#ارباب_معرفت
🌗 چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله میگویند؟
🎤دکتر محمدجواد فلاح دانشیار گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی
🔹برخی معتقدند، امام حسین(ع) فرزندی به نام عبدالله داشتند، ولی چیزی که اهل معنا بیان میکنند این است که «اب» به معنای پدر و ریشه است و هر کسی تا قیامت خدا را عبادت میکند مدیون امام حسین(ع) است. از این رو او را اباعبدالله مینامند، چون عبادت واقعی با حرکت امام(ع) محقق شد.
اگر مسلم، ابن زیاد را ترور کرده بود اخلاق الهی ماندگار نبود، جوانمردی زنده نمیماند و این از نتایج مهم عاشوراست. پس اگر نگاه غایتگرایانه صرف به وقایع عاشورا داشته باشیم، رفتار امام(ع) و صحابه ایشان رفتاری غایتگرایانه در سطحی بالاتر است و آن ماندگاری اخلاق اسلامی تا قیامت است.
میتوان تمامی تصمیمات گرفته شده در عاشورا را با این نگاه هم تحلیل کنیم؛ مثلاً عدم ترور ابن زیاد ناشی از این انگاره صحیح است که جوانمردی در این نیست که کسی را در منزلی که مهمان است ترور کنیم یا اقدام حر و حضرت عباس(ع) و... این تصمیمگیریها از ساحت معرفت شروع شده و به انگیزه و احساسات و عواطف میرسد.
🔸 در مباحث اخلاقی این ویژگیهای اخلاقی آنقدر مهم است که امام علی(ع) در تمثیلی فرمودند: من یک برادر دینی دارم که یکسری ویژگیهایی دارد و چون دنیا در چشم او کوچک است او در چشم من بزرگ جلوه میکند وقتی او در دو راهی اخلاقی قرار بگیرد با چیزی که به هوای نفس نزدیکتر است مخالفت میکند و بر شما باد که اینطور عمل کنید؛ یعنی در دوگانگیها اینگونه تصمیم بگیریم.
🔹برخی مانند حر در دوراهی بین بهشت و جهنم توانستند بهشتی شوند و عمر سعد هم در این دو راهی و در حالی که حتی گریه هم کرد طور دیگری عمل کرد و جهنمی شد؛ او در ساحت معرفتی مشکلی نداشت و میدانست خطا میکند ولی انگیزه و عمل لازم را انجام نداد. برخی میدانند کاری خطاست و از انجام آن هم بدشان میآیند و گرایش عاطفی به آن ندارند ولی باز اقدام به آن میکنند. لذا سیر تصمیم اخلاقی تا به عمل منجر شود نیازمند تمرین و آموزش و پیگیری است.
🔸امروز ما در عرصه سیاست و فرهنگ و مسائل اجتماعی باید از ظرفیت عاشورا استفاده کنیم؛ یعنی شخصیتهای متنوع و متفاوت در عاشورا در هر دو جبهه را مورد تحلیل اخلاقی قرار دهیم، اگر دیروز واقعه عاشورا رخ داد، اکنون ظهور و مهدویت پیش روی ماست و بدانیم کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و ما باید موقعیت خود را به درستی تشخیص دهیم که اگر در عاشورا بودیم آیا مانند عمرسعد تصمیم میگرفتیم یا مانند حر؟ اگر قرار است نقش خود را در کربلا بیابیم باید به منش و ویژگیهای شخصیتی خودمان رجوع و به تصمیمگیری در موقعیتهای مختلف زندگیمان توجه کنیم.
🔹تصمیمگیری مناسب در موقعیتهای دشوار، سخت است و تصمیم درست وابستگی زیادی به ویژگیهای اخلاقی فرد و موقعیت زمانی و مکانی دارد. کسانی که قصد دارند در این عرصه تحقیق و پژوهش کنند خوب است به مطالعه عاشورا از منظر میانرشتهای بین تاریخ و اخلاق بپردازند.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: بازخوانی و تحلیل اخلاقی گشتالتی و کلنگرانه نهضت امام حسین (ع) از مدینه تا مدینه، عِبرتها و عَبرتها
👤دکتر عباسعلی شاملی؛ دانشیار روانشناسی تربیتی و مدیر گروه اخلاق جامعةالمصطفی العالمیة و دکتری تعلیم و تربیت ارزشها از دانشگاه مک گیل
🕔زمان: دوشنبه ۱۳ شهریور؛
در حال برگزاری
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
1402-06-09 Arbaeen.pdf
568.5K
#کتاب_شناسی
🔰 کتاب «شکوه اربعین»، از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ـ حوزههای علمیه منتشر شد
با فرارسیدن موسم پیاده روی اربعین، دلهای مشتاقان اباعبدالله الحسین علیه السلام اوج می گیرد و در تب و تاب حضور در مشایه می سوزد.
در این راستا مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه، شبهات پیرامون این حرکت عظیم را با بهره مندی از اساتید برجسته، مورد بررسی قرار داده است. اثر حاضر حاصل مباحث مطرح شده در این زمینه است که در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
#جاماندگان
#اربعین
#امام_حسین
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
درس اربعین.pdf
415.9K
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗درس اربعین
✍️ دکتر محمود قیوم زاده
🌴اهمیت اربعین
«اهمیت اربعین از کجاست؟ صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید میگذرد چه خصوصیتی دارد؟ اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد شهادت امام حسین(ع) زنده شد و این چیز بسیار مهمی است. اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق میافتاد یعنی حسین بن علی(ع) و بقیة شهیدان در کربلا شهید میشدند، اما بنیامیه موفق میشدند، همانطور که خود حسین(ع) و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را زیر خاک پنهان کردند، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند، در این صورت آیا این شهادت برای عالم اسلام فایدهای میداشت؟ یا اگر هم برای آن روز یک اثری میگذاشت، آیا این خاطره در تاریخ، برای نسلهای بعد، برای گرفتاریها و سیاهیها و تاریکیها و یزیدیهای دوران آیندة تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده میداشت؟ اگر حسین(ع) شهید میشد، اما مردم آن روز و مردم نسلهای بعد نمیفهمیدند که حسین(ع) شهید شده، آیا این خاطره چه اثر و چه نقشی میتوانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیزانندگی ملتها و اجتماعات و تاریخ بگذارد؟ بله هیچ اثری نداشت.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 100.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 التماس دعای برای شفای بیماران
سروران و استادان معظم سلام علیکم
تقبل الله. امیدواریم عزاداری های همه عاشقان حضرت سیدالشهداء علیه آلاف التحیه و الثناء، قبول باشد ان شاءالله.
اطلاع یافتیم تازهجوان یکی از اساتید خدوم و خوشنام معارف اسلامی قرار است امروز برای بار چندم عمل سنگین جراحی قلب باز انجام دهد. مستدعی است اساتید مومن و باصفا در آستانه اربعین حسینی(ع) به رسم محبت با نفس های پاک خود شفای همه بیماران به ویژه این جوان سید اولاد پیغمبر(ص) را از خداوند متعال درخواست فرمایند.
حضرت سیدالشهداء علیه السلام را به حق علی اکبرش قسم می دهیم که عنایت فرمایند.
با احترام
سردبیر
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: امام حسین و تعامل با دیگری
👤دکتر سیدحمید موسویان؛استادیار پژوهشکده اندیشه دینی معاصر
🕔زمان: سهشنبه ۱۴ شهریور؛ ساعت ۱۵
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
درباره اربعین.pdf
305.2K
#اختصاصی
#شیعه_شناخت
🌗درباره اربعین امام حسین(ع)
✍️ سید مهدی میر مسیب
به یاد کربلا دلها غمین است
دلا خون گریه کن چون اربعین است
❓اربعین سید الشهداء(ع) چه روزی است؟ آیا اهلبیت امام حسین(ع) در مسیر بازگشت به مدینه، از کربلا گذشتند یا نه، و اگر گذشتند، چه مدت زمانی پس از واقعه عظیم عاشورا بود؟
🚩 در این باره میان پژوهشگران تاریخ، اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ که به مهمترین آنها اشاره میشود:
برخی از بزرگان و علمای طراز اول شیعه، معتقدند که کاروان اسرای کربلا هنگام مراجعت از شام به مدینه از راه عراق حرکت کرده و روز اربعین همان سال، یعنی چهل روز پس از واقعه عاشورا، به کربلا رسیدهاند و پس از زیارت قبر شریف امام حسین(ع) به سمت مدینه حرکت نمودند.
🔻شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعه»، به روز اربعین اشاره کرده و نوشته است: «اربعین روزی است که حرم امام حسین(ع) از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. همچنین روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد».
🔸شیخ طوسی نیز در «مصباحالمتهجد» مینویسد: «بیستم ماه صفر (چهل روز پس از حادثه کربلا) روزی است که حرم سید ما اباعبدالله الحسین(ع) از شام به مدینه مراجعت کرد؛ و نیز روزی است که جابر بنعبدالله انصاری، صحابی رسول خدا(ص) از مدینه وارد کربلا شد تا قبر حضرت را زیارت کند. او نخستین کس از مردمان بود که امام حسین(ع) را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت مستحب است و آن زیارت اربعین است»
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 105.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
🌗 بسته ویژه بهمناسبت «راهپیمایی و زیارت اربعین» حسینی (ع)
🔺تاریخچه حضور علما در راهپیمائی اربعین
🔺شرح آفتاب در آینه ستارهها/ فقها از اربعین میگویند
🔺مهندسی فرهنگ عمومی در راهپیمایی اربعین حسینی/ آیتالله ناصر مکارم شیرازی
🔺به جریان اربعین نگاه تقویتی داشته باشیم نه تشکیکی/ گفتگو با نجمالدین طبسی
🔺اربعین؛ ضرورت تعریف مناسک در ساحت فقه/ گفتگو با محسن الویری
🔺اربعین حرکت تقریبی و تجلی چند وجهی ارتباطی/ گفتگو با حسن بشیر
🔺حقیقت اربعین را نشناختهایم/ گفتگو با مرتضی چوادی آملی
🔺پیاده روی اربعین، بدعت نیست/ گفتگو با محمد باقری شاهرودی
🔺اهل سنت چه دیدگاهی نسبت به پدیده اربعین دارند؟/ گفتگو با شیخ تاج الدین الهلالی
🔺بگذاریم حرکت اربعین مردمی بماند/ گفتگو با مهدی فرمانیان
🔺منشأ اربعین امامحسین (ع) و اختلافنظرها درباره آن/ رسول جعفریان
🔺از زمینههای عرفی شدن پدیده اربعین تا ضرورت تحلیل جامعه شناسی آن/ محسن اراکی
🔺زیارت اربعین، «تجلی اقامه حقیقت توحید و ولایت» و «زمینهساز ظهور»/ سید محمدمهدی میرباقری
🔺پیاده روی اربعین، خروش پرصلابت است در امتداد راه امامت/ ناصر رفیعی
🔺تاریخچه زیارت اربعین و روایات معصومین دربارهی آن/ مجتبی صادقی
🔺تحلیل اربعین با «عقل حقگرا» قابل درک است نه با «عقل نفعگرا»/ محمود ریاضت
🔺قدرت متراکم و پرطپش «اربعین»، تجلی اقتدار دینی در سپهر جهانی/ نسیم کاهیرده
🔺رازمندی چهل و مکانت آن در تراث دینی/ محمد حسین صالح آبادی
🔺اربعین؛ رسانه پرقدرت شیعه در عرصه جهانی/ محمدحسن قدیری ابیانه
🔺سه رویکرد نظری درباره راهپیمایی اربعین/ سینا کلهر
🔺اربعین؛ نمادی از جامعه آرمانی/ سیدسجاد ایزدهی
🔺ظرفیت اربعین در مسئلهی امتسازی/ سیدمحمدمهدی میرباقری
🔺مفهوم ظرفیت تمدنی اربعین/ محسن الویری
🔺پیاده روی اربعین؛تالی تلو واجب کفایی/ میرزامحمد واعظی
🔺اربعین؛ تعمیق تمدن نوین اسلامی/ شریف لکزایی
🔺پاسخ به تشکیککنندگان مراسم و زیارت اربعین/ سیدمنیر خباز
🔺تحقیقی درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) + دانلود
🔺نظر آیتالله سیستانی درباره تنها رفتن زنان به زیارت
🔺احکام زیارت اربعین در فتاوای رهبر انقلاب
منبع: اجتهاد
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
☫﷽☫
🌗 همایش ملی علامه ذوالفنون
عـــــلامه حسن حسن زاده آملی
رفع الله درجاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#سیروسلوک #معرفت_نفس
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
#لطایف_معارف
🌑 اسراری از اربعین
🎙 استاد مهدی طیّب/ استاد پیشکسوت معارف اسلامی دانشگاه
🚩 اربعين كه به معنای چهلّمين روز يک واقعه است، بيانگر اسرار عجيبی میباشد. در نظام آفرينش عدد چهل نقش خاصّی دارد. اسرار رياضی در عالم خلقت وجود دارد كه آگاهی بر آنها در اختيار همه نيست. صاحبان علوم غريبه روی اسرار رياضی عالم خلقت كار كرده و به نكتههای شگفتی دست پيدا كردهاند. آنها كه با علم جفر آشنا هستند و رياضيات علوم غريبه را میدانند، برای اعداد نقشهای تعيين كنندهای در عالم قائلند. عدد چهل از جمله اعداد پر عظمت در حوزه علوم غريبه است. در آفرينش هم اگر نگاه كنيم چهل عدد خاصّی است.
🚩 در تشريع هم عدد چهل نقش ويژهای دارد. امام صادق عليهالسّلام فرمودند:
بر بندهی خدا در كار شريعت و ديانت تا قبل از اينكه به چهل سالگی برسد، كار آسان است و خدای متعال بر او سخت نمیگيرد، رفتارهای او را خيلی نكته سنجانه تحت كنترل قرار نمیدهد. (همانطور كه میدانيد هر كدام از ما دو ملک داريم كه موكّل ما هستند و مأمور ثبت اعمال ما و گزارش آن به درگاه الهیاند) وقتی فرد به چهل سالگی میرسد، آنوقت خداوند عزّوجل به آن دو ملكی كه بر آن عبد موكّل هستند، وحی میكند: من به اندازه كافی به بنده خود عمر عطا كردم. از اين به بعد كه چهل سالش تمام شد، ديگر بر او سخت بگيريد، به شدت رفتارهای او را كنترل كنيد. ريز و درشت رفتارها و گفتارها و اعمال كوچک، بزرگ، اندک و فراوانش را به دقّت حفظ و ثبت كنيد. اين نشاندهنده اين است كه در وادی شريعت هم خدای متعال برای چهل سالگی جايگاه ويژهای قائل است و کار بر كسانی که هنوز به چهل سالگی نرسيدهاند، آسان است.
🚩 در حوزه سلوک عرفانی هم، اربعين جايگاه ویژهای دارد. در این خصوص نمونههایی در قرآن و احاديث وجود دارد که نمونه بارز آن داستان ميقات حضرت موسی عليهالسّلام است. در قرآن كريم فرمود: ما با موسی آن پيامبر اولوالعزم الهی سی شب قرار ملاقات و ديدار گذاشتيم، بعد با ده شب آن را تكميل كرديم. كه آن سی شب مربوط به ماه ذیالقعده است و آن ده شب، ده شب اوّل ماه ذیالحجّه است. اين قرار ملاقات موسی و خدای متعال به چهل شب تكميل شد. اين چهلّهنشينی كه در اهل سلوک است، يك نقطه الهام بخش آن همين است. در واقع موسی يک چهلّه طی كرد تا به ديدار و گفتگوی با خدا متعال نائل شد.
🚩 و امّا چهلّمين روز شهادت اباعبدالله عليهالسّلام، اربعين است. يعنی در دهم محرّم واقعه عاشورا رخ داد و در بيستم ماه صفر، روز اربعين فرا میرسد. اربعين اختصاص به اباعبدالله الحسين عليهالسّلام دارد. در هيچ روايت و حديثی نداريم كه برای معصومی اربعينی ذكر شده باشد. اين يك سنّت اختصاصی و ويژه برای حضرت اباعبدالله الحسين علیهالسّلام است......
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
#ارباب_معرفت
🌑 اربعین؛ سنت دیرین، علامت ایمان
🔷 از جمله اموری که محدث نوری آن را سالها ترویج کرد زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده بود. زیارتی که در دوران شیخ مرتضی انصاری از سنتهای بزرگان بود ولی به دست فراموشی سپرده شده بود . (نقباء البشر في القرن الرابع عشر، آقا بزرگ طهرانی: ج ۲ ص ۵۴۷).
🔻برخی درآن دوران، زیارت اربعین را مخصوص تنگدستان می شمردند!!!
اما جناب محدث نوری این جوّ غلط را طی ده ها مرتبه سفر پیاده با همراهانش، شکست.
🔷 درباره علامه امينی ، چنین گزارش شده است :
🔻 علامه امینی بسیار با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) میرفت که اجر بالایی داشته باشد و به همراه او جمعی از مومنان و دوستان نزدیکش بودند و او سه روز یا بیشتر راه نجف تا کربلا را طی میکرد. (ربع قرن مع العلامة الأميني، حسين الشاكري، ص ۳۱).
🔷 از آیتالله مرعشی نجفی نیز چنین نقل شده است:
🔻 روزی آیت الله مرعشی نجفی برایم تعریف کرد که زمانی که در نجف بود بیش از ۲۵ بار با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) مشرف شد و در این مسیر سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی نیز حضور داشتند. (قبسات من حياة السيد المرعشي آیت الله سيد عادل العلوي، ص ۲۴)
🔶 درباره آیت الله سید محمود شاهرودی گزارش شده که ایشان ۴٠ مرتبه، پیاده به زیارت کربلا مشرف گشتند.
🏴 همانگونه که اشاره شد پیاده رفتن به زیارت امام حسین(ع) به عنوان یکی از شعائر، پیش از قرن ۱۳ هم در جریان بوده است و حتی برخی از علما همچو شیخ اسحٰق خمایسی در راه زیارت به دلیل سختی سفر، از دنیا میرفتند.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir