eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
340 ویدیو
597 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 الغدیر، رساله توضیح المسائل من است! 🎤 استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر) 🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مى‏‌گفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه‏ سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش علامه امينى رسيد، به ايشان پيغام داد: نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مى‏‌آيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مى‏‌گذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مى‏‌پرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است... [ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است]. 🔸آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مى‏‌كردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مى‏‌فرمود: رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است! 🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر علامه امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مى‏‌شده) از باى بسم اللّه‏ تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت. 📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژه‌نامه عید غدیر ۱۳۹۹. به نقل از اسرار تاریخ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عوامل انحطاط پایانی.pdf
4.4M
🌗عوامل انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي با تأكيد بر آراء سيّدجمال الدين اسدآبادي (قسمت دوم/پاياني) ✍️قباد محمدي شيخي 🔻ترك فضايل اخلاقي و رسوخ اوصاف رذيله يكي ديگر از عوامل اصلي انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي، رواج رذايل و ترك فضايل اخلاقي است. در جامعه‌اي كه فضيلت‌ها شكسته شد و پستي‌هاي نفساني و حيواني غالب آمد، روحيه تخريب و توطئه و سستي و ركود بر آن اجتماع تسلّط مي‌يابد. سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي مي‌گويد: «وقتي در امّتي اين اوصاف رذيله رسوخ كرد، بناي جامعه آن امّت مي‌شكند و اعضايش از هم جدا مي‌شود، نفاق و فساد ميان آنان پديد مي‌آيد، بعد از اين تزلزل و سستي، طبيعت آن جامعه اقتضا مي‌كند كه نيروي بيگانه بر آن جامعه تسلّط يابند تا با جبر و قهر، آن جامعه را بگيرند و افراد آن را با اجبار و اكراه وادار به زندگي نمايند. زيرا زندگي انسان‌ها نياز به وجود جامعه دارد و بقاي جامعه هم با آن اوصاف ممكن نيست. پس قوّة ديگري بايد آن جامعه را تا حدودي كه لازمه زندگي است اداره كند» وي در ادامه مي‌گويد: «اگرچه اغلب مسلمين از لحاظ عقايد ديني پابرجا هستند، آنان در رفتار و كردار خويش به راه شريعت نمي‌روند. همين امر سبب شده كه در نيروي اجتماعي آنان، ضعف و ناتواني پديد آيد. به ديگر ميزان ضعف آنان بستگي به مقدار انحراف آنها از جاده اعتدال در فضايل اخلاقي و اعمال ديني آنان دارد؛ زيرا خداوند مي‌فرمايد: آنچه از مصايب به شما روي مي‌آورد، نتيجه اعمال و رفتار شماست» ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 65. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰آسیب‌شناسی ولایت کفار در قرآن 🔹یکشنبه 11 تیر، ساعت 18 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔻پیشنهاد عضویت در کانال رشحات البحار ⭕️ رشحه ای از رشحات بحر معارف الهی در فلسفه و حکمت، عرفان، طب، نجوم، ماوراء الطبیعه و... 🔶 تکه فیلم ها و نغمه های عرفانی 🔷 معرفی کتب عرفانی و سیر حکمی 🔶 روحانیات (علوم غریبه) و هندسه مقدس 🔷 زیارت و دیدن اماکن متبرکه و روح انگیز 🔶 تاریخ عرفا و حکما و... https://eitaa.com/joinchat/3218014389C8a29b25e45
گفتمان امامت.pdf
1.62M
🌗 گفتمان امامت ♻️ مناظره‌اي پيرامون غدير در كلام الهي (قسمت اول) ✍️ فرهاد ترابي 🔻اشاره: مناظره بهترين و مناسب‌ترين روشي است كه از رهگذر آن مي‌توان به نقطه نظرها و فراز و فرود انديشه‌ها و عقايد پي برد؛ و همچنين به تفاهم بيشتر ميان آنها دست يافت. البته با اين شرط كه مباني، تبيين و موضوع بحث روشن شده باشد و هدف طرفين حقيقت جويي بوده باشد، چنانچه خداي متعال مي‌فرمايد: «... فَبَشِّرْ عِبَادِي *الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الألْبَابِ.» متن زير مناظره‌اي است در موضوع ولايت امام علي (ع) در قرآن كه شما را به مطالعه دقيق آن و قضاوت منصفانه دعوت مي‌كنيم تا به «أَحْسَنَ الْقول» راه يابيد. در اين نوشته، پيرامون آيه ولايت و آيات مربوط به حماسه غدير خم در سال دهم هجري مناظره‌اي صورت پذيرفته و با شنيدن برداشتها و استدلال‌هاي برادر اهل سنت(كه در اينجا به «حق‌جو» تعبير شده است)، پاسخ‌هاي مناسبي را با بهره گيري از آيات شريفه و روايت‌هاي نبوي و كتاب‌هاي استوار تاريخي ارائه داده‌ايم. 🔸 حق شناس: لطفاً نگرش خود را درباره آيه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» بيان كنيد. 🔹 حق جو: شيعه اماميه كلمه «ولي» را در آيه فوق با «ولايت و حكومت» مرتبط دانسته و بنابر روايتي كه مي‌گويد:... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 74. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی: ✍️نشست چهاردهم: فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی؛ امکان یا امتناع دولت دینی انقلابی 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی زادگان 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: دوشنبه 1402/04/12 ⏰ساعت: 8 الی 10 🔷 آدرس: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی «بررسی فقهی روایات جمعیت» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی فقیهی (مدرس خارج فقه جمعیت ) 📆زمان: دوشنبه، 12 تیرماه، ساعت : 10:30 🏢مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) طبقه 2، سالن جلسات 📎لینک حضور مجازی: www.markazfeqhi.com/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 همزمان با دهه ولایت منتشر و رونمایی می‌شود: 🔰 مراسم رونمایی کتاب: ویژه نامه «حضرت ابوطالب علیه السلام» 👈 ویژه‌نامه ابوالولایه، حضرت ابوطالب علیه‌السلام | کاری از افق حوزه ▪️ با آثار گوناگون و پرمایه‌ای از: مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی، دکتر احمد مهدوی دامغانی، استاد محمدی خراسانی، استاد مروجی طبسی، استاد محمدباقر تحریری، دکتر محسن الویری، دکتر احمد خامه‌یار، دکتر عبدالحسین طالعی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی و... 🔹سخنران: آیت الله احمدی فقیه یزدی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد طباطبایی یزدی 🔹زمان: امروز دوشنبه 12 تیر 1402 ساعت 18 عصر 🔹مکان: قم، ساختمان انجمن های علمی حوزه واقع در بلوار جمهوری، کوچه ۲ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تازه‌های آثار علوم انسانی و اسلامی 📖 کتاب«امام علی(ع) و نشانه‌های ظهور» ✍️به قلم: مهدی حمد فتلاوی و ترجمه محمود مطهری‌نیا در این کتاب مهدی حمد فتلاوی نویسنده مصری طی تحقیقاتی 30 ساله، روایات صادره از امیرالمؤمنین علی(ع) در خصوص وجود حضرت قائم المنتظر(ع) را گردآوری کرده است. «علم امام علی علیه‌السلام به امور غیبی»، «امام مهدی منتظر»، «دلایل خلافت و امامت حضرت مهدی»، «اختلافات سیاسی در امت اسلامی»، «فتنه‌های پیش از ظهور»، «بیان اجمالی انحرافات رخ داده در امت اسلامی»، «مقدمات عصر ظهور»، «نشانه‌ها و حوادث عصر ظهور»، «لشکر و وزاری دولت حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه»، «نشانه‌ها و مقدمات قیامت»، «احادیث مفصل و نشانه قیام الساعه»، «خطبه‌های جامع درباره نشانه‌ها و قیام الساعه» از بخش های این کتاب است.. این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی موعود عصر منتشر گردیده است. 📖 کتاب «هدیه آسمانی» ✍️اثری از: گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت این کتاب با موضوع ولایت و غدیر در سه بخش تهیه شده است: بخش اول، «ضرورت بعثت انبیاء به‌ویژه پیامبر خاتم(ع)» در این بخش با تمثیل‌هایی اشاره شده که عقل هدیه الهی است، بخش دوم، «تداوم راه پیامبر اعظم(ص) در امامت»، که با مثال‌های متعدد، ضرورت اعتقاد و تبعیت از ولایت آمده است، بخش سوم، به زمان غیبت و فقهایی که دارای شرایط لازم هستند و ولایت امر مسلمین را به عهده دارند، اشاره شده است. چاپ هفتم این کتاب به بازار رسید. 📖 کتاب «قلمرو غدیر» ✍️اثری از: گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت این کتاب در سه فصل به چاپ هشتم رسید. فصل اول: «اهمیت غدیر خم به خصوص در الگوی مدیریت و حکومت جامعه اسلامی از دیدگاه امام خمینی» فصل دوم: «معنی ولایت اسلامی و ابعاد واقعه غدیر خم، لزوم تجربه ولایت توسط مسلمانان و شاخص معیارها و ارزش‌های حاکمیت غدیر و نصب امام علی(ع) به امامت جامعه از دیدگاه امام خامنه‌ای»، فصل سوم: «خطبه نورانی غدیر خم پیامبر اعظم(ص) و ترجمه دقیق و روان این خطبه به همراه زیارت حضرت امیر(ع) در این روز و ترجمه آن». این کتاب در قطع رقعی و 152 صفحه با قیمت 50 هزار تومان منتشر شده است. 📖 کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی؛ خاطرات سیاسی و مدیریتی سیدعباس نبوی» ✍️ به قلم: تدوین مرتضی فتح‌الله‌زاده حجت الاسلام سیدعباس نبوی در این کتاب ضمن بازگویی خاطرات خود در دوره‌های گوناگون، صریح و بی‌پرده به بیان فرازها و فرودهای انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف، از جمله شکل‌گیری جنبش دانشجویی انقلابی، تسخیر لانه جاسوسی، حرکت انقلاب فرهنگی و ساماندهی و مدیریت نهادهای فرهنگی پرداخته است. ایران کتاب در 776 صفحه به بهای 275 هزار تومان توسط انتشارات ایران روانه بازار نشر شد. 📖 کتاب «شریعت، سلطنت و طریقت در دوره قاجار» ✍️به قلم: سمیه ارغیانی این کتاب با نگاه تحلیلی به رابطه سه نهاد مهم در دوره قاجار یعنی: شریعت، سلطنت و طریقت، پرداخته است. طبق این تحلیل، در دوره آقا محمدخان و فتحعلی شاه، گفتمان شریعت بر طریقت غلبه داشته و در دوره محمدشاه گفتمان طریقت بر شریعت غلبه کرده است. گفتمان شریعت با سلطنت در دو بخش گفتمان قدرت محور از سوی علما و گفتمان تمکین محور از سوی پادشاه و گفتمان طریقت با سلطنت نیز در دو بخش گفتمان ارادت محور از سوی پادشاه و گفتمان ولایت محور از سوی صوفیان است. گفتمان شریعت با طریقت نیز با دو هدف گفتمان تکفیر محور و گفتمان تایید محور صورت پذیرفته است و فصل آخر جریان شیخیه با استفاده از گفتمان معنا محور با نهاد سلطنت رفتار می‌کرد، که البته در چرخشی مفهومی تبدیل به گفتمان «مهدویت محور» گردید، بیان شده است. این کتاب در 151 صفحه به بهای 100 هزار تومان توسط انتشارات زحل به چاپ رسیده است. 