eitaa logo
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
179 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
727 ویدیو
64 فایل
آیه های قرآن، تجلی کلام خداست بر دل و جان و معارفش جام شراب طهور است که باید آن را قطره قطره نوشید تا عشق به معبود بجوشد در رگ رگ وجودمان،چرا که مشتاق وصالیم. @maarefquran13951
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃🍃 💢برخی از تفاوت‌های با ✍... در اين ماه مبارک شعبان سعی کنيم که در شبانه روز لااقل يک بار را بخوانيم. صلوات شعبانيه با مناجات شعبانيه تفاوت‌های جالبی دارد و با اينکه از مناجات شعبانيه حجمش کمتر است، اما گویی ، و بيشتر از آن است. برخی از صلوات شعبانيه با مناجات شعبانيه عبارت است از: 1⃣ اول اینکه تعداد موجود در صلوات شعبانيه از تعداد موضوعات معارفی در مناجات شعبانيه بيشتر است. صلوات شعبانيه حجمش کمتر است، اما تعداد موضوعات اعتقادی و معرفتی‌اش بيشتر است؛ درحالی‌که در مناجات شعبانيه يک موضوع و آن هم بيشتر بسط داده شده است. 2⃣ يک تفاوت ديگر اين است که افق ديد در صلوات شعبانيه خيلی و است، از يک و نگريسته می‌شود و موضوعات مختلف با کلان‌نگری مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اما در مناجات شعبانيه منظر آمده؛ يا نزديک به موضوعات و يا درون موضوعات، در دارد مطرح می‌شود؛ به همین خاطر، جزئیات بیشتری به چشم می‌خورد. 🔹مثلاً در انواع رفتارها در قبال (ع)، فقط در قالب چند جمله کوتاه بیان شده است، جايگاه اهل‌بيت(ع) در قالب مثل و انواع رفتارها در قبال اين بزرگواران در قالب جملات بسيار کوتاه اما پرمعنا مطرح شده است‌. اما در یک‌سری درباره ماه شعبان، نسبت ماه شعبان با رسول الله(ص) و رابطه شیعه با اهل‌بیت(ع) وجود دارد. 3⃣ در مناجات شعبانیه، و مطرحیم، اما در صلوات شعبانیه، صحبت از (ع)، و اهل‌بیت(ع) و ارتباط ما با ایشان است. 4⃣ در صلوات شعبانيه ما از خدا درخواست می‌کنيم که از آن ارتفاعات بالا چيزهايی را نازل کند؛ درخواست نعمات عظیم و مختلف می‌کنيم؛ آن هم در ، در لفافه‌ای از صلوات‌ها که فاعلش خود خداوند است. اما در مناجات شعبانيه تلاش می‌کنیم که از درون این یک ارتباطی با بالا برقرار کنيم تا از ما دستگیری شود. 5⃣ در مناجات شعبانيه ما که درخواست می‌کنیم اين است که خدايا! به من توفيق عطا کن که بشود، بيايد بالا تا به عزّ قدس تو وصل شوم. اين نهايت چيزی است که در مناجات شعبانيه درخواست می‌شود. اما در صلوات شعبانيه، نعمات عظمایی چون شجره نبوت، موض رسالت، معدن علم، فلک جاریه و... و نیز نحوه به و به اهل‌بیت(ع) مطرح است... 💠سعی کنیم ملتزم به این دو‌ باشیم... ╔═.🍃.═════════╗ 🆔 @maarefquran13951🕊 ╚═════════.🍃.═╝
📺 #گزارش_تصویری 🎞نشست علمی تحلیلی فیلم ملک سلیمان نبی (ع) 👈سخنرانی سه استاد گرانقدر ╔═.🍃.═════════╗ 🆔 @maarefquran13951🕊 ╚═════════.🍃.═╝
📺 #گزارش_تصویری 🎞 نشست علمی تحلیلی فیلم ملک سلیمان نبی (ع) 👈بخش پرسش و پاسخ از سه استاد گرانقدر 🍃جناب آقای دکتر پروین 🍃حجت الاسلام اصفهانیان 🍃و سرکارخانم دکتر عباسی ╔═.🍃.═════════╗ 🆔 @maarefquran13951🕊 ╚═════════.🍃.═╝
1_6441060.mp3
8.7M
🍃🍃🍃✨ 🍃🍃✨ 🍃✨ 💞جان جهان الغوث و الامان یا صاحب الزمان (عج) 💫اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💫 ╔═.🍃.═════════╗ 🆔 @maarefquran13951 🕊 ╚═════════.🍃.═╝
🍃🌸🍃🌸 🌸🕊 🍃 ⭕️ در ماجرای حرّ علیه‌السلام، بود 2⃣ ✍... ماجراهایی همچون ، پيچ‌های حیاتی در است، يک چهارراهی است که فرد می‌تواند مستقيم برود؛ يا به سمت راست بپيچد و يا به چپ، اما هر انتخابی بکند؛ کلّي در مسير آینده انسان اثر می‌گذارد. ⛔️ما بارها شنیده‌ایم که حُر کرد و به سمت امام(ع) آمد. حر به احترام حضرت زهرا(س) به سوی امام(ع) آمد! اما حقیقت این است که حر را انتخاب کرد؛ او ولایت امام حسین(ع) را بر همه زندگی خود، بر گذشته و آینده‌اش مقدم داشت و رفت ذیل این ماجرا قرار گرفت؛ چه بسا افرادی که در حریم امام(ع) بسیار رفتار کردند؛ اما حتی یک لحظه هم ولایت را قبول نکردند. مثل فَرَزدَق که در مسیر کوفه با امام حسین(ع) مواجه شد؛ و در عین ادب بسیار، با بی‌اعتنایی از کنار ماجرای ایشان عبور کرد؛ یا مثل عبیدالله بن یزید حرّ جُعفی که داستان ادبش به امام حسین(ع) و بی‌اعتنایی‌اش به قبولی ولایت ایشان در تاریخ ثبت شد. ما باید اينگونه به ماجرای حُر بن یزید ریاحی نگاه کنيم تا درباره اهل بیت(ع) بگیریم. 💯همينطور به ماجرای حسينی(ع)، ایشان هم را قبول کردند. وقتی حُر ولايت را انتخاب کرد، يعنی ماجرای او بود، او از جنبه‌های دیگر تربیت نشده بود؛ فقط ولایت را پذیرفته بود؛ او حتی از اسب هم پياده نشد، یعنی هیچ فرصتی برای نداشت، حُر بدون تعليم و تربيت رفت و شد، او اصلاً در کاروان وارد نشد که بخواهد اثر بگيرد، اصلاً از اسب پايين نيامد، اما آن را داشت... 💢 چه بود؟ را انتخاب کرده بود، يعنی صد را انتخاب کرده بود، تعليم و تربيت درون ولايت است. خب ايشان هم که شهيد شد و از دنیا رفت! اینجا باید گفت: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»(آل‌عمران: ۱۶۹) هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شدهاند، مرده مپندار، بلکه زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده میشوند. 🔹چرا فکر کنيم که حرُ تمام شد و رفت؟! حال آنکه او صد را انتخاب کرده بود، او در بعد از شهادتش تازه اين همه فرصت دارد، یعنی امام حسین(ع) حداقل حدود ۱۳۵۰ سال است که فرصت داشته‌اند حُر را تعليم و تربيت کنند، چون او است، او از ما هم زنده‌تر است، چون حقيقتاً را انتخاب کرد؛ به همین خاطر، مابقی ارزش‌ها را بر او جاری کرده و بسیار داده و می‌دهند. 🌐، در عالم تزکیه و رشد بسیار پررنگ است، خيلی هم پررنگ است؛ اما برای ، چه آنهایی که در تعليم و تربيت شده‌اند و چه آنهایی که تعليم و تربيت نشده‌اند؛ اهل بیت(ع) است؛ حتی اگر همچون حُر، آخرین لحظات باقی مانده از حیاتش باشد. ⭕️پس در ماجرای حرّ علیه‌السلام، امام حسین(ع) و تقدم آن بر همه زندگی‌اش بود؛ نه هیچ چیز دیگر... 🕊 🆔 @maarefquran13951 ┅══ 🌸🍃⚜ 🍃🌸 ══┅
