eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
340 ویدیو
597 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 همزمان با دهه ولایت منتشر و رونمایی می‌شود: 🔰 مراسم رونمایی کتاب: ویژه نامه «حضرت ابوطالب علیه السلام» 👈 ویژه‌نامه ابوالولایه، حضرت ابوطالب علیه‌السلام | کاری از افق حوزه ▪️ با آثار گوناگون و پرمایه‌ای از: مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی، دکتر احمد مهدوی دامغانی، استاد محمدی خراسانی، استاد مروجی طبسی، استاد محمدباقر تحریری، دکتر محسن الویری، دکتر احمد خامه‌یار، دکتر عبدالحسین طالعی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی و... 🔹سخنران: آیت الله احمدی فقیه یزدی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد طباطبایی یزدی 🔹زمان: امروز دوشنبه 12 تیر 1402 ساعت 18 عصر 🔹مکان: قم، ساختمان انجمن های علمی حوزه واقع در بلوار جمهوری، کوچه ۲ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تازه‌های آثار علوم انسانی و اسلامی 📖 کتاب«امام علی(ع) و نشانه‌های ظهور» ✍️به قلم: مهدی حمد فتلاوی و ترجمه محمود مطهری‌نیا در این کتاب مهدی حمد فتلاوی نویسنده مصری طی تحقیقاتی 30 ساله، روایات صادره از امیرالمؤمنین علی(ع) در خصوص وجود حضرت قائم المنتظر(ع) را گردآوری کرده است. «علم امام علی علیه‌السلام به امور غیبی»، «امام مهدی منتظر»، «دلایل خلافت و امامت حضرت مهدی»، «اختلافات سیاسی در امت اسلامی»، «فتنه‌های پیش از ظهور»، «بیان اجمالی انحرافات رخ داده در امت اسلامی»، «مقدمات عصر ظهور»، «نشانه‌ها و حوادث عصر ظهور»، «لشکر و وزاری دولت حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه»، «نشانه‌ها و مقدمات قیامت»، «احادیث مفصل و نشانه قیام الساعه»، «خطبه‌های جامع درباره نشانه‌ها و قیام الساعه» از بخش های این کتاب است.. این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی موعود عصر منتشر گردیده است. 📖 کتاب «هدیه آسمانی» ✍️اثری از: گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت این کتاب با موضوع ولایت و غدیر در سه بخش تهیه شده است: بخش اول، «ضرورت بعثت انبیاء به‌ویژه پیامبر خاتم(ع)» در این بخش با تمثیل‌هایی اشاره شده که عقل هدیه الهی است، بخش دوم، «تداوم راه پیامبر اعظم(ص) در امامت»، که با مثال‌های متعدد، ضرورت اعتقاد و تبعیت از ولایت آمده است، بخش سوم، به زمان غیبت و فقهایی که دارای شرایط لازم هستند و ولایت امر مسلمین را به عهده دارند، اشاره شده است. چاپ هفتم این کتاب به بازار رسید. 📖 کتاب «قلمرو غدیر» ✍️اثری از: گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت این کتاب در سه فصل به چاپ هشتم رسید. فصل اول: «اهمیت غدیر خم به خصوص در الگوی مدیریت و حکومت جامعه اسلامی از دیدگاه امام خمینی» فصل دوم: «معنی ولایت اسلامی و ابعاد واقعه غدیر خم، لزوم تجربه ولایت توسط مسلمانان و شاخص معیارها و ارزش‌های حاکمیت غدیر و نصب امام علی(ع) به امامت جامعه از دیدگاه امام خامنه‌ای»، فصل سوم: «خطبه نورانی غدیر خم پیامبر اعظم(ص) و ترجمه دقیق و روان این خطبه به همراه زیارت حضرت امیر(ع) در این روز و ترجمه آن». این کتاب در قطع رقعی و 152 صفحه با قیمت 50 هزار تومان منتشر شده است. 📖 کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی؛ خاطرات سیاسی و مدیریتی سیدعباس نبوی» ✍️ به قلم: تدوین مرتضی فتح‌الله‌زاده حجت الاسلام سیدعباس نبوی در این کتاب ضمن بازگویی خاطرات خود در دوره‌های گوناگون، صریح و بی‌پرده به بیان فرازها و فرودهای انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف، از جمله شکل‌گیری جنبش دانشجویی انقلابی، تسخیر لانه جاسوسی، حرکت انقلاب فرهنگی و ساماندهی و مدیریت نهادهای فرهنگی پرداخته است. ایران کتاب در 776 صفحه به بهای 275 هزار تومان توسط انتشارات ایران روانه بازار نشر شد. 📖 کتاب «شریعت، سلطنت و طریقت در دوره قاجار» ✍️به قلم: سمیه ارغیانی این کتاب با نگاه تحلیلی به رابطه سه نهاد مهم در دوره قاجار یعنی: شریعت، سلطنت و طریقت، پرداخته است. طبق این تحلیل، در دوره آقا محمدخان و فتحعلی شاه، گفتمان شریعت بر طریقت غلبه داشته و در دوره محمدشاه گفتمان طریقت بر شریعت غلبه کرده است. گفتمان شریعت با سلطنت در دو بخش گفتمان قدرت محور از سوی علما و گفتمان تمکین محور از سوی پادشاه و گفتمان طریقت با سلطنت نیز در دو بخش گفتمان ارادت محور از سوی پادشاه و گفتمان ولایت محور از سوی صوفیان است. گفتمان شریعت با طریقت نیز با دو هدف گفتمان تکفیر محور و گفتمان تایید محور صورت پذیرفته است و فصل آخر جریان شیخیه با استفاده از گفتمان معنا محور با نهاد سلطنت رفتار می‌کرد، که البته در چرخشی مفهومی تبدیل به گفتمان «مهدویت محور» گردید، بیان شده است. این کتاب در 151 صفحه به بهای 100 هزار تومان توسط انتشارات زحل به چاپ رسیده است. 📖 کتاب‌ «موعود زرتشت» ✍️به قلم: اسماعیل شفیعی سروستانی متن کتاب پس از مآخذشناسی تخصصی و احصاء سندهای متعبر درباره زرتشت، منظر این پیامبر الهی را به هزاره گرایی و موعود باوری در آموزه‌های این پیامبر والامقام مورد توجه قرار می‌دهد. در معرفی این متن آمده است:‌ «سوشیانس نام نجات بخشی است که زرتشت،‌ پیامبر عهد کهن در مشرق زمین، آمدنش را در آخرالزمان و در اوج بحران‌ها و ابتلائات وعده داده بود،‌ این متن میلاد آن پیامبر، و سیر تعلیماتش در گذر زمان، ظهور منجی مقدس موعود را بر اساس گاتاها مورد بحث قرار می‌دهد.» این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی موعود عصر منتشر شده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 فضای مجازی، شناخت مخاطب و استاد معارف 🎙دکتر حسینعلی رحمتی/ هيات علمي گروه اخلاق كاربردي، پژوهشگاه قرآن و حديث 🌑 برخي از فناوري‌هاي آينده مربوط به فضاي مجازي و فناوري‌هاي ارتباطات و اطلاعات عبارت است از: 1️⃣ ماشین‌های هوشمند. نقش ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند هر روز پررنگ‌تر می‌شود. چندی قبل در تهران نخستین رستوانی که کارمندانش ربات هستند افتتاح شد. تا مدتی دیگر در شهرستانهای دیگر هم شروع می‌شود. بدین ترتیب ربات‌ها به زندگی ما وارد می‌شوند. در سایر حوزه‌ها ماشین‌های هوشمند هر روز حضور پررنگ‌تری پیدا می‌کند. امروزه در بعضی کشورها روی حقوق و حقوق بشر برای ماشین‌های هوشمند کار می‌شود! زیرا معتقدند تا سال2035 بحثِ شرکت ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند را در انتخابات داریم. شهرک‌ها، ازدواج اینها و فرزندان ربات‌ها بحث‌های حقوقی خاص خود را دارد. امروز ممکن است اینها قدری بر ذهن ما ثقیل باشد چون هنوز درگیر فضای فنآوری به معنای عام نشدیم. اما در کشورهایی که بیشتر درگیر شدند قدم‌ها را زودتر برداشته‌اند. 2️⃣فن‌آوری «بلاک‌چِين»؛ فن‌آوری دیگری است که در راه می باشد و در 40 تا 50 حوزه کاربرد دارد. ماشین‌هایی با قدرت پردازش بالا از ديگر فناوري‌ها است. قدم‌های اولیه برای پیوند انسان و کامپیوتر نيز هم اکنون برداشته شده تا بشود تراشه‌هایی را به بدن انسان متصل کرد و از طریق آن، حافظة طرف را بازیابی کرد. و... 🌑 استاد معارف به این دلائل باید به مخاط‌­شناسی توجه داشته باشید: 1. ضرورت آشنایی اساتید معارف با زیست جهان چند وجهی دانشجو. اگر قرار است درس اخلاق روی مخاطب تأثیر بگذارد، استاد باید بداند مخاطبش از نظر سطح آگاهی و معرفتی چگونه است، میزان اطلاعات او چقدر است، با چه سنخ از مسایل و مکاتب فکری و اخلاقی آشنا است، از نظر خانوادگی چگونه است؟ دانشجویی که فقط سرکلاسِ می‌نشیند تا درس را گوش بدهد و برود، اگر استادش توجه نداشته باشد که این دانشجو چه مشکلاتی دارد، نمی‌تواند بااو ارتباط برقرار کند. 2 . استاد معارف باید با عوامل مؤثر بر این زیست‌ـ جهان آشنا باشد؛ یعنی به عنوانِ استاد معارف باید بدانم چه چیزهایی روی فکر، ذهن، زندگی، اعتقاد و باورهای دانشجویی که سر کلاسم می‌آید تأثیرگذار است و طبیعتاً یکی از این عوامل مؤثر، فضای مجازی و فن‌آوری‌های ارتباطی است. بنابراین امروزه استاد معارف باید بیش از دیگران با عوامل موثر بر این زیست ـ جهان دانشجو آشنا باشد. یکی از دلایلی که بعضی از راه‌کارهای ارایه شده برای فضای مجازی تأثیر ندارد و مورد استقبال واقع نمی‌شود این است که ما این فضای زیست ـ جهان را نمی­شناسیم؛ لذا طبیعی است که مخاطبین این راه‌کارها را پس زده و با آن‌ها همراهی نمی‌کنند. نمونه‌اش این است که گاهی ممکن است شبکه‌ای را حتی مسدود کنند اما باز هم از آن استقبال شود! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 ویدئویی به گویایی چند مقاله! فعال مجازی مصری با انتشار این فیلم از توجیه قرآن‌سوزی با حربه «آزادی بیان» در غرب، به شکل هنرمندانه‌ای انتقاد کرد. در این فیلم نشان می‌دهد که: ▪️در ابتدا پرچم اسرائیل را می‌خواهد آتش بزند اما بلافاصله تابلوی "یهودستیزی" ‌بالا می‌رود. ▫️در مرحله بعد، می‌خواهد پرچم همجنس گرایان را آتش بزند؛ اما تابلوی "نفرت افکنی" بالا می‌رود. ▪️در گام آخر می خواهد قرآن را آتش بزند اما تابلوی "ْآزادی بیان" بالا می رود و دیگر همه لالمونی می‌گیرند و سگی هم پارس نمی‌‌کند!!! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مهجوریت قرآن.pdf
1.59M
🌗 مهجوريت قرآن و راههاي زدودن آن (قسمت اول) ✍️ محمد اسماعيل زاده 🔻اشاره مهجوريت قرآن به معناي راه نيافتن تعاليم انسان‌ساز قرآن در زندگي مسلمانان است كه رسول اكرم(ص) درسورة مباركة فرقان شكايت خود را از امتش به خاطر به مهجوريت كشاندن قرآن به درگاه الهي عرضه مي‌دارد. نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن برقرآن، تدبر و انديشه نكردن در قرآن و از همه مهمتر عمل نكردن به قرآن از مصاديق مهجوريت قرآن است. از عوامل مهجوريت قرآن مي‌توان به كنار گذاشتن اهل بيت(ع) از صحنة اجتماع، پيروي مردم از هواهاي نفساني و وسوسه‌هاي شيطاني، عدم توجه مردم به نقش سازندة قرآن در زندگي و گسترش خرافات در جامعه اشاره كرد. به مهجوريت كشيده شدن قرآن در جامعه پيامدهاي ناگواري را به همراه دارد، كه متروك شدن شريعت، گسسته شدن رشتة اتحاد و برادري در جامعه، جدا شدن مردم از فرهنگ قرآن، رانده شدن حاملان و عاملان قرآن از صحنة اجتماع، عدم راهيابي دستورات قرآن به زندگي روزانة مردم از پيامدهاي مهم آن است. اعتقاد و باور جامعه به الگو بودن قرآن در تمام ابعاد، تصحيح فرهنگ استفاده از قرآن در بين افراد، توجه به معاني و مفاهيم قرآن، عمل كردن دست اندركاران قرآن به دستورات قرآن، دعوت افراد جامعه به تدبر و انديشه در قرآن، نگاه ويژة آموزش و پرورش به درس قرآن، توجه خاص مراكز علمي ـ فرهنگي به مباحث قرآني و محور قرار دادن قرآن در سخنراني‌ها، از جمله اموري است كه مي‌تواند به رفع مهجوريت از قرآن كمك شاياني بكند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 73. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ویژه نامه امام هادی علیه السلام در پایگاه 🏷 بیش از ۷۰ مطلب متنوع پیرامون ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث داستانی ✧ سیره معصومان ✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاه‌ها ✧ پرسش و پاسخ ✧ خبر و گزارش ✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام ✧ ويژه ها •┈┈•❀•┈┈• 🗒 چهل حدیث (فایل Word) 📑 چهل حدیث (فایل PDF) 📗 دانلود کتاب هادی الامم 🔅 گزیده احاديث 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
گفتمان امامت2.pdf
401.3K
🌗 گفتمان امامت ♻️ مناظره‌ای پيرامون غدير در كلام الهي (قسمت دوم) ✍️فرهاد ترابي 🔻اشاره: «فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» متن ذيل دومين بخش از مناظره «حق شناس» (برادر شيعه) و «حق جو» (برادر اهل سنت) پيرامون ولايت اميرالمؤمنين(ع) و آيات مربوط به حماسه غدير خم است كه تقديم مي‌شود. معارف 🔸حق شناس: اكنون دربارة آياتي ديگر به بحث و مناظره مي‌نشينيم: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» و «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي و...» لطفاً تفسير آيات فوق را ارائه فرماييد. و شأن نزول آن را بيان داريد. 🔹حق‌جو: «هان اي پيامبر! آنچه را كه از سوي پروردگارت بر تو نازل شده، ابلاغ كن- كه اگر نكني، تبليغ رسالت نكرده‌اي؟» يعني، شرط رسالت اين نيست كه در اين صورت كوتاهي نمايي! «... خدا تورا از (شرّ) مردمان حفظ مي‌كند... ». ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 74. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 در آتش گوگردها قرآن نمی‌سوزد! استاد دکتر افشین علا، شاعر فرهیخته، در غزلی نوسروده با عنوان «نامه‌ای به استکهلم» نسبت به قرآن‌سوزی اخیر در و هتک حرمت انجام شده واکنش نشان داده است. نامه‌ای به استکهلم در هُرم دوزخ، روضه‌ی رضوان نمی‌سوزد نام خدا در آتش شیطان نمی‌سوزد نوری که در دل می‌شود روشن نمی‌میرد عطری که در گل می‌شود پنهان نمی‌سوزد فرمود خالق: حافظ قرآن خداوند است در شعله، گنج خالق سبحان نمی‌سوزد هم لوح محفوظ است هم ام‌الکتاب است این ناموس خلقت، نامه‌ی یزدان نمی‌سوزد یک نسخه از آیات را گیرم ‌که سوزاندی الهام‌بخش فطرت انسان نمی‌سوزد این جسم آیات است جانش را چه خواهی کرد؟ جسمی به‌ظاهر سوخت اما جان نمی‌سوزد قرآن که کاغذ نیست ای بی‌آبرو! هرچند این جلد و کاغذ نیز بی‌تاوان نمی‌سوزد فردا که چون رشدی شدی مفلوک، می‌فهمی جز لاشه‌ات در آتش عصیان نمی‌سوزد یک آیه هم سهل است، حتی بای بسم‌الله در آتش خشم تو ای نادان نمی‌سوزد در آتش نمرودی امیال حیوانی آب زلال چشمه‌ی حیوان نمی‌سوزد فرق است بین حق و باطل، عاقبت ای غرب از ریشه می‌سوزی ولی فرقان نمی‌سوزد چون کودکان بازی مکن بیهوده با کبریت در آتش گوگردها قرآن نمی‌سوزد افشین علا تیر ١٤٠٢ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌ شود: 🌗 نشست علمی: مسائل و چالش‌های جمعیتی کشور و الزامات سیاستی آن در برنامه هفتم توسعه 👤با حضور: 1️⃣ دکتر رسول صادقی، عضو هیئت علمی گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران 2️⃣ حجت الاسلام دکتر اسماعیل چراغی، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 سه‌شنبه 13 تیرماه 1402 ⏰ 10 🏢 مکان: قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir