May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نقد_حال
🌗 ویدئویی به گویایی چند مقاله!
فعال مجازی مصری با انتشار این فیلم از توجیه قرآنسوزی با حربه «آزادی بیان» در غرب، به شکل هنرمندانهای انتقاد کرد.
در این فیلم نشان میدهد که:
▪️در ابتدا پرچم اسرائیل را میخواهد آتش بزند اما بلافاصله تابلوی "یهودستیزی" بالا میرود.
▫️در مرحله بعد، میخواهد پرچم همجنس گرایان را آتش بزند؛ اما تابلوی "نفرت افکنی" بالا میرود.
▪️در گام آخر می خواهد قرآن را آتش بزند اما تابلوی "ْآزادی بیان" بالا می رود و دیگر همه لالمونی میگیرند و سگی هم پارس نمیکند!!!
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مهجوریت قرآن.pdf
1.59M
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗 مهجوريت قرآن و راههاي زدودن آن (قسمت اول)
✍️ محمد اسماعيل زاده
🔻اشاره
مهجوريت قرآن به معناي راه نيافتن تعاليم انسانساز قرآن در زندگي مسلمانان است كه رسول اكرم(ص) درسورة مباركة فرقان شكايت خود را از امتش به خاطر به مهجوريت كشاندن قرآن به درگاه الهي عرضه ميدارد. نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن برقرآن، تدبر و انديشه نكردن در قرآن و از همه مهمتر عمل نكردن به قرآن از مصاديق مهجوريت قرآن است.
از عوامل مهجوريت قرآن ميتوان به كنار گذاشتن اهل بيت(ع) از صحنة اجتماع، پيروي مردم از هواهاي نفساني و وسوسههاي شيطاني، عدم توجه مردم به نقش سازندة قرآن در زندگي و گسترش خرافات در جامعه اشاره كرد. به مهجوريت كشيده شدن قرآن در جامعه پيامدهاي ناگواري را به همراه دارد، كه متروك شدن شريعت، گسسته شدن رشتة اتحاد و برادري در جامعه، جدا شدن مردم از فرهنگ قرآن، رانده شدن حاملان و عاملان قرآن از صحنة اجتماع، عدم راهيابي دستورات قرآن به زندگي روزانة مردم از پيامدهاي مهم آن است.
اعتقاد و باور جامعه به الگو بودن قرآن در تمام ابعاد، تصحيح فرهنگ استفاده از قرآن در بين افراد، توجه به معاني و مفاهيم قرآن، عمل كردن دست اندركاران قرآن به دستورات قرآن، دعوت افراد جامعه به تدبر و انديشه در قرآن، نگاه ويژة آموزش و پرورش به درس قرآن، توجه خاص مراكز علمي ـ فرهنگي به مباحث قرآني و محور قرار دادن قرآن در سخنرانيها، از جمله اموري است كه ميتواند به رفع مهجوريت از قرآن كمك شاياني بكند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 73.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#ویژه_نامه
🌗 ویژه نامه امام هادی علیه السلام
در پایگاه #حدیث_نت
🏷 بیش از ۷۰ مطلب متنوع پیرامون #امام_هادی_علیه_السلام
✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی
✧ احادیث داستانی ✧ سیره معصومان
✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث
✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی
✧ معرفی پایگاهها ✧ پرسش و پاسخ
✧ خبر و گزارش ✧ معرفی کتاب
✧ حديث ايام ✧ ويژه ها
•┈┈•❀•┈┈•
🗒 چهل حدیث (فایل Word)
📑 چهل حدیث (فایل PDF)
📗 دانلود کتاب هادی الامم
🔅 گزیده احاديث
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
گفتمان امامت2.pdf
401.3K
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗 گفتمان امامت
♻️ مناظرهای پيرامون غدير در كلام الهي (قسمت دوم)
✍️فرهاد ترابي
🔻اشاره:
«فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» متن ذيل دومين بخش از مناظره «حق شناس» (برادر شيعه) و «حق جو» (برادر اهل سنت) پيرامون ولايت اميرالمؤمنين(ع) و آيات مربوط به حماسه غدير خم است كه تقديم ميشود.
معارف
🔸حق شناس: اكنون دربارة آياتي ديگر به بحث و مناظره مينشينيم: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» و «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي و...» لطفاً تفسير آيات فوق را ارائه فرماييد. و شأن نزول آن را بيان داريد.
🔹حقجو: «هان اي پيامبر! آنچه را كه از سوي پروردگارت بر تو نازل شده، ابلاغ كن- كه اگر نكني، تبليغ رسالت نكردهاي؟» يعني، شرط رسالت اين نيست كه در اين صورت كوتاهي نمايي! «... خدا تورا از (شرّ) مردمان حفظ ميكند... ».
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 74.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#قرآن
🌗 در آتش گوگردها قرآن نمیسوزد!
استاد دکتر افشین علا، شاعر فرهیخته، در غزلی نوسروده با عنوان «نامهای به استکهلم» نسبت به قرآنسوزی اخیر در #سوئد و هتک حرمت انجام شده واکنش نشان داده است.
نامهای به استکهلم
در هُرم دوزخ، روضهی رضوان نمیسوزد
نام خدا در آتش شیطان نمیسوزد
نوری که در دل میشود روشن نمیمیرد
عطری که در گل میشود پنهان نمیسوزد
فرمود خالق: حافظ قرآن خداوند است
در شعله، گنج خالق سبحان نمیسوزد
هم لوح محفوظ است هم امالکتاب است این
ناموس خلقت، نامهی یزدان نمیسوزد
یک نسخه از آیات را گیرم که سوزاندی
الهامبخش فطرت انسان نمیسوزد
این جسم آیات است جانش را چه خواهی کرد؟
جسمی بهظاهر سوخت اما جان نمیسوزد
قرآن که کاغذ نیست ای بیآبرو! هرچند
این جلد و کاغذ نیز بیتاوان نمیسوزد
فردا که چون رشدی شدی مفلوک، میفهمی
جز لاشهات در آتش عصیان نمیسوزد
یک آیه هم سهل است، حتی بای بسمالله
در آتش خشم تو ای نادان نمیسوزد
در آتش نمرودی امیال حیوانی
آب زلال چشمهی حیوان نمیسوزد
فرق است بین حق و باطل، عاقبت ای غرب
از ریشه میسوزی ولی فرقان نمیسوزد
چون کودکان بازی مکن بیهوده با کبریت
در آتش گوگردها قرآن نمیسوزد
افشین علا
تیر ١٤٠٢
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود:
🌗 نشست علمی: مسائل و چالشهای جمعیتی کشور و الزامات سیاستی آن در برنامه هفتم توسعه
👤با حضور:
1️⃣ دکتر رسول صادقی، عضو هیئت علمی گروه جمعیتشناسی دانشگاه تهران
2️⃣ حجت الاسلام دکتر اسماعیل چراغی، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 سهشنبه 13 تیرماه 1402 ⏰ 10
🏢 مکان: قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی
🌗نشست پانزدهم: قرآن و انقلاب اسلامی؛ چالشهای فرهنگی در نظام اسلامی و راهکارها
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی
مسئول ارتباطات دولت و روحانیت و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی
📅زمان: سه شنبه 1402/04/13
⏰ساعت: 10 الی 12
🔷 آدرس: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
◾️مجری: پژهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
▶️همکاران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، حوزه علمیه امام حسین علیه السلام تهران و انجمن مطالعات سیاسی حوزه.
منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#روش_تحقیق
🌗 نقل اقوال / نقد اقوال
✍️ حجتالاسلام دکتر سید محمدحسن جواهری/ قرآنپژوه و از همراهان نشریه
🔹در کتاب یا مقاله معمولاً سعی میشود اقوال مختلف در باره یک مسئله گردآوری شود؛ اما سؤال این است که: از نظر کمیت و کیفیت چه اقوالی را باید گزارش کرد؟
🔸طبیعی است ممکن است نویسندگانی در باره موضوع پژوهش اظهار نظر کرده باشند، اما زمانی دیدگاههای آنها ارزش نقل و گزارش را دارد که به اصول کلی پژوهش و نیز به روشپژوهش در مسئله مورد بحث توجه لازم یا حداقلی داشته باشد؛ یعنی باید در نقل و نقد اقوال خط قرمزی را تعریف کرد.؟
🔹مثالی عرض میکنم: معمولاً میوه فروشانِ با کلاس هر میوهای را در مغازه خود نگه نمیدارند و غالباً میوهای که از طراوت لازم برخوردار نیست، بیرون مغازه قرار میدهند و اگر کمی پلاسیده شد، یا بدون سود میفروشند و یا توسط دورهگردها در جای دیگری غیر از مغازه به فروش میرسانند. در پژوهش نیز چنین است. پژوهشگر نباید هر قولی را در ویترین اثر خود قرار دهد بلکه تنها اقوالی قابل گزارش هستند که در خدمت پژوهش قرار میگیرند و در تولید علم سهمی دارند.
🔸به بزرگی [گویا امام خمینی] گفتند شما برای تدریس به فلان و فلان و ... کتاب مراجعه میکنید؟ در پاسخ فرمود: اگر قرار باشد به این همه کتاب و شروح مراجعه کنم، پس کی خودم فکر کنم؟ بله، پژوهشگر در کنار تأمل و تفکر به اقوال مهم و آخرین دستاوردهای علمی مراجعه میکند؛ ولی قرار نیست به هر قولی مراجعه و هر قولی را گزارش کند؛ زیرا تجمیع اقوال گاه خود رهزن پژوهشگر است. وظیفه اصلی محقق حل یک مسئله است نه حل دعوال اقوال مختلف ذیل آن مسئله. اگر نویسندهای در پژوهش خود دقت لازم را نداشته و دیدگاهی ارائه کرده، چه ضرورتی دارد محقق به آن رسیدگی کند؟
🔹نباید هیچگاه این نکته را از یاد برد که محقق قرار است از همه اقوال دستکم گامی به پیش برود و قرار نیست پشت اقوال درجا بزند.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
؛ ﷽
🌗 مدرسه تابستانی حدیث
🔹 دانشگاه قرآن و حدیث با همکاری مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، جهت آشنايی بیشتر طلاب علوم دینی با دانش حدیث، دوره تابستانی تحت عنوان «مدرسه تابستانی حدیث» شامل 10 عنوان درسی در 60 جلسه آموزشی را به صورت غیربرخط برگزار مینماید.
🔹 این دوره برای طلاب سطح 2، مشروط به دارا بودن شرایط، معادل 6 واحد از بسته دروس اقتضایی حدیث(شامل: تاریخ حدیث شیعه، فقه¬الحدیث و جوامع حدیثی شیعه) محاسبه خواهد شد.
🔹 مهلت ثبت نام: تا ۱۶ تیر ۱۴۰۲ #تمدید_شد
شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:
02151292610
🔹🔸ثبت نام برای عموم آزاد است.🔹🔸
🏷لینک ثبت نام:
https://b2n.ir/h78752
👤کاربری پاسخگویی در این دوره
@karshenas_azad
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#ارباب_معرفت
🌗 ایشان تضحیه کردند!
✍️ استاد شهید مرتضی مطهری
🔹علامه طباطبایی خودش را به خاطر عمل به تکلیف قربانی کرد و ناشناخته ماند؛ اما برخی از مراجع و بزرگان این کار را نتوانستند بکنند.
🔸ایشان بیست سال تمام زحمت کشید تا اینکه این تفسیر المیزان را در بیست جلد نوشت. در مورد وضع مالی ایشان در جوانی، چون الحمدللَّه فعلًا مستغنی است میگویم، که در سالهای اوّلی که من به تهران آمده بودم ایشان گاهی از من پنج یا شش تومان پول قرض میگرفت. حالا چنان که گفتم الحمدللَّه مستغنی است و خیال هم نمیکنم در همه ایام سال پیش بیاید که یک نفر هدیهای به منزل این مرد ببرد.
🔹آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش میشود ولی آقای طباطبایی صد سال دیگر خیلی اهمیت بیشتری از حالا خواهد داشت؛ چون اثری به وجود آورده است که او را زنده نگه میدارد.
🔸همین حضرت آقای خویی که الآن مرجع تقلید هستند، ایشان مدتی در نجف درس تفسیر شروع کردند و یک جلدش هم از چاپ بیرون آمده به نام البیان که یک مقدمهای است. این کتاب نشان میدهد این مرد چقدر در این کار استعداد دارد؛ ولی ای کاش ادامه میدادند، ولی ادامه ندادند. یکی از علمای تهران وقتی با ایشان صحبت کرده بود، گفته بود: «دیگر نمیتوانم، دارم از بین میروم. طلبههای فاضلی که تا دیروز به درس من میآمدند دیگر نمیآیند!» از ایشان[آیت الله خویی] پرسیده بود پس آقای طباطبایی چطور در قم این کار را کردند؟! ایشان پاسخ داده بود: «ایشان [علامه] تضحیه کردند»؛ یعنی خودشان را قربانی کردند.
📚 آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۱۵
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir