eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
342 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️پای درس جامع‌نگری در خانه پدری ✍️ مصطفی رستمی :: رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها 1️⃣ اگر بخواهیم یک نخ تسبیح برای تحلیل محتوای جلسه پرشور و خاطره‌انگیز و البته عمیق دیدار دانشجویی 27 رمضان 1403 با رهبر انقلاب درنظر بگیریم، آن نکته همه‌جانبه دیدن موضوعات مختلف در رسیدن به تحلیل درست است. 🔸برای یک تحلیل دقیق سه‌مرحله را برشمرده‌اند؛ اول توصیف، دوم تبیین و سوم تجویز. ✅ طبیعتا هرقدر در مرحله توصیف یک پدیده بتوان جامع‌تر و دقیق‌تر همه جوانب را دید و به‌جای نگاه میکروسکوپی نگاه ماکروسکوپی داشت در تحلیل می‌توان دقیق‌تر عمل کرد. 👈 این نگاه هم در تحلیل وضع کنونی، هم در تحلیل «دستاوردهای انقلاب اسلامی» و هم در تحلیل «دقایق گفتمانی» آن مثل عدالت، آزادی و... موضوعیت دارد. 2️⃣ ترک نکردن نگاه تاریخی به رویدادها و غرق نشدن در اکنون‌زدگی شاخص دوم تحلیل دقیق است. 📍در توصیف وضع موجود دیدن فرآیند‌ها و مبدا و معاد مهم است، یعنی باید بدانیم از چه وضعی آمده‌ایم و آرمان‌ها چه بوده است. 📚 با داشتن نگاه تاریخی است که می‌توان بین امر آرمانی و امر واقعی جمع زد. 📌داشتن چنین نگاهی می‌تواند سویه‌های انتقادی فهم از وضع موجود را دقیق‌تر و موجه‌تر کند. 3️⃣ همانجایی را که هستید مرکز عالم قرار دهید. ✓ این گزاره علاوه‌بر آنکه پشتوانه دینی محکمی دارد، یک شاهکار مدیریتی و روانشناسی است. ▫️عمل به این گزاره یعنی افزایش تمرکز و‌ انگیزه و هم‌افزایی نیرو روی یک نقطه که منتج به توان‌افزایی و بازدهی بیشتر می‌شود. 🔸اولویت اول تشکل‌ها دانشگاه است. ¶ ذیل این گزاره باید فهم شود امروز دانشگاه هم از بعد کیفی و هم از بعد کمی دارای اهمیت فراوان است. 👈 «تمرکز روی دانشگاه» با کاربست نظریه دومرحله‌ای می‌تواند منشأ اثر مهم اجتماعی در کل جامعه باشد. ✓ اثربخشی روی نخبگان و ساخت گفتمان، ساخت تحلیلی جامعه را هم تغییر می‌دهد. 4️⃣خودانتقادی درس مهمی بود که رهبر انقلاب به همه ما یادآوری کردند. ¶ نقد یک‌سویه در عصر دوسویه شدن ارتباطات و روابط انسانی فهمی ارتجاعی از کنشگری است. 🔸نقد یک حق است و نقدپذیر بودن یک تکلیف. 👈این دو مکمل همدیگرند و به‌طور متناوب هم را بازتولید می‌کنند. ▫️تعطیل کردن یکی به همان اندازه دیگری را هم از موضوعیت می‌اندازد. ✓ دعوت به خودانتقادی در خانه پدری مطمئنا خاطر هیچ دانشجوی انقلابی‌ای را مکدر نمی‌کند. 5️⃣بی‌افق بودن سبب روزمرگی و فرسایش آرمان‌ها می‌شود. 🔸تبیین دو آرمان «اداره‌ کشور به شیوه‌ اسلامی» و ارائه‌ یک الگو به مردم جهان» برای اداره‌ خوب یک کشور، افق‌گشایی برای جریان دانشجویی و در نگاه کلان‌تر برای هسته پیشران حرکت کشور است که غرق در روزمرگی‌ها نشوند. 🔸افق داشتن از یک‌سو هم جلوی انفعال را می‌گیرد و هم جلوی تند شدن را. 6️⃣ لازمه حرکت موثر در دانشگاه ؛ غیر از داشتن افق و تمرکز روی دانشگاه «بالا بردن توان کنشگری» است. ¶ بهینه کردن این توان با «داشتن نظریه و ایده»، «بالا بردن توان اجتماعی و بدنه تشکیلاتی» و «عمق دادن به مبانی معرفتی» است. ✓ بدون عمق معرفتی طبیعتاً نه ایده‌ای شکل می‌گیرد و نه توان اجتماعی‌ای اگر وجود داشته باشد. ❗️نداشتن عمق معرفتی و کنشگری صرف منجر به انحراف می‌شود و نداشتن کنش موثر با بدنه اجتماعی خوب هم منتج به انفعال خواهد شد. 7️⃣ پیگیری عدالت به‌عنوان یک آرمان اصلی در انقلاب اسلامی پرشور‌تر از هر زمان دیگری انجام می‌شود. ¶ اما باید درخصوص مفهوم عدالت و مختصات آن بحثی جدی کرد. 🔸«عدالتخواهی با اخلاق‌مداری تنافری ندارد.» ▪️مرز بین عدالتخواه بودن و آبروبری مشخص است. 👈 آن کسی که برای پیشبرد یک «هدف سیاسی» موضوع عدالت را در یک «کنش غیراخلاقی» فروکاست می‌کند، مهم‌ترین ضربه را به عدالت می‌زند. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۹+۱ 💢 فکر مصنوعی ✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران 🔹از منظر مطالعات دینی، دنیای امروز را می توان دنیای انفجار اطلاعاتی و به تبعِ آن، آلودگی استدلال های نقلی دانست. شاید علامه طباطبائی(ره) با توجه به همین نکته، از آن به عنوان آسیب جدی در تفسیر قرآن کریم یاد کرد؛ چیزی که _اتفاقا_ همان، موجب طرح و یا تاکید ایشان بر تفسیر قرآن به قرآن بود. به واقع باید گفت: دسترسی به متون، دیگر نه ارزش ژست گرفتن پژوهشی دارد و نه حتی _با وجود انبوه متون فرآوری شده_ می توان آن را یک دغدغه پژوهشی به حساب آورد. 🔸از منظر آینده پژوهی مطالعات دینی _مخصوصا به مدد هوش مصنوعی_ می توان برای هر ایده ذهنی، آیه و روایت و گزارش تاریخی، جور کرد و آن را مستندسازی کرد. به عبارت دیگر: تو فقط بگو اندیشه ات چیست تا من آیات و روایاتش را جور کنم! بگذارید این مهارت را به همان هوش مصنوعی بسپریم. او قطعا بهتر از ما می تواند متون را برای رسیدن به نتیجه دلخواه، مهندسی کند. 🔹آنچه ما بیشتر بدان نیازمندیم؛ شناخت روش تحلیل متن است. امروز، روش تحلیل متن_شاید_ اورژانسی ترین نیاز جامعه علمی باشد تا هر متنی را _صرفا با ادعای ظهور_ به علائق پژوهشی خود پیوند ندهد! ما امروز به شدت، به روش تحلیل متنِ و شاید نوعی فکرِ مصنوعی(نه ذوقی و سلیقه‌ای) نیازمندیم. ✴️ السلام علیک یا شهرالله الاکبر و یاعید اولیائه ... ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین" 🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر 🔸 جلسه چهل و ششم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی (استاد روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🔻موضوع: نقش و جایگاه روان‌شناختی پدر در رشد معنوی دختر 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۹ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 لینک شرکت در جلسات: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade 🌐 کانال اطلاعات نشست‌ها: https://eitaa.com/khanevadeh_1403 👈 سامانه ثبت‌نام جهت دریافت گواهی (رایگان): https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt ✅ با ما همراه باشید •┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈• @khanevadeh_1403
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا