين است كه در باره ولادت على عليه‏السلام از اين حديث بهتر نشنيده است».(الطرائف فى معرفة مذاهب الطوائف، ج 1، ص 27). در پاورقى كتاب «الطرائف» كه با تحقيق سيد على عاشور انجام گرفته آمده است: از كسانى كه ولادت او على عليه‏السلام در كعبه را روايت كرده‏اند: تاريخ الخميس: 2/275 و 1/279؛ فرائد السمطين: 1/426؛ اسد الغابه: 4/31؛ مستدرك الصحيحين: 3/483؛ كتاب معرفة الصحابه، در ذكر مناقب حكيم بن حزام قرشى، و در آنجا گفت: «اخبار متواتر است بر اينكه فاطمه دختر اسد، امير المؤمنين على بن ابى طالب كرّم‏اللّه‏ وجهَه را در داخل كعبه زاده است»؛ نزهة المجالس: 2/205؛ مروج الذهب: 2/2 چاپ تهران، و در چاپ بيروت: 2/248؛ خلافة الامير و تذكرة الخواص: 20؛ نور الابصار: 156؛ الفصول المهمّه: 30.
🔴حدیث ولایت 🔷حدیث ولایت حضرت علی (علیه السلام) بر مؤمنین، از جمله احادیث نبوی «صلی الله علیه وآله» است که با عبارت «أنت ولی کل مؤمن بعدی»، و عبارت مشابه با آن در کتب فریقین ذکر شده است، و قطعی بودن صحّتش، تا جایی است که حتّی وهّابیّت نیز به آن اذعان دارد، چنانکه البانی در کتاب «سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها»، روایت را ذکر می¬کند، و می نویسد این حدیث را «حاکم نیشابوری» و «ذهبی» ذکر کرده¬اند، و آن را صحیح دانسته¬اند. سپس البانی نیز به صحیح بودن آن تصریح می¬کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴به من بگوئید علی/بخشی از سخنرانی شهید مطهری درباره پرهیز حضرت علی (علیه السلام ) از القاب پرطمطراق و دهان پرکن 🔸فلاَ تُکَلِّمُونِی بِمَا تُکَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَهُ، وَ لاَ تَتَحَفَّظُوا مِنِّی بِمَا یُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَهِ، وَ لاَ تُخَالِطُونِی بِالْمُصَانَعَهِ/با من آن گونه که با زمامداران ستمگر سخن گفته مى شود سخن نگویید و آن گونه که مردم خود را در برابر حاکمان تندخو و جبّار حفظ مى کنند محدود نسازید و به طور تصنّعى و منافقانه با من رفتار نکنید.
علی علیه السلام جانع فضائل
🟢 برخی کلیپهای کوتاه از سخنرانی‌های شهید مطهری در مورد امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام 1️⃣ حساسیت امیرالمؤمنین علی(ع) به «حق عمومی» در برخورد با ظالم https://t.me/motahari_ir/2831 2️⃣ برخورد امیرالمؤمنین‌(ع) با مخالفان هتاک، معارضان مسلح، ثناگویان و با منتقدان چگونه بود؟ https://t.me/motahari_ir/2776 3️⃣ بردباری امیرالمؤمنین(ع) در برابر مخالفان https://t.me/motahari_ir/2696 4️⃣ عکس‌العمل درس‌آموز امام امیرالمؤمنین(ع) در مقابل یک معترض هتاک https://t.me/motahari_ir/2596 5️⃣ حساسیت امیرالمؤمنین علی(ع) نسبت به ظلم این‌چنین بود https://t.me/motahari_ir/2622 6️⃣ داستانی از زندگی علی(ع) که شنیدنش هر بار تازگی دارد https://t.me/motahari_ir/2837 7️⃣ چرا با وجود شخصیتی مانند امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام انتخاب کردن خلیفه توسط مردم جایی ندارد؟ https://t.me/motahari_ir/2060 8️⃣ مکتبی بی‌نظیر به نام مکتب عشق علی(ع) https://t.me/motahari_ir/3150 9️⃣ خطاب شنیدنی و شورانگیز شهید مطهری به حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی(ع) https://t.me/motahari_ir/2772 🔟 چرا امیرالمؤمنین علی(ع) اجازه نمی‌دادند مردم در جلوی مَرکب ایشان بدوند؟ https://t.me/motahari_ir/2865 1️⃣1️⃣ اشکهای معاویه هنگام‌ شنیدن‌ فضائل امیرالمؤمنین علی(ع) https://t.me/motahari_ir/2774 2️⃣1️⃣ امام علی(ع) چنین حاکمی بود... https://t.me/motahari_ir/2542 3️⃣1️⃣ خلیفه مسلمین در کنار یک مسیحی در مقابل قاضی؛ پرتوی از عدالت علی(ع) https://t.me/motahari_ir/2931 ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
60a3c027fa40ae68155a4ea3_-3099988781822710371.mp3
13.53M
مدح علی علیه السلام با سبک مازندرانی
فاصله ای به یک متر این بار که !!! به قبرستان های شهر رفتید، روی یکی از آنها بایستید فاصله شما تا آنها به یک متر هَم نمی رسد! فرق شما و آنها تنها در "یک متر" فاصله است به فاصله ها فکر کنید، به کارهایتان، به یک متر ها... زندگی را به کام هم تَلخ نکنید! شاید دقایق دیگر فاصله شُما با آدمها تنها یک متر شَود..
این دنیا به کوه می ماند، هر فریادی که بزنی ، پژواک همان را میشنوی. اگر سخنی خیر از دهانت بر آید، سخنی خیر پژواک می یابد. اگر سخنی شر بر زبان برانی ، همان شر به سراغت می آید. پس هر که درباره ات سخنی زشت بر زبان راند ، تو درباره آن انسان سخن نیکو بگو. در پایان می بینی که همه چیز عوض شده . اگر دلت دگرگون شود ، دنیا دگرگون میشود خداوند فرمود (ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَصِفُون‏) (سوره مؤمنون / 96) «بدى را بدان (شيوه‏اى) كه آن نيكوتر است، دفع كن. ما به آنچه وصف مى‏كنند داناتريم‏»