eitaa logo
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
710 ویدیو
64 فایل
آیه های قرآن، تجلی کلام خداست بر دل و جان و معارفش جام شراب طهور است که باید آن را قطره قطره نوشید تا عشق به معبود بجوشد در رگ رگ وجودمان،چرا که مشتاق وصالیم. @maarefquran13951
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تشییع پیکر شهید حمیدرضا الداغی در مشهد‌ مقدس 🔸 مدافع امنیت آمر به معروف ناهی از منکر 📆 دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ 📌 از مهدیه مشهد تا حرم مطهر رضوی @yaran_khorasan https://eitaa.com/maarefquran13951
15.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
+نَـفَـسِ مُعَلِّم، نَفَسِ طَیِّب اســـت…📚✨ • • ▫️ 🎙 ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کانال حمید کثیری
دیدار روز گذشته رهبری با معلمان حاوی نکات بسیار مهمی است. اگر نخوانیده‌اید یا نشنیده‌اید یا ندیده‌اید، می‌توانید از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید. هیچ متن و فیلم خلاصه‌ای، جای اصل سخنان حضرت آقا را نمی‌گیرد. خصوصاً کسانی که دغدغه تعلیم و تربیت دارند، حتماً استفاده کنند 👇👇 📝 متن بیانات 🎵 صوت بیانات فیلم بیانات @hamidkasiri_ir
♪✧♪ انجمن شعر برگزار می‌کند: ♪ جلسات هفتگی شعرخوانی و نقد شعر همراه با کارگاه آموزشی مبانی شعر ♪ موضوع کارگاه بهاره: آشنایی با عروض و قافیه ♪ هنگام: پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۱۷ ♪ جای: شهرری ـ میدان نماز ـ فرهنگسرای ولاء Ensanetamam.ir
♻️مباحثه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و بررسی امتداد نشانه های ایمان حقیقی در ابعاد و عرصه های مختلف زندگی مدتیه هدایت خاصه ی الهی شامل حالم شده با عده ای از دلدادگان ولایت فقیه و اندیشه های ناب حضرت آقا آشنا بشم و از محضرشون کسب علم کنم. امروز هم الحمدلله موفق شدم بر خلاف سبک زندگی ای که اخیرا بهم تحمیل شده همراه با خورشید🌞 به بوستان نخبگان هزاره هشتم برم و از این مجلس مباحثه بهره ببرم. خیلی برام جالب بود که برای همه مسائل زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و.... این کتاب حرفی برای گفتن داره و میشه به کمک همین یه منبع از منظومه ی معرفتی اندیشه های ناب رهبرمون مسأله های ریز و درشت رو به خوبی موشکافی کنیم، علت یابی کنیم و حتی برای حلشون راهکار هم پیدا کنیم. از جمله همین مساله ی عفاف گرایی و معضلات پوشش و کم حیایی های اخیر یه رزق دلنشین دیگه ی این مجلس این بود که متوجه شدم یکی از این عزیزان حاضر در عکس از اهل تسنن کشور آذربایجان بوده که به تازگی شیعه شده و موفق شده با آگاه کردن خانواده ش اونها رو هم شیعه کنه. خداوند مسبب الاسباب اراده ی تامّه اش به هدایت خاصّه ی این بنده ی مکرّمه‌ش تعلق پیدا کرده تا بعد از تشرف به مذهب تشیع، آشنایی با منظومه ی فکری امام خامنه‌ای (مدظلُّه العالی) روزی ایشون بشه تحت تاثیر مباحثه ی امروزم هنوز🤓😅 @efaafohejaabYAAS https://eitaa.com/maarefquran13951
آیت‌الله حائری شیرازی ره : شیاطین می‌گویند «انسان آزاد است» و با این آزادی، انسان را بندۀ همه چیز می‌کنند!! اما انبیاء می‌گویند: «انسان بنده است» و با این بندگی، او را از بندگی دیگران آزاد می‌کنند انبیاء با بندگی، انسان را از بندگیِ مخلوق آزاد می‌کنند و شیاطین ... به اسم آزادی، انسان را اسیر همۀ چیزهای پَست می‌کنند. انبیاء با بندگی، انسان را از زندان نجات می‌دهند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را زندانی می‌کنند. https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
اصول مهم در تزکیه نفس و سیر الی الله 4⃣اصل چهارم 👈مراقبه و محاسبه: در اهمیت مراقبه و محاسبه سخن بسیار است در این خصوص علامه حسن زاده آملی: عزیزان! خودتان را حساب کنید تا مصداق ((یدخلون الجنه یرزقون فی‌ها بغیر حساب)) باشید، از بدی‌ها استغفار کنید و از خوبی‌ها حمد کنید، که محاسبه، مراقبه می‌آورد و مراقبه، حضور و حضور، فتوح به دنبال دارد! (صراط سلوک، ص 49) یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشی    شاید که نگاهی کند آگاه نباشی مرحوم علامه طباطبائی (ره) می‌فرمایند: کلید اشیاء در مراقبه است. تا مراقبه نباشد و درست صورت نگیرد، بقیه کارها و دستورات در سیر و سلوک، هیچ و بی اثر است. (در محضر علامه طباطبایی (ره)، ص 331 ایشان همچنین در جای دیگری بعنوان راهکار به اهمیت توجه به این موضوع اشاره نموده و می‌فرمایند: برای موفق شدن...، لازم است همّتی برآورده و توبه نموده، به و بپردازید. به این نحو که هر روزه که طرف صبح از خواب بیدار می‌شوید، قصد جدّی کنید که هر عملی که پیش آید، رضای خدا عزّ اسمه را مراعات خواهم کرد. آن وقت در هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت؛ به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد، انجام نخواهید داد، هر چه باشد. و همین حال را تا شب، وقت خواب، ادامه خواهید داد. وقت خواب چهار پنج دقیقه ای در کارهایتان که روز انجام داده‌اید، فکر کرده و یکی یکی از نظر خواهید گذرانید؛ هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته، شکر بکنید و هر کدام تخلّف شده استغفار بکنید، و این رویه را هر روز ادامه بدهید. این روش اگر چه در بادی حال، سخت و در ذائقه نفس تلخ می‌باشد، ولی کلید نجات و رستگاری است...(چهل نامه عرفانی، ص135( آیت الله حق شناس (ره): راه فهم اینکه شیطان کی می‌آید، مراقبه است. (زملک تا ملکوت، ص 240) ایشان همچنین می‌فرمودند: خدا رحمت کند علامه‌ی طباطبائی (ره) را که فرمود: اول مراقبه است، وسط هم مراقبه است، آخر هم مراقبه است.. (زملک تا ملکوت، ص 255) https://eitaa.com/maarefquran13951
🍃شرح هفت شهر عشق عطار  نیشابوری🍃 منزل اول :طلب 👈قسمت چهارم نكته ‏اى كه در طلب حضرت حق هست و بايد سالك از اول امر در مقام طلب به آن توجه خوب و عميق داشته باشد، اين است كه طلب حضرت حق، همانند طلبهاى ديگر نيست كه «طالب» با حفظ موجوديت خود،و به تعبيرى، با حفظ «خودى خود» به «مطلوب» خويش نايل گردد. اين طلب، طلب خاص است. طالب در ميدان اين طلب، احكام ديگرى دارد.«طالب» در اين ميدان، از همان اول امر بايد براى نيل به «مطلوب» از «خود» چشم بپوشد، و آماده كنار گذاشتن «خود» و لوازم «خودى» باشد. اين طلب، با هجرت از «خود» و از بيت «خودى» آغاز مى‏شود و با مرگ از «خود» و به عبارتى، با مرگ «خود» به آخر مى‏رسد؛ و من يخرج من بيته مهاجراً الى الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع أجره على الله و كان الله غفوراً رحيماً.سوره نسا آیه ۱۰۰ اين، چيزى است كه اگر سالك بخواهد خوب موفق شود، بايد هميشه آنرا در نظر داشته باشد،و يك حقيقت و امر جدى بداند. زيرا اگر سالك از اول امر به اين معنى خوب توجه نكند، و آنرا جدى نگيرد،و با مسامحه با آن برخورد نمايد، همينكه طلب را آغاز كرد، در همان اوايل امر موانعى در پيش پاى او قرار مى‏گيرند كه هر كدام به نحوى او را از سلوك و از «طلب» باز مى‏دارند، موانعى كه همه به «خود» و لوازم «خودى» و «نفسانيت» و «انانيت» بر مى‏گردد، و از آنها نشأت مى‏گيرد.گرچه خود «طلب» و قدم گذاشتن در ميدان طلب، به معنى مانع كشى است، و طلب جدى، يعنى موانع را كنار زدن و به سوى حضرت مقصود شتافتن، اگر چه موانع، موانع بسيار سخت و مهم باشد، ليكن بايد توجه داشت كه همه موانع در سوك الى الله در «خود» و لوازم «خودى» و در «انانيت» خلاصه مى‏شود. يعنى هر چه را انسان در اين سفر ملكوتى مانع ببيند، و هر چيزى را سد راه بيابد، همه آنها به «خود» و لوازم «خودى» و «انانيت» وى بر مى‏گردد. چون مى‏خواهد «خود» و «خودى» و «نهايت» خود راحفظ كند فلان امر براى وى به صورت مانع در مى‏آيد. والا هيچ چيز براى وى مانع نخواهد بود. مانع اصلى در اين سفر، ، «خود» انسان، يعنى «خودى» اوست. حديث شريف «لاحجاب بينه و بين خلقه الا خلقه»با صراحت به اين حقيقت اشاره مى‏كند و مى‏گويد، حجابى بين خداى متعال و بين مخلوق او وجود ندارد، جز خود مخلوق.«خود» وبه تعبيرى «وجهه خلقى» هر مخلوقى حجاب بين او و بين حضرت حق است، و اگر «وجهه خلقى» يا «خود» را كنار بگذارد و از همه مراتب «خود» عبور كند، به حضرت مقصود نايل مى‏گردد.سالك وقتى قدم در ميدان طلب مى‏گذارد، و در طلب حضرت حق بر مى‏آيد، بايد توجه داشته باشد كه اساس امر در اين مقام را خود شكستن تشكيل میدهد. ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شنیدید میگن طلبه‌ها بین مردم منفورند! مردم از اونها بدشون میاد و جایگاهی ندارند !... میگن طلبه‌ها بی‌سوادند و آینده‌ای ندارند و اصلا ما چه نیازی داریم به طلبه‌ها ؟! ... آهای پدر مادرا واقعا اگه عاقبت به خیری بچه‌هاتون براتون مهمه این کلیپ رو ببینید و برای بقیه پدر مادرا بفرستید! ۵دقیقه خیلی مهم در زندگی شما و فرزندانتون ! فقط ... | عضوشوید http://eitaa.com/joinchat/3098280028Cd3fba4451e
🔴 اطلاع رسانی مهم کاربران گرامی در کانال رسمی استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در ایتا عضو شوید و در سریعترین زمان از جدیدترین فتاوای معظم له باخبر شوید لینک ورود🔰 https://eitaa.com/joinchat/80609296C8716f12e7c @leader_ahkam