📖 کتاب‌ «موعود زرتشت» ✍️به قلم: اسماعیل شفیعی سروستانی متن کتاب پس از مآخذشناسی تخصصی و احصاء سندهای متعبر درباره زرتشت، منظر این پیامبر الهی را به هزاره گرایی و موعود باوری در آموزه‌های این پیامبر والامقام مورد توجه قرار می‌دهد. در معرفی این متن آمده است:‌ «سوشیانس نام نجات بخشی است که زرتشت،‌ پیامبر عهد کهن در مشرق زمین، آمدنش را در آخرالزمان و در اوج بحران‌ها و ابتلائات وعده داده بود،‌ این متن میلاد آن پیامبر، و سیر تعلیماتش در گذر زمان، ظهور منجی مقدس موعود را بر اساس گاتاها مورد بحث قرار می‌دهد.» این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی موعود عصر منتشر شده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 فضای مجازی، شناخت مخاطب و استاد معارف 🎙دکتر حسینعلی رحمتی/ هيات علمي گروه اخلاق كاربردي، پژوهشگاه قرآن و حديث 🌑 برخي از فناوري‌هاي آينده مربوط به فضاي مجازي و فناوري‌هاي ارتباطات و اطلاعات عبارت است از: 1️⃣ ماشین‌های هوشمند. نقش ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند هر روز پررنگ‌تر می‌شود. چندی قبل در تهران نخستین رستوانی که کارمندانش ربات هستند افتتاح شد. تا مدتی دیگر در شهرستانهای دیگر هم شروع می‌شود. بدین ترتیب ربات‌ها به زندگی ما وارد می‌شوند. در سایر حوزه‌ها ماشین‌های هوشمند هر روز حضور پررنگ‌تری پیدا می‌کند. امروزه در بعضی کشورها روی حقوق و حقوق بشر برای ماشین‌های هوشمند کار می‌شود! زیرا معتقدند تا سال2035 بحثِ شرکت ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند را در انتخابات داریم. شهرک‌ها، ازدواج اینها و فرزندان ربات‌ها بحث‌های حقوقی خاص خود را دارد. امروز ممکن است اینها قدری بر ذهن ما ثقیل باشد چون هنوز درگیر فضای فنآوری به معنای عام نشدیم. اما در کشورهایی که بیشتر درگیر شدند قدم‌ها را زودتر برداشته‌اند. 2️⃣فن‌آوری «بلاک‌چِين»؛ فن‌آوری دیگری است که در راه می باشد و در 40 تا 50 حوزه کاربرد دارد. ماشین‌هایی با قدرت پردازش بالا از ديگر فناوري‌ها است. قدم‌های اولیه برای پیوند انسان و کامپیوتر نيز هم اکنون برداشته شده تا بشود تراشه‌هایی را به بدن انسان متصل کرد و از طریق آن، حافظة طرف را بازیابی کرد. و... 🌑 استاد معارف به این دلائل باید به مخاط‌­شناسی توجه داشته باشید: 1. ضرورت آشنایی اساتید معارف با زیست جهان چند وجهی دانشجو. اگر قرار است درس اخلاق روی مخاطب تأثیر بگذارد، استاد باید بداند مخاطبش از نظر سطح آگاهی و معرفتی چگونه است، میزان اطلاعات او چقدر است، با چه سنخ از مسایل و مکاتب فکری و اخلاقی آشنا است، از نظر خانوادگی چگونه است؟ دانشجویی که فقط سرکلاسِ می‌نشیند تا درس را گوش بدهد و برود، اگر استادش توجه نداشته باشد که این دانشجو چه مشکلاتی دارد، نمی‌تواند بااو ارتباط برقرار کند. 2 . استاد معارف باید با عوامل مؤثر بر این زیست‌ـ جهان آشنا باشد؛ یعنی به عنوانِ استاد معارف باید بدانم چه چیزهایی روی فکر، ذهن، زندگی، اعتقاد و باورهای دانشجویی که سر کلاسم می‌آید تأثیرگذار است و طبیعتاً یکی از این عوامل مؤثر، فضای مجازی و فن‌آوری‌های ارتباطی است. بنابراین امروزه استاد معارف باید بیش از دیگران با عوامل موثر بر این زیست ـ جهان دانشجو آشنا باشد. یکی از دلایلی که بعضی از راه‌کارهای ارایه شده برای فضای مجازی تأثیر ندارد و مورد استقبال واقع نمی‌شود این است که ما این فضای زیست ـ جهان را نمی­شناسیم؛ لذا طبیعی است که مخاطبین این راه‌کارها را پس زده و با آن‌ها همراهی نمی‌کنند. نمونه‌اش این است که گاهی ممکن است شبکه‌ای را حتی مسدود کنند اما باز هم از آن استقبال شود! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir