▫️پای درس جامعنگری در خانه پدری
✍️ مصطفی رستمی
:: رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها
1️⃣ اگر بخواهیم یک نخ تسبیح برای تحلیل محتوای جلسه پرشور و خاطرهانگیز و البته عمیق دیدار دانشجویی 27 رمضان 1403 با رهبر انقلاب درنظر بگیریم، آن نکته همهجانبه دیدن موضوعات مختلف در رسیدن به تحلیل درست است.
🔸برای یک تحلیل دقیق سهمرحله را برشمردهاند؛ اول توصیف، دوم تبیین و سوم تجویز.
✅ طبیعتا هرقدر در مرحله توصیف یک پدیده بتوان جامعتر و دقیقتر همه جوانب را دید و بهجای نگاه میکروسکوپی نگاه ماکروسکوپی داشت در تحلیل میتوان دقیقتر عمل کرد.
👈 این نگاه هم در تحلیل وضع کنونی، هم در تحلیل «دستاوردهای انقلاب اسلامی» و هم در تحلیل «دقایق گفتمانی» آن مثل عدالت، آزادی و... موضوعیت دارد.
2️⃣ ترک نکردن نگاه تاریخی به رویدادها و غرق نشدن در اکنونزدگی شاخص دوم تحلیل دقیق است.
📍در توصیف وضع موجود دیدن فرآیندها و مبدا و معاد مهم است، یعنی باید بدانیم از چه وضعی آمدهایم و آرمانها چه بوده است.
📚 با داشتن نگاه تاریخی است که میتوان بین امر آرمانی و امر واقعی جمع زد.
📌داشتن چنین نگاهی میتواند سویههای انتقادی فهم از وضع موجود را دقیقتر و موجهتر کند.
3️⃣ همانجایی را که هستید مرکز عالم قرار دهید.
✓ این گزاره علاوهبر آنکه پشتوانه دینی محکمی دارد، یک شاهکار مدیریتی و روانشناسی است.
▫️عمل به این گزاره یعنی افزایش تمرکز و انگیزه و همافزایی نیرو روی یک نقطه که منتج به توانافزایی و بازدهی بیشتر میشود.
🔸اولویت اول تشکلها دانشگاه است.
¶ ذیل این گزاره باید فهم شود امروز دانشگاه هم از بعد کیفی و هم از بعد کمی دارای اهمیت فراوان است.
👈 «تمرکز روی دانشگاه» با کاربست نظریه دومرحلهای میتواند منشأ اثر مهم اجتماعی در کل جامعه باشد.
✓ اثربخشی روی نخبگان و ساخت گفتمان، ساخت تحلیلی جامعه را هم تغییر میدهد.
4️⃣خودانتقادی درس مهمی بود که رهبر انقلاب به همه ما یادآوری کردند.
¶ نقد یکسویه در عصر دوسویه شدن ارتباطات و روابط انسانی فهمی ارتجاعی از کنشگری است.
🔸نقد یک حق است و نقدپذیر بودن یک تکلیف.
👈این دو مکمل همدیگرند و بهطور متناوب هم را بازتولید میکنند.
▫️تعطیل کردن یکی به همان اندازه دیگری را هم از موضوعیت میاندازد.
✓ دعوت به خودانتقادی در خانه پدری مطمئنا خاطر هیچ دانشجوی انقلابیای را مکدر نمیکند.
5️⃣بیافق بودن سبب روزمرگی و فرسایش آرمانها میشود.
🔸تبیین دو آرمان «اداره کشور به شیوه اسلامی» و ارائه یک الگو به مردم جهان» برای اداره خوب یک کشور، افقگشایی برای جریان دانشجویی و در نگاه کلانتر برای هسته پیشران حرکت کشور است که غرق در روزمرگیها نشوند.
🔸افق داشتن از یکسو هم جلوی انفعال را میگیرد و هم جلوی تند شدن را.
6️⃣ لازمه حرکت موثر در دانشگاه ؛ غیر از داشتن افق و تمرکز روی دانشگاه «بالا بردن توان کنشگری» است.
¶ بهینه کردن این توان با «داشتن نظریه و ایده»، «بالا بردن توان اجتماعی و بدنه تشکیلاتی» و «عمق دادن به مبانی معرفتی» است.
✓ بدون عمق معرفتی طبیعتاً نه ایدهای شکل میگیرد و نه توان اجتماعیای اگر وجود داشته باشد.
❗️نداشتن عمق معرفتی و کنشگری صرف منجر به انحراف میشود و نداشتن کنش موثر با بدنه اجتماعی خوب هم منتج به انفعال خواهد شد.
7️⃣ پیگیری عدالت بهعنوان یک آرمان اصلی در انقلاب اسلامی پرشورتر از هر زمان دیگری انجام میشود.
¶ اما باید درخصوص مفهوم عدالت و مختصات آن بحثی جدی کرد.
🔸«عدالتخواهی با اخلاقمداری تنافری ندارد.»
▪️مرز بین عدالتخواه بودن و آبروبری مشخص است.
👈 آن کسی که برای پیشبرد یک «هدف سیاسی» موضوع عدالت را در یک «کنش غیراخلاقی» فروکاست میکند، مهمترین ضربه را به عدالت میزند.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#پذیرش_خطا
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️﷽ تاملات رمضانی ۲۹+۱
💢 فکر مصنوعی
✍ دکتر محمدحسن احمدی؛ دانشیار دانشگاه تهران
🔹از منظر مطالعات دینی، دنیای امروز را می توان دنیای انفجار اطلاعاتی و به تبعِ آن، آلودگی استدلال های نقلی دانست. شاید علامه طباطبائی(ره) با توجه به همین نکته، از آن به عنوان آسیب جدی در تفسیر قرآن کریم یاد کرد؛ چیزی که _اتفاقا_ همان، موجب طرح و یا تاکید ایشان بر تفسیر قرآن به قرآن بود. به واقع باید گفت:
دسترسی به متون، دیگر نه ارزش ژست گرفتن پژوهشی دارد و نه حتی _با وجود انبوه متون فرآوری شده_ می توان آن را یک دغدغه پژوهشی به حساب آورد.
🔸از منظر آینده پژوهی مطالعات دینی _مخصوصا به مدد هوش مصنوعی_ می توان برای هر ایده ذهنی، آیه و روایت و گزارش تاریخی، جور کرد و آن را مستندسازی کرد. به عبارت دیگر:
تو فقط بگو اندیشه ات چیست تا من آیات و روایاتش را جور کنم!
بگذارید این مهارت را به همان هوش مصنوعی بسپریم. او قطعا بهتر از ما می تواند متون را برای رسیدن به نتیجه دلخواه، مهندسی کند.
🔹آنچه ما بیشتر بدان نیازمندیم؛ شناخت روش تحلیل متن است. امروز، روش تحلیل متن_شاید_ اورژانسی ترین نیاز جامعه علمی باشد تا هر متنی را _صرفا با ادعای ظهور_ به علائق پژوهشی خود پیوند ندهد! ما امروز به شدت، به روش تحلیل متنِ و شاید نوعی فکرِ مصنوعی(نه ذوقی و سلیقهای) نیازمندیم.
✴️ السلام علیک یا شهرالله الاکبر
و یاعید اولیائه ...
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌀 سلسله نشست های علمی
"رابطه پدر_دختری در آینه علم و دین"
🔹 روایت نخبگانی از تعاملات پدر و دختر
🔸 جلسه چهل و ششم با حضور حجتالاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
(استاد روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🔻موضوع: نقش و جایگاه روانشناختی پدر در رشد معنوی دختر
📆 زمان: سهشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ (روز ۲۹ ماه مبارک رمضان) _ ساعت ۲۰:۳۰
🔗 لینک شرکت در جلسات:
https://www.skyroom.online/ch/pajooh/khanevade
🌐 کانال اطلاعات نشستها:
https://eitaa.com/khanevadeh_1403
👈 سامانه ثبتنام جهت دریافت گواهی (رایگان):
https://survey.porsline.ir/s/sBfnG5Yt
#مثبتخانواده #پدر_دختری #اخلاق #تربیت #مشاوره #روانشناسی #جامعهشناسی #رسانه
#نشست_علمی
#روایت_نخبگانی
#پژوهشکده_باقرالعلوم_علیهالسلام
✅ با ما همراه باشید
•┈┈••••✾🍃🌹🍃✾•••┈┈•
#مثبتخانواده
@khanevadeh_1403
#گزینگویه_معارفی
#استاد_معارف
#گذشت
#تربیت
#فرحزادی
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir