eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
339 ویدیو
595 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰کارگاه آموزشی" اخلاق حرفه ای" ویژه اعضای هیات علمی و متقاضیان جذب دانشگاه‌های سراسر کشور 30 و 31 مرداد ساعت 8 صبح الی 13 🔹استاد دوره : دکتر احد فرامرز قراملکی 🔸به صورت حضوری و مجازی 🌐لینک ثبت نام: https://education.shirazu.ac.ir/eth 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑عنوان: هرمنوتیک فهم اخلاقی از واقعه عاشورا 👤دکتر علی‌رضا آزاد؛ استادیار معارف دانشگاه فردوسی مشهد 🕔زمان: دوشنبه ۳۰ مرداد؛ ساعت ۱۷ (جلسه دوم) 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دومین جلسه از سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام ارائه‌دهنده: استاد حسین قاضی‌خانی 🌑 موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه دوشنبه ۳۰ مرداد، ساعت ۱۷:۳۰ قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار شرکت به صورت حضوری و مجازی 📱لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
صلح و جنگ 2.pdf
2.45M
🌗صلـح و جنـگ در اسلام (قسمت دوم) ✍️ دکتر حميدرضا شاكرين 🔻اشاره: نويسنده محترم در قسمت پيشين، صلح و مدارا را از ديدگاه قرآن و سيره معصومين(ع) بررسيد و خشونت را از منظر عهدين واكاويد؛ اينك و در واپسين بخش از آن نوشتار، مفهوم، مصداق و انواع جنگ و دفاع در اسلام تقديم شما استادان ارجمند مي‌شود. معارف 🔹جنگ در اسلام پيش‌تر گفتيم كه در اسلام صلح، «قاعده» است و جنگ، «استثناء». بنابراين جنگ در موارد خاص و در حد ضرورت مجاز يا لازم شمرده مي‌شود. به طور معمول موارد جواز يا موجبات جنگ در اسلام را به دو نوع دفاعي و ابتدايي تقسيم نموده و سپس به بيان جزئيات و موارد آنها مي‌پردازند. 🔸1ـ جهاد دفاعي جهاد دفاعي جنگي است كه در برابر تهاجم دشمنان و متجاوزان به مسلمين، سرزمين‌هاي اسلامي، دين مقدس اسلام و ارزش‌ها و مقدسات آن، افراد و جمعيت‌هاي تحت حمايت دولت اسلامي و يا به منظور عدالت‌گستري و حمايت از ستمديدگان صورت مي‌پذيرد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 56. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📢 هم اندیشی از ✅گواهی حضور اساتید صادر میشود ✅ در تمدید مجوزها موثرخواهد بود. 🕖دوشنبه ۳۰ مرداد ساعت ۱۰ صبح مکان: رحمتیه دانشگاه علوم پزشکی سالن ابن سینا دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان 📎https://eitaa.com/skumsnahad 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 کرسی علمی ترویجی «استضعاف در قرآن» 🔰 توسط گروه سیاست دانشنامه قرآن شناسی پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/ency 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/estezaf 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان‌سازی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) در حوزه اقتصاد مردمی 🔸نشست اول: 💠 نقش اقتصاد دریاپایه در تقویت مشارکت مردم در عرصه اقتصاد مبتنی بر اندیشه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) 🎙سخنران: 👤 سردار قاری‌نیا؛ فرمانده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی ندسا 🔹دبیر نشست: 👤جناب آقای عباسی؛ عضو مرکز علم و فناوری اقتصاد مقاومتی دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام 📆 دوشنبه۳۰مردادماه ۱۴۰۲ 🕙 ساعت ۱۴ 🏢 دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی راهبردی، طبقه دوم، سالن شهید اسداللهی 🔰 برای ورود به جلسه مجازی وارد لینک زیر شوید👇🏻 🌐https://b2n.ir/x18277 🔖 به حاضرین در این سلسله نشست‌های تخصصی گواهی معتبر اعطا خواهد شد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 وارثان پيامبران! «العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِياءِ و ذلكَ أنَّ الأنبِياءَ لَم يُوَرِّثوا دِرهَمَا و لا دينارا، و إنَّما أورَثوا أحاديثَ مِن أحاديثِهِم، فمَن أخَذَ بِشَيءٍ مِنها فقَد أخَذَ حَظّا وافِرا، فَانظُروا عِلمَكُم عَمَّن تَأخُذونَهُ». 🔅امام صادق(ع): ✓ «علما وارثان پيامبرانند؛ زيرا پيامبران درهم و دينار به ارث نگذاشتند، بلكه احاديثى از خويش بر جاى نهادند. پس، هر كس چيزى از اين احاديث را بياموزد، بهره‌اى فراوان برده است؛ بنا بر اين، بنگريد كه دانش خود را از چه كسى فرا مى‌گيريد». 📚 الکافی ج ١ ص ٣٢ ✴️به مناسبت‌ روز بزرگداشت علامه مجلسی(ره✴️ . 💠 خدمت گزار اخبار آل الله(ع) ✍️ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن 11ه است. علامه مجلسی علاوه بر تخصص در علوم مختلف تفسیر، فقه، اصول، رجال... بیش از همه به حدیث‌نگاری علاقه داشت. مشهورترین کتاب او، بزرگ ترین دائرة المعارف حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت. آثار حدیثی وی، نزدیک به هفتاد کتاب و رساله عربی و فارسی است. 📚 برخی از آثار فارسی علامه: ❖ عین الحیاة، شرحی بر وصیت پیامبر به ابوذر مشتمل بر پندهای اخلاقی ❖ حیاة القلوب، سرگذشت پیامبران، زندگانی پیامبر اسلام(ص) و درباره امامت ❖ جلاء العیون، تاریخ و مصائب چهارده معصوم(ع) ❖ حلیة المتقین، آداب معاشرت و مستحبات زندگی روزانه فردی و اجتماعی ❖ حق الیقین، در اعتقادات 🌐 بیشتر بخوانید 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 علامه محمدرضا حکیمی آژیر خطر «عدالت» در اسلام سیاسی ✍️به قلم: دکتر سیدعلی بطحایی 🔹یکسال از درگذشت علامه محمدرضا حکیمی گذشت. اندیشوری که برخی او را به خاطر وصی دکتر علی شریعتی بودن به «روشنفکری» و گروهی به خاطر نظم و نسق‌بخشی به مکتب تفکیک به «اسلام سنتی» منتسب کرده‌اند. 🔸 یکی از اغلاط مشهور در مورد جریان شناسی علامه حکیمی، حصر او و آرایش در «مکتب تفکیک» است. حکیمی متفکری است که شاید بتوان گفت یک پنجم از اندیشه‌هایش به شرح مکتب تفکیک اختصاص دارد و چهار پنجم دیگر از منظومه فکری‌اش به مباحثی غیرتفکیکی مرتبط است. این نوشتار در پی تفکیک علامه حکیمی از مکتب تفکیک و پررنگ کردن سایر فریادهایش همچون خروش عدالت، دغدغه هایش برای رفع نیازهای محرومان و رسالت سنگین حاکمیت دینی برای رفع گرفتاری های مستضعفان است. 1️⃣ از مهمترین درس ها در سیره آموزشی – پرورشی علامه حکیمی، توأم بودن دوران تحصیل او با چشیدن طعم محرومیت خودخواسته اش است. او بسان برخی طلاب نبود که طعم اجباری فقر را در دوران کودکی به خاطر شرایط مالی خانوادگی تحمل کند؛ بلکه با وجود تمکن مناسب مالی، دوران درسی خود را در میان «فقری خودخواسته» و «محرومیتی اختیاری» طی کرد و از این جهت در میان اندیشوران حوزه و دانشگاه کم نظیر است. ▪️آن اندیشور عدالت خواه درباره آمیختگی دوران طلبگی خود با فقر چنین می نویسد: «سابق بر این، در میان طلاب چنین رسم بود تا اشعار اَلفیه ابن مالک را از بَر می کردند تا در ادبیات عرب متبحر شوند. به یاد دارم در همان ایّام، گاه الفیه را بر می داشتم و برای حفظ آن به زاغه ها و [بیغوله ها] می رفتم تا ضمن انجام تکالیف درسی، از حال و وضع محرومان نیز مطلع باشم». قاعده آن است که با اَلفیه و اشعار آن، بید به محافل ادبی رفت و طبیعی است آنکه اَلفیه را در میان محرومان می آموزد، بعدها زیر خروارهای قیل و قال‌های فقه، اصول و فلسفه خفه نمی شود و فریاد محرومیت و عدالت را در این مباحث انتزاعی فراموش نمی کند. کسی که با مانیفست مارکس و بینوایان ویکتور هوگو به زاغه ها برود، چندان هنری نکرده است، آنکه طلبه‌ای - به ویژه پیش از انقلاب و در حجره‌های دربسته - با اَلفیه به معادن و زاغه ها و با محرومان همنشین شود، خلاف عادت عمل کرده است و حکیمی در دوران تحصیل چنین کرد تا بعد از فارغ التحصیلی بتواند جایزه فارابی را رد کند و از عدالت نسبت به محرومان و ظلم به فرودستان دم بزند. 2️⃣ خیلی پیشتر از نگارش «طبقات اعلام الشیعه» آقابزرگ تهرانی، عالمان خود را در یکی از طبقات علمی جای می دادند؛ «طبقات المفسرین»، «طبقات المحدثین» و «طبقات الفقها». در این راستا، اگر کسی با سیره علمی و سبک نوشتار حکیمی مأنوس باشد متوجه می شود که جنس طبقه او از طبقه ای متفاوت از طبقات پیش گفته است. مهمترین آرمان حکیمی «عدالت اقتصادی» بود. بارها تأکید می کرد که چکیده دین در «توحید و عدالت» نهفته شده است. حتی حکیمی، طاغوت سیاسی را، سیئه‌ای از سیئات طاغوت اقتصادی می دانست. او عدل را فصل مُقوّم «جامعه قرآنی» می دانست و بدون لکنت زبان، جامعه اسلامی بدون عدالت را «جامعه قارونی» خطاب می کرد. تعابیری همانند «نظام عامل بالعدل» و «جامعه قائم بالقسط» ما را بر آن می دارد تا او را از سنخ «طبقات القوامین بالقسط» بخوانیم و او را عامل آیه شریفه «قوامین للّه شهدا بالقسط» بدانیم. بنابراین از نظر جریان شناسی او یک سنتی عدالت گرا بود. 3️⃣ حکیمی نه در شمار «حوزویان روشنفکر» بود و نه در زمره «روشنفکران دینی». او بسان سنتی‌ها، قائل به اصاله الروحانیه نبود و از طرفی نیز اصل را بر مخالفت با روحانیت نگذاشته بود. حکیمی، روشنفکرستیز هم نبود و اصل را بر دین نشناسی و دین ستیزی طبقه روشنفکران نمی گذاشت. خصوصیت انحصاری او در نوسان و تلاطم میان این دو صنف بود و در مقایسه با آنان عدالت اندیش بود. او حقیقتاً، اصالتی حوزوی داشت که همزمان در محافل روشنفکران نیز بسان خورشید می درخشید. او در خط مرزی در نوسان بود و «المنزله بین المنزلتین» را در جریان‌شناسی گزیده بود. 4️⃣ مفصل‌ترین میراث او کتاب «الحیاه» است که مجموعه ای از معارف اهل بیت(ع) است. وی به ائمه (ع) به دید «آقازاده های نورانی» نمی نگریست و روایات آنها را صرفا احکام و مسایل اخلاقی نمی دانست، بلکه آنان را آموزگاران عقیده و عدالت می دانست و روایاتشان را سرچشمه عقل و عدل می خواند که باید از آنها «فقه العداله» استخراج کرد؛ بسان آنچه که در فقه عملی انجام شده است. او مروج معارف اهل بیت بود تا فضائل آنها. 5️⃣ با توجه به پررنگ بودن عدالت در آموزه های کلامی شیعه و کمرنگ بودن عدالت‌پژوهی در تحقیقات آکادمیک، پیشنهاد پژوهش در عدالت با محوریت آرای وی را مورد تأکید قرار می‌دهیم. منبع: مسلمنا 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📲 هم‌اکنون، پخش زنده مراسم پانزدهمین پاسداشت‌ ادبیات جهاد و مقاومت و رویداد در مسجد مقدس جمکران همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب‌های «سرباز روز نهم» و « اسم تو مصطفاست» 👈 از Farsi.Khamenei.ir/live