🔆 ماه رمضان تالار ضیافت الهی است / ماه شعبان دالان و دهلیز ماه رمضان است
🔰 امام خامنه ای
🔻ماه رمضان تالار #ضیافت الهی است؛ یک تالار عظیم که اگر کسی وارد آن تالار شد و به خود فرصت داد و #همت کرد که از آنچه در آنجا خدای متعال آماده کرده، به خودش بهرهیی برساند، بهرهی فراوانی خواهد برد که آن بهره در ماه شوال و ماههای دیگرِ سال نیست؛ فقط #مخصوص ماه رمضان است.
🔆 انواع و اقسام ضیافتهای الهی: رحمت الهی، عزت الهی، توفیق الهی، قرب الهی، استغنای ناشی از تفضل الهی، رزق مادی، رزق معنوی، همه در ماه رمضان است؛ اینها را سر سفرهی ماه رمضان گذاشتهاند. بعضیها میآیند و به این سفره نگاه نمیکنند و از وسط این سفره و اشیاء آن عبور میکنند و میروند و هیچی هم گیرشان نمیآید؛ بعضیها یک چیز مختصری برمیدارند؛ یک روزهیی میگیریم ما؛ یک مختصرکی، یک چیزی؛ اما بعضیها نه، حسابی مینشینند سر این سفره و از رحمت الهی کیسهی خودشان را پُر میکنند؛ عزت میخواهند، دنیا میخواهند، آخرت میخواهند؛ رفع گرفتاری میخواهند، گشایش در زندگی میخواهند، استغنای طبع میخواهند، صفات و خُلق حسنه میخواهند؛ هرچه میخواهند، برای خودشان و برای دیگران برمیدارند.
🔆 برای اینکه انسان بتواند وقتی وارد این تالار شد، چشمش باز باشد، غافل نشود، دچار گیجی و گولی نشود که سرش را بیندازد پایین و از این در وارد شود و از آن در بیرون برود؛ نگاهی به دوروبر کند و استفادهیی ببرد و برای اینکه این آمادگی در من و شما پیدا شود، این ماه رجب و #شعبان را قرار دادهاند؛ رجب یکجور، شعبان یکجور دیگر. رجب، بیشتر ماه نماز است؛ شعبان، بیشتر ماه دعا و روزه است؛ این مناجات شعبانیه را ببینید.
🔻 من یک وقتی از امام (رضواناللهعلیه) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان میآید و دوست دارید. فرمودند: #دعای_کمیل و #مناجات_شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛
🔹 دعای کمیل که میدانید اصلاً ورود اصلیاش مال شب #نیمهی_شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو #عاشقانه است. در مناجات شعبانیه: «و ان ادخلتنی النّار اعملت اهلها انّی احبّک»؛ جهنم هم که من را ببری، فریاد میکشم تو را دوست دارم. و در دعای کمیل: «لان ترکتنی ناطقا لاضجّن الیک بین اهلها ضجیج الاملین و لاصرخنّ الیک صراخ المستصرخین و لابکینّ بکاء الفاقدین»؛ اگر به من در جهنم اجازه بدهی و نطق را از من نگیری، فریاد میکشم؛ فریادِ امیدواران، فریادِ دلدادگان و فریادِ دلباختگان را
#امام_خامنه_ای
#ضیافت_الله
#مناجات_شعبانیه
@maarejj
هدایت شده از معارج
خلاصه نظریه حصه.mp3
9.31M
🔊🔊 #بشنوید
💠 خلاصه نظریه #«حصّه» محقق عراقی و تطبیق آن بر بحث #متعلق اوامر و نواهی
🔰 استاد علی فرحانی
🔻 خلاصه ای از دیدگاه محقق عراقی درباره حصّه و وجود الطبیعی
🔹 طرح مسئله حصه در عبارات #آخوند خراسانی با استدلالی غیر از استدلال محقق عراقی
🔹 اصولیون با وجود اینکه این نظریه را انکار کرده اند «من حیث لایشعر» از آن استفاده می کنند.
🔹 تاثیر این دیدگاه در بخش های مختلف علم اصول و تطبیق آن بر مسئله متعلق اوامر و نواهی
#استاد_علی_فرحانی
#اصول
#محقق_عراقی
@maaerjj
اهمیت آشنایی با نظر مشهور در یک علم.mp3
553.4K
🔊🔊#بشنوید
💠 اهمیت توجه به آراء گذشتگان در تحصیل علم
🔰 استاد علی فرحانی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔻 علم روی دوش گذشتگان سوار است
🔻 مشکل آموزشی کتاب هایی مانند #حلقات و #آموزش_فلسفه برای طلاب مبتدی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
#استاد_علی_فرحانی
#روش_تحصیل
#اصول_فقه
@maaerjj
منطق و تقویت ذهن.mp3
3.83M
🔊🔊 #بشنوید
🔰 استاد فرحانی
🔹 ضرورت تقویت ذهن با منطق
🔹 اهمیت منطقی شدن ذهن قبل از ورود به علوم
🔹 نسبت معرفت شناسی و منطق
🔹 روش تحصیل الموجز و اصول مظفر
#استاد_علی_فرحانی
#روش_تحصیل
#منطق
#طلبه_موفق
@fater290
@maarejj
معارج
🔊🔊 #بشنوید 🔰 استاد فرحانی 🔹 ضرورت تقویت ذهن با منطق 🔹 اهمیت منطقی شدن ذهن قبل از ورود به علوم 🔹
📝 #یادداشت
🔻 این صوت یکی از صوت های مجموعه #طلبه_موفق است که در کانال فاطر منتشر شده است.
⚠️ توصیه می کنم حتما حتما این صوت را بشنوید.
🔺 استاد در این صوت نکات ارزشمندی درباره #علم_منطق و #روش_تحصیل بیان می کنند.
🔴 بنده در این #یادداشت به مناسبت مطالبی که استاد در این صوت بیان می کنند دو نکته مهم را تذکر می دهم:
1️⃣ #نکته_اول
♨️ بسیاری از دوستانی که با استاد فرحانی آشنا می شوند همیشه این سوال برای آنها مطرح است که «سبک شروع از #مطلب_ما چگونه است؟»
🔹 این صوت بخشی از جلسه هفتاد و سوم اصول مظفر بخش اول (پایه پنجم) است. استاد در بخش اول این صوت به مناسب مسئله #اعتبارات_ماهیت بحث بسیار ارزشمندی درباره #ماده و #جهت بیان می کنند.
🔻 در این بحث استاد به صورت کاربردی، سبک شروع از #مطلب_ما را در این موضوع پیاده می کنند. ایشان با پرسش و پاسخ ها و بررسی جوانب و لوازم مسئله #ماده و #جهت و تفاوت این دو، نشان می دهند که برای فهم چیستی ماده و جهت صرفا به تعریف آن ها نمی توان بسنده کرد و لازم است با بررسی جوانب مختلف آن، شناخت صحیحی از این مفهوم و ابعادش حاصل شود.
🔻پس از شناخت جوانب مختلف این مسئله، ثمرات و کاربردهای صحیح آن نیز روشن می گردد.
🔻براساس این تبیین، بسیاری از ابهاماتی که در «مطلب هل» و «مطلب لم»، (هستی و چرایی) مسائل وجود دارد، از عدم فهم صحیح چیستی آن مسئله نشأت می گیرد. لذا مسئله #ماده و #جهت که در ذهن بسیاری از طلبه ها بحثی بی ثمر است، پس از فهم صحیح آن ثمراتش آشکار می شود.
#یادداشت
#روش_تحصیل
#منطق
@maarejj
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
👆👆👆👆
📝 #یادداشت
2️⃣ #نکته_دوم
🔰 استاد در این صوت درمورد اهمیت یادگیری علم منطق و ضرورت نظام بخشی ذهن به وسیله قواعد منطق نکات ارزشمندی را بیان می کنند و تاکید می کنند که #حتما #حتما قبل از اینکه ذهن از مطالب اصولی و فلسفی و ... پر شود باید ابتدا به وسیلۀ قوانین منطق آن را خط کشی و دسته بندی کرد، در غیر اینصورت کسی که در ضمن تحصیل این علوم بخواهد منطق را یاد بگیرد به #مغالطات زیادی دچار خواهد شد.
🤔 یکی از سؤالاتی که بسیاری از دوستان مطرح می کنند این است که ما چگونه این توانایی را به دست بیاوریم؟؟ غالبا تدریس های موجود منطق این ملکه را ایجاد نمی کند و استاد هم صوت کامل و با کیفیتی از منطق ندارند. پس چه باید کرد؟؟
🔆 پاسخی که به ذهن بنده می رسد و پس از گفتگوهای متعدد، به نظرم می رسد که نظر استاد فرحانی نیز همین مطلب باشد این است که:
✅ از جهت سیر منطقیِ رشد علمی، باید ابتدا تسلط بر گزاره ها و قواعد منطقی حاصل شود و سپس حرکت در مسیر رشد علمی صورت گیرد.
🔰 ولی با توجه به شرایط موجود، راه کار دیگری نیز وجود دارد که استاد نیز در این صوت به آن اشاره ای می کنند.
برای توضیح این راه کار مقدمه ای عرض می کنم:
#مقدمه
یادگیری علم منطق دو بخش دارد:
➖ تسلط و شناخت صحیح گزاره ها و محتوای علم منطق
➖ یادگیری و ملکه شدن استعمال و به کاربردن این علم در سیر اکتسابات علمی
♨️ عزیزانی که تصمیم دارند با سیر علمی استاد فرحانی کار علمی خود را آغاز کنند، ولی مشکل منطق دارند، باید توجه کنند که استاد در ضمن تدریس #الموجز، #اصول_مظفر و #بدایه_الحکمه علاوه بر اینکه مقدار زیادی از گزاره های منطقی را به مناسبت های مختلف تبیین کرده اند، به صورت عملیاتی شیوه استعمال و به کارگیری قوانین منطقی را در این کتب به طلبه یاد می دهند.
♨️ اگر شخصی از ابتدای الموجز مباحث استاد را پیگیری کند و با رعایت #آداب_استماع_صوت تقریرهای منظمی از دروس الموجز و اصول مظفر داشته باشد، لازم است مباحثی را که استاد در موضوعات ذیل بیان می کنند مشخص و جدا نماید:
☑️ #روش_تحصیل_علم
☑️ توضیحات درباره سازمان و کاربرد علم منطق
☑️ توضیحات درباره یکی از مباحث و گزاره علم منطق
☑️ توضیحات در مسئله #حقیقت و #اعتبار
علاوه بر این عناوین و عناوین مشابه، لازم است در هر بحث به سبک ورود در بحث و بررسی جوانب مختلف آن دقت نماید.
🔅 با این کار می تواند پس از استماع صوت های #اصول_مظفر مطالب گردآوری شده را دسته بندی و جمع بندی کند.
♨️ استاد در تدریس کتاب #بدایه_الحکمه با کنترل دقیق ذهن طلاب، گزاره های فلسفی را در چارچوب دقیق ضوابط منطقی ارائه می دهند و اگر سرمایه ای که در الموجز و اصول مظفر برای طلبه فراهم شده را به همراه داشته باشد، #ذهن_منطقی وی شکل می گیرد و در مسائل گوناگون، می تواند براساس ضوابط منطقی حرکت کند و در موارد بسیاری به صورت ناخودآگاه به عدم رعایت ضوابط منطقی واکنش نشان می دهد.
✅ پس از تحصیل فلسفه، طلبه می تواند با ملکه ای که به دست آورده است، به صورت پژوهشی، علم منطق را در قالب پروژه های تحقیقاتی جمع بندی نهایی کند.
#یادداشت
#روش_تحصیل
#منطق
@maarejj