✅ جریانشناسی مدعی یمانی
احمدالحسن
🖌 تنوع در ادعاها، مسألهای است که در این دوره در انحرافات مهدویت مشاهده میشود؛ بهاینصورت که تا قبل از این، افراد ادعای مهدویت یا نیابت میکردند، ولی در این دوره، ادعای همسری یا فرزندی امام زمان(ع) نیز مشاهده میشود. یکی از این افراد مدعی که نزدیک به یکدهه توانسته به کمک شبکههای تلویزیونی، ماهوارهای و فضای اینترنتی، طرفدارانی در عراق و بعضاً در ایران پیدا کند، فردی است بهنام "احمد اسماعیل کاطع (کامل)".
وی اهل یکی از روستاهای بصره و فارغالتحصیل رشته مهندسی معماری از دانشگاه بصره (۱۹۹۸م) است و ظاهراً مدتی نیز در نجف به تحصیل علوم دینی اشتغال داشت. احمداسماعیل پس از مدت کوتاهی حضور در نجف، خود را "احمدالحسن" و نواده پنجم امام مهدی(عج) و "سید یمانی" خواند! وی پس از مدتی ادعا نمود با امام زمان(عج) ملاقاتهایی داشته و مهاجرت وی به نجف اشرف بهدستور آن حضرت و با هدف اصلاح امور حوزهها بوده است! او در نجف با فردی بهنام حیدر مشتت المنشداوی تصمیم گرفت حرکت یمانی که احادیث به آن اشاره دارند – و او را وزیر امام مهدی(ع) معرفی میکنند – را آغاز نمایند. آنها در ابتدا شخصِ یمانی را مبهم گذاشتند و معلوم نکردند که کدامیک از آنها یمانی خواهد بود. بالاخره بر این امر اتفاق نظر پیدا کردند که احمد اسماعیل یمانی موعود و حیدر مشتت شاهد وی باشد و بهمدت یک سال این اتفاق ادامه یافت. پس از یک سال حیدر مشتت خود را یمانی و احمد اسماعیل را دروغگو خواند و به نقد دلایل ادعاهای احمد اسماعیل پرداخت! بالاخره حیدر مشتت پس از تلاش برای ایجاد تشکیلات مستقل، در راه بغداد به ضرب گلوله از پا در آمد و طرفدارانش، احمد اسماعیل را متهم به قتل او کردند.
احمد اسماعیل پس از مدتی توانست عدهای را بهسوی خود جذب نموده و چند مرکز از جمله در استان بصره و ناصریه عراق تأسیس نماید. وی همچنین پانصدنفر از طرفداران مسلح خود را در روز عاشورای سال ۲۰۰۸م را برای آزادکردن دو استان بصره و ناصریه اعزام کرد. طرفداران وی نیز در حالی که وسط هیئتهای عزاداری فریاد میزدند: «مهدی آمد مهدی آمد» بهسوی پلیس بصره حمله کردند. درگیری به ناصریه هم کشیده شد و حدود صدنفر از آنها کشته و چندصدنفر نیز دستگیر شدند و احمد اسماعیل نیز فراری و مخفی شد. پروندهای امنیتی برای وی نزد پلیس بصره تشکیل شد که در قسمتی از این پرونده آمده است: «یمانی احمد اسماعیل صالح الحسن از عشیره البوسویلم و متولد سال ۱۹۶۸م است». رئیس پلیس بصره پس از این واقعه گفت: «ما با خانواده وی ملاقات کرده و اطلاعاتی درباره او جمعآوری کردیم و برای ما معلوم گشت که وی از خانوادهای علوی نبوده و نسب به پیامبر اسلام نمیبرد و از سحر و شعبده و هیپنوتیزم برای جذب افراد استفاده میکند». نکته قابل تأمل و تأسف در گزارش رئیس پلیس بصره این است که بیشتر کسانی که جذب وی شدند جزو فرهنگیان، دانشجویان، اساتید دانشگاه، فارغالتحصیلان حوزه علمیه و مهندسین بودند! تعدادی از دستگیرشدگان علت ایمان خود را به احمد اسماعیل، رؤیا ذکر کرده بودند.
✍ احمد اسماعیل اگرچه در ابتدا، حرکت خود را بهعنوان همان یمانی وعدهدادهشده در روایات آغاز کرد، ولی رفتهرفته ادعای خود را توسعه داد و علاوه بر یمانیبودن، ادعا نمود "نماینده امام مهدی(ع)"، "فرزند" و "وصی" آن حضرت است! وی حتی پا را فراتر نهاده و در عینحال خود را "مهدی موعود" خوانده و بسیاری از روایات مهدی(ع) را بر خود تطبیق کرده است!
متاسفانه این کذاب یمانی به فعالیتهای تبلیغی خود در شهرهای مهم کشور از جمله قم، مشهد و شهرهای جنوب ایران مشغول است.
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساختار تشکیلاتی فرقه احمدالحسن 1 | @maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساختار تشکیلاتی فرقه احمدالحسن ۲
نشریه معارف| @maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیرین دیرین بیعت فیسبوکی مدعی بصری
✅ سوشيانس
✍ موعود گرايي در آئين زرتشت؛ در ديدار نشریه معارف با موبد پدرام سروشپور(1)
🖌 نشریه معارف در تلاش است در گفتگوهايي چند، موعودگرايي را از ديدگاه اديان آسماني و فرقههاي اسلامي، بررسي کند.
خيابان 30 تير (تهران) و ادامه آن با ميرزا كوچك خان (تقاطع جمهوري) و كوچههاي اطرافش را بايد «محله گفتگوي اديان» ناميد. آدُريان، كنيسه، كليسا و مسجد، با جماعتي از پيروان آنها، نمايشگاهي جذاب از همزيستي مسالمت آميز اديان الهي را در سايه عنايت حكومت ديني، به نمايش مينهند كه چشم و جان هر بيننده اي را به خود ميگيرد.
آدُريان(آتشكده) انجمن زرتشتيان تهران، تنها ارگان رسمي اداره كننده بخش مينوي و مرجع صدور فتواهاي ديني جامعه زرتشتيان ايران، مكان گفتگوي ما بود. آتشكده اي پيشاني به پيشاني «كليساي مريم مقدس» كه بر تارك آن «گفتار نيك، پندار نيك، كردار نيك» ثبت است؛ و حوض آبي در دل آن ديده ميشود كه نماد يكي از آخشيجهاي چهارگانه (آب، هوا، آتش و خاك) ميباشد.
ميزبان ما موبد سروش پور، مدير جوان آدريان و عضو برجسته و هموند انجمن موبدان تهران، برداشتهاي ايرانيان را از حقيقت اديان، بسيار نزديك به هم ميدانست و به تقدس عدد 72 در آئين زرتشت اشاره كرد كه به شماره رمزگونه شهداي كربلاست.
📚 گزیده سخنان موبد سروش پور:
🔹اعتقاد دارم درك ما از مفاهيم الهي به دليل فرهنگ مشتركمان، خيلي به هم نزديك است. پيروانِ اديان مختلف در دل يك فرهنگ خيلي بيشتر به هم نزديكند تا پيروان يك دين در فرهنگهاي مختلف.
🔹سوشيانس، از ريشۀ «سو» گرفته شده كه در فارسي به معناي «سود رسان» ميباشد؛ كساني كه به جهان هستي سود ميرسانند. در گاتها واژه «سوشيانس» شش بار استفاده شده است؛ سه بار به صورت مفرد و سه بار به صورت جمع.
🔹پايۀ اعتقاداتمان روي «گاتها» است و از «اوستا» كمك ميگيريم براي درك آن مفاهيم. به عبارتي اوستا تلاش پدران ما بوده براي درك همين مفاهيم گاتهايي؛ ولي اصل به خود گاتها برميگردد. البته به غير از اوستا، متون ديگري هم داريم كه به وسيله نويسندگان مشخصي نوشته شده اند، نظير «بُِندَهِش»، «دينكرد»، «زند بهمن يسن».
🔹سوشيانس از ديدگاه اشوزرتشت، انسان كامل است. از آنجايي كه رسيدن به چنين جايگاهي و طي اين مراحل هفتگانه بسيار سخت ميباشد، در اوستا، افراد معدودي نام برده شده اند كه ميتوانند به جايگاه سوشيانس دست يابند. ما اعتقاد داريم هر كسي ميتواند به مراتبي از سوشيانس بودن برسد.
🔹اشوزرتشت خود را به عنوان يك سوشيانس معرفي كرده و آرمانش اين بوده كه سوشيانسهاي ديگري بيايند و راه او را ادامه دهند و جهان آرماني او را محقق نمايند. در نگاهِ گاتهايي، سوشيانس يك نفر نيست، سه نفر هم نيست، مشخص هم نيست چند نفرند و مهمتر از همه، هركسي ميتواند به يك جايگاهي از سوشيانس برسد.
🔹در دوره 12 هزار ساله اساطيري اوستا، سوشيانسها به فاصله سه هزار سال ظهور ميكنند. پس از اشوزرتشت در پايان هزاره اول، نخستين سوشيانس به نام «اشيدربامي» ظهور خواهد نمود كه برخي بر اين باورند كه همان كوروش هخامنشي ميباشد. «اشيدر ماه» دومين سوشيانسي است كه با صفت گستراننده نماز و نيايش ظهور ميكند كه برخي گمان كرده اند اردشير بابكان است. سوشيانس سوم، كسي است كه در حقيقت به عنوان آخرين سوشيانس ميآيد و جهان را دوباره گاهاني ميكند؛ يعني همچون خودِ اشوزرتشت عمل ميكند.
#مهدویت
#موعود
لینک متن کامل گفتگو :
http://maarefmags.ir/node/953
گزارش تصویری جلسه 74 گفتگوهای نوین پژوهشی با موضوع : « اجبار اجتماعی بر نفی حجاب»
♦️ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر یوسف غلامی
(پژوهشگر برتر کشوردر حوزه جوانان)
🔶زمان: چهارشنبه 97/2/5 ساعت 10 صبح الی 12
🔶مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، ابتدای کوی 4، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم ، سالن علامه طباطبایی(ره)
سوشيانس
✍ موعود گرايي در آئين زرتشت؛ در ديدار نشریه معارف با موبد پدرام سروشپور(2)
✅ هيچ جا مدركي يا سندي نداريم كه كسي خودش را به دروغ سوشيانس معرفي كرده باشد. پيش آمده كه كساني از اديان ديگر آمدند و گفتند كه ما همان سوشيانس زرتشت هم هستيم، اما در روايات و نوشتههاي خودمان چنين چيزي وجود ندارد؛ حتي كوروش كبير و اردشير بابكان كه مطرح گرديد، برداشت برخي از محققين است و در متون گذشته زرتشتي نيامده است.
✅ سوشيانس از ديدگاه گاتها، يك جايگاه مينوي است. جايگاه مينوي هم نسبي است. كسي كه به اوج آن جايگاه ميرسد، سوشيانس است، ولي هر كسي ميتواند به مراتبي از اين جايگاه دست يابد. پس به عبارتي تك تك انسانها ميتوانند سوشيانس يا سودرسان باشند.
✅ كساني هم هستند كه در مقابل نيكان و راستكردان قرار گرفته و با ناآگاه كردن مردم، «آشموغي» (بدعتهاي ناراست)، دروغ، خشم و كينه، آز و نابودي، در مقابل تكامل و پيشرفت بشريت قرار ميگيرند. ايشان همان كساني هستند كه شما از آنها به عنوان موانع ظهور اسم ميبريد. در دين زرتشت بعضي از ايشان به صورت نماد ميآيند؛ مانند «ضحاك» كه نماد اهريمنخويي و «پشوتن» و «بهرام ورجاوند» كه نماد آزاديخواهي و نجات دهندگي نيكان و اشوان ميباشند.
✅ اولين ويژگي گاتها اين است كه در كلِ آن، به غير از دو مورد، هيچ رد پايي از احكام يا دستورالعمل ديني نميبينيد. آن دو مورد هم يكي منع قرباني كردن همراه با آزار و اذيت حيوانات است و ديگري دستور به استفاده نكردن از سلاح ميباشد.
✅ زبان گاتها در عين حال كه به صورتي فلسفي و رمزگونه است كه درك حقايق آن، تلاش زيادي را ميطلبد، اما كاملا شفاف و صريح بوده و از روشني خاصي برخوردار است؛ در حالي كه زبان اوستا زباني اسطورهاي است.
✅ در گاتها، هيچ نامي از معجزات اشو زرتشت نيست؛ بلكه معجزه به آن شكلي كه بعضي از متفكرين ما بيان ميكنند، با انديشههاي اشوزرشت مغايرت دارد. در اسطورههاي ايران باستان به معجزاتي منصوب به او برمي خوريم كه يكي از آنها قدرت پيشگويي است كه اشو زرتشت به جاماسب، وزير خردمند شاه گشتاسب كياني، داده بود. به همين دليل، كتابهايي را كه به قصد پيشگويي نوشته ميشد، «جاماسب نامه» ميناميدند.
✅ انساني لياقت بهشت را دارد كه اين راه را با خرد و آگاهي كامل طي نمايد. به عبارتي، اديان نيامدهاند كه بر عقول آدميان حكومت كنند؛ اديان آمدهاند كه بر قلوب انسانها حكومت كنند. ملاصدرا هم ميگويد آن يقيني ارزش دارد كه از بوته شك بگذرد. آن يقيني كه اين مسير را طي كند، يقين واقعي خواهد بود.
✅ من همواره از نظرات انديشمندان ساير اديان، بهره بردهام؛ يكي از اين انديشمندان استاد مطهري ميباشد. در يكي از نوشتههاي ايشان در مبحث فلسفه انتظار، سه پرسش بنيادي مطرح گرديده بود كه پاسخهاي ايشان به اين پرسشها، راهگشاي بسيار خوبي براي من در جهت درك مفهوم واقعي سوشيانس بود.
#مهدویت
#موعود
👈لینک متن کامل گفتگو
http://maarefmags.ir/node/962
🌻"ماشیح"منجی موعود یهود 🌺
✍ در گفتگوی نشریه معارف با خاخام يونس حمامي لاله زار
👈 اشاره:
دکتر يونس حمامي لالهزار، پزشك، خاخام، محقق ديني، از صاحبنظران فرهنگي ـ مذهبي و رئيس اسبق انجمن كليميان ايران است؛ پزشكي كه بيش از طبابت، دغدغه تدريس «تلمود» و آموزههاي دين يهود را دارد.
كتاب «فرهنگ و بينش يهود» ويژه كليميان، ترجمه «نيايشهاي روزانه يهود»، تكميل و تدوين فرهنگ سليمان حيّم با عنوان «فرهنگ فارسي به عِبري»، مقالات متعدد در نشريات ديني کلیمیان و مسلمانان، تدریس «درس يهود» در دوره دكتري دانشگاه اديان و مذاهب و تربيت مدرس قم، نمونهاي از کارهای علمی پژوهشی اوست.
✂️ گزیده سخنان خاخام حمامی لاله زار:
✅ اعتقاد به وجود منجي موعود و انتظار براي ظهور آن حضرت، انديشة مشترك بين اديان توحيدي و حتي اديان غيرتوحيدي است. اعتقاد به منجي و حتي انتظار براي ظهور آن، جزء اصول اعتقادات يهوديت است. اصول پايه اعتقادي دين يهود از سيزده اصل تشكيل ميشود؛ يكي از آنها اعتقاد به منجي و ظهور آن است و اين اعتقاد را حتي در كنار اعتقاد به خدا در نظر ميگيرند؛ بر اين اساس كسي كه به ظهور منجي معتقد نباشد در واقع به نبوت حضرت موسي و ساير پيامبران هم بيايمان ميباشد؛ چرا كه در واقع اجراي كامل و اعتلاي آن نبوتي كه از قبل وجود داشته، وابسته به ظهور منجي است كه شرايط را فراهم كند تا اصول شريعت الهي به بهترين شكل در دنيا اجرا شود. در توارت آيات مختلفي در اينباره وجود دارد.
✅ در متون ديني يهود، اسامي مختلفي براي منجي در نظر گرفته شده و معروفترين آنها كنيهاي است كه براي ايشان وجود دارد و آن لقب «ماشيح» است. ماشيح در واقع به معني «محوشدن» و «تطهير شدن» ميباشد. اين لغت از اينجا گرفته شده كه پادشاهان يهود، مثل حضرت سليمان و داود و ديگران، با يك عطر روغني خاص تدهين و تطهير ميشدند و چون اعتقاد براين است كه منجي موعود، از يك طرف از فرزندان حضرت سليمان و داود و از طرفي ديگر خود پادشاه بوده و حكومت تشكيل ميدهد، با لقب «ماشيح» از او ياد شده است.
✅ خود كلمة ماشيح اسم خاص نيست؛ چون براي افراد ديگري مانند حضرت داود و حضرت هارون به كار رفته؛ همچنين براي كاهنين بزرگ هم كه با آن عطر روغني خاص تدهين ميشدند لقب ماشيح به كار رفته است؛ حتي به شكلي در «شهريار نبي» براي كوروش پادشاه ايران اين لقب ماشيح به كار ميرود. اما به صورت خاص زماني كه اسم ماشيح ميآيد اين يك كنية خاص است كه ديگر اشاره به آن منجي موعود دارد.
@maarefmags_ir
✅ منجي يهود از نظر اصل و نسب به حضرت داود و سليمان برميگردد. و اعتقاد بر اين است كه در هر دوره و عصري فرد يا افرادي از نسل حضرت سليمان و داود وجود دارد كه از نظر مقام روحانيت، تقوا، ايمان و علم الهي در درجه و مقامي هستند كه اگر تقدير الهي باشد و انسانها لياقت داشته باشند، آن فرد به مقام ماشيح خواهد رسيد.
✅ ديدگاه يهوديت اينگونه نيست كه منجي ساليان قبل متولد شده باشد و زنده باشد. البته گفتيم در هر دوره و عصر ممكن است يك يا چندين نفر داراي اين شايستگي باشند و عبارتي كه «تلمود» بكار ميبرد چنين است: «هميشه قبل از اينكه خورشيدي غروب كند، خورشيدي ديگر طلوع كرده.». از اين رو هر لحظه امكان ظهور وجود دارد و آن فرد لايق هم حتماً در اين دنيا وجود دارد؛ اصلاً جزء نمازهاي روزانة يهود، ارتباط با منجي است و بخشي از عبارت آن اين است كه: «ما به ظهور آن منجي اعتقاد داريم انتظار ميكشيم تمام روز».
#مهدویت
#موعود
لینک متن کامل گفتگو :
http://maarefmags.ir/node/630