❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۰
💢قرآن کریم، متن رهاشده یا متن در کنترل؟
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹تلقی(انگاره) خاورشناسان- و البته متاثر از آن ها برخی مطالعات بومی- از متن قرآن کریم – و البته همین طور روایات- تصورِ یک متن رها شده است. به این معنا که خود شارع و ماتن، پس از نزول و صدور متن، اصرار خاصی بر تحفظ متن ندارد و به تعبیر بهتر، دغدغه مخاطب و مردم، نسبت به تحفظ متن از خود شارع بیشتر است.
🔸در راستای همین تلقی، برخی گزارش های تاریخی گاه آن چنان پررنگ می شود(ضریب می گیرد) که گویا -شبیه نظریه رهاشدگی خلقت- شارع شریعت، عنان این متن را یکسره پس از نزول به مردم واگذار کرده است.
تک تک سوره های قرآن کریم را از این منظر، تامل کنید. قرآن کریم _در غالب سوره ها_ ابعاد و دغدغه ها و شبهات مختلف مرتبط با متن قرآن از یک سو و شخصیت پیامبر اکرم(ص) را از جهت تلقی وحی از سوی دیگر، مورد توجه ویژه قرار داده است؛ به گونه ای که اصالت متن، پیوسته توسط خود متن، رصد و کنترل و گزارش می شود.
🔹تعبیر آیت الله جوادی آملی هم، بی ارتباط با بحث نیست م:
خداوند باران را نازل کرد؛ يعني به زمين انداخت، اما قرآن را نازل کرد يعني اين حبل متين را به زمين آويخت که يک طرف اين طناب ناگسستني به دست بيدستي خداست.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ پنج دسته روایات در تعیین شب قدر
🔹رواياتى كه از اهل بيت عليهم السلام در تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند:
دسته اوّل: رواياتى كه شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان تعيين مى كنند.
دسته دوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر را در يكى از سه شبِ: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم بجوييد.
دسته سوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر، در يكى از دو شبِ بيست و يكم و بيست و سوم است.
دسته چهارم: رواياتى كه شب بيست و سوم را به طور معيّن ، شب قدر مى دانند.
دسته پنجم: رواياتى كه دلالت مى كنند بر اين كه شب هاى: نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم، هر كدام به گونه اى در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد؛ ولى نقش اساسى و نهايى، مربوط به شب بيست و سوم است.
🔸تأمّل در اين پنج دسته از روايات، نشان مى دهد كه نه تنها ميان آنها تعارضى نيست، بلكه مؤيّد يكديگرند. توضيح ، اين كه: از ديد روايات اهل بيت عليهم السلام و شمار قابل توجّهى از روايات اهل سنّت، شب قدر، شب بيست وسوم است.
از اين رو ، ابن بابويِه صدوق (م ۳۸۱ ق) مى فرمايد: اتّفق مشايخنا رضي الله عنهم [ في ليلة القدر ] على أنّها الليلة الثالثة والعشرون من شهر رمضان؛ بزرگان ما درباره شب قدر، همه يك سخن اند كه: شب بيست و سوم ماه رمضان است.
روايات دسته اوّل ، دوم و سوم كه براى درك فضيلت شب قدر ، به احيا و كارهاى خوب در دهه آخر ماه رمضان توصيه دارند، همچنين رواياتى كه به اِحياى شب هاى: نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم سفارش دارند، همگى به دو نكته بر مى گردند:
1⃣مسلمانان از شب زنده دارى شب هاى ماه رمضان ، بيشترين بهره را از عطايا و دستاوردهاى آن داشته باشند.
از اين رو ، در روايتى كه رازِ پوشيده بودن شب قدر را ميان شب ها بيان مى كند، آمده است: إنَّ اللّهَ إنَّما يَستُرُها عَنكم نَظَرا لَكم
خداوند، آن را از شما پنهان داشته تا عنايت بيشترى به شما كند.
2⃣گرچه شب قدر شب بيست و سوم است، امّا به آن معنا نيست كه آن دو شب، ديگر هيچ نقشى نداشته و در تقدير امور و سرنوشت انسان، بى اثر باشند.
📗 ماه خدا، جلد ۲، صفحه ۸۰۱ ت ۸۱۵
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان . /
التماس دعا.
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#نکات_کلیدی
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی
تهدَّمَت واللهِ ارکانُ الهُدی، قُتِل ابنُ عمِّ المصطفی، قُتِل علیٌّ المرتضی؛
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#شبی_بانهجالبلاغه
🔰سلسله نشست های تخصصی نهجالبلاغه 🔰
با موضوع:
⚜ اسیب شناسی فهم نهجالبلاغه ⚜
با حضور :
🔹حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی🔹
💠مصلی تهران،نمایشگاه بینالمللی قرآن الکریم، بخش نهجالبلاغه کتاب حکومت 💠
🕣ساعت : ۱۹:۳۰
📅 روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳
🌐لینک نشست مجازی:
https://gharar.ir/r/c2e4bad8
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰سلسله نشستهای مناسبتی با عنوان:
✨"لیالی نور"✨
🔹به مدت ۲ شب به صورت مجازی🔹
🔸نشست شب اول با حضور دکتر محمود جعفری با عنوانِ تعامل امیرالمومنین علی (ع) با مخالفان
⏰ زمان: شنبه، یازدهم فروردینماه، ساعت ۲۰:۳۰
🔸نشست شب دوم با حضور دکتر انسیه عسگری با عنوانِ شب قدر و چگونگی نزول قرآن
⏰ زمان: دوشنبه، سیزدهم فروردینماه، ساعت ۲۰:۳۰
🎙مکان برگزاری نشست:
▪️https://webinar.hmu.ac.ir/rs4bc5xhl2b5/?session=breezbreez9n3y4r5upk8m6ayk&proto=true
✅ در انتهای شب دوم، دو سوال از محتوای نشستها طرح و به قید قرعه بین برگزیدگان، جوایزی اهدا میشود.‼️
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۱
💢زبان متن و زبان تفسیر
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹شاید یکی از ویژگی های زبان قرآن را بتوان بیان موارد خاص در قالب زبان عام دانست. از آیه الذین قال لهم الناس (آل عمران:۱۷۳)که سیوطی در الاتقان به آن اشاره می کند؛ بگذریم؛ آیه ولایت را می توان نماد بارز این مسئله دانست.
🔸اتفاقا شاید ناظر به همین مسئله، این قاعده -بعدا- مطرح شده است که سبب نزول، مخصص عام نیست. یعنی با اینکه آیه در مقام نزول خود، مصداق جمع عرفی(که اقل آن سه نفر است) نیست؛ اما ملاک، عموم لفظ آیه است.(قاعده العبره)
🔹برخی (امداد توران) نیز معتقدند اصولا آیات قرآن از مفاهیمی کلی که نیاز به تطبیق درست دارند سخن نگفته اند بلکه از همان ابتدا از مصادیقی معین سخن گفته اند. بنا بر این در تفسیر واژگانی از قبیل "الامانه"، "اولی الامر"، "من عنده ام الکتاب" و دهها نظیر آن سوال درست این نیست که این واژگان دقیقا از چه مفهومی سخن می گویند تا بعد ببینیم مصداقشان کدام است بلکه سوال درست اینست که این آیات دقیقا از کدام شخص یا امر خارجی و عینی سخن میگویند.
🔸به هرحال _اگر تفسیر را به شناخت وجه تاریخی آیه، محدود نکنیم_ می توان گفت در مورد قرآن کریم، تصویر دو زبان _یکی زبان متن و دیگری زبان تفسیر_ ممکن است. بیان خاص با لفظ عام، ناظر به زبان متن است و قاعده العبره، ناظر به زبان تفسیر متن. این تفکیک، شاید بتواند راه حلی در عام های فراوان در قرآن کریم باشد که _احیانا_ تبدیل به چالشی میان علم کلام و تاریخ نیز شده است.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌙مهرواره فرهنگی آموزشی عروج ثانیهها
🔶ویژه اساتید معارف اسلامی
📍در تقارن عید نوروز و عید بندگی، معاونت آموزشی نهاد،«مهرواره عروج ثانیه ها» را برگزار می کند:
▫️عروج ثانیه ها امید دارد با ۳ بخش به فراخور مخاطبان خود، آغازگر حول حالنا در همراهان خود باشد :
1️⃣ حال خوب
با تمرکز بر مقوله امید و راهکارهای داشتن حال خوب
2️⃣ خانواده موفق
با تمرکز بر توانمند شدن در مواجه با آسیب های اجتماعی
3️⃣ ماه خدا
با محوریت قرآن و نهج البلاغه در سبک زندگی
🎁 امتیازات :
▫️گواهینامه معتبر آموزشی
▫️دسترسی به ۳ بسته آموزشی (۱۴ ساعت) به ارزش ۲ میلیون تومان به صورت رایگان در مهرواره
▫️۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی به نفرات برتر
🔗برای شرکت در این دوره جذاب از طریق لینک زیر اقدام فرمایید:
🌐عروج ثانیه ها
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🏷پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار میکند:
نشستهای تخصصی با عنوان:
تفسیر قرآن مقام معظم رهبری
✔️ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی، استاد تمام دانشگاه باقر العلوم(ع)
☑️دبیر نشستها: دکتر حسام امامی (مدیر گروه مطالعات قرآن و حدیث)
🕗زمان: ساعت 10 تا 11
روزهای برگزاری:
....
سه شنبه 14 فروردین
چهارشنبه 15 فروردین
شنبه 18 فروردین
یکشنبه 19 فروردین
دوشنبه 20 فروردین
سه شنبه 21 فروردین
📁جلسه به صورت مجازی برگزار میگردد.
🎧لینک مجازی
🌐https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔸دبیرخانه یکصدمین سال باز تاسیس حوزه قم باهمکاری معاونت پژوهش حوزههای علمیه برگزار می کند:
✅مواجهه حکمای حوزه علمیه قم با فلسفه اخلاق در سده اخیر
🎙حجت الاسلام و المسلمین مجید ابوالقاسم زاده
⏱ زمان: سه شنبه 1403/01/14
🔸ساعت 10:30
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 جلسه دهم: «دین و فرهنگ»
🎙 با گفتاری از:
دکتر سید سعید زاهد زاهدانی
(رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی دانشگاه شیراز)
🗓 سهشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷
✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکایروم:
🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی)
🔅 با رویکرد معناشناسی در مطالعات قرآنی
1⃣ نشست اول
👤 سخنران: دکتر هادی رهنما
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🌀 عنوان: از خویشتنداری تا خدا ترسی_خداپناهی، بازخوانی فرآیند معناپردازی تقوا در گفتمان قرآن کریم
👩🎓 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان
دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث
📆 تاریخ برگزاری: سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۴
🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰
(به صورت متغیر)
🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۲
💢تفسیر قرآن کریم و هژمونی
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹مسئله ما در مواجهه با متن -همیشه- تفسیر متن نیست؛ بلکه می توان از مسئله دیگری به نام نفوذ متن نیز یاد کرد. نفوذ متن را به میزان اثربخشی متن در مخاطب، تفسیر می کنیم. این اثربخشی از توجه اولیه به متن (شنیده و دیده شدن) شروع می شود تا تلاش برای فهمیدن و در مراحل بالاتر استخدام و کاربست متن. گزارش هایی مبنی بر اینکه قرآن کریم از همان اوان نزول مورد استقبال مخاطبان بوده، نمونه ای از نفوذ متن است.
🔸 این که چه عواملی در نفوذ متن_از جمله تفسیر قرآن_ اثرگذار است-در کنار همه علل و عوامل قابل بحث- بخشی از آن، به قدرت و فرهنگ غالب(هژمونی) و شخصیت مفسر، برمی گردد. نمونه این مسئله، تاثیر شخصیت جامع شیخ طوسی در نفوذ تفسیر وی(التبیان) است. (از این رو تا مدت یکی دو قرن بعد از شیخ، به دوران رکود نامیده شده:معارف، مجید: تاریخ عمومی حدیث) در عصر حاضر نیز نمی توان _حداقل_ بخشی از نفوذ تفسیر خاورشناسان در مورد قرآن را ناشی از هژمونی نوزایی علمی در غرب ندانست.
🔹در واقع این هژمونی و چیرگی شخصیت مفسِر، می تواند بخشی از زحمتِ مفسر برای اقامه برهان و استدلال را نیز کم کند. از این منظر، می توان گسترش رویکرد عقلی به تفسیر در قرون معاصر (ر.ک. شادی نفیسی، عقل گرایی در تفاسیر قرن چهاردهم) را جبران بخشی از فقدان هژمونی غالب، تفسیر کرد.
🔸خلاصه آن که در سایه هژمونی _هم_ ضریبِ نفوذِ تفسیرِ صحیح، بالا می رود و هم، بدتفسیری و تفسیر به رای.
🔹اگر متن را یک موجود اجتماعی بدانیم و تفسیرِ صحیح و بدتفسیریِ آن را نوعی اقبال و ادبار به متن_متاثر از شرایط اجتماعی_ بدانیم؛ این کلام امام علی علیه السلام می تواند در رابطه با تفسیر و هژمونی _نیز_ قابل استفاده باشد که:
وَ قَالَ (علیه السلام) إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ، أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ، سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#جایگزینی
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✍️ اگر در شب قدر، مقدرات معيّن مىگردد؛ پس تلاش و اختيار انسان چه معنا دارد؟
🔻 اينكه مى گويند: در شب قدر همه مقدرات تقدير مى شود؛ بدين معناست كه قالب معين و اندازه خاص هر پديده، به طور روشن اندازهگيرى مىشود. البته اين اندازه گيرى، بر اساس شرايط و موانعى است كه پيش مىآيد و با ملاحظه اختيار و قابليت انسان شكل مى گيرد.
با توجه به مقدمه يادشده، رابطه شب قدر و تعيين سرنوشت بندگان و كردار اختيارى آنان، روشن مىشود. قدر؛ يعنى، پيوند و شكل گرفتن هر پديده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر، اين پيوند به دقّت اندازهگيرى مىشود؛ يعنى اولاً، براى امام هر زمان اين پيوند معلوم و تفسير مىشود. ثانياً، رابطه اين پديدهها با علل خود روشن مىگردد.
از يك سو خداوند متعال، بر اساس نظام حكيمانه جهان، چنان مقدّر كرده است كه بين اشياء، رابطهاى خاص برقرار باشد. براى مثال بين عزت و دفاع از كيان و ذلّت و پذيرش ستم، هر كس از كيان خود دفاع كند، عزيز مىشود و هركس تسليم زور و ستم شود، ذليل مىگردد! اين تقدير الهى است. مثال ديگر اينكه بين طول عمر و رعايت بهداشت و ترك بعضى از گناهان (مثل قطع صله رحم و دادن صدقه)، رابطه وجود دارد. بر اين اساس هر كس طول عمر مىخواهد، بايد در اين قالب قرار گيرد. آنكه اين شرايط را مهيا كرد، طول عمر مىيابد و آنكه در اين امور كوتاهى كرد، عمرش كوتاه مىگردد. پس در افعال و كردار اختيارى بين عمل و نتيجه ـ كه همان تقدير الهى است ـ رابطه مستقيم وجود دارد.
انسان تا زنده است، جادهاى دو طرفه در برابرش قرار دارد: يا با حسن اختيار، كميل بن زياد نخعى مىگردد و يا با سوء اختيار حارث بن زياد نخعى، قاتل فرزندان مسلم مىشود؛ دو برادر از يك پدر و مادر: يكى سعيد و ديگرى شقى.
پس تقدير الهى، يعنى، آنكه با حسن اختيار خود به جاده مستقيم رفت، كميل مىشود و آنكه با سوء اختيار خود، به بيراهه گناه و انحراف پا گذاشت، حارث مىگردد.
از سوى ديگر در شب قدر، معين مىشود كه هر انسان، بر اساس انتخاب و اختيار خود، كدام راه را انتخاب خواهد كرد و با توجه به دعاها، راز و نيازها و تصميمها، قابليت چه نعمتها و يا حوادثى را خواهد داشت.
پس بين تقدير الهى و اختيار آدمى، هيچ منافاتى وجود ندارد؛ زيرا در سلسله علل و شرايط به ثمر رسيدن كار و ايجاد حادثه، اراده آدمى يكى از علل و اسباب است. آنكه با حسن اختيار خود، كردار نيك انجام مىدهد يا مخلصانه دعايى مىخواند، نتيجه آن را در اين جهان مىبيند و آنكه بر اثر سوء اختيار گناهى مرتكب مىشود، نتيجه تلخ آن را مىچشد.
پس اينكه در شب قدر، امور بندگان، اعم از مرگ و زندگى، ولادت و زيارت و... تقدير مىشود، همگى با حفظ علل و شرايط و عدم موانع است و «اختيار» يكى از علتها و شرايط آن به شمار مىآيد. به اين جهت سفارش شده، در آن شب به شب زندهدارى و عبادت و دعا بپردازيد، تا اين عمل در آن شب خاص، كه از هزار شب برتر است، شرايط نزول فيض الهى را فراهم آورد.
نكته آخر اينكه خداوند مىداند، هر چيزى در زمان و مكان خاص، به چه صورت و با توجّه به كدام شرايط و علل تحقق مىيابد و مىداند كه فلان انسان با اختيار خود، كدام كار را انجام مىدهد. فعل اختيارى انسان، متعلق علم خداوند است كه در شب قدر، حدود آن مشخص مىشود. اين امر با اختيار منافات ندارد و حتى بر آن تأكيد مىكند؛ براى مثال معلم كاردان و مجرب، به خوبى مىداند كدام يك از دانشآموزانش، به دليل تلاش فردى و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول مىشود و كدام يك به دليل تلاش يا استعداد كمتر، در حد متوسط نمره مىآورد و يا تجديد مىشود. علم معلم، از راه دانش او به علتهاست و نفىكننده تلاش دانشآموزان نيست. در شب قدر همه كردار اختيارى انسان، اندازهگيرى و قالببندى مىشود. خداى عالم به علتها، بر اساس نظم موجود در ميان اشياى اين جهان، برنامهريزى مىكند و «اختيار» انسان يكى از علتهاى مؤثر است. از اين جهت تأكيد شده است كه شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان را به عبادت، دعا و شبزندهدارى مشغول باشيم، تا اين اعمال خير، زمينه آمادگى و توان برتر ما شود و بتوانيم فيض الهى را درك كنيم. اگر عنصر اختيار در ميان نبود و هر چه ما مىكرديم در سرنوشت ما تأثير نداشت، هيچ دليلى بر اين همه تأكيد بر شبزندهدارى و عبادت نبود.
📚نشریه معارف، شماره 49، پرسمان.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۳
💢 روایات تفسیری و وجه مغفول آیات
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹این سوال که چه مقدار از آیات قرآن کریم در زمان پیامبر(ص)، تفسیر شده بود؟(سیوطی، الاتقان)؛ حاوی نوعی کج تابی است و البته توانسته در مفهوم سازی بخشی از معنای اصطلاح روایت تفسیری، موثر باشد.
شاید بر اساس همین کج تابی، این انتظار _قابل تامل_ایجاد شده که مراد از اصطلاح روایت تفسیری، روایتی است که در مقام تبیین ظاهر معنا و یا وجه تاریخی آیه است.
🔸 اما _در رویکردی واقع بینانه_ می توان گفت که اصطلاح روایات تفسیری -حداقل در بخش مهمی از میراث حدیثی شیعه- مطلق کاربرد آیات قرآن توسط معصوم و ناظر به وجه مغفول (نه ظاهر معنا و وجه تاریخی) آیه است.
از این جهت ابتکار علامه طباطبایی(ره) در تاسیس اصطلاح جری و تطبیق _به عنوان تلاشی در جهت رفع این سوء تفاهم_ ستودنی است.
🔹در واقع و بر این اساس، پیش فرض غالب روایات تفسیری، آن است که معنای ظاهری آیه در بافت نزول روشن است و تنها در لایه های معنایی یا تطبیق آن بر موارد، تبیین و رفع ابهام شده است. این درحالی است که تفسیر در دوره معاصر عمدتا ناظر به کشف همین مدالیل ظاهری -و در واقع رسیدن به فهم مخاطب بالمشافهه- است.
🔸 حال با این تحلیل معنایی از اصطلاح روایت تفسیری، طرح تاملات و سوالات زیر، می تواند زمینه حل برخی از ابهامات روش شناختی دیگر نیز باشد:
✔️ آیا معصوم نمی تواند آیه را در کاربرد معنایی دیگری غیر از بافت ظاهری و تاریخی آیه به کار برد؟
✔️ آیا امکان ندارد نبی مکرم(ص)، آیه ای را در موردی غیر از سبب نزول، به کار برد؟ جالب این که پاسخ منفی به این سوال، برخی را به خلق اصطلاحاتی چون آیات با دو و سه و ... سبب نزول واداشته است!
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#مقبولیت
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه سی و دوم با حضور حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید اکبر حسینی قلعه بهمن
(دانشیار ادیان مؤسسه امام خمینی(ره))
🔻موضوع: وظایف اخلاقی متقابل پدر و دختر
📆 زمان: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۳ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۱۶
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه سی و سوم با حضور جناب آقای دکتر میرسبحان سادات
(روانشناس و رواندرمانگر، مؤلف و پژوهشگر حوزه نوجوان)
🔻موضوع: نقش پدران در شکل گیری
هویت جنسیتی دخترانش (جلسه اول)
📆 زمان: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۳ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
✅ با ما همراه باشید
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🖇#نشست| مسئولیت اجتماعی زن امروز - ویژه خواهران
👤با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا کدخدایی، پژوهشگر حوزه زنان و مدیر گروه مطالعات جنسیت و خانواده مؤسسه شناخت
🗓چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
🕰ساعت ۱۵ الی ۱۷
🏢مکان: خیابان هنرستان، بین خیابان شهید تراب نجفزاده و الوند، پلاک ۲۴۵، موسسه استاد فرجنژاد
📮برای شرکت در نشست به آیدی @hashtadia110 در پیامرسان ایتا بفرستید.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir