🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری
💝منزل پنجم :توحید
👈قسمت بیست و هفتم:
توحید عرفانی و تفاوت آن با توحید اعتقادی :
شخص عارف کسی است كه دنبال عرفان عملي است ،او ميخواهد شهود پيدا كند، يقين پيدا كند و به مقام توحيد برسد. اين توحيد عرفاني است و جدا از توحيد اعتقادي است. در توحيد اعتقادي فرد معتقد است كه خدا واحد است و شريكي ندارد. اما در توحيد عرفاني فرد ميخواهد بهجايي برسد كه همه چيز را از آن خدا بداند؛ همه چيز ظهور و تجلي خداست و در كل به علم حضوري و وجداني اين مطلب را بيابد. لذا نماز خواندن او بهعنوان يك سالك و عارف نيز جزيي از اين طريقت است. روزه گرفتن و انفاق كردن او نيز جزيي از اين طريقت است. در عرفان عملي، اخلاق و فقه نفي نشده است؛ اين دو جزو طريقت فرد محسوب ميشود.
اينكه گفته ميشود اهل تصوف ميگويند وقتي ما به طريقت رسيديم ديگر شريعت باطل است؛ اين سخن جهله صوفيه است زيرا عارف و صوفي حقيقي از طريق اين احكام شرعي يعني فقه و اخلاق ميخواهد طريقت كند تا به حقيقت برسد و لذا اينها بخشهايي از اين مسير سلوك هستند. شخص سالك ميگويد گاهي اقتضاي سلوك اين است كه من 40 روز اصلا حرف نزنم و گاهي اقتضاي سلوك اين است كه در مسائل سياسي نيز دخالت كنم. در جايي كه وارد سياست ميشود، جزو سلوكش محسوب ميشود. همچنين جايي كه خارج فقه درس ميدهد يا جايي كه مردم را دعوت به شركت در راهپيمايي و مقابله با رژيم پهلوي ميكند نيز جزو سلوكش است. يعني تمام مسائل فقهي و تمام مسائل اخلاقي جزو طريقت است. يك نگاه كلان به احكام شريعت و اخلاق دارد. اين عرفان عين شريعت است. اما اگر بخواهد شريعت را از طريقت جدا كند، آنگاه جهله تصوف ميشود. ديگر عرفان نيست، بلكه جهل است. عرفان عملي هم ساحت اخلاقي و هم فقهي و هم طريقتي دارد؛ يعني بايد به اخلاق و فقه در ساحت طريقت نگاه كرد .
ادامه دارد...
#توحید
https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،*
⚡ عَلی متن و عَلی بطن و عَلی، در جانِ قرآن است.
📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۲۳)✨📗
امام کاظم علیه السلام در مورد این آیه فرمودند:
«جنب الله» هو اميرُ المؤمِنين علیه السلام ، وكَذلِكَ مَا كانَ بَعدَهُ مِنَ الاوصِياء بِالمَكانِ الرَّفیعِ اِلَى ان يَنتَهي الامرُ الى آخِرِهِم.
«جنب الله» امیرالمومنین علیه السلام اﺳﺖ، و ﻫﻤـﯿﻦ ﻃـﻮر ﻫﻤـﻪ ی اوﺻﯿﺎی بعد از او، در همان ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺑﺎﻻ قرار دارﻧﺪ ﺗﺎ آن ﮐﻪ اﻣﺮ اﻣﺎﻣﺖ ﺑﻪ آﺧﺮﯾﻨﺸﺎن ﺑﺮﺳﺪ.
📚 کافی،ج1، ص 145
#امیرمؤمنان_در_قرآن
📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨
https://eitaa.com/maarefquran13951
مفاهیم نقاشی کودکان.ppt
12.7M
چگونه از نقاشی کودکان به حالات آنها پی ببریم
https://eitaa.com/maarefquran13951
روانشناسی رشد از منظر قرآن ورورایات.pdf
1.22M
کتاب روان شناسی رشد از منظر آیات و روایات
شامل 7 بخش ذیل:
بخش اول: كليات
بخش دوم: روانشناسي اجتماعي
بخش سوم: روانشناسي ارتباطات از منظر قرآن و روايات
بخش چهارم: روانشناسي رشد از منظر قرآن و روايات
بخش پنجم: روانشناسي شخصيت
بخش ششم: روانشناسي تربيتي
بخش هفتم: روانشناسي شايعه
https://eitaa.com/maarefquran13951
جذاب سازی کلاس.PDF
314.9K
روشهای جذاب سازی کلاس های معارف و دینی
https://eitaa.com/maarefquran13951
جریان غدیر در جامعه .pdf
1.09M
📜 گفتاری از استاد میرباقری | حرکت #غدیر در رگ حیات اجتماعی
◻️ غدیر، مبدأِ بقاء و اقامۀ توحید و ولایت
◻️ غدیر، موضوع اصلی درگیریِ جبهه حق و جبهه باطل
◻️ موانع و مقدورات اجتماعی شدن غدیر
◻️ درگیری با فرهنگ غرب، پیشنیاز جریان فرهنگ غدیر
◻️ هویتبخشی بر مبنای گذر از مشارکت در عمل به مشارکت در اقامه
https://eitaa.com/maarefquran13951
4_5861597784477533010.apk
4.58M
🔰 نرم افزار اندروید= غدیرشناسی
🌴نرم افزاری جامع وبسیارمفید
باخطبه غدیر وترجمه، پاسخ به شبهات غدیرو...
https://eitaa.com/maarefquran13951
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری
💝منزل پنجم :توحید
👈قسمت بیست و هشتم:
"بندگی " راه رسیدن به توحید
مجموع مراحل سير و سلوك را مىتوان سه مرحله در نظر گرفت كه از توحيد افعالى آغاز و به توحيد ذاتى ختم مىشود. همچنان كه اشاره كرديم، روح كلى اين سه مرحله نيز يك چيز بيشتر نيست و آن عبارت از «بنده شدن» است. آدمى بايد سعى كند كه هستى خود و همه موجودات را به صاحب اصلى هستى، يعنى خداى متعال، بازگرداند و هيچ چيزى را از آنِ خود و ساير موجودات نداند و نبيند. البته بايد توجه داشت كه معناى اين سخن آن نيست كه كارهاى زشتمان را به پاى ديگرى بگذاريم و از خود سلب مسؤوليت كنيم. اصولا كسى كه به مرحله توليد افعالى برسد كار زشتى از او سر نمىزند تا بخواهد آن را به حساب ديگرى بگذارد. كسى كه به چنين مقامى رسيده اگر احياناً خداى ناكرده كار زشتى از او سر بزند، چون مقامش بالاتر است مجازاتش نيز سختتر خواهد بود و او را در دره جهنم معلّق خواهند كرد.
اساساً نبايد پنداشت كه هر كس در باب عرفان و سير و سلوك و توحيد افعالى و امثال آن داد سخن مىدهد به مقامى نيز دست يافته است. ممكن است كسى الفاظ اين مطالب را بداند و درباره آنها سخن بگويد و مطلب بنويسد اما جايگاهش جهنّم باشد! مگر اينها مقامهايى است كه به آسانى به كسى بدهند؟! هرچه شيئى ارزشمندتر باشد رسيدن به آن نيز مشكلتر است. فتح قله دماوند ممكن است براى كسى بسيار مطلوب و مسرّتبخش و خاطرهانگيز باشد؛ ولى براى رسيدن به قله دماوند بايد
خستگی، رنج و زحمت فراوانى را بر خود هموار كرد. در مسايل معنوى نيز وضع به همين منوال است و براى نيل به مقامات معنوى بايد خون دل خورد و زحمت كشيد و هر كس طالب مقامهاى بالاتر باشد به همان نسبت نيز كارش مشكلتر خواهد بود. توحيد افعالى و توحيد صفاتى و توحيد ذاتى عالىترين مقامهاى معنوى هستند و براى رسيدن به اين قلل رفيع سالها مراقبت نفس و تلاش طاقتفرسا و خستگىناپذير لازم است.
📚در جستجوی عرفان اسلامی ص 229
آیت اله مصباح یزدی
#توحید
#بندگی_راه_رسیدن_به_توحید
ادامه دارد...
https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،*
⚡ عَلی متن و عَلی بطن و عَلی، در جانِ قرآن است.
📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۲۴)✨📗
امام صادق علیه السلام درباره این ایه فرمودند:
إِﻧﱠﻤﺎ نَزَلَت فینا خاصَّةً فی اهلِ البَیت؛ِ فی عَلیٍّ و فاطمةَ وَ الحسنِ و الحُسینِ اصحابِ الکساءِ علیهم السلام.
[این آیه] ﻓﻘﻂ اﺧﺘﺼﺎﺻﺎً در ﺷﺎن ﻣﺎ اﻫـﻞ ﺑﯿـﺖ و در مورد علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام که اصحاب کسا هستند نازل شده است.
📚کافی،ج8،ص 93
#امیرمؤمنان_در_قرآن
📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨
https://eitaa.com/maarefquran13951