eitaa logo
معارف الثقلین
101 دنبال‌کننده
126 عکس
380 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
* وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا * [۱] 💎امام کاظم علیه السلام فرمود: مقصود از "و اعتصموا بحبل اللَّه جمیعاً" چنگ زدن به ریسمان ولایت علیّ بن أبی طالب علیه السلام است. [۲] 💎امام باقر عليه السّلام فرمودند: آلُ محمّدٍ صلي الله عليه و آله ـ هُم حَبلُ اللهِ الذّي أمرَ بالاعتِصامِ به فَقالَ: و اعتَصِمُوا بحبلِ الله جميعاّ و لاتَفرَّقُوا. اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله ـ همان ريسمان الهي هستند كه خداوند امر فرمود به آن چنگ زده و پناه ببريد، پس خداوند فرموده است: همگي به ريسمان خداوند چنگ زده و پراكنده نشويد. [۳] 💎امام صادق عليه السّلام فرمودند: نَحنُ حَبْلُ اللهِ الذّي قال اللهُ تعالي: و اعتَصمِوا بحبلِ اللهِ جميعاً و لا تَفرَّقوا. ما (اهل بيت) همان ريسمان الهي هستيم كه خداوند تبارك و تعالي فرمودند: همگي به ريسمان الهي چنگ زنيد و پراكنده نشويد. [۴] 💎امام باقرعلیه السلام در تفسیر آیه «وَلا تَفَرَّقُوا» فرمود: خداوند می‌دانسته که این امّت بعد از پیامبر خودصلی الله علیه وآله اختلاف و تفرقه پیدا می‌کنند، از این رو، آنان را از اختلاف و تفرقه نهی نموده است، همان گونه که امّت‌های پیشین را از اختلاف نهی نموده و ولایت آل محمد[ علیهم السلام] را بر آنان واجب دانسته تا متّحد باشند و اختلاف نداشته باشند. [۵] 📖[۱] سوره آل عمران،آیه ۱۰۳ 📖[۲]تفسیر عیاشی، ج۱،ص۲۱۷،ح۱۲۲ 📖[۳]بحارالانوار، ج۲۴،ص۸۴ 📖[۴]بحارالانوار، ج ۲۴، ص ۸۴ 📖[۵] نور الثّقلین،ج ۱،ص۳۷۷
✍🏾 فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ تُکَذِّبانِ بِوَلَایَهًِْ‌أمیرالمؤمنین (علیه السلام) أَوْ حُبِّ فاطمهًْ الزَّهْرَاءِ (سلام الله علیها). پیامبر صل الله علیه و آله و سلم ضمن حدیثی فرمودند: ...فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ یعنی ای گروه جنّیان و انسیان! ولایت امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) و حبّ فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را تکذیب می‌کنید؟!... تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۳۹۸ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۹۹ اَللّهُمَّ عَجِّل فَرَجَهُ وَ مَخْرَجَهُ وَ انْصُرنَا بِهِ نَصْراً عَزِیزاً
🍀از جابر ابن عبدالله انصاری نقل شده که در محضر حضرت رسول الله (صلوات الله علیه و آله و سلم) نشسته بودم که ناگاه علی ابن ابیطالب (صلوات‌ الله‌ علیه) وارد شدند ، حضرت رسول الله (صلوات الله علیه و آله و سلم) حضرت را کنار خود نشاندند و با جامه ای که پوشیده بودند صورت مبارک ایشان را مسح کردند و فرمودند: ای ابوالحسن (صلوات الله علیه) ، آیا تو را بشارتی ندهم که جبرئیل (صلوات الله علیه) مرا به آن بشارت داده است؟ مولا فرمودند: بله ای رسول الله (صلوات الله علیه و آله و سلم) حضرت فرمودند: همانا در بهشت چشمه ای است که «تسنیم» نامیده میشود و از آن دو نهر خارج می‌گردد ، آن قدر وسیع است که اگر همه کشتی های دنیا در آن قرار گیرند ، می‌توانند حرکت کنند و در کناره «تسنیم» و ساحل آن درخت‌هایی است که شاخه هایش از مروارید و مرجان تَر و تازه و برگ هایش از زعفران است و در کنار آن درخت ها ، تخت هایی از نور است و بر آن مردمانی نشسته آمد که بر پیشانی آنها با نور نوشته شده است ، این ها مومنین هستند ، این ها محبان و دوستان علی ابن ابیطالب صلوات الله علیه هستند 📚مائة منقبة ، جلد ۱ ، صفحه ۵۵ 📚غایة المرام ، صفحه ۵۸۶ ، حدیث ۷۸ 📚البرهان فی تفسير القرآن ، جلد ۵ ، صفحه ۶۱۰ ✨اَللّٰهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ بارِکْ وَ تَرَحَّمْ وَ تَحَنَّنْ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ عَلیٍّ وَ آلِهِمَا الطَّیِّبینَ الطّاهِرین وَ عَجِّلٍ فَرَجَهُم وَ الْعَنْ وَ اَهْلِکْ وَ عَذِّبْ اَعْدائَهُمْ اَجْمَعین✨ ✨لَعَنَ اللهُ قَاتلِیکِ وَ ضَارِبیِکِ و ظَالِمِیکِ وَ غَاصِبی حَقِّک یا مُوْلاَتِي يَا فَاطِمَةُ اَلزَّهْرَاء وَ صَلَّی اللّهُ عَلَيْكِ یا سَیِّدَتی وَ مُولاتی✨ ✨اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج بِحَقِّ وَ بِحُرْمَةِ مُولاتَنا فاطِمَةَ الزَّهْراء صَلَواتُکَ عَلَیْها✨
إِذَا رَأَيْتَ الرَّجُلَ يُخْرِجُ مِنْ مَالِهِ فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ مِنْ حَلَالٍ وَ إِذَا أَخْرَجَهُ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ مِنْ حَرَامٍ. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر دیدی شخص از مال خویش در طاعت خدا خرج میکند پس بدان که آن مال را از راه حلال به دست آورده است ، و اگر دیدی در معصیت خدا خرج میکند پس بدان که ان را از راه حرام به دست آورده است. الکافی ج۵ ، ص۳۱۱
💠 تظاهر به 🔹 امام صادق (علیه السلام): خداوند زیبایی و خودآرایی را دوست دارد و از فقر و تظاهر به فقر بیزار است. هرگاه خداوند نعمتی می دهد، دوست دارد اثر آن را در آن بنده ببیند. عرض شد: چگونه؟ فرمودند: لباس تمیز بپوشد خود را خوشبو کند. خانه را زیبا و جلوی درب حیاط را جارو کند. 📚 امالی طوسی/ص275/ح526 عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
خداوند متعال وظایف کمتری برعهده ی خانم ها قرار داده... الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ مُثَنًّى عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْجُعْفِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) عَنِ الدِّينِ الَّذِي لَا يَسَعُ الْعِبَادَ جَهْلُهُ فَقَالَ الدِّينُ وَاسِعٌ‏ وَ لَكِنَّ الْخَوَارِجَ ضَيَّقُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ مِنْ جَهْلِهِمْ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأُحَدِّثُكَ بِدِينِيَ الَّذِي أَنَا عَلَيْهِ فَقَالَ بَلَى فَقُلْتُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْإِقْرَارَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ أَتَوَلَّاكُمْ وَ أَبْرَأُ مِنْ‏ عَدُوِّكُمْ وَ مَنْ رَكِبَ رِقَابَكُمْ وَ تَأَمَّرَ عَلَيْكُمْ وَ ظَلَمَكُمْ حَقَّكُمْ فَقَالَ مَا جَهِلْتَ شَيْئاً هُوَ وَ اللَّهِ الَّذِي نَحْنُ عَلَيْهِ قُلْتُ فَهَلْ سَلِمَ أَحَدٌ لَا يَعْرِفُ هَذَا الْأَمْرَ فَقَالَ لَا إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ قُلْتُ مَنْ هُمْ قَالَ نِسَاؤُكُمْ وَ أَوْلَادُكُمْ ثُمَّ قَالَ أَ رَأَيْتَ أُمَّ أَيْمَنَ فَإِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهَا مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ مَا كَانَتْ تَعْرِفُ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ. 🔸اسماعيل جعفى گويد: از حضرت امام محمد باقر (صلوات الله عليه)، از آن دينى كه بر بندگان روا نيست که نسبت به ان نادان باشند پرسیدم؟؟. (و لازم است آن را بشناسند) پس فرمودند : 👈 است، ولى خوارج از روى نادانى خودشان بر خود تنگ گرفتند گفتم: فدایت شوم! من دين خودم را كه بر آن هستم براى شما باز گويم؟ پس فرمودند : بلی! پس گفتم: گواهى میدهم كه معبودى جز خداى يگانه نيست، و گواهى میدهم كه محمد (صلی الله علیه و آله) بنده اش و رسول اوست، و آنچه از جانب خداوند آورده است قبول دارم، و شما را دوست دارم (ولایت شما را دارم)، و بیزاری می جویم از دشمن شما و کسی که بر شما چیره گردد و خود را فرمانروای شما داند و در حق شما ستم کند. پس فرمودند : تو چيزى را نادان نيستى، اين همان است كه به خدا سوگند ما هم بر آن هستيم (و بدان معتقديم) عرض كردم: آيا كسى كه اين امر را نداند سالم ماند؟ فرمود: نه، مگر ، عرض كردم: آنها چه کسانی هستند؟ فرمود: و شما، سپس فرمود: آيا ام ايمن را ديده اى؟ همانا من گواهى دهم كه او اهل بهشت است در صورتى كه آنچه شما بر آنید (و بدان معتقديد) نمي دانست. 📚الكافي- ط الاسلامية جلد 2 صفحه 405 بَابُ الْمُسْتَضْعَفِ‌ حدیث 6
خصلت هایی که برای زنان توصیه شده و مردان نهی شده👌 ●نَهْجُ الْبَلَاغَةِ، قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: خِیَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا کَانَتِ الْمَرْأَةُ ذَاتَ زَهْوٍ لَمْ تُمَکِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا کَانَتْ بَخِیلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا کَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ یَعْرِضُ لَهَا ●مولانا امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: بهترین خصلتهای زنان بدترین خصلت های مردان است: (یا به خود بالیدن) و و . چون اگر زن متکبر باشد، خود را به تمکین دیگری واندارد. اگر بخیل باشد، مال خود و مال شوهرش را محفوظ می دارد و اگر ترسو باشد، از هر چه که بر سر راهش قرار گیرد فرار می کند. 📚 نهج البلاغه 3:ص 205 بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام/ج100/ص238/ح42
شجاعت و دفاع از حق ام ایمن که رحمت خدا بر او باد ❣ 12049 الاحتجاج:روي: انّه لمّا ذهبوا بأمير المؤمنين عليه السّلام الى أبي بكر للبيعة أَقْبَلَتْ أُمُّ أَيْمَنَ حَاضِنَةُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَتْ يَا أَبَا بَكْرٍ مَا أَسْرَعَ مَا أَبْدَيْتُمْ حَسَدَكُمْ وَ نِفَاقَكُمْ فَأَمَرَ بِهَا عُمَرُ فَأُخْرِجَتْ مِنَ الْمَسْجِدِ وَ قَالَ مَا لَنَا وَ لِلنِّسَاءِ 🔸روایت شده هنگامی که امیرالمومنین علیه السلام را برای بیعت با ابوبکر بردند؛ ام ایمن پرستار رسول خدا (صلی اللَّه علیه و آله) جلو آمد و گفت: ای ابو بکر، چه زود حسد و نفاق خودتان را ظاهر ساختید! عمر دستور داد تا او را از مسجد بیرون کردند و گفت: ما را با زنان چه کار است؟! 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي/ج‏2/ص593 بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج‏28/ص276 سفینة البحار/ج8/ص761
وقتی مقام کنیز این بانو تا این حد بالاست... مقام خودشون در پیشگاه خداوند متعال چقدر است ⁉️ 💔 عَلِیُّ بْنُ مَعْمَرٍ قَالَ: خَرَجَتْ أُمُّ أَیْمَنَ إِلَى مَکَّةَ لَمَّا تُوُفِّیَتْ فَاطِمَةُ (صلوات الله علیها) وَ قَالَتْ لَا أَرَى الْمَدِینَةَ بَعْدَهَا فَأَصَابَهَا عَطَشٌ شَدِیدٌ فِی الْجُحْفَةِ حَتَّى خَافَتْ عَلَى نَفْسِهَا قَالَ فَکَسَرَتْ عَیْنَیْهَا نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَتْ یَا رَبِّ أَ تُعْطِشُنِی وَ أَنَا خَادِمَةُ بِنْتِ نَبِیِّکَ قَالَ فَنَزَلَ إِلَیْهَا دَلْوٌ مِنْ مَاءِ الْجَنَّةِ فَشَرِبَتْ وَ لَمْ تَجُعْ وَ لَمْ تَطْعَمْ سَبْعَ سِنِینَ. 🔸وقتی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از دنیا رفت؛ ام ایمن گفت: من نمى توانم مدینه را بعد از او ببینم، (لذا متوجه مکه گردید) هنگامى که به جُحفه رسید به قدرى تشنه شد که ترسید جانش تلف شود، چشمان خود را متوجه آسمان نمود سپس گفت: پروردگارا! آیا مرا تشنه می گذارى، در صورتى که من خادمه دختر پیغمبر تو می باشم؟ گوید: ناگاه دلوى از آب بهشت براى او نازل شد، وقتى از آن آب آشامید مدت هفت سال گرسنه نشد و غذا نخورد. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج‏43/ص46 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)/ج‏3/ص338 عوالم العلوم/ج‏11-قسم-2-فاطمة/ص1046 💔
📖 ایمان در قرآن به چه معناست؟! 💎 [تفسیر فرات بن إبراهیم] جَعْفَرٌ الْفَزَارِیُّ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ[۱] قَالَ الْإِیمَانُ فِی بَطْنِ الْقُرْآنِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام فَمَنْ کَفَرَ بِوَلَایَتِهِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ [۲] . جعفر فزاری با سند خود از امام باقر علیه السّلام روایت می‌کند که آن حضرت در باب معنای آیه: «وَ مَن یَکْفُرْ بِالْایمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فیِ الاَْخِرَةِ مِنَ الخَْاسِرِینَ» و هر کس در ایمان خود شکّ کند، قطعاً عملش تباه شده، و در آخرت از زیانکاران است فرمودند: ایمان در بطن قرآن، علی بن ابی طالب است و هرکس منکر ولایت او شود قطعاً عملش تباه می‌گردد 📚[۱]سوره مائده، آیه ۵ 📚[۲] تفسیر فرات،ص ۱۸ 📚بحارالانوار، ج۳۵،ص۳۴۸،ح۲۸
آیا خداوند از خودش در حضرت آدم دمید؟⁉️ فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ ﴿حجر / ٢٩﴾ پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم، پيش او به سجده درافتيد. عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ قَالَ رُوحٌ خَلَقَهَا اللَّهُ فَنَفَخَ فِي آدَمَ مِنْهَا. محمد بن مسلم گوید از امام باقر (صلوات الله علیه) در مورد کلام الهی: از روح خود در آن دميدم، پيش او به سجده درافتيد. پرسیدم؛ حضرت فرمود: خداوند روحی را خلق فرموده و از آن در آدم (علیه السلام) دمید 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4، ص: 13 📚تفسير العياشي، ج‏2، ص: 241 📚البرهان في تفسير القرآن، ج‏3، ص: 364 خداوند، پاک و منزه است از آنکه مرکّب از اجزای مختلف – مانند روح – باشد و تکه ای از وجود خود را در کالبد آدمی قرار داده باشد. نسبت ما با خداوند متعال، تنها نسبت «مخلوق» با «خالق» است و ذات ما هیچ سنخیت و مشابهتی با ذات آفریدگار ندارد. آنجا که می فرماید «از روح خود در آدم دمیدم»، مقصود این نیست که خداوند تکه ای از وجود خود را در وجود آدم قرار داده؛ بلکه بنا به فرموده ی مبیّن و مفسّر قرآن، خداوند از روحی که خود خلق کرده و مالک آن بوده در آدم دمیده و از آن جهت که خالق و مالکش بوده و آن را از میان سایر ارواح برگزیده درباره اش فرموده: «روح من». اگر قائل به این باشیم که آن روح جزئی از خداوند بوده خداوند را متجزی (جزء جزء شونده) پنداشته ایم و این به جسمانیت خداوند منتهی می شود که کفر است.
🌠 استدراج یعنی چه؟ 🌠قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْحُسَيْنُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاءِ؛ 🌠 امام حسین صلوات الله علیه می فرمایند : خدايا! با غرق كردنِ من در ناز و نعمت ، مرا به پرتگاه عذاب خويش مَكشان و با بلايا (گرفتارى ها) ادبم مكن. 🌠بحارالأنوار ج 75 ص 127 ح 9 https://eitaa.com/kalame_thaghalein