eitaa logo
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
179 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
730 ویدیو
64 فایل
آیه های قرآن، تجلی کلام خداست بر دل و جان و معارفش جام شراب طهور است که باید آن را قطره قطره نوشید تا عشق به معبود بجوشد در رگ رگ وجودمان،چرا که مشتاق وصالیم. @maarefquran13951
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری 💝منزل پنجم  :توحید 👈قسمت بیست و ششم: عقیده عامه بر این است که خالق قادر و مهربانی جهان هستی را خلق نموده و هم اکنون در آسمان ها منزل گزیده و در حال نظارت و مدیریت برجهان هستی و مخلوقات خویش می باشد ، در صورتیکه نظر عرفا و حقیقت امر بر این است ­که حقیقت هستی یکپارچه است. و وحدت حقیقی دارد. و آن نیز جز هستی خداوند چیز دیگری نیست. وجز او را سزاوار به تن کردن لباس هستی نمی ­بینند ومعتقدند «لیس فی الدارغیره دیار» در خانه هستی صاحب خانه ­ای جز او وجود ندارد. از این­رو جامه هستی را تنها وتنها برازنده قامت خداوند می ­دانند. به عبارت دیگر، وجود خداوند متن هستی را پر کرده است وغیرتش جا برای غیر باقی نگذاشته است. و باز به تعبیر دیگر، وجود خداوند چنان گسترده است که تمام دایره هستی از وجود او پر شده و غیر را مجال ظهور وجودی نمانده است. بدین­سان، گفتن این سخن که دار هستی از دو نوع حقیقت وجودی تشکیل یافته است. یکی هستی خداوند ودیگری هستی غیر خداوند، چنان به دور از حقیقت وبی ­مایه نشان می ­دهد که برای او شریک قایل شدن. از این روست که معتقدند نه تنها«کان الله و لم یکن معه شئ» بلکه اکنون نیز به همان نحو است «و الآن کما کان». یعنی :خدا بود و چیزی با او نبود و هم اکنون نیز هر که هست و هر چه هست خدا هست و چیزی غیر او نیست. اگر از آنان پرسیده شود ،پس این موجودات و مخلوقات که ما می بینیم چیست ؟می گویند که هستی غیر خداوند چیزی جز ظهور اسماء وصفات الهی نیست به عبارت دیگر، می ­گویند ما سوی الله تنها مظهر ومجلای حق سبحانه وتعالی است نه چیز دیگر لذا هستی آنها سایه هستی خداوند و جلوهای هستی او هستند. ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو‌ با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،* ⚡ عَلی متن‌ و عَلی بطن‌ و عَلی، در جانِ قرآن است. 📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۲۲)✨📗 ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ صلی الله علیه و آله ﭘﺲ از آن ﮐﻪ ﺑﻪ اﻣﯿﺮاﻟﻤﻮمنین علیه السلام، اﺷﺎره ﮐﺮدﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: وَ عِزَّةِ رَبّي اِنَّ جَميعَ اُمَّتي لَموقُوفُون يَومَ القِيامَةِ وَ مَسؤُولُون عَن ولايَتِهِ وَ ذلِكَ قولُ اللهِ: «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» سوگند به عزت پروردگارم، همه ی امّت مرا روز قیامت نگه می دارند و در مورد ولایت او (امیرالمؤمنین علیه السلام) بازخواست میکنند لذاست که خداوند فرموده: «و آنان را متوقف کنید چرا که آنان مورد بازخواست هستند.» 📚 بحار الانوار، ج 24، ص 271 📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری 💝منزل پنجم  :توحید 👈قسمت بیست و هفتم: توحید عرفانی و تفاوت آن با توحید اعتقادی : شخص عارف کسی است  كه دنبال عرفان عملي است ،او  مي‎خواهد شهود پيدا كند، يقين پيدا كند و به مقام توحيد برسد. اين توحيد عرفاني است و  جدا از توحيد اعتقادي است. در توحيد اعتقادي فرد معتقد است كه خدا واحد است و شريكي ندارد. اما در توحيد عرفاني فرد مي‎خواهد به‎جايي برسد كه همه چيز را از آن خدا بداند؛ همه چيز ظهور و تجلي خداست و در كل به علم حضوري و وجداني اين مطلب را بيابد. لذا نماز خواندن او به‎عنوان يك سالك و عارف نيز جزيي از اين طريقت است. روزه گرفتن و انفاق كردن او نيز جزيي از اين طريقت است. در عرفان عملي، اخلاق و فقه نفي نشده است؛ اين‌ دو جزو طريقت فرد محسوب مي‌شود. اينكه گفته مي‎شود اهل تصوف مي‎گويند وقتي ما به طريقت رسيديم ديگر شريعت باطل است؛ اين سخن جهله صوفيه است زيرا عارف و صوفي حقيقي از طريق اين احكام شرعي يعني فقه و اخلاق مي‎خواهد طريقت كند تا به حقيقت برسد و لذا اين‎ها بخش‌‌‎هايي از اين مسير سلوك هستند. شخص سالك مي‎گويد گاهي اقتضاي سلوك اين است كه من 40 روز اصلا حرف نزنم و گاهي اقتضاي سلوك اين است كه در مسائل سياسي نيز دخالت كنم. در جايي كه وارد سياست مي‎شود، جزو سلوكش محسوب مي‌شود. هم‌چنين جايي كه خارج فقه درس مي‎دهد يا جايي كه مردم را دعوت به شركت در راهپيمايي و مقابله با رژيم پهلوي مي‎كند نيز جزو سلوكش است. يعني تمام مسائل فقهي و تمام مسائل اخلاقي جزو طريقت است. يك نگاه كلان به احكام شريعت و اخلاق دارد. اين عرفان عين شريعت است. اما اگر بخواهد شريعت را از طريقت جدا كند، آنگاه جهله تصوف مي‎شود. ديگر عرفان نيست، بلكه جهل است. عرفان عملي هم ساحت اخلاقي و هم فقهي و هم طريقتي دارد؛ يعني بايد به اخلاق و فقه در ساحت طريقت نگاه كرد . ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو‌ با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،* ⚡ عَلی متن‌ و عَلی بطن‌ و عَلی، در جانِ قرآن است. 📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۲۳)✨📗 امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه فرمودند: «جنب الله» هو اميرُ المؤمِنين علیه السلام ، وكَذلِكَ مَا كانَ بَعدَهُ مِنَ الاوصِياء بِالمَكانِ الرَّفیعِ اِلَى ان يَنتَهي الامرُ الى آخِرِهِم. «جنب الله» امیرالمومنین علیه السلام اﺳﺖ، و ﻫﻤـﯿﻦ ﻃـﻮر ﻫﻤـﻪ ی اوﺻﯿﺎی بعد از او، در همان ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺑﺎﻻ قرار دارﻧﺪ ﺗﺎ آن ﮐﻪ اﻣﺮ اﻣﺎﻣﺖ ﺑﻪ آﺧﺮﯾﻨﺸﺎن ﺑﺮﺳﺪ. 📚 کافی،ج1، ص 145 📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مفاهیم نقاشی کودکان.ppt
12.7M
چگونه از نقاشی کودکان به حالات آنها پی ببریم https://eitaa.com/maarefquran13951
روانشناسی رشد از منظر قرآن ورورایات.pdf
1.22M
کتاب روان شناسی رشد از منظر آیات و روایات شامل 7 بخش ذیل: بخش اول: كليات بخش دوم: روان‏شناسي اجتماعي بخش سوم: روان‌شناسي ارتباطات از منظر قرآن و روايات بخش چهارم: روا‌ن‌شناسي رشد از منظر قرآن و روايات بخش پنجم: روان‌شناسي شخصيت بخش ششم: روان‌شناسي تربيتي بخش هفتم: روان‌شناسي شايعه https://eitaa.com/maarefquran13951