eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
341 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
شمربن ذی الجوشن.mp3
2.18M
🌑 آیا شمر در جنگ صفین از اصحاب امیرالمومنین(ع) بود یا در لشکر معاویه؟ 🎙استاد احمد عابدی پاسخ به شبهه و شایعه‌ای فراگیر در باره شمر بن ذی الحوشن: پاسخ: 🔹 شمر از برپاکنندگان جنگ علیه امیرالمومنین(ع) 🔹 پاسخ امیرالمومنین علیه السلام به نامه معاویه و ... 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 هست و نیست دستگاه امام حسین(ع) ✍ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده/از همراهان معارف 🏴 هر سال در ماه محرم به ویژه دهه اول، مراسم‌های بی‌شمار و مفصلی برای سیدالشهدا علیه السلام بر پا می‌شود؛ عزاداری‌های همه قبول باشد 🤲🏻 اما یک سوال: دستگاه حسین(ع) چه چیز هست و چه چیز نیست؟ 1⃣ برخی آن را با شفاخانه اشتباه گرفته‌اند و شفای بیماران خود را از او می‌خواهند! دستگاه حسین بن علی شفا می‌دهد، اما شفاخانه نیست. 2⃣ برخی دیگر این دستگاه را به مثابه یک بنگاه کارگشایی می‌دانند! دستگاه حسین بن علی حاجت می‌دهد؛ اما بنگاه کارگشایی و گره‌گشایی نیست. 3⃣ گروهی دیگر این دستگاه را به منزله دستگاه شستشوی گناه می‌دانند که با قطره اشکی حاصل می شود! دستگاه حسین بن علی گناهان را پاک می‌کند، اما کلیسای اعتراف و تطهیر گناه نیست. 4⃣ دستگاه حسین بن علی مدرسه بزرگ زندگی است که: ⏪ در مقیاس فردی، درس انسانيت، شرافت، کرامت، عزت، آگاهی و آزادگی می‌دهد.... ⏪ و در مقیاس اجتماعی، درس ظلم‌ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر، ایثار اجتماعی، فداکاری اجتماعی و عدالت اجتماعی می‌دهد... ⏯ مدرسه حسینی، هم انسان‌ساز است و هم جامعه‌ساز. از دل مراسم‌های عزای حسینی باید انسان‌هایی رشدیافته تربیت شوند که خود به سعادت رسند و جامعه‌ای سالم را بنیاد نهند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
امام حسین در زمان معاویه.pdf
3.68M
🌗 امام حسین(ع) در زمان معاویه 🌛فعالیت‌های ده ساله سیاسی- اجتماعی سیدالشهداء(ع)🌜 🔻درآمد امام حسن مجتبی(ع) در سال 50 هجری به شهادت رسید و ده سال بعد از آن در سال 60 هجری معاویه بن ابی سفیان از دنیا رفت. برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که امام حسین (ع) که امام مسلمین بوده آیا در این فاصله ده ساله ساکت بوده و هیچ فعالیت اجتماعی و سیاسی نداشته یا کارهایی انجام داده است. ♻️ در اینجا به بررسی اجمالی برخی از فعالیت‌های ده ساله سیاسی- اجتماعی سیدالشهداء(ع) از کتاب دانشنامه امام حسین(ع)، محمدی ری شهری، ج13 پرداخته می‌شود. 🔹پایبندی بر تداوم صلح امام حسن(ع) امام حسین(ع) استمرار بر پای‌بندى به صلح برادرش را برگزید و در دوران امام حسن(ع) مى‌کوشید تا خشم و توفندگى شیعه را فرو نشاند و به آنان دستور داد تا سیاست صبر و انتظار را در پیش گیرند و توصیه کرد که از دید قدرت حاکم پنهان گردند و منتظر [وقت مناسب] باشند و در دوران پس از شهادت امام حسن(ع) نیز همین روش را ادامه داد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 112. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۴ 🌑 تیموریان؛ تألیف روضة الشهدا، تسخیر دمشق به خون‌خواهی امام حسین(ع) ▪️با آنکه سلاطین و امرای تیموری اغلب مذهب حنفی داشتند، اما با سایر مذاهب از جمله تشیع با مدارا رفتار می‌کردند. تیمور - در تفاوت آشکار با چنگیز – در اهتمام به امور دینی راسخ یا متظاهر به این امر بودند. او حتی خود را مسلمان‌تر از دیگران و از جملۀ مجددان دین می‌دانست. او همچنین گاهی تمایلاتی به تشیع ابراز می‌داشت. از جمله در تصرف دمشق شیعیان را مورد تفقد قرار داد و حتی تسخیر دمشق را اقدامی به مثابه خون‌خواهی از یزید و گرفتن انتقام امام حسین(ع) اعلام کرد. این اقدام به طور طبیعی مورد استقبال شیعیان واقع شد تا آنجا که روایت شده شیعیان به هنگام فتح دمشق پرچم سفیدی را که حضرت علی(ع) در روز فتح خیبر به دست داشت به دست تیمور دادند. همچنین نقل شده به هنگام فتح شام توسط تیمور در سال 803 هجری، سرداران خراسانی و مازندرانی شیعۀ سپاه وی قبرهای معاویه و یزید و شمر را تخریب کردند. ▫️آخرین امیر تیموری سلطان حسن میرزا بود که در هرات و خراسان حکومت می‌کرد. عصر او را درخشان‌ترین دورۀ سلسلۀ تیموریان دانسته‌اند. به تشویق مرشد الدوله عبدالله نوادۀ دختری این سلطان، کمال الدین حسین بن علی بیهقی (معروف به واعظ کاشفی) در سال 908 هجری مقتلی با نام روضة الشهدا فی مقاتل اهل البیت در ده باب تصنیف کرد. ▪️در این عصر همچنین سنت ذکر مناقب اهل بیت و مناقب‌خوانی رواج بسیار داشت و در اشعار شاعرانی همچون محمد خوافی (ابن حسام)، شمس‌الدین کاتبی نیشابوری، لطف‌الله نیشابوری، فغانی شیرازی، لسانی شیرازی قصایدی در مدح علی و اولاد او به چشم می‌خورد. همچنین شعرای بسیاری هم در اشعار خود مراثی شهدای کربلا را ذکر می‌کردند؛ از جملۀ ایشان می‌توان برندق خجندی، اهلی شیرازی و اوحدی سبزواری را نام برد. البته به‌تدریج و به موازات رونق‌یافتن روضه‌خوانی، از رواج مناقب‌خوانی کاسته شد، تا آنجا که چندی بعد روضه‌خوانی کاملاً جایگزین مناقب‌خوانی شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 کتاب "رسانۀ شیعه"، فصل اول "عزاداری در تاریخ ایران"، محسن حسام مظاهری 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌑 غوغای عاشورایی آغاسی در لس آنجلس! 🎙حاج‌ اسماعیل اخباری‌ (مدّاح) از غوغای آغاسی در شب عاشورای حسینی در کاباره لس آنجلس آمریکا می گوید: 🔹این حسین کیست که عالَم همه دیوانه‌ اوست! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
22.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای شهادت علیه السلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰نقش نهضت امام‌ حسین علیه‌السلام در عزت جامعه اسلامی 🚨نشست به زبان انگلیسی میباشد. 🔹یک‌شنبه 1 مرداد، ساعت 19 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔برگزاری دوره غیر حضوری طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری ویژه طلاب برادر سراسر کشور ✔️دوره غیر حضوری طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری ویژه طلاب برادر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار می‌شود. شروع این دوره از ۱ مهرماه ۱۴۰۲ خواهد بود. علاقمندان می‌توانند از تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ از طریق سامانه karbordi.ismc.ir برای ثبت نام اقدام کنند. گفتنی است، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، ارتقاء سطح معرفت اعتقاد و ایمان، ارائه الگویی از جامعیت تعلیم اسلامی، کسب توانمندی جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات و ایجاد نظام فکری در راستای مبانی اندیشه اسلام ناب از جمله اهداف این طرح می‌باشد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🏴 کتاب: "سیاه‌پوشی در سوگ ائمه نور(؏)" ✍ نویسنده: استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر) 🖋 ناشر: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر 👈 تبیین ریشه‌های تاریخی، فقهی و اعتقادی سنت سیاهپوشی و دفاع علمی از شعائر حسینی (ع) 👈 پاسخ منطقی به شبهاتی که سعی دارد، رسم سیاه‌پوشی در عزای حسینی را منحصراً و اصالتاً سنت بنی‌عباس قلمداد کند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🏴 نام اثر: ابن الحسن علیه‌السلام   ✍ استاد حسن روح الامین ▪️ انتشار برای اولین بار ▪️ ابعاد تابلو: ۱۰۰×۲۰۰ ▪️ سال تولید اثر: ۱۴۰۱ ه.ش ▫️ موضوع: صحنه نبرد قاسم بن الحسن علیه السلام و ازرق شامی یک خط روضه: إن تَنکرونی فأنا ابنُ الحسنِ     سِبطُ النَّبیِّ المُصطفی المؤتَمَن اگر مرا نمی‌شناسید، من فرزند امام حسن علیه السلام، نواده پیامبر برگزیده و امین هستم. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چرا امام حسین.pdf