✨﷽✨ 🔴زشتی های مومن را پخش نکن ✍مردی خدمت امام موسی کاظم (علیه السلام) آمد و عرضه داشت : فدایت شوم !از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که ناپسند بود ، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند حضرت فرمودند : گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .حتی اگر ۵۰ نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر. 👈 هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیَتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده است : ⭐️إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ  سوره نور : آیه ۱۸⭐️ کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند 📚الكافی : ج‏۸ ، ص۱۴۷ 📚مُحَاسَبَةِ النَّفْس‏ : ح 125   https://eitaa.com/maarefquran13951
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
«انْتَ وَلِیُّنا حَقّا» ؛ که بیراهه زدن‌هایت هم "صراط " بود... سربازِ عشق که باشی تکلیف برایت " مقدّس " است، و تاج افتخار آنست که در غربتِ نگاه ها و اندیشه ها، در جستجوی قُربِ عظیم سَر سپرده‌ی پیشوایت باشی ! " اضطرارِ امام " که در وجودت جوانه بزند ؛ فرقی نمیکند از کدام یک آموخته ای و به کدام یک دین خود را عرضه می داری ... در رکاب می مانی تا؛ حواله‌ی مُلک ری به نامت بهشت شود، به نام‌ تو که برای شناساندنِ نورِ ولایت خود ناشناخته بودی! ※ ویژه وفات علیه السلام طرح؛ استدیو گرافیک " " @Ostad_Shojae
خود را چگونه باید بیندیشیم؟2.pdf
169K
. از عظمت‌های قرآن آن‌که از طریق کلام الهی، امر بیان‌ ناپذیر، بیان‌پذیر می‌شود و معنا را در ساحات مختلف، بیان‌پذیر می‌نماید تا آنچه را انسان‌ها در راستای جستجوی حقیقت به دنبال آن هستند، بیابند و کسانی معجزه‌بودن قرآن را حتی در الفاظ آن تصدیق می‌کنند که متوجه می‌شوند چگونه آن عالی‌ترین احوال به صورت الفاظی این‌چنین پر محتوا و دارای اشاراتِ متعالی به ظهور آمده. و این‌چنین معنای ذاتی‌بودن بین لفظ و معنا را در قرآن می‌توان فهمید و حتی تجربه کرد. در شعر شاعران ما الفاظ عین معنا نیست. شاعران ما تلاش می‌کنند تا با این اشعار الفاظ را معنی دار کنند. ولی در زبان قرآن ذات الفاظ با معانی آن یکی است و این همان معجزه‌ای است که در قرآن وجود دارد. 📄 خود را چگونه باید بیندیشیم؟ 🔹 تفسیر سوره مبارکه https://eitaa.com/maarefquran13951
بسم الله اعوذ بالله من شرور انفسنا... چند خطی در مورد حواشی بوجود آمده پیرامون حرکت امام جمعه رشت، آیت الله فلاحتی در جلسه رسمی ای که اتفاقا پدران و مادران شهدا نیز حضور دارند و نماینده ولی فقیه هم بعنوان میهمان ویژه شرف حضور دارد، اگر عده ای کشف حجاب کنند، آن هم بعد از ابلاغ و شنیدن چند ابلاغ رسمی: 👈ابتدا سخن امام جامعه مبنی بر موضوع کشف حجاب، ورای حرام شرعی بودنش 👈دوم، دریافت ابلاغ رسمی وزارت کشور و مراجع رسمی کشور، مبنی بر برخورد با پدیده کشف حجاب و رسیدن پیامک برخورد نیروی انتظامی با آنها (بصورت همگانی) بدین معناست که کار ابلاغی انجام شده است و جمعیتی که در حال حاضر نقض این ابلاغيات را دنبال می‌کنند و نسبت به آن دهن کجی دارند، خواسته و ناخواسته عوامل دشمن، تلقی می‌شوند. یعنی اینکه آن چند خانم که در این جلسه رسمی با این توصیفات حاضرند، قصدشان دهان کجی به این ابلاغيات رسمی است. حالا آیا اگر نماینده ولی فقیه که در این جلسه حضور دارد، و از عمل پادوان دشمن تبری می‌جوید، باید نکوهش شود یا تحسین؟! این را کسی می‌تواند بهتر قضاوت کند گه فضای آن جلسه را از نزدیک لمس کرده باشد و نوع تجری آن خانمها را از نزدیک دیده باشد. فرق است بین خانمی که از سر جهالت کشف حجاب می‌کند و کسی که عامدا و به نیت حمله به ارزش‌ها از روی تخاصم، و به قصد سست نشان دادن قوانین کشور، آن هم در جلسه رسمی دارد. نتیجه: رفتار آیت الله فلاحتی مبتنی بر فضای آن جلسه، تعریف می‌شود و از این حیث ایشان از عوامل و پیاده نظام دشمن تبری جستند نه دختران این مرز و دیار. سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای پیاده سازی مقاصدشان، نیاز به ابزار دست و پیاده نظام دارند، که این جماعت ِ کاشف حجاب، با توصیفاتی که عرض شد، در صف پیاده نظام دشمنند و مباحث تربیتی و فرهنگی، در اینجا دیگر معنا ندارد و کارکردی پیدا نمی‌کند و نیاز به برخورد سخت و قاطع و برّاست. | يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومة لائم | https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[😭🥺...] کجارو نگاه میکنی؟! برگرد.... :) 🌱 ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
25.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 شروع طرح تربیت مدرس دختران باران 🎬 جزییات بیشتر رو توی ویدئو ببینید☝🏻 📕فاز اول:(تربیت مدرس دوره آزادی من) 🧕🏻ویژه بانوان ۲۰ تا ۴۷ ساله‌ای که می‌خوان با روش تدریس به سوالات نسل جدید پاسخ بدن و مدرس بشن... اطلاع از شرایط و فرم ثبت‌نام رایگان👇🏻 🌐 survey.porsline.ir/s/vgHAHmx ✅ این پیام رو برای هر کسی که میدونید ممکنه بتونه یه مدرس خوب بشه ارسال کنید. 💜
🔥 شروع طرح تربیت مدرس دختران باران 📕فاز اول:(تربیت مدرس دوره آزادی من) 🧕🏻ویژه بانوان ۲۰ تا ۴۷ ساله‌ که می‌خوان با روش تدریس به سوالات نسل جدید پاسخ بدن و مدرس بشن... اطلاع از شرایط و فرم ثبت‌نام رایگان👇🏻 🌐 survey.porsline.ir/s/vgHAHmx ✨ این پیام رو برای هر کسی که میدونید ممکنه بتونه یه مدرس خوب بشه ارسال کنید. ✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ کانال برتــر حجاب ✅ برگزیده رصدنمای فضای مجازی👇🏻 🌸 eitaa.com/joinchat/3093102592Cc9d364a057
✨🌷 بعد از رفتنتان ، جنگ برای شما تمام شد...! اما...ما... همچنان داریم می جنگیم.. خسته نیستیم ، ولی برای قوت قلبمان کافی است ... https://eitaa.com/maarefquran13951
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
✅اصول مهم در تزکیه نفس و سیر الی الله 5⃣اصل پنجم : "بهره گیری از استاد" در این مسیر سخت و پرفراز و نشیب که لازم است انسان با آگاهی و احتیاط گام بردارد، بهره گیری از استاد طی طریق کرده ای که یا خود از علمای بزرگ دین بوده و یا مورد تأیید علمای بزرگ دین باشد، اهمیت زیادی دارد. زیرا سالک با راهنمایی‌های استاد، مسیر خود را درست و راحت تر و بدون خطر گمراهی طی خواهد نمود. طی این مرحله بی هم رهی خضرمکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی اگر در این مسیر برای فرد حالات و مکاشفاتی رخ داد باید آن را از غیر استاد پنهان داشته و کتوم بود تا فرد محرم اسرار الهی شده و دچار تظاهر، ریا و منیت نشود و بیان آن‌ها برای استاد هم تنها جهت دریافت راهنمایی و مشاوره باشد، تا موجب سلب توفیق نگردد. هر که را اسرار حق آموختند  مهر کردند و دهانش دوختند نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که باید نهایت دقت صورت گیرد تا انسان در دام شیادانی که از غیر مسیر الهی، مانند: ارتباط با شیاطین و اجنه، ریاضت‌های نادرست، سحر و جادو و... به قدرت و توانایی‌هایی غیر الهی رسیده‌اند، گرفتار نشد. لذا باید دانست که طی طریق الهی سالک تنها در مسیر شریعت اسلام ممکن خواهد بود و دستورات استاد نباید با دستورات اسلام در تضاد باشد. باید دانست که اساتید بزرگ عرفان و اخلاق یا خود از علمای بزرگ دین بوده‌اند و یا شاگرد بی واسطه و یا با واسطه آن‌ها بوده‌اند. مثلاً کسانی مانند: شیخ رجبعلی خیاط (ره) که شاگرد مرحوم آیت الله شاه آبادی (ره) بوده و یا مرحوم دولابی (ره) که از شاگردان آیت الله انصاری همدانی (ره) بوده‌اند. یکی از کلمات دلنشین مرحوم حاج سید علی قاضی(ره) این است که : اگر انسان نصف عمر خود را در پیدا کردن (استاد)کامل صرف کند جا دارد.(پندهای حکیمانه،ص84) آیت الله حق شناس (ره) می‌فرمایند: «لا نجاة الا بالطاعة و الطاعة بالعلم». (الکافی ج 1، ص 13، ح 12) طاعت علم می‌خواهد. قسم به امام‌زمان (ع) اگر استاد اخلاق نداشته باشی؛ به جایی نخواهی رسید. همین‌که حرف بزنی؛ اهانت می‌کنی، غیبت می‌کنی. «لانجاة الا بالطاعة». «لا» برای نفی جنس است، یعنی از نجات خبری نیست؛ مگر اینکه طاعت و بندگی کنی. بندگی هم راه دارد. طاعت و بندگی با علم است. باید بروی و یاد بگیری. (از ملک تا ملکوت، ص 244) مرحوم نخودکی اصفهانی (ره) در این خصوص می‌فرمایند: اول آنکه انسان باید خود جد و جهد کند تا اطمینان نماید که طریقی را که می‌خواهد سلوک کند، طریق حق است. آنگاه که حقیقت طریق معلوم شد، اگر چند روزی فتح باب نشد، سالک نباید دلتنگ شود. نه آنکه انسان از اول بدون آگاهی وارد طریق شود، و در آخر همچنان مشکوک باشد که آیا این طریق حق است؟ و یا این راهنما راستگوست یا دروغگو و به خود بسته است؟ دوم آنکه اگر انسان به وظایف خود عمل کند، خداوند مطالب را در هر وقت و هرجا که باشد، به او می‌رساند. (نشان از بی نشان‌ها، ص 126) https://eitaa.com/maarefquran13951
🍃شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری🍃 منزل اول :طلب 👈قسمت پنجم جان مسئله در همه مجاهدتهاى عبودى همان خود كنارزدن در طلب مقصود است. بايد بداند كه «طالب» اين ميدان بايد از «خود» منسلخ گردد، تا به «مطلوب» نايل آيد، و جمال مطلوب آن وقت طالع شود كه وجود عاريتى طالب ازميان برخيزد، نه اينكه وجود موهوم وى به جاى خود باشد ،و نیل به مقصود نیز حاصل شود. مولوى براى بيان حقيقت اين امر از طريق تمثيل، داستانى در مثنوى آورده كه مناسب است به اجمال و با حذف و ايصال به آن اشاره كنيم. و البته بايد توجه داشته باشيم و نكته اصلى را دريابيم و از دخالت دادن زوايد نيز سخت اجتناب كنيم، تا به لغزشها گرفتار نشويم.مولوى مى‏گويد، پشه به حضرت سليمان عليه السلام شكايت آورد كه داد من بگير، و عدل و انصاف جارى كن. حضرت سليمان (ع) از پشه سوال مى‏كند كه شكايت تو از چيست؟ و دادخواهى تو از كيست؟ و اجراى عدل و انصاف در چه چيز را طالبى؟. پشت شكايت خود مطرح مى‏كند و درد دل خويش را به آن حضرت مى‏گويد. حضرت سليمان (ع) بااستماع شكايت پشه، به وى اين تذكر را مى‏دهد كه خداى متعال به من دستور داده است كه در مقام داورى بين طرفين مخاصمه بايد هر دو طرف حاضر باشند و هر دو سخن خود را در حضور مطرح كنند، تا قضاوت عادلانه بين آنان شود. تو نيز بايد با خصم خود، يعنى «باد» در اينجا حاضر شوى، و بايد «باد» را نيز بياورى، تا هر دو سخن خود مطرح كنيد، و سپس قضاوت و حكم حق را بشنويد. پشه كه اين را شنيد، از آن حضرت خواست كه خودبه امر خود «باد» را نيز احضار كند، كه «باد» هم باذن الله فرمانبردار اوست. حضرتش «باد» را امر نمود كه در محكمه عدل در حضور آن حضرت براى رسيدگى به شكايت پشه از وى حاضر شود. «باد» با فرمان، و با احضار آن حضرت به محضر وى شتافت. پيداست كه وقتى «باد» مى‏آيد، پشه را توان اينكه در محضر آن حضرت باشد نخواهد بود، و بايد فرار را بر قرار اختيار كند و بگريزد. حضرت سليمان (ع) به پشه خطاب مى‏كند كه كجا مى‏روى؟ باش تا بين شما قضاوت كنم. نكته ‏اى كه در اين داستان مورد نظر است، مسئله فرار پشه با آمدن باد است، واينكه، نمى‏شود هم پشه باشد، هم باد. سخن اين است كه «پشه» با «باد» در يك جا جمع نمى‏شوند.در سفر الى الحق، طالب جوار حق آن وقت به حق مى‏رسد كه «خود» را نداشته باشد، و نمى‏شود هم«خود» باشد، هم «حق» باشد. وجود عاريتى بايد كنار رود، و وجود حقانى بيايد، تا با «حق» باشد. بعضى از سالكين به لحاظ عدم توجه به همين نكته، و يا به لحاظ جدى نگرفتن آن، در همان اوايل طلب، با موانع زياد و گوناگونى مواجه مى‏شوند وبه تدريج سست شده از طلب و سلوك باز مى‏مانند.اينها از اول اين را يك اصل مسلم و بدون شبهه تلقى نمى‏كنند كه در سفر الى الحق بايد از «خود» در مراتب مختلف آن صرف نظر نمود. گويا اينها اين امر را جدى نمى‏گيرند ،و گويا چنين گمان مى كنند كه مى‏شود با حفظ «خود» نيز به مقصود نايل گشت. طبعاً در مراحل اوليه طلب كه بايد با خواسته ‏هاى نفسانى مقابله كنند و با شكستن «نفس» به شكستن «خود» در مرتبه‏ اى از مراتب آن قيام نمايند، اگر از تحمل سختيهاى اين مقابله و رياضتهاى آن شانه خالى كنند، و در برابر نفس و هواهاى آن ضعف نشان دهند سرانجام از حركت بازمانده براى هميشه در ظلمتهاى متراكم نفس، و به تعبيرى، در ظلمات وحشتناك «خود» باقى مى‏مانند. اينها در حقيقت، در همان مراحل اوليه طلب، با مانع اصلى در اين ميدان كه «خود» و «نفسانيت» خود آنهاست مواجه مى‏شوند و شكست مى‏خورند. اگر اينها از اول به خوبى مانع را مى‏شناختند، و مسئله را جدى مى‏گرفتند، و با همين مانع به مقابله بر مى‏خاستند، چنين نمى ‏شد. ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951