🔔نشست علمی «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن»
(نشست اول)
🎙ارائه: استاد محمود رجبی؛ عضو جامعه مدرسین و رئیس موسسه امام خمینی(ره)
🗓 زمان: دوشنبه، ۲ مرداد ۱۴٠۲ ساعت ۱۱
🖥 پخش زنده: http://aparat.com/emamreza_ac/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔هماندیشی علمی واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی
👤با حضور و سخنرانی اساتید:
🎙 علی اکبر رشاد
🎙 احمــد مبلـغـــی
🎙 رضـــــا رمضــــانی
🎙 حمیـــد شهریــــاری
🎙 محمدمهدی ایمانی پور
🎙 محمـــــــــــود حکمت نیــــا
📆 زمان: دوشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰
مکان: تهران، خیابان شهید بهشتی(احمد قصیر)، خیابان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/iict/pr
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📚مصباح الهدی و سفینة النجاة
📝 مولف: آیتالله حسین وحید خراسانی
📘مجلدات: ۴
📌زبان: فارسی
✂️ کتاب «مصباحالهدی و سفینهالنجاه» مجموعهای است روشنگر و آموزنده از بیانات مرجع عالیقدر تشیع، حضرت آیتالله حسین وحید خراسانی که از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۳ به مناسبت ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام ایراد شده است. این مجالس عمدتاً در مسجد اعظم قم برگزار شده و غالب مخاطبان آن، فضلا و اندیشمندان حوزه بودهاند.
قابل ذکر است، چاپ نخست مجلدات اول تا چهارم این مجموعه به ترتیب سالهای ۹۳، ۹۵، ۹۹ و ۱۴٠۱ بوده است و از آن تاریخ تاکنون چاپهای متعددی را تجربه کردهاند. این مجموعه به زبان عربی هم ترجمه و منتشر شده است.
دانلود جلد اول
دانلود جلد دوم
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#منبرک
🌑 زمینه های اقتصادی قیام کربلا
✍ #محمدامین_رضایی
▪️خلافت عُمر
۱:کثرت غنائم حاصل از فتوحات
۲:افزایش مالیت ها
۳:تقسیم طبقاتی بیت المال
▪️خلافت عثمان
۱:بخشش منابع ثروت(زمین و..)
۲:خویشاوندسالاری
۳:اعطای وام های کلان به افراد
▪️نتیجه:
۱:طبقاتی شدن جامعه
۲:انحصاری شدن #قدرت و #ثروت
۳:تبعید(ابوذر)یا قتل(امام حسین ع)آرمان خواهان.
⏪صوت و خلاصه سخنرانی امسال محرم پیرامون" زمینه اقتصادی قیام کربلا" را در کانال پیگیری کنید.⏩
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 قرآنستیزی غالیان به سبکی جدید!
🔻تلاش آکادمیک برای حذف قرآن
✍️ به روایت دکتر مهدی مسائلی
🔹در سالهای اخیر جریان غالیانه دانشگاهی و آکادمیک در جهان غرب با سبکی نو به ترویج تفکر تحریف قرآن پرداختند که نتایجش بسیار زیانبارتر از روش غالیان گذشته است. این جریان با طرح عنوان قرآنِمورخان، قرآن کنونی را غیر اصیل و غیروَحیانی میداند که قسمتهای زیادی از آن بعد از پیامبر و بر اساس مصالح و ملاکهای تفکر حکمرانی بنیامیه تحریر و تدوین شدهاند.
🔸هدایت و نظریهپردازی این تفکر توسط دکتر محمدعلی امیرمعزی استاد مدرسه مطالعات عالی سُوربُن فرانسه و مسئول تنها کرسی شیعهشناسی در جهان غرب است. مجموعه سه جلدی قرآن مورخان به زبان فرانسه با مدیریت وی برای اثبات این اندیشه به نگارش درآمده است.
🔹او که میراثدار اندیشههای باطنگرای شیخی-اسماعیلی هانری کُربَن است در دهههای اخیر کوشیده نگاه باطنی و غالیانه را به عنوان اصیل و واقعی تشیع جلوه دهد و تشیع معرفتی و عقلانیِ گریزان از مظاهر غلو را دستساخته بعضی از علمای عصر غیبت بنماید!
🔸در نظریهپردازی امیرمعزی هیچ ارادت و تعهد مذهبی و دینی مگر به اندیشه غلو وجود ندارد. وی به عنوان نگاه تاریخی در همه ابعاد دین اسلام و پیامبر و قرآن تردید و تشکیک میکند و آنچه از نگاه او اصیل است فقط تجلی و مظهر خداوند بودن امام علی است و تنها غلو و گزارشهای مربوط به آن، از ملاکهای سنجش تاریخی او مُستثنا میشوند و... .
👈 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72224
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 استدلال به ولایت فقیه با خطبه امام حسین (ع) در مِنا
🎙آیتالله مجتبی تهرانی (ره)
🔹به این جملات از خطبه میرسیم به اعتبار آن عناوینی که داشتند[که به عنوان عالم دینی شناخته می شدند]، به آنها خطاب فرمود: وَأَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةٌ لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ»؛ مصیبت شما از همه مردم سهمگین تر است؛ چرا؟ چون مقام و منزلت علماییتان را از شما بازگرفتند. در حقیقت حکومت باید در دست دانشمندان روحانی باشد.
🔸[عالمان دین] امین حدود الهی هستند جایگاهی که مربوط به شما بود را از شما گرفتند تا اینجا امام حسین بیان می کنند که کسانی که در جامعه چهره دینی هستند و مردمان خیر خواه اندرزگو و دلسوز جامعه معرفی شده اند در مقابل آبروی الهی که خداوند به آنها در سطح اجتماع داده است، وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. امام حسین ع می فرماید: این جایگاهی که در جامعه داشتید از شما گرفتند.
🔹حضرت در ادامه می فرماید: «ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَحَرَامِهِ»؛ مجاری امور که در اینجا مطرح است امور اداره کردن جامعه است. به تعبیر ما اطلاق هم دارد. از آن جملاتی است که فقها در مباحث فقهیه آن را مطرح کرده و برای اثبات بحث ولایت فقیه» به آن استدلال میکنند.
🔸«مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَالْأَحْكامِ»؛ یعنی تمام اموری که با آن، جامعه اداره می شود؛ چه صدور احکام قضایی باشد، چه اجرایی باشد و چه تقنینی هر چه که باشد باید به دست دانشمندان روحانی باشد؛ چون آنها امین حقوق الهی و دانای به حلال و حرام دینی هستند؛ یعنی باید هر سه رابطه تقنینی اجرایی و قضایی باید به دست علمای دین باشد؛ چون آنها بر حلال و حرام الهی امین و دانا هستند. ولی «فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ»، ولی این جایگاه را از شما گرفتند.
📙سلوک عاشورایی- شرح خطبه منا- آیت الله مجتبی تهرانی (ره) - ص ۲۷۵-۲۷۶
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
پرسشهای عاشورا 1.pdf
19.05M
#اختصاصی
#پرسمان
🌗 پرسشها و پاسخهاي عاشورا پژوهانه (قسمت اول)
🎤 | ✍️ | در گفتگوي مكتوب با استاد حجت الاسلام و المسلمين مهدي پيشوايي
❓آیا امام حسین(ع) با معاویه بیعت کرده بود؟ در صورت منفی بودن پاسخ، علت عدم قیام آن حضرت بر علیه معاويه چه بود؟ و در صورت پاسخ مثبت، پس چرا با یزید هم بیعت نکرد؟
🔸 امام حسین(ع) پیمان صلح برادرش امام حسن(ع) با معاویه را امضا کرده بود و به آن پیمان پایبند بود. یکی از مواد اصلی پیمان این بود که حسن بن علی(ع) خلافت را به معاویه واگذار میکند و او تا زنده است خلافت میکند، اما حق واگذاری خلافت را بعد از خود به هیچکس ندارد و بعد از او خلافت به حسن بن علی(ع) و بعد از او به حسین بن علی(ع) میرسد. بنابراین یزید و خلافت او اصلاً مطرح نبود و معاویه بعدها به فکر وليعهدی یزید افتاد، و چون این امر با وجود امام حسن(ع) و با توجه به مفاد پیماننامه صلح ـ که گفته شد ـ عملی نبود، معاویه اقدام به مسموم کردن امام مجتبی(ع) و شهادت او کرد و سپس کم کم وليعهدی یزید را مطرح نمود که ماجرای دیگری دارد. نتیجه اینکه بعد از مرگ معاویه، مدت صلح نامه تمام شده بود و امام حسین(ع) هیچ تعهدی در برابر یزید نداشت.البته باید توجه داشت که طرح وليعهدی یزید در زمان امامت امام حسین(ع) ـ بین سالهای 50-60 هجری ـ بود و یزید نه تنها شخصاً صلاحیت اخلاقی و عملی برای خلافت نداشت، بلکه مسئله ولیعهدی مربوط به حکومت کسری و قیصر بود...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 80.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی «قواعد نظامهای حقوقی در مواجهه با توهین به کتب آسمانی»
👤 اساتید ارائه دهنده:
🎙عبدالکریم بیآزار شیرازی (عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی)
🎙محمد جواد ارسطا (دانشیار دانشگاه تهران)
🎙هدی غفاری (دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی‹ره›)
🎙سید محمد مهدی غمامی (دانشیار دانشگاه امام صادق ‹ع›)
🎙سید احمد حبیبنژاد (دانشیار دانشگاه تهران)
🕓 زمان: ۳ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۱
🏢 مکان: میدان آرژانتین، خیابان الوند، نبش کوچه برمک، ساختمان ریاست جمهوری، طبقه اول، سالن جلسات معاونت قانون اساسی.
🔗لینک ‹قرار› برای شرکت مجازی در نشست: https://gharar.ir/r/bd81fb67
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#هم_اندیشی
🔔هم_اندیشی_علمی: بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن(نشست دوم)
👤با حضور اساتید:
🎙جواد حبیبی تبار
🎙نجف لکزایی
🎙محمدعلی رضایی اصفهانی
🎙محمدصادق یوسفی
🗓 زمان: چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴٠۲ ساعت ۱۷:۳٠
🕌 مکان: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیهالسلام
🔗 لینک پخش زنده از: http://aparat.com/emamreza_ac/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
سياه_پوشي_در_سوگ_ائمه_نور_ع_030170094331.PDF
5.98M
┈┅ ❁❁ ┅┈
⚫️ نسخه PDF کتاب «سیاهپوشی در سوگ ائمه نور (ع)»
✍ به خامه استاد #علی_ابوالحسنی_منذر
💥 ریشههای تاریخی و مبانی فقهی سیاهپوشی در سیره اهل بیت (ع) |چاپ قدیم، سال ۱۳۷۵
🔰 اشاره: این کتاب علمی با انبوهی از اسناد تاریخی و حدیثی محکم، از مبانی سیاهپوشی در عزای اهل بیت (ع) به دفاع بر می خیزد و یک دور تاریخ عزاداری در اسلام را نشان می دهد. طبق تحقیقات استاد منذر، شایعاتی که سیاهپوشی در مصائب آل الله (ع) را از اساس، سنت بنی عباس قلمداد می کند، فاقد وزانت علمی است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 سه مصیبت جانگداز!
✍ آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی(ره)
در نظر مرحوم والد [آیت الله العظمی شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی] در میان مصائب سید الشهداء (علیه السلام)، سه مصیبت جانگدازتر بود:
اول، روضه باب الحوائج حضرت علی اصغر. میفرمودند:
طفل شش ماهه امام حسین (علیه السلام) هم میتواند باب الحوائج باشد و در این جهت با جوان ۱۸ ساله ایشان تفاوت ندارد. لذا خیلی از اوقات ایشان در دعای کمیل به حضرت علی اصغر متوسل میشدند.
دوم روضه حضرت علی اکبر؛
و سوم روضه وداع سید الشهداء (علیه السلام).
ایشان بر این سه روضه خیلی اهتمام داشتند و میفرمودند: مصائب آن حضرت زیاد است ولی این سه مصیبت خیلی سنگین است.
📚 حدیث نصر، ص۱۹۳، خاطرات آیت الله نصرالله شاه آبادی، نشر موسسه کتابشناسی شیعه.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تحقق حضور نه روضه مکشوف
🎙گفتاری از استاد فقید علی صفایی حائری
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir