eitaa logo
معارج
325 دنبال‌کننده
37 عکس
7 ویدیو
0 فایل
🔅 معارف اسلامی 🔅 علوم حوزوی 🔅 روش تحصیل 🔅 علوم انسانی اسلامی 🔅 ادبیات کاربردی 🔰 @m_mahdi1384 محمد مهدی مقدسی طلبه حوزه علمیه قم http://eitaa.com/joinchat/3226796048Cb05e224f31
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 ماه رمضان تالار ضیافت الهی است / ماه شعبان دالان و دهلیز ماه رمضان است 🔰 امام خامنه ای 🔻ماه رمضان تالار الهی است؛ یک تالار عظیم که اگر کسی وارد آن تالار شد و به خود فرصت داد و کرد که از آنچه در آن‌جا خدای متعال آماده کرده، به خودش بهره‌یی برساند، بهره‌ی فراوانی خواهد برد که آن بهره در ماه شوال و ماه‌های دیگرِ سال نیست؛ فقط ماه رمضان است. 🔆 انواع و اقسام ضیافتهای الهی: رحمت الهی، عزت الهی، توفیق الهی، قرب الهی، استغنای ناشی از تفضل الهی، رزق مادی، رزق معنوی، همه در ماه رمضان است؛ اینها را سر سفره‌ی ماه رمضان گذاشته‌اند. بعضی‌ها می‌آیند و به این سفره نگاه نمی‌کنند و از وسط این سفره و اشیاء آن عبور می‌کنند و می‌روند و هیچی هم گیرشان نمی‌آید؛ بعضی‌ها یک چیز مختصری برمی‌دارند؛ یک روزه‌یی می‌گیریم ما؛ یک مختصرکی، یک چیزی؛ اما بعضی‌ها نه، حسابی می‌نشینند سر این سفره و از رحمت الهی کیسه‌ی خودشان را پُر می‌کنند؛ عزت می‌خواهند، دنیا می‌خواهند، آخرت می‌خواهند؛ رفع گرفتاری می‌خواهند، گشایش در زندگی می‌خواهند، استغنای طبع می‌خواهند، صفات و خُلق حسنه می‌خواهند؛ هرچه می‌خواهند، برای خودشان و برای دیگران برمی‌دارند. 🔆 برای این‌که انسان بتواند وقتی وارد این تالار شد، چشمش باز باشد، غافل نشود، دچار گیجی و گولی نشود که سرش را بیندازد پایین و از این در وارد شود و از آن در بیرون برود؛ نگاهی به دوروبر کند و استفاده‌یی ببرد و برای این‌که این آمادگی در من و شما پیدا شود، این ماه رجب و را قرار داده‌اند؛ رجب یک‌جور، شعبان یک‌جور دیگر. رجب، بیشتر ماه نماز است؛ شعبان، بیشتر ماه دعا و روزه است؛ این مناجات شعبانیه را ببینید. 🔻 من یک وقتی از امام (رضوان‌الله‌علیه) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان می‌آید و دوست دارید. فرمودند: و . اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛ 🔹 دعای کمیل که می‌دانید اصلاً ورود اصلی‌اش مال شب است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو است. در مناجات شعبانیه: «و ان ادخلتنی النّار اعملت اهلها انّی احبّک»؛ جهنم هم که من را ببری، فریاد می‌کشم تو را دوست دارم. و در دعای کمیل: «لان ترکتنی ناطقا لاضجّن الیک بین اهلها ضجیج الاملین و لاصرخنّ الیک صراخ المستصرخین و لابکینّ بکاء الفاقدین»؛ اگر به من در جهنم اجازه بدهی و نطق را از من نگیری، فریاد می‌کشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلدادگان و فریادِ دلباختگان را @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از معارج
خلاصه نظریه حصه.mp3
9.31M
🔊🔊 💠 خلاصه نظریه #«حصّه» محقق عراقی و تطبیق آن بر بحث اوامر و نواهی 🔰 استاد علی فرحانی 🔻 خلاصه ای از دیدگاه محقق عراقی درباره حصّه و وجود الطبیعی 🔹 طرح مسئله حصه در عبارات خراسانی با استدلالی غیر از استدلال محقق عراقی 🔹 اصولیون با وجود اینکه این نظریه را انکار کرده اند «من حیث لایشعر» از آن استفاده می کنند. 🔹 تاثیر این دیدگاه در بخش های مختلف علم اصول و تطبیق آن بر مسئله متعلق اوامر و نواهی @maaerjj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت آشنایی با نظر مشهور در یک علم.mp3
553.4K
🔊🔊 💠 اهمیت توجه به آراء گذشتگان در تحصیل علم 🔰 استاد علی فرحانی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔻 علم روی دوش گذشتگان سوار است 🔻 مشکل آموزشی کتاب هایی مانند و برای طلاب مبتدی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ @maaerjj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منطق و تقویت ذهن.mp3
3.83M
🔊🔊 🔰 استاد فرحانی 🔹 ضرورت تقویت ذهن با منطق 🔹 اهمیت منطقی شدن ذهن قبل از ورود به علوم 🔹 نسبت معرفت شناسی و منطق 🔹 روش تحصیل الموجز و اصول مظفر @fater290 @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معارج
🔊🔊 #بشنوید 🔰 استاد فرحانی 🔹 ضرورت تقویت ذهن با منطق 🔹 اهمیت منطقی شدن ذهن قبل از ورود به علوم 🔹
📝 🔻 این صوت یکی از صوت های مجموعه است که در کانال فاطر منتشر شده است. ⚠️ توصیه می کنم حتما حتما این صوت را بشنوید. 🔺 استاد در این صوت نکات ارزشمندی درباره و بیان می کنند. 🔴 بنده در این به مناسبت مطالبی که استاد در این صوت بیان می کنند دو نکته مهم را تذکر می دهم: 1️⃣ ♨️ بسیاری از دوستانی که با استاد فرحانی آشنا می شوند همیشه این سوال برای آنها مطرح است که «سبک شروع از چگونه است؟» 🔹 این صوت بخشی از جلسه هفتاد و سوم اصول مظفر بخش اول (پایه پنجم) است. استاد در بخش اول این صوت به مناسب مسئله بحث بسیار ارزشمندی درباره و بیان می کنند. 🔻 در این بحث استاد به صورت کاربردی، سبک شروع از را در این موضوع پیاده می کنند. ایشان با پرسش و پاسخ ها و بررسی جوانب و لوازم مسئله و و تفاوت این دو، نشان می دهند که برای فهم چیستی ماده و جهت صرفا به تعریف آن ها نمی توان بسنده کرد و لازم است با بررسی جوانب مختلف آن، شناخت صحیحی از این مفهوم و ابعادش حاصل شود. 🔻پس از شناخت جوانب مختلف این مسئله، ثمرات و کاربردهای صحیح آن نیز روشن می گردد. 🔻براساس این تبیین، بسیاری از ابهاماتی که در «مطلب هل» و «مطلب لم»، (هستی و چرایی) مسائل وجود دارد، از عدم فهم صحیح چیستی آن مسئله نشأت می گیرد. لذا مسئله و که در ذهن بسیاری از طلبه ها بحثی بی ثمر است، پس از فهم صحیح آن ثمراتش آشکار می شود. @maarejj 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
👆👆👆👆 📝 2️⃣ 🔰 استاد در این صوت درمورد اهمیت یادگیری علم منطق و ضرورت نظام بخشی ذهن به وسیله قواعد منطق نکات ارزشمندی را بیان می کنند و تاکید می کنند که قبل از اینکه ذهن از مطالب اصولی و فلسفی و ... پر شود باید ابتدا به وسیلۀ قوانین منطق آن را خط کشی و دسته بندی کرد، در غیر اینصورت کسی که در ضمن تحصیل این علوم بخواهد منطق را یاد بگیرد به زیادی دچار خواهد شد. 🤔 یکی از سؤالاتی که بسیاری از دوستان مطرح می کنند این است که ما چگونه این توانایی را به دست بیاوریم؟؟ غالبا تدریس های موجود منطق این ملکه را ایجاد نمی کند و استاد هم صوت کامل و با کیفیتی از منطق ندارند. پس چه باید کرد؟؟ 🔆 پاسخی که به ذهن بنده می رسد و پس از گفتگوهای متعدد، به نظرم می رسد که نظر استاد فرحانی نیز همین مطلب باشد این است که: ✅ از جهت سیر منطقیِ رشد علمی، باید ابتدا تسلط بر گزاره ها و قواعد منطقی حاصل شود و سپس حرکت در مسیر رشد علمی صورت گیرد. 🔰 ولی با توجه به شرایط موجود، راه کار دیگری نیز وجود دارد که استاد نیز در این صوت به آن اشاره ای می کنند. برای توضیح این راه کار مقدمه ای عرض می کنم: یادگیری علم منطق دو بخش دارد: ➖ تسلط و شناخت صحیح گزاره ها و محتوای علم منطق ➖ یادگیری و ملکه شدن استعمال و به کاربردن این علم در سیر اکتسابات علمی ♨️ عزیزانی که تصمیم دارند با سیر علمی استاد فرحانی کار علمی خود را آغاز کنند، ولی مشکل منطق دارند، باید توجه کنند که استاد در ضمن تدریس ، و علاوه بر اینکه مقدار زیادی از گزاره های منطقی را به مناسبت های مختلف تبیین کرده اند، به صورت عملیاتی شیوه استعمال و به کارگیری قوانین منطقی را در این کتب به طلبه یاد می دهند. ♨️ اگر شخصی از ابتدای الموجز مباحث استاد را پیگیری کند و با رعایت تقریرهای منظمی از دروس الموجز و اصول مظفر داشته باشد، لازم است مباحثی را که استاد در موضوعات ذیل بیان می کنند مشخص و جدا نماید: ☑️ ☑️ توضیحات درباره سازمان و کاربرد علم منطق ☑️ توضیحات درباره یکی از مباحث و گزاره علم منطق ☑️ توضیحات در مسئله و علاوه بر این عناوین و عناوین مشابه، لازم است در هر بحث به سبک ورود در بحث و بررسی جوانب مختلف آن دقت نماید. 🔅 با این کار می تواند پس از استماع صوت های مطالب گردآوری شده را دسته بندی و جمع بندی کند. ♨️ استاد در تدریس کتاب با کنترل دقیق ذهن طلاب، گزاره های فلسفی را در چارچوب دقیق ضوابط منطقی ارائه می دهند و اگر سرمایه ای که در الموجز و اصول مظفر برای طلبه فراهم شده را به همراه داشته باشد، وی شکل می گیرد و در مسائل گوناگون، می تواند براساس ضوابط منطقی حرکت کند و در موارد بسیاری به صورت ناخودآگاه به عدم رعایت ضوابط منطقی واکنش نشان می دهد. ✅ پس از تحصیل فلسفه، طلبه می تواند با ملکه ای که به دست آورده است، به صورت پژوهشی، علم منطق را در قالب پروژه های تحقیقاتی جمع بندی نهایی کند. @maarejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا