#خلاصه / فقه 32
موضع چهارم :
آیا استفاده از دهن متنجس برای غیر از استصباح جایز است ؟
استفاده هایی که در متن روایات نیامده مثل صابون سازی ، روغن مالی برای أجرب ، کشتی ها و ...
نظر فقهاء در اینجا تابع مبنای آنها در أصل اولی انتفاع از متنجسات است که اگر أصل اولی را حرمت بدانند قائل به حرمت اند و اگر اصل اولی را حلیّت بدانند ، فتوی به حلیت خواهند داد .
قائلین به اینکه اصل اولی ، حرمت است(الا ما خرج بالدلیل) » سید عاملی ره در مفتاح الکرامة ، صاحب جواهر ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ره ، سید مرتضی علم الهدی ، سید ابوالمکارم ابن زهرة ، ابن ادریس حلی ره و ... .
قائلین به اینکه اصل اولی ، حلیّت است(الا ما خرج بالدلیل) » اکثر متأخرین ، خود شیخ ره .
دلیل مصنف بر حلیت : أصالة الجواز / قاعده حلیت انتفاع از آنچه در زمین است .
ادله قائلین به حرمت :
آیات » آیه 92 مبارکه مائده / آیه 5 مبارکه مدثر/ آیه 157 مبارکه أعراف
أخبار » روایت تحف العقول / روایات دالّ بر دورریختن مایعاتِ ملاقی با نجس
إجماعات » سید مرتضی ره در انتصار ، شیخ طوسی ره در خلاف ، سید ابن زهرة ره در غنیة
جواب شیخ ره ؛
این ادله عمدتاً مربوط به نجس العین و ناظر به حرمت منافع غالب آنها، مانند أکل و شرب است.
و در مواردی اگر شامل متنجسات بشود، تخصیص اکثر لازم می آید که قبیح است.
إجماعات منقول هم در مورد حرمت انتفاع از متنجس نیست .
#تلنگر
-------------------------
اگر ما از علمای سابق بپرسیم که چگونه صاحب کرامات، مقامات بودید، می گویند: به جهت آن که شما احکام رابه پنج قسم تقسیم کرده اید: واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح، ولی ما رعایت مستحبات و سنن را مثل واجبات بر خود لازم می دانستیم، هم چنین مکروه و حرام را در مقام تنزیه و ترک یکی می دانستیم. به حدی که گذاشتن پای چپ بدون عذر در وقت ورود به مسجد برای ما مشکل بود مگر برای بیان حکم و جواز آن.
در روایت است که راوی می گوید: #امام_کاظم (علیه السلام) با دست چپ بدون عذر غذا می خورد و این موافق روایتی است که #امام_صادق (علیه السلام) فرمود:
صاحبُ هذا الأمر کِلتا یَدَیه یَمینٌ
هر دو دست امام معصوم (علیه السلام) دست راست است!
📚 در_محضر #آیت_الله_بهجت ره
📚 #سیمای_فرزانگان / صفحه 94
🔗 عضویت در کانال مباحث
🇯 🇴 🇮 🇳
#نکته
#اصطلاحات
📗 تعابیر مختلف در نقل فتاوای فقها؛
☑️ به غیر از تعبیر شهرت، معمولا، سه نوع تعبیر در کتب، برای نقل آرا فقها وجود دارد.
🔸تعبیر اول: #اجماع
در اجماع علاوه بر اینکه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بیان کرده اند، اتفاق نظر هم وجود دارد.
🔸تعبیر دوم: #بلا_خلاف
«بلاخلاف» عبارت است از این که آنهایی که مساله را عنوان کرده اند، نسبت به حکم آن، اختلافی ندارند. بنابراین ممکن است اکثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن کسانی که مساله را مطرح نموده اند، نسبت به حکم آن اتفاق نظر دارند.
🔺«بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعیف تر است.
🔸تعبیر سوم: #بلا_خلاف_اجده یا لا نعلم فیه خلافا
معنای این تعبیر این است که فرد به مقداری که تتبع نموده، مخالفی در مساله نیافته است.
🔺این تعبیر از «بلاخلاف» ضعیف تر است زیرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است اما این تعبیر شهادت به عدم خلاف نیست.
#مباحثه
📢در نظر هست پنج شنبه ها یک بحث داشته باشیم که می تواند یکی از کتاب های زیر باشد؛
1- القواعد ، مائة قاعدة فقهیة معنی و مدرکاً و مورداً
2-مرآة الرشاد ، في الوصية الى الأحبة والذرية والأولاد
3- الإلهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل
دوستانی که تمایل دارند ، اعلام نظر بفرمایند .
#حدیث 3
1- همانا ارزشمندترين بى نيازى عقل است
۲- و بزرگ ترين فقر بى خردى است
۳- و ترسناك ترين تنهايى خودپسندى است
۴- و گرامى ترين ارزش خانوادگى، اخلاق نيكوست.
۱- پسرم از دوستى با احمق بپرهيز، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند امّا دچار زيانت مى كند.
۲- از دوستى با بخيل بپرهيز، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد.
۳- و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد.
۴- و از دوستى با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند: دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مى نمايد.
برنامه مطالعاتی حدیثخوانی.pdf
575.8K
#مطالعه
برنامه مطالعاتی حدیث خوانی
🌐 @mabahes_7
در مسیر نفر.pdf
3.78M
#مطالعه
ویژه نامه «در مسیر نَفر»
با موضوعاتی مانند؛
🔸بایستههای تحصیل و تدریس علوم حوزوی
🔸ضرورت، اهمیت و اهداف علم کلام
🔸اهمیت و جایگاه معارف قرآنی و تفسیر
🔸ضرورت تحول و ارتقای اخلاقی- تربیتی حوزه
🔸علم کلام و کارکردهای آن
🔸برنامه مطالعاتی حدیثخوانی روشمند
🔸سیر مطالعاتی فلسفه اسلامی
🔸بایستههای آموزشی و پژوهشی ادبیات عرب
🔸بایستههای تحصیل و تحقیق در منطق
🔸بایستههای تحصیل و تحقیق در منطق
🔸سیر مطالعاتی پژوهشمحور دانش رجال شیعه
🌐 @mabahes_7
🗓شنبه ؛ 3 آذر97
📗 اصول ؛ ج 31
📝#عناوین_بحث
🔸علم تفصیلی، مطلقا حجت است .
🔸مواردی که علم تفصیلیِ متولَد
از علم إجمالی نادیده گرفته شده...
🔸توجیه این موارد
🌐 @mabahes_7