📚#👈 "ضرورت و روش تنقیح و اصلاح اصول فقه" 🖌 تالیف استاد توده فلاح 🔵فروش حضوری در: حوزه علمیه مروی-معاونت پژوهش با ۱۷٪ تخفیف 🆔 @maarefquran13951
هدایت شده از  نهج البلاغه 🇮🇷
🌺نیایش های امیر المومنین علیه السلام ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 🙏خداوندا ❗️ هر ثناگویی از سوی ستایش شده پاداشی دارد ، به تو امید بستم که مرا به سوی ذخائر رحمت و گنج های آمرزش آشنا کنی 🙏خدایا ❗️ این بنده توست که تو را یگانه می خواند ، و توحید و یگانگی تو را سزاست ، و جز تو کسی را سزاوار این ستایش ها نمی داند. 📚 ۹۲ ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ @nahjol_balagheh
🍃🌸🍃🌸 🌸🕊 🍃 🗞نگاهی کوتاه به 💢، ابتدا با (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ) آغاز می‌شود و (بِسْمِ اللَّهِ) از دو بخش تشکیل شده است... ✍... (بِسْمِ اللَّهِ) یعنی از خدا بخواهیم، از چه خدایی؟ از خدای (الرَّحْمنِ)؛ پس اولین جملات سوره حمد باید حاکی از (الرَّحْمنِ) باشد و جملات نیمه دوم سوره حمد نیز باید حاکی از (الرَّحيمِ) باشد. ⁉️ببینیم آیا این‌طور هست یا نه؟ خداوند بعد از (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ) بلافاصله میفرماید: (الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ) درباره کسی صحبت می‌کند که و را ایجاد کرده و دارد آنها را میدهد و جلو میبرد، این رفتار کیست؟ این (رَبِّ الْعالَمينَ) رفتار (الرَّحْمنِ) است، چون خداوند (الرَّحْمنِ) است؛ پس (رَبِّ الْعالَمينَ) می‌شود. در این ماجرا ربّی که الرحمن است؛ خودش را پایین نمی‌آورد؛ بلکه دارد از بالا به پایین رفتار میکند. پس اگر میخواهیم مفهوم (الرَّحْمنِ) را دنبال کنیم باید اولین چیزی که دنبال میکنیم (رَبِّ الْعالَمينَ) باشد... ⭕️مفهوم و چیست؟ اگر میخواهیم را بفهمیم باید آن را در آیه (رَبِّ ارْحَمْهُما) که مربوط به رابطه ما با است دنبال کنیم. قرآن فرموده: (رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني صَغيراً) یعنی خدایا! آن دو نفر یعنی پدر و مادرم را رحمت کن (كَما رَبَّياني صَغيراً) همان‌طور که آن‌ها وقتی من کودک و نوزاد بودم، من را کردند؛ کاری که پدر و مادر در مقابل نوزاد انجام میدهند؛ ربوبیت است، یعنی بچه اصلاً نمیتواند خودش را جمع‌وجور کند. پدر و مادر جمع‌وجورش میکنند، اینجاست، البته تا حدی که این مثال خدایی توانسته ظرف معنای ربوبیت باشد. موضوع مهمی است؛ و پروردگار با عالمین یعنی ـ این‌طور رفتار کرده و ربوبیتشان می‌کند؛ درحالی‌که آنها اصلاً متوجه نبودند؛ یعنی خداوند ایجادشان کرده و دارد با رحمت عامه و خاصه خود آنها اداره میکند... 💯 بر اهل عالم باید چه رفتاری باشد؟ (الْحَمْدُ لِلَّهِ)، خدا را حمد کردن؛ یعنی به خاطر اینکه با ربوبیت زیبا و مهربانانه خداوند در عالم مواجه میشویم؛ میگوییم (الْحَمْدُ لِلَّهِ) ! همان‌طور که من وقتی بودم اصلاً خودم را نمیتوانستم جمع‌وجور کنم، اصلاً درک و فهمی از عالم بیرون نداشتم؛ چه برسد به اینکه بخواهم توان جمع‌وجور کردن و انطباق خودم با محیط پیرامون را داشته باشم، اصلاً هیچ فهمی نداشتم، پدر و مادرم من را رشد دادند، به اموراتم رسیدگی کردند، ‌تر و خشکم کردند، بزرگم کردند تا به اینجا رسیدم، ! تو با این‌طور رفتار کردی... پس شایسته و هستی! لذا (إِيّاکَ نَعْبُدُ) تنها تورا می‌پرستم و تنها با تو هماهنگ می‌شوم؛ و در تمام این ماجراها (إِيّاکَ نَسْتَعينُ) فقط خودت می‌توانی از من دستگیری کنی و رشدم بدهی... ⛔️ما وقتی این مفهوم را متوجه میشویم، در قبالش باید چه‌کار کنیم؟ باید به و کشیده شویم... آیا طبق ، رفتار ماها در خلال روز، رفتار یک انسان ، و است...؟ 🕊 🆔 @maarefquran13951 ┅══ 🌸🍃⚜ 🍃🌸 ══┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼تمام پنجره ها رو بہ آسمان باز اسٺ 🌼ببار حضرٺ باران ڪہ فصل اعجاز اسٺ 🌼ڪجا قدم زده اے تا ببوسم آنجا را 🌼ڪہ بوسہ بر اثر پایٺ عین پروازست ╔═.🍃.═════════╗ 🕊🆔 @maarefquran13951🕊 ╚═════════.🍃.═╝
🍃🍃🍃✨ 🍃🍃✨ 🍃✨ 9⃣ ✨سوره نور، آیه ۵۵ 💞شیعه باید بکوشد تا حکمران روی زمین شود به رهبری حضرت ولی عصر، ارواحنا الفداه ╔═.🍃.═════════╗ 🆔 @maarefquran13951 🕊 ╚═════════.🍃.═╝
🍃🍃🍃✨ 🍃🍃✨ بشارتی به رسول الله از کتاب مقدس در سفر تثنیه چنین آمده است: 👇🍂 «و این است برکتی که موسی، مرد خدا، قبل از وفاتش به بنی اسرائیل داده، گفت: "یهوه از سینا آمد، و از سعیر بر ایشان طلوع نمود و از جبل فاران درخشان گردید»1 مرحوم محمدصادق فخر الاسلام که خود از علمای پژوهشگر مسیحی بوده و به اسلام گرویده است می‌نویسد: مقصود از «یهوه از سینا آمد» آن است که خداوند از سینا تجلی کرده و تورات را به جناب موسی (علیه‌السلام) داده است. و «از سعیر بر ایشان طلوع نمود» یعنی کتاب مقدس انجیل را به حضرت عیسی (علیه‌السلام) اعطاء نمود . و مرادِ «از جبل فاران درخشان گردید» هم درخشش قرآن است که به حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله و سلم) نازل شده است ۲. جناب فخر الاسلام برای این مدعا آیاتی از سفر پیدایش است که پس از ماجرای تولد اسحاق و بیرون کردن کنیز (هاجر) و پسرش (اسماعیل) می‌گوید: «و خدا با آن پسر [اسماعیل] می‌بود. و او نمو کرده، ساکن صحرا شد، و در تیراندازی بزرگ گردید. و در صحرای فاران، ساکن شد. و مادرش زنی از زمین مصر برایش گرفت»۳. ⬅️توضیح نامبرده این است که چون بر اساس اسناد تاریخی محل سکونت جناب اسماعیل (علیه‌السلام) بی‌تردید مکه بوده است ۴ در نتیجه، فاران همان منطقه‌ی مکه است و جبل فاران هم بایستی کوهی در منطقه‌ی مکه باشد و درخشش هم، قرآن کریم است که چون پرتوی بر قلب مطهر رسول‌الله در کوه نور و در غار حرا اتفاق افکنده شد. ۱تثنیه 33: 2. ۲ فخر الاسلام، محمدصادق، انیس الاسلام، ج 5، ص 67. ۳ پیدایش 21: 20 و 21. ۴ همان. ╔═.🍃.═════════╗ 🆔 @maarefquran13951 🕊 ╚═════════.🍃.═╝
🍃🍃🍃✨ 🍃🍃✨ 🍃✨ 🔟 ✨سوره حج، آیه ۴۱ 💞خداوند دین را به وسیله حضرت (عج) پیروز میگرداند ... ╔═.🍃.═════════╗ 🆔 @maarefquran13951 🕊 ╚═════════.🍃.═╝