eitaa logo
معارف الثقلین
106 دنبال‌کننده
124 عکس
371 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ✍ امیرالمومنین امام المتقین علی ابن ابیطالب صلوات الله علیهما فرمودند: مردى نزد پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و گفت: به من كارى بياموز كه خداوند ، به سبب آن ، مرا دوست بدارد و مردم نيز دوستم بدارند، و خدا دارايى ام را فزون گرداند و تن درستم بدارد و عمرم را طولانى گرداند و مرا با تو محشور كند.حضرت فرمود: «اينها يى كه گفتى شش چيز است كه به شش چيز ، نياز دارد: 👈🏼❶ اگر مى خواهى خدا تو را دوست بدارد ، از او بترس و تقوا داشته باش. 👈🏼❷ اگر مى خواهى مردم دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و به آنچه دارند ، چشم مدوز. 👈🏼❸ اگر مى خواهى خدا دارايى ات را فزونى بخشد ، زكات آن را بپرداز. 👈🏼❹ اگر مى خواهى خدا بدنت را سالم بدارد ، صدقه بسيار بده. 👈🏼❺ اگر مى خواهى خداوند عمرت را طولانى گرداند ، به خويشاوندانت رسيدگى كن ؛ 👈🏼❻ و اگر مى خواهى خداوند تو را با من محشور كند ، در پيشگاه خداى يگانه قهّار ، سجده طولانى كن. 📚 أعلام الدين ص 268 📚بحار الأنوار ج 85 ص164 ح 12
💎امام علی بن الحسین زین العابدین صلوات الله علیهما فرمودند ✉ برترین نقطه روی زمین میان رکن ومقام است. اگر کسی به اندازهٔ عمر نوح علیه السلام در میان قومش ، زندگی کند وهمهٔ این مدت را در کنار کعبه و در میان رکن ومقام مشغول عبادت باشد: 👈شبها را با نماز و دعا شب زنده داری کند و روزها را روزه بگیرد ولی بدون ولایت ما ، خدا را ملاقات کند ، ‼️از این عبادتها سودی نخواهد برد. 📚وسایل الشیعه ،ج۱،ص۹۳
💎محمد بن مروان گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد آیهٔ: «بگو: آيا كساني كه مي‏دانند و كساني كه نمي‏دانند يكسانند؟ تنها خردمندانند كه پند پذيرند ». پرسیدم. فرمود: ✅مائیم کسانی که می دانند، ✅و دشمنان ما کسانی هستند که نمی دانند، ✅و شیعیان ما خردمندان هستند. 📚بصائر الدرجات،ج۱ص۲۳۲
استدلال علامه امینی و سوالی که بی جواب ماند... زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود 70 الی 80 نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید . همه قبول کردند . سپس علامه امینی فرمود : قال رسول الله (صلوات علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند . سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید : آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت ... ؟ اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟ تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند اگر بگوییم نمیشناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی ساخطه علیهما - فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود "و چون مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
🔹 آسایش جسم و جان 🔹 💎قال الامام جعفر بن محمد الصادق صلی الله علیهما : ✉ اَلنَّـوْمُ راحَةٌ لِلْجَـسَدِ وَ النُّـطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّكُوتُ راحةٌ لِلْعَقْلِ؛ ✍ خواب، آرام بخش جسم ، سخن گفتن آسايش روح و سكوت، سبب راحتى عقل است 📚من لا يحضره الفقيه:ج۴ص۴۰۲
💠شیخ صدوق(رحمه الله علیه) در کتاب «مَن لایَحضُره الفقیه »این روایت عجیب و جالب را در پیشگویی زمان ما نقل نموده :  💎رَوَى الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ:«یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَاقْتِرَابِ السَّاعَةِ - وَهُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ - نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ [کاسیاتٌ عاریاتٌ] مُتَبَرِّجَاتٌ، مِنَ الدِّینِ [خارجاتٌ ]، فِی الْفِتَنِ دَاخِلَاتٌ، مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ،مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ، مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ، فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ!»‏ ✍اَصبَغ بن نـُباتـَه روایت می کند از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که فرمود: 👌«در آخر الزّمان و نزدیک به زمان قیامت که بدترین زمانها است زنانى ظاهر می شوند که بى ‏حجاب و برهنه هستند (در نسخۀ بَدَل: کاسیاتٌ عاریاتٌ = در حالیکه لباس برتن دارند انگار برهنه هستند ) ، آرایش کنندگان و اظهار کنندگان زینتهایشان (متبرجات = تبرج کنندگان یعنی کسانی که زینتهای پنهان خودشان را مثل جواهرات و ... به دیگران نشان میدهند) ، اینها از دین خارج می شوند و در فتنه ها و آشوبها وارد می شوند ، به سوی شهوات و لذات جنسى تمایل دارند ، شتاب‏ کنندگان به سوى لَذّات و خوشگذرانی ها هستند و محرمات الهی را حلال می شمارند ، اینها در جهنم وارد می شوند و در آنجا جاویدان خواهند ماند»  📚فقیهُ مَن لا یَحضُرُهُ الفقیهُ، شیخ صدوق، ترجمۀ علی اکبر غفارى، ‏5/21، حدیث ش4374 🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
1⃣ قال الامام جعفر بن محمد الصادق صلوات الله علیهما : ✉ دِرهَمٌ يُوصَلُ بِهِ الإِمَامُ أَفضَلُ مِن أَلفَي أَلفِ دِرهَمٍ فِيمَا سِوَاهُ مِن وُجُوهِ البِرِّ. ✍ یک درهم از مالی که در راه امام خرج شود، برتر است از دو میلیون درهم که در دیگر امور خیر صرف شود. 📚 کافی، ج۱، ص ۵۳۸ 2⃣ و نیز روایت شده: ✉ وَ رُوِيَ أَنَّ دِرْهَماً فِي اَلْحَجِّ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِي غَيْرِهِ وَ دِرْهَمٌ يَصِلُ إِلَى اَلْإِمَامِ مِثْلُ أَلْفِ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِي حَجٍّ ✍ یک درهم که برای حج هزینه شود، بهتر از هزار هزار درهمی است که در کاری غیر از حج صرف شود. و درهمی که برای امام خرج شود، بهتر از هزار هزار درهمی است که برای حج استفاده شود. 📚 من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۲۲۵
اعمال شب اول ماه رجب  1. در نقلی آمده که وقتی پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) هلال رجب را مى‌‏دید این دعا را می‌خواند: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.» 2ـ غسل نبّی مکرم اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است. 3ـ زیارت امام حسین (صلوات الله علیه) 4ـ نماز مخصوص شب اول ماه رجب: بعد از نماز مغرب 20 رکعت، یعنی 10 تا نماز دو رکعتی بخواند. 5-بعد از نماز عشاء مستحب است دو رکعت نماز خوانده شود: در رکعت اول حمد، یک مرتبه سوره «انشراح» و سه مرتبه سوره توحید. در رکعت دوم حمد، یک مرتبه سوره «انشراح»، یک مرتبه سوره توحید و ناس و فلق خوانده شود. بعد از نماز، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا خداوند گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است 🔰 از پیش پرفضیلت ماه رجب المرجب را تبریک می گوییم🌿🌹🌿
💎عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الرَّيَّانِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا صلوات الله علیه فَقَالَ لِي مَا مَعْنَى قَوْلِهِ- وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى‏ ✉ قُلْتُ كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ‏ رَبِّهِ قَامَ فَصَلَّى فَقَالَ لِي لَقَدْ كَلَّفَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ هَذَا شَطَطاً فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيْفَ هُوَ فَقَالَ كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ. 💠عبید الله بن عبد الله دهقان گوید: خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم، حضرت از معنی آیه"وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی" پرسیدند؟ ✍گفتم: یعنی: هرگاه خدای متعال را بخاطر آورد، برخاست و نماز خوانَد. حضرت فرمودند: در این صورت حق‌تعالی بنده‌اش را به سختی انداخته است. عرض کردم: فدای شما شوم، پس معنی این آیه چیست؟ حضرت فرمودند: هرگاه خدای متعال را یاد کند، بر محمد و آل محمد علیهم السلام صلوات فرستد. 📚الكافي ‏2/494
💎 [الأمالی للشیخ الطوسی] الْفَحَّامُ عَنِ الْمَنْصُورِیِّ عَنْ عَمِّ أَبِیهِ عِیسَی بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیهم السلام قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِیعٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ الْمُحِبُّ لِأَهْلِ بَیْتِی وَ الْمُوَالِی لَهُمْ وَ الْمُعَادِی فِیهِمْ وَ الْقَاضِی لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ السَّاعِی لَهُمْ فِیمَا یَنُوبُهُمْ مِنْ أُمُورِهِمْ . 🔹عیسی بن احمد از حضرت امام علی النقی، از آباء گرام خود، از امیرالمؤمنین علیهم السّلام نقل کرد که پیامبر اکرم فرمود: چهار دسته هستند که من در روز قیامت شفیع آنها هستم: دوستدار اهل بیتم و علاقمند به آنها؛ دشمن با دشمنان ایشان؛ برآورنده نیازهای آنها؛ و کوشش کننده در راه گرفتاری ایشان. 📖امالی طوسی،ص ۱۹۷ 📖بحارالانوار، ج۲۷،ص۸۵،ح۲۸
💠أبوهاشم جعفری گوید إمام هادی علیه السّلام ✍تب کرده و بیمار بودند که بر حضرت وارد شدم ، حضرت فرمودند ای أبا هاشم ، کسی از موالی ما را به کربلاء بفرست که نزد خدا برای من دعا کند. پس از نزد حضرت خارج شدم و علیّ بن بلال پیش رویم آمد و او را از سخن إمام آگاه ساختم و از او خواستم او به حرم برود. گفت به روی چشم ، ولی میگویم که إمام از حرم برتر هستند چرا که ایشان همانند آن کسی که در حرم است ( یعنی حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام ) میباشند و دعای ایشان برای خودشان بسی بهتر از دعای من برای ایشان در حرم است. پس این سخن او را به إمام هادی صلوات الله علیه رساندم. ایشان به من فرمود به او بگو رسول خدا از کعبه و حجرالأسود برتر بود ولی به گرد کعبه طواف میکرد و بر حجر الأسود دست میکشید و آن را می‌بوسید. به راستی که خداوند تبارك و تعالی را بقعه‌هایی است که دوست دارد در آن با وی نیایش کنند تا دعای نیایشگر را برآورده سازد و حرم کربلاء از جمله این بقعه هاست. بحارالأنوار ۱۰۱ / ۱۳۴ ، حدیث ۳۴. این حدیث جواب آن افرادی است که رفتن به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم السلام و همچنین امام زادگان و مومنین را بی اثر میدانند و زندگی معصومین علیهم السلام و کرامات این خاندان با فضیلت را منحصر به دنیا و زمان حیاتشان دانسته اند
راوی می گوید ؛ در مدینة در مسجد النّبیّ صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ، خدمت إمام هادی علیه السّلام بودم ، چندی نگذشت که گروهی از فرقه صوفیه داخل مسجد شدند و در یک طرف مسجد حلقه وار نشستند و شروع نمودند به ذکر لا إلهَ إلّا الله. در این هنگام إمام علیه السّلام به ما فرمودند ، اعتنایی به این گروه فریبکاران نکنید ، اینان همکاران شیاطین و ویران کنندگان پایه های دینند. زهد و وارستگی از خود نشان میدهند تا به تن آسایی برسند. شب به نماز برمیخیزند تا چهارپایان ( عوام  کالأنعام ) را به دام خود بیفکنند. یک عُمر إظهار گرسنگی میکنند تا خرانی را رام خود ساخته و پالان بر دوششان بگذارند. ذکر لا إلهَ إلّا الله نمیگویند مگر برای فریب دادن مردمان. از غذا و خوراک کم نمیکنند مگر برای پر کردن ظرفهای بزرگ و ربودن دلهای ساده دلان. با مردم به نرمی و مهرآمیز سخن میگویند و با همین نرم گویی ، آن بیخبران را به قعر چاه ضلالت دائمی می افکنند. اورادشان کف زدن است و رقصیدن ، اذکارشان نغمه سرودن است و آواز خواندن. پیروی از آنها نمیکنند مگر کم خردان ، و اعتقاد به آنها پیدا نمیکنند مگر أبلهان. هر کس به زیارت و دیدار یکی از مرده و زنده آنها برود ، مانند این است که به زیارت شیطان و بت پرستان رفته است. هر کس به نحوی یکی از آنها را یاری کند مانند آن است که یزید و معاویه و أبوسفیان را یاری کرده است. در این هنگام که إمام علیه السّلام به این شدّت از آنها إظهار تنفّر نمود ، یکی از یاران إمام با تعجّب پرسید ، آیا اگر چه آن (فرد صوفی) إقرار و إعتراف به حقوق شما بنماید؟ راوی میگوید ، إمام علیه السّلام خشمگینانه به او نگاه کردند و فرمودند واگذار این سخن را ، کسی که معترف به حقوق ما باشد ، به راهی که موجب اذیّت و آزار ماست نمیرود ، آیا نمیدانی که آنها ( کسانی که در عین اعتراف به حق ما ، به راه خلاف رضای ما میروند ) پست ترین طوایف صوفیه اند؟! و صوفیه همگی از مخالفین ما هستند ، طریقه آنها مغایر با طریقه ماست ، و نیستند آنها مگر نصارا و مجوس این امّت ، و همانند کسانی که با جدّیت و جهد تمام ، برای خاموش ساختن نور خدا میکوشند ، و خداوند نور خود را به آخر میرساند اگر چه کافران نپسندند. 📚سفینة البحار محدّث قمی ، به نقل از  حدیقة الشيعة مقدّس اردبیلی.