eitaa logo
جبهه علمی، پژوهشی معارف قرآن کریم
179 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
727 ویدیو
64 فایل
آیه های قرآن، تجلی کلام خداست بر دل و جان و معارفش جام شراب طهور است که باید آن را قطره قطره نوشید تا عشق به معبود بجوشد در رگ رگ وجودمان،چرا که مشتاق وصالیم. @maarefquran13951
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ 💌 شما اگر بخواهید نور را ببینید آیا از کسی می‌پرسید که من نور را چه طوری باید ببینم؟! نور است، یعنی اگر شخصی بخواهد به قرآن رجوع کند، می‌بیند که دارد با آن حرف می‌زند. ‌ ‌‌ https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💝کسب معارف، بالاترین لذت : هیچ لذتی، بالاتر از لذت عقلانی نیست و اگر انسان، این لذت را درک کرده باشد، آن را با هیچ لذت دیگری در عالَم سودا نمی کند و اگر کسی به لذت عقلانی دست نیافته باشد شاید با تعجب بگوید که لذت عقلانی یعنی چه ؟ یکی از عرفا می گوید : اگر لذت معارف را بر دیواری به تصویر بکشند، هیچ کس آن را نمی بیند مگر آنکه از شدت ابتهاج و خوشی بمیرد. لذا لذت عقلانی تا این حد والاست . اما این برای اهل عقل، درک شدنی است و اهل وهم، قادر به درک آن نیست. البته هر فهمی به سلسله مراتبی لذت بخش است . 📚کتاب معرفت، صفای رمضان، ص 26 اثر دکتر ابراهیمی دینانی https://eitaa.com/maarefquran13951
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری 💝منزل سوم :معرفت 👈قسمت نوزدهم: معرفت ،عبارت است از شناخت و به نظر عرفا اصل معرفت، شناخت خداوند است. ارزش هر كس به معرفت بود و هر كه را معرفت نبود بی قیمت بود.  سالک در این وادی نسبت به نفس خود و ذات حقیقت شناخت پیدا می كند و چشم دل و جان وی، چشم سر و چشم درونی وی باز می شود. عارف پاكدل چشم جانش به حقایق و رموز دستورهای دین و هدف انبیاء باز می گردد. بنابراین آنگاه که چون پروانه سوختی ، و توانستی که تبدیل به شور و شوق و آتش شوی ، می توانی گام به وادی سوم یعنی گام به وادی معرفت بگذاری ؛ وادی معرفت مرحله ای است که در آن تمام شک ها و شبه ها از پیش سالک حق از بین می رود و آن چه را که به نظر و استدلال نمی تواند بداند به کشف و عیان می بیند و اصل دین نیز معرفت است . بعد از آن ، بی فایدت پیش نظر معرفت را وادی بی پا و سر هیچ کس نبود که در این جایگاه مختلف گردد ، ز بسیاری راه از نظر عطار، راه بسیار و مختلف است، هیچ راهی از آن شبیه دیگری نیست و سالک تن، راه خود و سالک جان، راه مخصوص خود را دارد. معرفت راه‌های مختلف دارد و یکی در آن محراب را می‌یابد و دیگری بت را. و چون آفتاب معرفت بتابد، هرکس به اندازه و قدر خویش بینا می‌شود. سرّ ذرات بر او روشن می‌شود و گلخن دنیا برایش گلشن می‌شود. مغز می‌بیند، نه پوست را و خودش را نمی‌بیند و همه را دوست می‌بیند. هرجا که می‌نگرد و هرچه که می‌بیند همه دوست است. صدها هزار اسرار بر او روشن می‌شود. صد هزار مرد گرم می‌شود تا یکی از آن‌ها اسراربین شود. این‌جا همه تشنه کمال هستند و هر خونی که ریخته شود حلال است. ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951
⚡ بگو‌ با آنکه میگوید عَلی در متن قرآن نیست،* ⚡ عَلی متن‌ و عَلی بطن‌ و عَلی، در جانِ قرآن است. 📗✨امیرمؤمنان در قرآن (۱۴)✨📗 از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند مراد از آیه ی فوق چیست؟ فرمودند: مقصود از آن (ذکر)، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است. باز راوی پرسید: «روز قیامت او را کور محشور میکنیم یعنی چه؟» فرمودند: «يَعْنِي أَعْمَى الْبَصَرِ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى الْقَلْبِ فِي الدُّنْيَا عَنْ وَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السّلام قَالَ وَ هُوَ مُتَحَيِّرٌ فِي الْقِيَامَةِ يَقُولُ: لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً قالَ كَذلِكَ‏ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها» «یعنی در آخرت با چشمان کور و در دنیا با چشم دلی که از ولایت امیر المومنین علیه السلام کور است محشور می کنیم در حالی که او در قیامت سرگشته است و می گوید: چرا مرا کور محشور کردي در عین آن که من (در دنیا) بینا بودم؟ فرماید: به همان ترتیب که نشانه های ما برای تو آمد و تو آنها را فراموش کردی» (الکافی، ج1، ص435) 📗✨📗✨📗✨📗✨📗✨ https://eitaa.com/maarefquran13951
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۴روز تا غدیر مانده! از آن‌چه یک شیعه باید بداند و به آن عمل کند تا آن‌چه خدا برای او به‌پاس این محبت و عملِ به‌ وظایفش درنظر گرفته، پیش روی شماست! عمل کنیم و قدردان باشیم! https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲خدایا! 🌟به لحظه ای که دست پیامبر در دست امیرالمومنین بود 🌟به لحظه ای که ندای "من کنت مولا فهذا علی مولاه" در غدیر پیچید 🌟به پیامی که برابر بود با تمام رسالت پیامبر 🙏اللهم عجل لولیک المهدی المظلوم الفرج https://eitaa.com/maarefquran13951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری 💝منزل سوم :معرفت 👈قسمت بیستم: آفتاب معرفت نوری است که از نار (آتش عشق  )می روید از این روست که تا آدمی عاشق نشود به معرفت حقیقی دست نمی یابد ،آدمیان را نمی شناسد ،جهان را به درستی نمی شناسد و اسرار  آن را در نمی یابد زیرا غیر عاشق خود بین است و خود بین چگونه غیر را تواند دید مگر آنکه نفس سوداهای خویش را در غیر ببیند . اما عاشقان که از حجاب خود بیرون آمده اند هم جهان را و هم مردمان را نیکو تر شناخته اند و غوغای علم و هنر را همین مستان باده ء عشق در جهان بر انگیخته اند یک به یک من می شناسم خلق را همچو گندم همچو جو در آسیاب در این وادی سالک در می یابد که از فراخنای هستی،همه درگاه حضرت حق است و هر ذره ای را به حریم او راهی است. به زیر ذره هر پرده پنهان جمال جانفرای روی جانان شهر معرفت هزاران هزار کوچه و برزن دارد و چندان بزرگ است که هیچ دو نفر در آن از یک کوی نروند ،سالک در اینجا سلطان شهر معرفت است و همه شهر را رعایای خود می بیند که جمله روی در حق دارند و از حق نیز غافلند . یکی روی در محراب کرده و یکی سر در پیش بت نهاده ،اما همه دانسته و نادانسته جویای جمال مطلقند و اگر به جهالت سر در چاه کرده و عکس ماه را می ستایند ،به حقیقت ماه را مدح می کنند .و از این رو قلب سالک در این مقام پذیرای همه صورتهاست و از همه صورتها نیز فارغ است. 📚منبع مقالات استاد حسین الهی قمشه ای ص 307 ادامه دارد... https://eitaa.com/maarefquran13951
" بالاترین معرفت : درک فقر ذاتی خود" اگر فقر ذاتی خود دریابی و غنای او بشناسی ،لاجرم گام در راه عبودیت نهی و دست ربوبیت در کار بینی ؛که معرفت دانستن همین حقیقت است و چون این حقیقت دریابی جهان بینی تو نقشی دیگری یابد و بهشت آغازین تو از همین سرای شروع شود و امروز در پرسش خدای که فرمود :"لمن الملک "یعنی سلطنت از آن کیست؟ گویی :"مر خدای یکتای قهار است. 📚حضرت استاد مرحوم کریم محمود حقیقی تجلی 6 ص 36 https://eitaa.com/maarefquran13951