eitaa logo
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
179 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
731 ویدیو
64 فایل
آیه های قرآن، تجلی کلام خداست بر دل و جان و معارفش جام شراب طهور است که باید آن را قطره قطره نوشید تا عشق به معبود بجوشد در رگ رگ وجودمان،چرا که مشتاق وصالیم. @maarefquran13951
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری 💝منزل پنجم  :توحید 👈قسمت بیست و نهم: اقسام اهل توحید : بدان که اهل توحید سه گروه باشند . نخست توحید عوام بود که با جمله خدا یک است و دو نیست قانع شده اند به شرط آنکه در شریعت استوار باشند خداوند از ایشان قبول فرماید، اما در زمره خاکیان باشند . دوم توحید متوسلان است که توحید را با تعقل و دلایل فلسفی و عقلایی پذیرفته اند و در این راه به بحث و استدلال و حجت نشسته اند و این مرتبه ایمان را چون مهتاب در جان ایشان باشد و اینان از خاک بر خاسته و آسمانی اند. گروه سوم اهل کشفند که وحدت حق تعالی را در کل عالم هستی به مشاهدت نشسته اند .و اینان اهل یقینند که در این منزل نه بحث است و نه استدلال .چرا که" آفتاب امد دلیل آفتاب" و ایمان ایشان در تابش نور یقین است که خورشید معرفت بر جانشان ظاهر گشته و در حقیقت عرشیان اینانند. ای عزیز ورود در این منزل دست ندهد جز برای کسانی که کمر عبودیت بر بسته و به پاکی و صفا پیوسته و از غیر دوست بریده و عمر در طلب رضای او گذارده ،نه در کسب از او غافل گشته و نه در اجتماع یاد او را فراموش کرده ، در خلوت با او و در جمع با او، لب از گفتار بیهوده بر بسته و چشم از دیدار جز او پوشیده و جز خدای در حرمسرای دل ره نداده .روزها اغلب صائم و سحر ها قائم اند. 📚حضرت استاد کریم محمود حقیقی پیک مشتاقان ص 221 ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو‌ با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،* ⚡ عَلی متن‌ و عَلی بطن‌ و عَلی، در جانِ قرآن است. 📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۲۵)✨📗 از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند: إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیَ فِی عَلِیٍ عَهْداً. فَقُلْتُ: اللَّهُمَ بَیِّنْ لِی. فَقَالَ لِی اسْمَعْ فَقُلْتُ: اللَّهُمَّ قَدْ سَمِعْتُ. فَقَالَ: اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ أَخْبِرْ عَلِیّاً (علیه السلام) بِأَنَّهُ أَمِیرُ‌الْمُؤْمِنِینَ وَ سَیِّدُ الْمُسْلِمِینَ وَ أَوْلَی النَّاسِ بِالنَّاسِ وَ الْکَلِمَهًْ الَّتِی أَلْزَمْتُهَا الْمُتَّقِین. ﺧﺪاوﻧﺪ از من خواست در مورد علی علیه السلام پیمانی ببندم، ﮔﻔﺘﻢ: ﺧﺪاوﻧﺪا ﺑﺮاﯾﻢ روﺷﻦ ﮐﻦ. ﻓﺮﻣﻮد: بشنو. ﮔﻔـﺘﻢ: ﺧﺪاوﻧﺪا ﺳﺮاﭘﺎﮔﻮﺷﻢ خداوند متعال فرمود: به علی علیه السلام بگو او امیرالمومنین و ﺳﺮور ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﻣـﺮدم از ﺧﻮدﺷـﺎن ﺻـﺎﺣﺐ اﺧﺘﯿﺎرﺗﺮ اﺳﺖ و ﻫﻤﺎن «کلمه ای» اﺳﺖ ﮐـﻪ ﻣـﻦ متقیان را ﺑﺪان ﻣﻠﺰم ﮐﺮدم. 📚 الیقین، سیدابن طاووس، ص 297 📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری 💝منزل پنجم  :توحید 👈قسمت سیم: مراتب توحید : براى رهايى از «خودپرستى» و واصل شدن به معبود و معشوق حقيقى، راه كلى اين است كه انسان «عبد» شود و همه استقلال‌ها را نفى كند و همه چيز خود و ديگر موجودات را از خدا ببيند. براى تحقق چنين امرى : _اولين كارى كه انسان مى‌بايست انجام دهد اين است كه اراده خود را به طور كامل تابع اراده خداى متعال كند. اين مرحله، مرحله‌اى بسيار طولانى و داراى مشقت‌هاى فراوان است. _پس از عبور از اين منزل، مرحله بعد اين است كه صفات و كمالات و ملكات خويش را از خود نفى كند و آن‌ها را به خدا نسبت دهد. منظور از اين سخن، نسبت دادن در لفظ و عبارت نيست، بلكه مقصود اين است كه در حقيقت اين معنا را بيابد و شهود كند كه يگانه دارنده مستقل صفات و كمالاتْ خداى متعال است. _ مرحله سوم نيز اين است كه هستى خود و همه موجودات را از خدا ببيند. در اين‌جا نيز منظور اين است كه اين معنا را بيابد و شهود كند، نه آن‌كه با استدلال و برهان و در قالب لفظ و مفهوم بدان برسد. بر اين اساس براى سير و سلوك مى‌توان سه مرحله كلى در نظر گرفت و هم‌چنان كه بزرگان فرموده‌اند، به ترتيب آن‌ها را «توحيد افعالى»، «توحيد صفاتى» و «توحيد ذاتى» نام نهاد. 📚منبع :آیت اله مصباح یزدی (سایت) ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951