eitaa logo
نشریه معارف
2.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
412 ویدیو
651 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰مقایسه جهانی سازی با جهانی سازی مهدویت 🔹یکشنبه ۱۱ تیر ساعت ۱۰ 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نقد حریف.pdf
حجم: 127K
🌗نقد حریف یا تخریب رقیب؟! ✍️ دکتر غلامرضا کاویان 🔻درآمد دکتر سها در کتاب خود «نقد قرآن» دست به نقد بی‌مورد زده و از شیوه‌های ناشایستی چون جدال زشت، شبهات و مغالطات استفاده کرده است. از آنجا که لازمه فهم درست شبهات این کتاب مجازی، آگاهی و یادآوری معنای نقد، جدل، شبهه و مغالطه است، در ابتدا و پیش از هر پاسخی، به توضیح اجمالی این واژه‌ها می‌پردازیم. ❓معنای نقد نقد به معنی ارزیابی، بررسی، شناسایی، زیر و رو کردن، عیب‌ها را نمایاندن و پنهان‌ها را رو کردن است. نقد یافتن و نشان دادن است تا اگر کسی خواست، راهش را بیابد و اگر نخواست عذری نداشته باشد. و در اصطلاح، وارسی و بررسی نوشتار، گفتار یا رفتاری برای شناسایی و شناساندن زیبایی و زشتی، بایستگی و نبایستگی، بودها و نبودها و درستی و نادرستی آنهاست . نقد در مورد انگیزه‌ها، اندیشه‌ها و انگیخته‌های انسانی؛ اهداف، روش‌ها، عملکرده‌ها، آثار و نتایج کار آدمی؛ تولیدات، محصولات و خدمات بشری به کار می‌رود. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 112. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ترک عادت موجب مرض است! دولت سوئد با استناد به اصل آزادی، به یک فرد عراقی اجازه داد با حمایت پلیس، کتاب قرآن را آتش بزند! این کار، در سوئد مسبوق به سابقه است؛ از جمله در بهمن گذشته نیز یک شهروند این کشور به بهانه مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، یک قرآن را در استکهلم، آتش زد! در این باره چند نکته قابل تأمل است: 1️⃣کتاب سوزی، آن هم با اجازه رسمی یک دولت در قرن بیست و یکم، از عجائب روزگار است. وقتی یک دولت اروپایی مدعی برخورداری از بالاترین استانداردهای حقوق بشری و دموکراسی و آزادی چنین می کند، باید قبل از هر چیزی به نسبت واقعی آن دولت و این مفاهیم والای بشری تردید کرد. 2️⃣دولتی که اصل "آزادی" را مترادف با آزاد بودن توهین به عقاید یک چهارم جمعیت کره زمین می داند، اساساً معنای آزادی را به درستی متوجه نشده است و در اصل این نفهمی، با حکومت های آزادی ستیزی چون کره شمالی و طالبان، یکسان است. آنها یک جور نمی فهمند و اینها هم جور دیگر نمی فهمند! 3️⃣اهانت به ادیان، مغایر بخش آخر ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ این ماده می گوید: "هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است...و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد. " آیا تیغ بر احساسات میلیاردها انسان زدن، نقض حقوق بشر نیست؟ آیا از نظر حاکمان سوئد، اعلامیه حقوق بشر صرفاً مواقعی خوب است که به استناد آن، کشوری را محکوم کنند ولی از انطباق عملکرد خود در قبال سایرین با این اعلامیه، عاجز باشند؟! 4️⃣در جهانی که ارتباطات فیزیکی و مجازی، روز به روز ساده تر شده و انسان ها تعامل نزدیک تری با هم دارند، "عقل" حکم می کند که حاکمان جهان، خردمندی بیشتری برای زندگی مسالمت آمیز آدمیان در کنار هم به خرج دهند. آیا پاک کردن کفش با صفحه ای از قرآن و سپس سوزاندن آن در منظر عام، تنش زاست یا صلح آفرین؟! چگونه یک دولت مسؤول می تواند به خود اجازه دهد که یک فرد ابله، این چنین زمینه ساز تنش در جهان امروز باشد؟! 5️⃣گویا اروپایی ها با سوزاندن، الفتی دیرینه دارند و باید هر زمان چیزی را بسوزانند؛ فرقی هم نمی کند که: 🔸وایکینگ ها، کشتی ها و روستاهای همدیگر را بسوزانند؛ 🔹یا در استادیوم کولوسیوم رم، برده ها و اعدامی را زنده زنده آتش بزنند؛ 🔸یا دیوکلسین (امپراتور روم)، کتاب های مسیحیان را در سال ۳۰۳ میلادی آتش بزند؛ 🔹یا اسکندرشان، تخت جمشید را در ایران بسوزاند؛ 🔸یا سوزاندن کتاب‌های جان ویکلیف توسط اسقف اعظم پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی باشد؛ 🔹یا سوزاندن 400 هزار جلد کتاب بعد از جنگ آندلس باشد؛ 🔸یا فرانسوی های اشغالگر، مزارع آفریفایی های بینوا را به آتش بکشند؛ 🔹یا در دو جنگ جهانی، کل اروپا را غرق در آتش کنند؛ 🔸یا کتاب سوزی نازی ها در 10 می 1933 باشد؛ 🔹یا صرب ها در اواخر اروپای قرن بیستم، مساجد و خانه ها و جسدهای زنان بوسنیایی را بعد از تجاوز آتش بزنند؛ 🔸و یا اگر هیچ کدام هم نشد، در سوئد، قرآن را به آتش بکشند!!! گو این که راست گفته اند "ترک عادت موجب مرض است "ولی ای بسا، برخی عادت ها، نهایتاً گریبانگیر صاحب عادت هم بشود! 📚عصر ایران 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 فراخوان پذیرش نهمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی 🔻مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری هشت دوره، برای سال ۱۴۰۲ از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها (کارشناسی ارشد و دکتری) و طلاب سطوح عالی حوزه های علمیه (سطح ۳ و ۴) از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای تهران، مشهد و قم پژوهشگر می­پذیرد. 👈 مطالعه جزئیات بیشتر و ثبت‌نام در دوره: https://khl.ink/f/53266 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تأملی در پدیده درسگفتارهای مجازی ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔹يکی از پديده هایی که در سال های اخير در جامعه مجازی فارسی روند روز افزونی پيدا کرده ارائه های گفتاری و درسگفتاری است؛ تقريبا در همه موضوعات و در سطوح مختلف. اين سنت خوبی است. در دو سنت کهن حوزه های علوم دينی در اسلام و غرب و نيز سنت مدرن نهاد دانشگاه القای دروس از سوی استادان در شکل ارائه خارج از متن (دروس خارج) سابقه زیادی دارد. در اين شکل استاد با اساس قرار دادن يک متن مجموعه ای از توضيحات و مباحث مرتبط و توضيحی را در شکل خارج از متن و برای آموزش بازخوانی انتقادی و بحثی ارائه می دهد و شاگردان هم با تحرير مطالب تقریر شده همزمان شيوه بحث انتقادی و علمی را در گفتگویی آزاد با استاد فرا می گيرند. درس های خارج را در حوزه های علميه شيعه همه می شناسيم. در غرب در دوره های دکتری علوم انسانی نيز همين شيوه در بسیاری از دروس دانشگاهی کم و بیش رایج است. در برخی دانشگاه ها اين دروس جنبه رسمی تری دارد و در برخی مانند مدرسه مطالعات عالی سوربون بنابر سنتی قديم حالت آزادتر و غير رسمی تری دارد و مطالعه و بازخوانی آزاد يک متن به شکل درس خارج معمول است. 🔸منتهی چه در سنت های حوزه های علمی دینی ما و چه در غرب ارائه اين دروس از سوی استادان دو شرط اساسی دارد: ▪️يکی اينکه بايد استاد تخصص خود را در زمينه تدريس، پيشتر با اخذ درجه اجتهاد و يا دکتری نشان داده باشد. طبیعی است بدون داشتن اين مراتب علمی (حوزوی و دانشگاهی) ادعای تدريس در دوره های خارج و دکتری از کسی در هيچ يک از اين دو سنت پذيرفته نيست. ▫️دوم: بايد استاد صلاحيت خود را قبلا با نوشتن رساله های علمی در موضوعات مرتبط و انتشار آنها نشان داده باشد. مثلا رساله دکتری خود را منتشر کرده باشد؛ يا حتی رساله دانشياری اش را (در سنت های دانشگاهی). در سنت های حوزه های علميه هم بايد استاد پيشتر يا کتاب ها و رسالاتی علمی در موضوعات درس خارج فقه و اصول نوشته و منتشر کرده باشد يا اينکه صلاحيت علمی خود را پیشتر در زمان تحصیل و حضور در درس استادان خود از طريق شرکت در بحث ها و ارائه اشکالات قوی در حين درس استادان نسل قبلی و همچنين در مباحثه ها و نيز شرکت در جلسات استفتاء نشان داده باشد. 🔹بدون بهره وری از اين سنت های علمی ارائه درسگفتارها و ارائه های شفاهی از طريق مجازی نمی تواند مفيد باشد. صرف ارائه های شفاهی و سخنرانی های مجازی بی آنکه از طريق نوشته های مکتوب و يا تحصيل و اخذ بالاترين مراتب علمی صلاحيت خود را نشان داده باشيم تنها جويندگان تشنه معرفت را نا اميد و مأيوس می کند. اگر در زمينه ای تدريس می کنيم بايد در آن زمينه قبلا به صورت مکتوب نوشته ای شايسته که مورد ارزيابی کارشناسان قرار گرفته و به اصطلاح داوری شده باشد داشته باشيم. 🔺آنچه نوشتم باز نشانی است که ما نيازمند وجود جامعه علمی هستيم. (اینجا بخوانید) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 الغدیر، رساله توضیح المسائل من است! 🎤 استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر) 🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مى‏‌گفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه‏ سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش علامه امينى رسيد، به ايشان پيغام داد: نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مى‏‌آيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مى‏‌گذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مى‏‌پرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است... [ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است]. 🔸آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مى‏‌كردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مى‏‌فرمود: رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است! 🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر علامه امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مى‏‌شده) از باى بسم اللّه‏ تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت. 📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژه‌نامه عید غدیر ۱۳۹۹. به نقل از اسرار تاریخ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عوامل انحطاط پایانی.pdf
حجم: 4.4M
🌗عوامل انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي با تأكيد بر آراء سيّدجمال الدين اسدآبادي (قسمت دوم/پاياني) ✍️قباد محمدي شيخي 🔻ترك فضايل اخلاقي و رسوخ اوصاف رذيله يكي ديگر از عوامل اصلي انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي، رواج رذايل و ترك فضايل اخلاقي است. در جامعه‌اي كه فضيلت‌ها شكسته شد و پستي‌هاي نفساني و حيواني غالب آمد، روحيه تخريب و توطئه و سستي و ركود بر آن اجتماع تسلّط مي‌يابد. سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي مي‌گويد: «وقتي در امّتي اين اوصاف رذيله رسوخ كرد، بناي جامعه آن امّت مي‌شكند و اعضايش از هم جدا مي‌شود، نفاق و فساد ميان آنان پديد مي‌آيد، بعد از اين تزلزل و سستي، طبيعت آن جامعه اقتضا مي‌كند كه نيروي بيگانه بر آن جامعه تسلّط يابند تا با جبر و قهر، آن جامعه را بگيرند و افراد آن را با اجبار و اكراه وادار به زندگي نمايند. زيرا زندگي انسان‌ها نياز به وجود جامعه دارد و بقاي جامعه هم با آن اوصاف ممكن نيست. پس قوّة ديگري بايد آن جامعه را تا حدودي كه لازمه زندگي است اداره كند» وي در ادامه مي‌گويد: «اگرچه اغلب مسلمين از لحاظ عقايد ديني پابرجا هستند، آنان در رفتار و كردار خويش به راه شريعت نمي‌روند. همين امر سبب شده كه در نيروي اجتماعي آنان، ضعف و ناتواني پديد آيد. به ديگر ميزان ضعف آنان بستگي به مقدار انحراف آنها از جاده اعتدال در فضايل اخلاقي و اعمال ديني آنان دارد؛ زيرا خداوند مي‌فرمايد: آنچه از مصايب به شما روي مي‌آورد، نتيجه اعمال و رفتار شماست» ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 65. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰آسیب‌شناسی ولایت کفار در قرآن 🔹یکشنبه 11 تیر، ساعت 18 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔻پیشنهاد عضویت در کانال رشحات البحار ⭕️ رشحه ای از رشحات بحر معارف الهی در فلسفه و حکمت، عرفان، طب، نجوم، ماوراء الطبیعه و... 🔶 تکه فیلم ها و نغمه های عرفانی 🔷 معرفی کتب عرفانی و سیر حکمی 🔶 روحانیات (علوم غریبه) و هندسه مقدس 🔷 زیارت و دیدن اماکن متبرکه و روح انگیز 🔶 تاریخ عرفا و حکما و... https://eitaa.com/joinchat/3218014389C8a29b25e45
گفتمان امامت.pdf
حجم: 1.62M
🌗 گفتمان امامت ♻️ مناظره‌اي پيرامون غدير در كلام الهي (قسمت اول) ✍️ فرهاد ترابي 🔻اشاره: مناظره بهترين و مناسب‌ترين روشي است كه از رهگذر آن مي‌توان به نقطه نظرها و فراز و فرود انديشه‌ها و عقايد پي برد؛ و همچنين به تفاهم بيشتر ميان آنها دست يافت. البته با اين شرط كه مباني، تبيين و موضوع بحث روشن شده باشد و هدف طرفين حقيقت جويي بوده باشد، چنانچه خداي متعال مي‌فرمايد: «... فَبَشِّرْ عِبَادِي *الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الألْبَابِ.» متن زير مناظره‌اي است در موضوع ولايت امام علي (ع) در قرآن كه شما را به مطالعه دقيق آن و قضاوت منصفانه دعوت مي‌كنيم تا به «أَحْسَنَ الْقول» راه يابيد. در اين نوشته، پيرامون آيه ولايت و آيات مربوط به حماسه غدير خم در سال دهم هجري مناظره‌اي صورت پذيرفته و با شنيدن برداشتها و استدلال‌هاي برادر اهل سنت(كه در اينجا به «حق‌جو» تعبير شده است)، پاسخ‌هاي مناسبي را با بهره گيري از آيات شريفه و روايت‌هاي نبوي و كتاب‌هاي استوار تاريخي ارائه داده‌ايم. 🔸 حق شناس: لطفاً نگرش خود را درباره آيه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» بيان كنيد. 🔹 حق جو: شيعه اماميه كلمه «ولي» را در آيه فوق با «ولايت و حكومت» مرتبط دانسته و بنابر روايتي كه مي‌گويد:... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 74. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی: ✍️نشست چهاردهم: فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی؛ امکان یا امتناع دولت دینی انقلابی 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی زادگان 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: دوشنبه 1402/04/12 ⏰ساعت: 8 الی 10 🔷 آدرس: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی «بررسی فقهی روایات جمعیت» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی فقیهی (مدرس خارج فقه جمعیت ) 📆زمان: دوشنبه، 12 تیرماه، ساعت : 10:30 🏢مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) طبقه 2، سالن جلسات 📎لینک حضور مجازی: www.markazfeqhi.com/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir