eitaa logo
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
179 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
730 ویدیو
64 فایل
آیه های قرآن، تجلی کلام خداست بر دل و جان و معارفش جام شراب طهور است که باید آن را قطره قطره نوشید تا عشق به معبود بجوشد در رگ رگ وجودمان،چرا که مشتاق وصالیم. @maarefquran13951
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ بگو‌ با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،* ⚡ عَلی متن‌ و عَلی بطن‌ و عَلی، در جانِ قرآن است. 📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۱۸)✨📗 🌻 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود وقتی کسی که در ظاهر اهل ولایت بوده اما در باطن التزام به ولایت امیر المومنین علیه السلام نداشته با فرشته ی مرگ مواجه می شود... به او می گویند: «ایـن آتـش و انـواع عـذاب آن و زبانهاش و مارهای دهان گشاده اش و عقرب های دم برافراشـته اش و درنـدگانِ چنگ و دندان تیزکرده اش و بقیـه ی انـواعِ عـذابش بـرای توست و مسیر تو به سوی آن است. در این هنگام میگوید: «اى کاش همراه با پیامبر راهى رابرمی گزیدم و آنچه او به من فرمان داد می پذیرفتم و پس از آن که موظّفم کرد، بـه ولایـت علـی علیه السلام پـايبنـد می شدم» 📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص137 📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری 💝منزل پنجم  :توحید 👈قسمت بیست و پنجم: "بندگی " راه رسیدن به توحید  مجموع مراحل سير و سلوك را مى‌توان سه مرحله در نظر گرفت كه از توحيد افعالى آغاز و به توحيد ذاتى ختم مى‌شود. هم‌چنان كه اشاره كرديم، روح كلى اين سه مرحله نيز يك چيز بيشتر نيست و آن عبارت از «بنده شدن» است. آدمى بايد سعى كند كه هستى خود و همه موجودات را به صاحب اصلى هستى، يعنى خداى متعال، بازگرداند و هيچ چيزى را از آنِ خود و ساير موجودات نداند و نبيند. البته بايد توجه داشت كه معناى اين سخن آن نيست كه كارهاى زشتمان را به پاى ديگرى بگذاريم و از خود سلب مسؤوليت كنيم. اصولا كسى كه به مرحله توليد افعالى برسد كار زشتى از او سر نمى‌زند تا بخواهد آن را به حساب ديگرى بگذارد. كسى كه به چنين مقامى رسيده اگر احياناً خداى ناكرده كار زشتى از او سر بزند، چون مقامش بالاتر است مجازاتش نيز سخت‌تر خواهد بود و او را در دره جهنم معلّق خواهند كرد. اساساً نبايد پنداشت كه هر كس در باب عرفان و سير و سلوك و توحيد افعالى و امثال آن داد سخن مى‌دهد به مقامى نيز دست يافته است. ممكن است كسى الفاظ اين مطالب را بداند و درباره آن‌ها سخن بگويد و مطلب بنويسد اما جايگاهش جهنّم باشد! مگر اين‌ها مقام‌هايى است كه به آسانى به كسى بدهند؟! هرچه شيئى ارزشمندتر باشد رسيدن به آن نيز مشكل‌تر است. فتح قله دماوند ممكن است براى كسى بسيار مطلوب و مسرّت‌بخش و خاطره‌انگيز باشد؛ ولى براى رسيدن به قله دماوند بايد خستگی، رنج و زحمت فراوانى را بر خود هموار كرد. در مسايل معنوى نيز وضع به همين منوال است و براى نيل به مقامات معنوى بايد خون دل خورد و زحمت كشيد و هر كس طالب مقام‌هاى بالاتر باشد به همان نسبت نيز كارش مشكل‌تر خواهد بود. توحيد افعالى و توحيد صفاتى و توحيد ذاتى عالى‌ترين مقام‌هاى معنوى هستند و براى رسيدن به اين قلل رفيع سال‌ها مراقبت نفس و تلاش طاقت‌فرسا و خستگى‌ناپذير لازم است. آیت اله مصباح یزدی در جستجوی عرفان اسلامی ص 229 ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو‌ با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،* ⚡ عَلی متن‌ و عَلی بطن‌ و عَلی، در جانِ قرآن است. 📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۲۰)✨📗 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: فِينَا نَزَلَتْ‏ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ‏ فَأَنَا وَ اللَّهِ الْمُنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلْتُ تَبْدِيلًا. این آیه در مورد ما نازل شد: «مردانـى هسـتند کـه بـه آنچه با خدا پیمان بستند صادقانه وفا کردنـد» و مـنم آن کس که انتظار می کشد و پیمان خود را هیچ تغییری ندادم. 📚بحارالانوار، ج35، ص408 📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫گویم سلامی من تو را ای فاتح ثانی عشر ای صاحب کل زمان بر قلعه ها و خانه ها ✨ أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَ هادِمُها. هشدار! که اوست فاتح دژها و منهدم کننده ی آنها✨ 📖خطبه غدیر فراز ٨ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری 💝منزل پنجم  :توحید 👈قسمت بیست و ششم: عقیده عامه بر این است که خالق قادر و مهربانی جهان هستی را خلق نموده و هم اکنون در آسمان ها منزل گزیده و در حال نظارت و مدیریت برجهان هستی و مخلوقات خویش می باشد ، در صورتیکه نظر عرفا و حقیقت امر بر این است ­که حقیقت هستی یکپارچه است. و وحدت حقیقی دارد. و آن نیز جز هستی خداوند چیز دیگری نیست. وجز او را سزاوار به تن کردن لباس هستی نمی ­بینند ومعتقدند «لیس فی الدارغیره دیار» در خانه هستی صاحب خانه ­ای جز او وجود ندارد. از این­رو جامه هستی را تنها وتنها برازنده قامت خداوند می ­دانند. به عبارت دیگر، وجود خداوند متن هستی را پر کرده است وغیرتش جا برای غیر باقی نگذاشته است. و باز به تعبیر دیگر، وجود خداوند چنان گسترده است که تمام دایره هستی از وجود او پر شده و غیر را مجال ظهور وجودی نمانده است. بدین­سان، گفتن این سخن که دار هستی از دو نوع حقیقت وجودی تشکیل یافته است. یکی هستی خداوند ودیگری هستی غیر خداوند، چنان به دور از حقیقت وبی ­مایه نشان می ­دهد که برای او شریک قایل شدن. از این روست که معتقدند نه تنها«کان الله و لم یکن معه شئ» بلکه اکنون نیز به همان نحو است «و الآن کما کان». یعنی :خدا بود و چیزی با او نبود و هم اکنون نیز هر که هست و هر چه هست خدا هست و چیزی غیر او نیست. اگر از آنان پرسیده شود ،پس این موجودات و مخلوقات که ما می بینیم چیست ؟می گویند که هستی غیر خداوند چیزی جز ظهور اسماء وصفات الهی نیست به عبارت دیگر، می ­گویند ما سوی الله تنها مظهر ومجلای حق سبحانه وتعالی است نه چیز دیگر لذا هستی آنها سایه هستی خداوند و جلوهای هستی او هستند. ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو‌ با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،* ⚡ عَلی متن‌ و عَلی بطن‌ و عَلی، در جانِ قرآن است. 📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۲۲)✨📗 ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ صلی الله علیه و آله ﭘﺲ از آن ﮐﻪ ﺑﻪ اﻣﯿﺮاﻟﻤﻮمنین علیه السلام، اﺷﺎره ﮐﺮدﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: وَ عِزَّةِ رَبّي اِنَّ جَميعَ اُمَّتي لَموقُوفُون يَومَ القِيامَةِ وَ مَسؤُولُون عَن ولايَتِهِ وَ ذلِكَ قولُ اللهِ: «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» سوگند به عزت پروردگارم، همه ی امّت مرا روز قیامت نگه می دارند و در مورد ولایت او (امیرالمؤمنین علیه السلام) بازخواست میکنند لذاست که خداوند فرموده: «و آنان را متوقف کنید چرا که آنان مورد بازخواست هستند.» 📚 بحار الانوار، ج 24، ص 271 📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا