داستان اصحاب کهف به روایت مرحوم آیه الله خوشوقت اعلی الله مقامه الشریف
آیاتی که تلاوت شد درباره اصحاب کهف بود، کهف یعنی غار.
چند کیلومتری سوریه و شام یک غاری است این غار یک سرگذشتی دارد که خدا پسندیده، در قرآن کریم آیاتی درباره توضیح و شرح این حادثه و جریان نازل کند. اینها یک عده ای بودند که دین و مذهب حق داشتند، سلطان و شاه وقت می خواست اینها را از دینشان به دین باطل برگرداند. اینها هیچ راهی برای حفظ دینشان نداشتند جز فرار از آن شهر.[1]اینها فرار کردند و آمدند و به یک غاری رسیدند. پروردگار متعال خواب را بر اینها مسلط کرد.[2] سیصد و خرده ای سال[3]خوابیدند و خداوند کاری هم با بدن اینها انجام می داد که نپوسد.[4]
غرض خداوند از بیان داستان اصحاب کهف
بعد خدا اینها را بیدار به دو منظور کرد؛ یک مردم باور کنند که خدا که گفته است، روز قیامت مرده ها را زنده می کنم، می تواند. اینها مرده بودند و خدا زنده شان کرد.[5](دوم)؛ بعد هم اینها با فرارشان از آن منطقه یِ خطر، دینشان را حفظ کردند. پروردگار متعال تا امروز آن غار را نگه داشته (مردم) می روند و تماشا می کنند و برمی گردند.
مهاجرت واجب
اگر انسان نتوانست دینش را حفظ کند چاره ای از مهاجرت نیست. عده ای که نتوانستند دین خودشان را حفظ کنند، روز قیامت می گویند: «ما نمی توانستیم آن جایی که بودیم دینمان را حفظ کنیم»، خدا به آنها جواب می دهد که مگر من زمین نداشتم می رفتید جای دیگر؛[6] چه کسی گفت تا آخر همان جا باشید تا بی دین بشوید؟
بنابراین عذر نیست. اگر کسی نتوانست در شهری، در محلی، دینش را حفظ کند، مبتلا به خطر می شد، این موظف است مهاجرت کند برود به جایی که می تواند دینش را حفظ کند.
این داستان مربوط به اصحاب کهف و این درس را هم به ما می دهد که هر کجا هستیم، خدا هست و از ما دین خواسته است، اگر بتوانیم نگه داریم می مانیم و اگر نمی توانیم باید برویم جای دیگر که بتوانیم آنجا بهتر به وظائف دینی مان عمل کنیم
معنای یقین در آیه شریفه « وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ » به روایت حضرت ایه الله خوشوقت رحمه الله علیه
« أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ»،[2] درویشها این آیه را جور دیگر معنی میکنند، میگویند عبادت تا زمانی است که یقین نیاید، وقتی که یقین آمد دیگر عبادت ساقط میشود، آنها سواد ندارند، آدمهای بیچارهای هستند. اما ما حق نداریم تا کلمه یقین را شنیدیم زود برویم دنبال یقینی که بعد از شک و ظن است، یقین چند تا معنی دارد یکی از آن معناهای معمولیاش همین یقین مقابل شک و ظن است اما همیشه اینجور نیست، یکی از آن موارد هم این آیه شریفه است. یکی از معانی یقین مرگ است،[3] مردن است، چون مرگ یقینی است.
هدایت شده از معارف اسلامی
معنای یقین در آیه شریفه « وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ » به روایت حضرت ایه الله خوشوقت رحمه الله علیه
« أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ»،[2] درویشها این آیه را جور دیگر معنی میکنند، میگویند عبادت تا زمانی است که یقین نیاید، وقتی که یقین آمد دیگر عبادت ساقط میشود، آنها سواد ندارند، آدمهای بیچارهای هستند. اما ما حق نداریم تا کلمه یقین را شنیدیم زود برویم دنبال یقینی که بعد از شک و ظن است، یقین چند تا معنی دارد یکی از آن معناهای معمولیاش همین یقین مقابل شک و ظن است اما همیشه اینجور نیست، یکی از آن موارد هم این آیه شریفه است. یکی از معانی یقین مرگ است،[3] مردن است، چون مرگ یقینی است.
هدایت شده از مغز خاکستری
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥معنی واقعی توحّش را در دانمارک ببینید
🔺اینجا جهان اول است!!!
‼️جاییکه ذبح اسلامی در آن ممنوع است ولی...
کانال مغز خاکستری
@khakestary_amar
هدایت شده از تحلیل
مبارزه با آخوندهای درباری و متملّق
امام خمینی (رض) همواره مسلمانان را از خطر آخوندهای درباری و چاپلوس آگاه میساخت. روشن است که تزویرگرانی که در کسوت روحانیت ظاهر میشوند، بیش از هر چیز به زیان مردم هستند و آرمانگرایی آنان را نابود میسازند. در دوران جمهوری اسلامی، چهرههای روحانی وابسته در جهان اسلام از مدح و ثنای حاکمان فروگذاری نکرده، امام خمینی (رض) را به اتهامهای واهی محکوم مینمودند؛ چنان که امام خمینی (رض) در فرازی از بیانات خود به این معنا اشاره کرده است:
«من باید عرض کنم که مقصد اصلی انبیا تا حالا کم حاصل شده است، خیلی کم؛ [البته] اگر فردا آخوندهای درباری نگویند که فلانی گفت: پیغمبر کاری ازش نیامده! اگر پیغمبر مقصدش حاصل شده بود، این آخوندهای درباری حالا نبودند!» (۶)
بهترین انسان کیست؟
حضرت ایه الله خوشوقت رحمه الله علیه
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ».[2] بهترین آدمها طبق نظر این آیه شریفه کسانی هستند که دارای دو امتیاز و اختصاص باشند. یک: «آمَنُوا»، خدا را قبول داشته باشند، باور کنند که خدا هست و حق است، دوم: طبق دستور خدا عمل کنند، «عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»، چون دستورالعملهای پروردگار متعال همهاش خوب است. آنچه گفته نکنید اگر انجام بدهید بد است. این دو تا امتیاز باعث میشود انسان «خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» باشد، بهترین انسانها باشد.
https://eitaa.com/maarefeslamei/282
هدایت شده از معارف اسلامی
بهترین انسان کیست؟
حضرت ایه الله خوشوقت رحمه الله علیه
«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ».[2] بهترین آدمها طبق نظر این آیه شریفه کسانی هستند که دارای دو امتیاز و اختصاص باشند. یک: «آمَنُوا»، خدا را قبول داشته باشند، باور کنند که خدا هست و حق است، دوم: طبق دستور خدا عمل کنند، «عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»، چون دستورالعملهای پروردگار متعال همهاش خوب است. آنچه گفته نکنید اگر انجام بدهید بد است. این دو تا امتیاز باعث میشود انسان «خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» باشد، بهترین انسانها باشد.
https://eitaa.com/maarefeslamei/282
هدایت شده از تحلیل
آیتالله یزدی:
برخی مراکز مروج تفکراتی در تضاد با حوزه انقلابی هستند/عده ای می خواهند حوزه به شرایط قبل از انقلاب برگردد
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مراکزی به صورت پنهانی تفکرات اشتباهی را با بهانه استقلال در حوزه ترویج میدهند گفت: فعالیت این مراکز در تضاد با حوزه انقلابی است و به دنبال برگرداندن حوزه به حوزه پیش از انقلاب اسلامی هستند.