6.02M
🌗 چرا امام حسين (ع) در زمان معاويه قيام نكرد؟ ✍️شمس الله مريجي ❓پرسمان پرسشي كه توجه بسياري از نويسندگان و محققان را به خود جلب كرد، اين است كه چرا امام حسين×در زمان معاويه قيام نكرد و آن چه را كه در عهد يزيد در پيش گرفت، آن گاه كه معاويه بر مصدر امور بود انجام نداد؟ اين سؤال وقتي پررنگ مي شود كه به گواهي تاريخ، امام حسين× هر آن چه كه امويان در جهت اضمحلال ارزش هاي الهي و احياي ارزشهاي غير انساني دوران جاهليت انجام مي دادند كاملاً آگاهي داشت و با اين كه ده سال از امامت حضرت در زمان زمامداري معاويه بود، در عين حال قيام نكرد، بلكه در زمان حاكميت يزيد، عليه او به پا خاست و آن نهضت غرور انگيز در سال 61 هجري صورت گرفت. 🔻پاسخ در پاسخ به سؤال مذكور، گفتگوهاي بسياري صورت گرفته و نوشته‌هاي فراواني به جاي مانده كه در اينجا نوشته‌اي كه سعي در تبيين جامعه شناختي مسأله دارد را ارزيابي مي‌كنيم. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 80. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۵ صفویه؛ شکل‌گیری طایفه‌ «مداحان»؛ سرودن ترکیب‌بند محتشم ▪️در زمان برآمدن صفویان مذهب رسمی اکثر مناطق ایران مذهب اهل سنت بود، البته به استثنای مازندران (طبرستان) که از دیرباز به تشیع متصف بود. اما سرانجام شاه اسماعیل صفوی در سال 907 هجری سلسلۀ صفویه را بنیان گذارد و تشیع را مذهب رسمی کشور اعلام کرد. ▫️در همان زمان طایفه‌ای حکومتی به نام «تبرائیان» شکل گرفتند که کارشان این بود که در گوشه و کنار و محلات می‌گشتند و با صدای بلند بر خلفای سه‌گانه و سنیان و دشمنان ائمه لعن و طعن می‌فرستادند. در مقابل، عابران و مستمعان هم وظیفه داشتند سخن آن طایفه را با «بیش باد و کم باد» همراهی و تأیید کنند و اگر کسی در این کار تجاهل می‌ورزید و کوتاهی می‌کرد، بعید نبود که فی‌الفور به تیغ تبرائیان گرفتار آید و جانش را بستانند! ▪️همچنین به موازات تبرائیان کسانی هم بودند که در مدح امام علی اشعاری را می‌خواندند و سپس خلفای ثلاثه را سب می‌کردند؛ اینان «مداح» نام گرفتند و گویا از همین دوران به بعد است که طایفه‌ای به نام «مداحان» در ایران ظهور کردند. ▫️در دورۀ شاه تهماسب اول روضه‌خوان‌ها و نوحه‌خوان‌های بسیاری ظهور کردند. شعرا نیز در این دوره به سرودن مراثی و مناقب پیامبر و خاندان او پرداختند که از آن میان محتشم کاشانی با ترکیب‌بند معروف خود گوی سبقت را از دیگران ربود؛ ترکیب‌بندی که به سفارش شاه تهماسب اول سروده شد. طبق روایت عالم‌آرای عباسی آنگاه که محتشم قصیدۀ غرایی را که در وصف شاه تهماسب سروده بود به محضر شاه عرضه کرد، برخلاف انتظار، با خشم وی مواجه شد، چراکه شاه تمایل نداشت شاعران او را مدح کنند، بلکه آنان را تحریض‌ می‌کرد تا طبع خود را در مدح و ثنای اهل بیت به کار گیرند. ▪️البته درباره سبب سرایش ترکیب‌بند محتشم دو قول دیگر هم مشهور است: قول اول را ذبیح‌الصفا در تاریخ ادبیات ایران ذکر می‌کند، مبنی بر اینکه محتشم در اصل قصیده‌ای در مدح پری‌خان خانم – دختر شاه تهماسب – سروده بود، نه در مدح خود شاه که با آن رفتار وی مواجه شد. قول دوم را که مشهورتر از اولی است مدرس تبریزی در ریحانة الادب آورده است: محتشم پس از فوت برادرش عبدالغنی مراثی بسیاری در رثای او سروده بود. تا آنکه شبی در عالم خواب امیرالمؤمنین را دید که به او فرمودند: «چرا در مصیبت برادرت مرثیه گفته‌ای، اما برای فرزندم حسین مرثیه نمی‌گویی؟». محتشم پاسخ داده بود که آغاز سخن را نمی‌یابم و حضرت فرموده بودند که بگو: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است». ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 کتاب "رسانۀ شیعه"، فصل اول "عزاداری در تاریخ ایران"، محسن حسام مظاهری 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir