🍃🍃🍃
🍃🍃
🍃🍃
💢برخی از تفاوتهای #صلوات_شعبانيه با #مناجات_شعبانيه
✍... در اين ماه مبارک شعبان سعی کنيم که در شبانه روز لااقل يک بار #صلوات_شعبانيه را بخوانيم.
صلوات شعبانيه با مناجات شعبانيه تفاوتهای جالبی دارد و با اينکه از مناجات شعبانيه حجمش کمتر است، اما گویی #عظمت، #قيمت و #معارفش بيشتر از آن است. برخی از #تفاوتهای صلوات شعبانيه با مناجات شعبانيه عبارت است از:
1⃣ اول اینکه تعداد #موضوعات_معارفی موجود در صلوات شعبانيه از تعداد موضوعات معارفی در مناجات شعبانيه بيشتر است. صلوات شعبانيه حجمش کمتر است، اما تعداد موضوعات اعتقادی و معرفتیاش بيشتر است؛ درحالیکه در مناجات شعبانيه يک موضوع و آن هم #رابطه_عبد_با_مولا بيشتر بسط داده شده است.
2⃣ يک تفاوت ديگر اين است که افق ديد در صلوات شعبانيه خيلی #بالا و #مرتفع است، از يک #منظر_رفیع و #کلان نگريسته میشود و موضوعات مختلف با کلاننگری مورد بررسی قرار میگیرد؛ اما در مناجات شعبانيه منظر #پايين آمده؛ يا نزديک به موضوعات و يا درون موضوعات، در #سطح_دنیا دارد مطرح میشود؛ به همین خاطر، جزئیات بیشتری به چشم میخورد.
🔹مثلاً در #مناجات_شعبانيه انواع رفتارها در قبال #اهلبيت(ع)، فقط در قالب چند جمله کوتاه بیان شده است، جايگاه اهلبيت(ع) در قالب مثل و انواع رفتارها در قبال اين بزرگواران در قالب جملات بسيار کوتاه اما پرمعنا مطرح شده است. اما در #صلوات_شعبانيه یکسری #حکم_کلی درباره ماه شعبان، نسبت ماه شعبان با رسول الله(ص) و رابطه شیعه با اهلبیت(ع) وجود دارد.
3⃣ در مناجات شعبانیه، #ما و #خطاهایمان مطرحیم، اما در صلوات شعبانیه، صحبت از #اهلبیت(ع)، #فضائل و #موقعیتهای اهلبیت(ع) و ارتباط ما با ایشان است.
4⃣ در صلوات شعبانيه ما از خدا درخواست میکنيم که از آن ارتفاعات بالا چيزهايی را نازل کند؛ درخواست نعمات عظیم و مختلف میکنيم؛ آن هم در #قالب_صلوات، در لفافهای از صلواتها که فاعلش خود خداوند است. اما در مناجات شعبانيه تلاش میکنیم که از درون این #تاریکی_اعماق یک ارتباطی با بالا برقرار کنيم تا از ما دستگیری شود.
5⃣ در مناجات شعبانيه ما #اوج_نعماتی که درخواست میکنیم اين است که خدايا! به من توفيق عطا کن که #روحم #سبک بشود، بيايد بالا تا به عزّ قدس تو وصل شوم. اين نهايت چيزی است که در مناجات شعبانيه درخواست میشود. اما در صلوات شعبانيه، نعمات عظمایی چون شجره نبوت، موض رسالت، معدن علم، فلک جاریه و... و نیز نحوه #التزام به #مسلک_ولایت و #ملحق_شدن به اهلبیت(ع) مطرح است...
💠سعی کنیم ملتزم به این دو #گنج_گرانبها باشیم...
╔═.🍃.═════════╗
🆔 @maarefquran13951🕊
╚═════════.🍃.═╝
1_6441060.mp3
8.7M
🍃🍃🍃✨
🍃🍃✨
🍃✨
#فایل_صوتی
💞جان جهان
الغوث و الامان یا صاحب الزمان (عج)
💫اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج💫
╔═.🍃.═════════╗
🆔 @maarefquran13951 🕊
╚═════════.🍃.═╝
🍃🌸🍃🌸
🌸🕊
🍃
⭕️#عنصر_اصلی در ماجرای حرّ علیهالسلام،
#قبولی_ولایت بود 2⃣
✍... ماجراهایی همچون #واقعه_حُر، پيچهای حیاتی در #زندگی_انسان است، يک چهارراهی است که فرد میتواند مستقيم برود؛ يا به سمت راست بپيچد و يا به چپ، اما هر انتخابی بکند؛ کلّي در مسير آینده انسان اثر میگذارد.
⛔️ما بارها شنیدهایم که حُر #ادب کرد و به سمت امام(ع) آمد. حر به احترام حضرت زهرا(س) به سوی امام(ع) آمد! اما حقیقت این است که حر #ولايت را انتخاب کرد؛ او ولایت امام حسین(ع) را بر همه زندگی خود، بر گذشته و آیندهاش مقدم داشت و رفت ذیل این ماجرا قرار گرفت؛ چه بسا افرادی که در حریم امام(ع) بسیار #با_ادب رفتار کردند؛ اما حتی یک لحظه هم ولایت #امام_عالم را قبول نکردند. مثل فَرَزدَق که در مسیر کوفه با امام حسین(ع) مواجه شد؛ و در عین ادب بسیار، با بیاعتنایی از کنار ماجرای ایشان عبور کرد؛ یا مثل عبیدالله بن یزید حرّ جُعفی که داستان ادبش به امام حسین(ع) و بیاعتناییاش به قبولی ولایت ایشان در تاریخ ثبت شد. ما باید اينگونه به ماجرای حُر بن یزید ریاحی نگاه کنيم تا #درس_عملی درباره #ولایت اهل بیت(ع) بگیریم.
💯همينطور به ماجرای #دیگر_کاروانيان حسينی(ع)، ایشان هم #ولايت را قبول کردند. وقتی حُر ولايت را انتخاب کرد، يعنی ماجرای او #معارفی بود، او از جنبههای دیگر تربیت نشده بود؛ فقط ولایت را پذیرفته بود؛ او حتی از اسب هم پياده نشد، یعنی هیچ فرصتی برای #تعليم_و_تربيت نداشت، حُر بدون تعليم و تربيت رفت و #شهيد شد، او اصلاً در کاروان وارد نشد که بخواهد اثر بگيرد، اصلاً از اسب پايين نيامد، اما آن #عنصر_اصلی را داشت...
💢#عنصر_اصلی چه بود؟ #ولايت را انتخاب کرده بود، يعنی صد را انتخاب کرده بود، تعليم و تربيت درون ولايت است. خب ايشان هم که شهيد شد و از دنیا رفت! اینجا باید گفت:
«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»(آلعمران: ۱۶۹) هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شدهاند، مرده مپندار، بلکه زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند.
🔹چرا فکر کنيم که حرُ تمام شد و رفت؟! حال آنکه او صد را انتخاب کرده بود، او در #حیات بعد از شهادتش تازه اين همه فرصت دارد، یعنی امام حسین(ع) حداقل حدود ۱۳۵۰ سال است که فرصت داشتهاند حُر را تعليم و تربيت کنند، چون او #زنده است، او از ما هم زندهتر است، چون حقيقتاً #ولايت را انتخاب کرد؛ به همین خاطر، مابقی ارزشها را بر او جاری کرده و بسیار #رشدش داده و میدهند.
🌐#عنصر_تعليم_و_تربيت، در عالم تزکیه و رشد بسیار پررنگ است، خيلی هم پررنگ است؛ اما #عنصر_مشترک برای #نجات_همگان، چه آنهایی که در #فرصت_دنیا تعليم و تربيت شدهاند و چه آنهایی که تعليم و تربيت نشدهاند؛ #عنصر_پذیرش_ولايت اهل بیت(ع) است؛ حتی اگر همچون حُر، آخرین لحظات باقی مانده از حیاتش باشد.
⭕️پس #عنصر_اصلی در ماجرای حرّ علیهالسلام، #قبولی_ولایت امام حسین(ع) و تقدم آن بر همه زندگیاش بود؛ نه هیچ چیز دیگر...
🕊
🆔 @maarefquran13951
┅══ 🌸🍃⚜ 🍃🌸 ══┅
📚#معرفی_کتاب
👈 "ضرورت و روش تنقیح و اصلاح اصول فقه"
🖌 تالیف استاد توده فلاح
🔵فروش حضوری در:
حوزه علمیه مروی-معاونت پژوهش با ۱۷٪ تخفیف
🆔 @maarefquran13951
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
🌺نیایش های امیر المومنین علیه السلام
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#نهج_البلاغه
🙏خداوندا ❗️
هر ثناگویی از سوی ستایش شده پاداشی دارد ، به تو امید بستم که مرا به سوی ذخائر رحمت و گنج های آمرزش آشنا کنی
🙏خدایا ❗️
این بنده توست که تو را یگانه می خواند ، و توحید و یگانگی تو را سزاست ، و جز تو کسی را سزاوار این ستایش ها نمی داند.
📚 #خطبه ۹۲
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
@nahjol_balagheh
🍃🌸🍃🌸
🌸🕊
🍃
🗞نگاهی کوتاه به #سوره_حمد_و_ربوبیت
💢#سوره_حمد، ابتدا با (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ) آغاز میشود و (بِسْمِ اللَّهِ) از دو بخش تشکیل شده است...
✍... (بِسْمِ اللَّهِ) یعنی از خدا #مدد بخواهیم، از چه خدایی؟ از خدای (الرَّحْمنِ)؛ پس اولین جملات سوره حمد باید حاکی از (الرَّحْمنِ) باشد و جملات نیمه دوم سوره حمد نیز باید حاکی از (الرَّحيمِ) باشد.
⁉️ببینیم آیا اینطور هست یا نه؟ خداوند بعد از (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ) بلافاصله میفرماید: (الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ) درباره کسی صحبت میکند که #کل_عالم و #اهل_عالم را ایجاد کرده و دارد آنها را #پرورش میدهد و جلو میبرد، این رفتار کیست؟ این (رَبِّ الْعالَمينَ) رفتار (الرَّحْمنِ) است، چون خداوند (الرَّحْمنِ) است؛ پس (رَبِّ الْعالَمينَ) میشود.
در این ماجرا ربّی که الرحمن است؛ خودش را پایین نمیآورد؛ بلکه دارد از بالا به پایین رفتار میکند. پس اگر میخواهیم مفهوم (الرَّحْمنِ) را دنبال کنیم باید اولین چیزی که دنبال میکنیم (رَبِّ الْعالَمينَ) باشد...
⭕️مفهوم #ربوبیت_عالم و #اهل_عالم چیست؟ اگر میخواهیم #معنای_ربوبیت را بفهمیم باید آن را در آیه (رَبِّ ارْحَمْهُما) که مربوط به رابطه ما با #پدر_و_مادرمان است دنبال کنیم. قرآن فرموده: (رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني صَغيراً) یعنی خدایا! آن دو نفر یعنی پدر و مادرم را رحمت کن (كَما رَبَّياني صَغيراً) همانطور که آنها وقتی من کودک و نوزاد بودم، من را #ربوبیت کردند؛ کاری که پدر و مادر در مقابل نوزاد انجام میدهند؛ ربوبیت است، یعنی بچه اصلاً نمیتواند خودش را جمعوجور کند. پدر و مادر جمعوجورش میکنند، #معنای_ربوبیت اینجاست، البته تا حدی که این مثال خدایی توانسته ظرف معنای ربوبیت باشد. #ربوبیت موضوع مهمی است؛ و پروردگار با عالمین یعنی #همه_اهل_عالم ـ اینطور رفتار کرده و ربوبیتشان میکند؛ درحالیکه آنها اصلاً متوجه نبودند؛ یعنی خداوند ایجادشان کرده و دارد با رحمت عامه و خاصه خود آنها اداره میکند...
💯#رفتار_در_قبال #ربوبیت_خداوند بر اهل عالم باید چه رفتاری باشد؟ (الْحَمْدُ لِلَّهِ)، خدا را حمد کردن؛ یعنی به خاطر اینکه با ربوبیت زیبا و مهربانانه خداوند در عالم مواجه میشویم؛ میگوییم (الْحَمْدُ لِلَّهِ) #خدایا! همانطور که من وقتی #نوزاد بودم اصلاً خودم را نمیتوانستم جمعوجور کنم، اصلاً درک و فهمی از عالم بیرون نداشتم؛ چه برسد به اینکه بخواهم توان جمعوجور کردن و انطباق خودم با محیط پیرامون را داشته باشم، اصلاً هیچ فهمی نداشتم، پدر و مادرم من را رشد دادند، به اموراتم رسیدگی کردند، تر و خشکم کردند، بزرگم کردند تا به اینجا رسیدم، #خدایا! تو با #تمام_اهل_عالم اینطور رفتار کردی... پس شایسته #عبودیت و #سپاسگزاری هستی! لذا (إِيّاکَ نَعْبُدُ) تنها تورا میپرستم و تنها با تو هماهنگ میشوم؛ و در تمام این ماجراها (إِيّاکَ نَسْتَعينُ) فقط خودت میتوانی از من دستگیری کنی و رشدم بدهی...
⛔️ما وقتی این مفهوم را متوجه میشویم، در قبالش باید چهکار کنیم؟ باید به #حمد_پروردگار و #عبودیت_ربّ کشیده شویم... آیا طبق #نسخه_سوره_حمد، رفتار ماها در خلال روز، رفتار یک انسان #عابد، #شاکر و #حامد است...؟
🕊
🆔 @maarefquran13951
┅══ 🌸🍃⚜ 🍃🌸 ══┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼تمام پنجره ها رو بہ آسمان باز اسٺ
🌼ببار حضرٺ باران ڪہ فصل اعجاز اسٺ
🌼ڪجا قدم زده اے تا ببوسم آنجا را
🌼ڪہ بوسہ بر اثر پایٺ عین پروازست
╔═.🍃.═════════╗
🕊🆔 @maarefquran13951🕊
╚═════════.🍃.═╝
🍃🍃🍃✨
🍃🍃✨
🍃✨
#آیات_المهدی 9⃣
✨سوره نور، آیه ۵۵
💞شیعه باید بکوشد تا
حکمران روی زمین شود به رهبری
حضرت ولی عصر، ارواحنا الفداه
╔═.🍃.═════════╗
🆔 @maarefquran13951 🕊
╚═════════.🍃.═╝
🍃🍃🍃✨
🍃🍃✨
بشارتی به رسول الله از کتاب مقدس
در سفر تثنیه چنین آمده است: 👇🍂
«و این است برکتی که موسی، مرد خدا، قبل از وفاتش به بنی اسرائیل داده، گفت: "یهوه از سینا آمد، و از سعیر بر ایشان طلوع نمود و از جبل فاران درخشان گردید»1
مرحوم محمدصادق فخر الاسلام که خود از علمای پژوهشگر مسیحی بوده و به اسلام گرویده است مینویسد:
مقصود از «یهوه از سینا آمد» آن است که خداوند از سینا تجلی کرده و تورات را به جناب موسی (علیهالسلام) داده است.
و «از سعیر بر ایشان طلوع نمود» یعنی کتاب مقدس انجیل را به حضرت عیسی (علیهالسلام) اعطاء نمود .
و مرادِ «از جبل فاران درخشان گردید» هم درخشش قرآن است که به حضرت محمد (صلیالله علیه و آله و سلم) نازل شده است ۲.
جناب فخر الاسلام برای این مدعا آیاتی از سفر پیدایش است که پس از ماجرای تولد اسحاق و بیرون کردن کنیز (هاجر) و پسرش (اسماعیل) میگوید:
«و خدا با آن پسر [اسماعیل] میبود. و او نمو کرده، ساکن صحرا شد، و در تیراندازی بزرگ گردید. و در صحرای فاران، ساکن شد. و مادرش زنی از زمین مصر برایش گرفت»۳.
⬅️توضیح نامبرده این است که چون بر اساس اسناد تاریخی محل سکونت جناب اسماعیل (علیهالسلام) بیتردید مکه بوده است ۴
در نتیجه، فاران همان منطقهی مکه است و جبل فاران هم بایستی کوهی در منطقهی مکه باشد و درخشش هم، قرآن کریم است که چون پرتوی بر قلب مطهر رسولالله در کوه نور و در غار حرا اتفاق افکنده شد.
۱تثنیه 33: 2.
۲ فخر الاسلام، محمدصادق، انیس الاسلام، ج 5، ص 67.
۳ پیدایش 21: 20 و 21.
۴ همان.
╔═.🍃.═════════╗
🆔 @maarefquran13951 🕊
╚═════════.🍃.═╝
🍃🍃🍃✨
🍃🍃✨
🍃✨
#آیات_المهدی 🔟
✨سوره حج، آیه ۴۱
💞خداوند دین را به وسیله حضرت (عج)
پیروز میگرداند ...
╔═.🍃.═════════╗
🆔 @maarefquran13951 🕊
╚═════════.🍃.═╝