🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری
💝منزل دوم :عشق
👈قسمت هجدهم:
در این وادی سالک هرآنچه او را از حق دور میکند از پیش راه برمیدارد و اولین قدم برداشتن حجاب خودی و پا گذاشتن بر روی نفس و خودیت است. آن منیت و غرور خفته در جان آدمی که او را از رسیدن و شوق جدا میکند.
چون شمع تا قرار سوختن ننهی
سر رشته روشنی به دستت ننهند
عشق از دیدگاه عطار قابل بیان نیست. چون این نور از حق بر دل تابیده سالک باید او را چونمدار هستی بداند که همهچیز دور آن میچرخد. آنچه عطار از عشق میگوید را همان وحدت وجودیان درک میکنند. عاشق سالک چنان در راه معشوق میسوزد که هیچچیز غیر معشوق نمیبیند. و لحظهای این شعله در دل او خاموش نمیشود. اگر آنانی که خدا را ذاتی جدا میدانند او را به وعده فردایش میستایند سالک نه در پی وعده است و نه پاداش. او تنها در طلب رسیدن است و هرچه باید را همینجا از معشوق میگیرد.
من که امروزم بهشت نقد حاصل میشود
وعده ی فردای زاهد را چرا باور کنم ؟
و هرچه بخواهد را معشوق به او میبخشد چون او نور حق را در دل خود روشن نگاه داشته است. او عقل خود را میبازد در این عشق ، عقلی که بخواهد او را از راه وادارد.
آزمودم عقل دور اندیش را
بعد از این دیوانه سازم خویش را
عطار عاشق سالک را چون ماهی میداند که اگر از دریا بیرون افتد آنقدر دست و پا زند تا یا جان دهد یا به دریا بازگردد. اینجاست که همهچیز هستی را با خود یکی میبیند. و آنکه با عقل مینگرد این عاشق و این عشق را چنان میبیند که سر و تهی ندارد و عجیب است. و آنکه این عشق را نچشیده مردهای بیش نیست.
هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق
بر او نمرده به فتوای من نماز کنید
و سالک عاشق میتواند صدها دل را به این عشق زنده کند.
من که ره بردم به گنج حسن بی پایان دوست
صد گدای مثل خود را بعد از این قارون کنم
این وادی بزرگترین و سهمناکترین وادی است که سالک در آن پا میگذارد. بریدن از خود و هرآنچه هست و مقابل عقل قرار گرفتن. توصیف عشق در بیان نمیگنجد. سالک باید آن را با جان و وجود خویش حس کند. عطار میفرماید:
در ماندهایم و راه بسی دورست
ما راه بکار خود نمیدانیم
ما چاره به کار خود نمیسازیم
چون جمله زکار خویش حیرانیم
#عشق
ادامه دارد...
https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو با آن که میگوید عَلی در متن قرآن نیست،
⚡ عَلی متن و عَلی بطن و عَلی، در جانِ قرآن است.
📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۱۳)✨📗
امام صادق علیه السلام در مورد «ولایت مخصوص خدا» در این آیه فرمودند:
همان ولایت امیر المومنین صلوات الله علیه است.
(الکافی، ج1، ص412)
#امیرمؤمنان_در_قرآن
📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨
https://eitaa.com/maarefquran13951
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۶روز تا غدیر مانده!
از آنچه یک شیعه باید بداند و به آن عمل کند
تا آنچه خدا برای او بهپاس این محبت و عملِ
به وظایفش درنظر گرفته، پیش روی شماست!
عمل کنیم و قدردان باشیم!
https://eitaa.com/maarefquran13951
هدایت شده از کانال روشنگری (ثامن)
⭕️ دوره رایگان آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
🔸شروع دوره: ۱۲ تیرماه
🔹مقاطع آموزش : مقدماتی _متوسطه _ پیشرفته _ تربیت مربی
🔰همراه با اعطای گواهی پایان دوره
💠 نحوه برگزاری:آفلاین
♻️ همراه با مربی پشتیبان
لینک ثبت نام در دوره :
🔻🔻🔻
davatejahani.ir/etarjomeh
کانال دوره :
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/3705733560C7c8ae6d023
هدایت شده از نهج البلاغه
💠 امیرمؤمنان علی علیهالسلام :
طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ اَلْمَعَادَ وَ عَمِلَلِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اَللَّهِ
🌿 خوشا به حال كسى كه بياد معادباشد. و براى روز حساب عمل كند و بمقدار كفايت قناعت نمايد. و از خدا راضى باشد.
📚 حکمت۴۴
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
#نهج_البلاغه
#امام_علی_ع
📳 در نشر معارف علوی کوشا باشیم.
🆔@NahjAlblaghah👈🏻عضویت
💌 شما اگر
بخواهید نور را ببینید
آیا از کسی میپرسید که
من نور را چه طوری باید ببینم؟!
#قرآن نور است، یعنی اگر شخصی
بخواهد به قرآن رجوع کند، میبیند
که #قرآن دارد با آن حرف میزند.
#استاد_اصغر_طاهرزاده
https://eitaa.com/maarefquran13951
💝کسب معارف، بالاترین لذت :
هیچ لذتی، بالاتر از لذت عقلانی نیست و اگر انسان، این لذت را درک کرده باشد، آن را با هیچ لذت دیگری در عالَم سودا نمی کند و اگر کسی به لذت عقلانی دست نیافته باشد شاید با تعجب بگوید که لذت عقلانی یعنی چه ؟
یکی از عرفا می گوید : اگر لذت معارف را بر دیواری به تصویر بکشند، هیچ کس آن را نمی بیند مگر آنکه از شدت ابتهاج و خوشی بمیرد. لذا لذت عقلانی تا این حد والاست . اما این برای اهل عقل، درک شدنی است و اهل وهم، قادر به درک آن نیست. البته هر فهمی به سلسله مراتبی لذت بخش است .
📚کتاب معرفت، صفای رمضان، ص 26
اثر دکتر ابراهیمی دینانی
#لذت_معرفت
https://eitaa.com/maarefquran13951
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری
💝منزل سوم :معرفت
👈قسمت نوزدهم:
معرفت ،عبارت است از شناخت و به نظر عرفا اصل معرفت، شناخت خداوند است. ارزش هر كس به معرفت بود و هر كه را معرفت نبود بی قیمت بود. سالک در این وادی نسبت به نفس خود و ذات حقیقت شناخت پیدا می كند و چشم دل و جان وی، چشم سر و چشم درونی وی باز می شود. عارف پاكدل چشم جانش به حقایق و رموز دستورهای دین و هدف انبیاء باز می گردد.
بنابراین آنگاه که چون پروانه سوختی ، و توانستی که تبدیل به شور و شوق و آتش شوی ، می توانی گام به وادی سوم یعنی گام به وادی معرفت بگذاری ؛ وادی معرفت مرحله ای است که در آن تمام شک ها و شبه ها از پیش سالک حق از بین می رود و آن چه را که به نظر و استدلال نمی تواند بداند به کشف و عیان می بیند و اصل دین نیز معرفت است .
بعد از آن ، بی فایدت پیش نظر
معرفت را وادی بی پا و سر
هیچ کس نبود که در این جایگاه
مختلف گردد ، ز بسیاری راه
از نظر عطار، راه بسیار و مختلف است، هیچ راهی از آن شبیه دیگری نیست و سالک تن، راه خود و سالک جان، راه مخصوص خود را دارد. معرفت راههای مختلف دارد و یکی در آن محراب را مییابد و دیگری بت را. و چون آفتاب معرفت بتابد، هرکس به اندازه و قدر خویش بینا میشود. سرّ ذرات بر او روشن میشود و گلخن دنیا برایش گلشن میشود. مغز میبیند، نه پوست را و خودش را نمیبیند و همه را دوست میبیند. هرجا که مینگرد و هرچه که میبیند همه دوست است. صدها هزار اسرار بر او روشن میشود. صد هزار مرد گرم میشود تا یکی از آنها اسراربین شود. اینجا همه تشنه کمال هستند و هر خونی که ریخته شود حلال است.
ادامه دارد...
#معرفت
https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،*
⚡ عَلی متن و عَلی بطن و عَلی، در جانِ قرآن است.
📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۱۴)✨📗
از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند مراد از آیه ی فوق چیست؟
فرمودند:
مقصود از آن (ذکر)، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است.
باز راوی پرسید: «روز قیامت او را کور محشور میکنیم یعنی چه؟» فرمودند:
«يَعْنِي أَعْمَى الْبَصَرِ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى الْقَلْبِ فِي الدُّنْيَا عَنْ وَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السّلام قَالَ وَ هُوَ مُتَحَيِّرٌ فِي الْقِيَامَةِ يَقُولُ: لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها»
«یعنی در آخرت با چشمان کور و در دنیا با چشم دلی که از ولایت امیر المومنین علیه السلام کور است محشور می کنیم در حالی که او در قیامت سرگشته است و می گوید: چرا مرا کور محشور کردي در عین آن که من (در دنیا) بینا بودم؟ فرماید: به همان ترتیب که نشانه های ما برای تو آمد و تو آنها را فراموش کردی»
(الکافی، ج1، ص435)
#امیرمؤمنان_در_قرآن
📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨
https://eitaa.com/maarefquran13951