#تلنگر
-------------------------
اگر ما از علمای سابق بپرسیم که چگونه صاحب کرامات، مقامات بودید، می گویند: به جهت آن که شما احکام رابه پنج قسم تقسیم کرده اید: واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح، ولی ما رعایت مستحبات و سنن را مثل واجبات بر خود لازم می دانستیم، هم چنین مکروه و حرام را در مقام تنزیه و ترک یکی می دانستیم. به حدی که گذاشتن پای چپ بدون عذر در وقت ورود به مسجد برای ما مشکل بود مگر برای بیان حکم و جواز آن.
در روایت است که راوی می گوید: #امام_کاظم (علیه السلام) با دست چپ بدون عذر غذا می خورد و این موافق روایتی است که #امام_صادق (علیه السلام) فرمود:
صاحبُ هذا الأمر کِلتا یَدَیه یَمینٌ
هر دو دست امام معصوم (علیه السلام) دست راست است!
📚 در_محضر #آیت_الله_بهجت ره
📚 #سیمای_فرزانگان / صفحه 94
🔗 عضویت در کانال مباحث
🇯 🇴 🇮 🇳
#نکته
#اصطلاحات
📗 تعابیر مختلف در نقل فتاوای فقها؛
☑️ به غیر از تعبیر شهرت، معمولا، سه نوع تعبیر در کتب، برای نقل آرا فقها وجود دارد.
🔸تعبیر اول: #اجماع
در اجماع علاوه بر اینکه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بیان کرده اند، اتفاق نظر هم وجود دارد.
🔸تعبیر دوم: #بلا_خلاف
«بلاخلاف» عبارت است از این که آنهایی که مساله را عنوان کرده اند، نسبت به حکم آن، اختلافی ندارند. بنابراین ممکن است اکثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن کسانی که مساله را مطرح نموده اند، نسبت به حکم آن اتفاق نظر دارند.
🔺«بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعیف تر است.
🔸تعبیر سوم: #بلا_خلاف_اجده یا لا نعلم فیه خلافا
معنای این تعبیر این است که فرد به مقداری که تتبع نموده، مخالفی در مساله نیافته است.
🔺این تعبیر از «بلاخلاف» ضعیف تر است زیرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است اما این تعبیر شهادت به عدم خلاف نیست.
#مباحثه
📢در نظر هست پنج شنبه ها یک بحث داشته باشیم که می تواند یکی از کتاب های زیر باشد؛
1- القواعد ، مائة قاعدة فقهیة معنی و مدرکاً و مورداً
2-مرآة الرشاد ، في الوصية الى الأحبة والذرية والأولاد
3- الإلهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل
دوستانی که تمایل دارند ، اعلام نظر بفرمایند .
#حدیث 3
1- همانا ارزشمندترين بى نيازى عقل است
۲- و بزرگ ترين فقر بى خردى است
۳- و ترسناك ترين تنهايى خودپسندى است
۴- و گرامى ترين ارزش خانوادگى، اخلاق نيكوست.
۱- پسرم از دوستى با احمق بپرهيز، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند امّا دچار زيانت مى كند.
۲- از دوستى با بخيل بپرهيز، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد.
۳- و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد.
۴- و از دوستى با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند: دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مى نمايد.
برنامه مطالعاتی حدیثخوانی.pdf
575.8K
#مطالعه
برنامه مطالعاتی حدیث خوانی
🌐 @mabahes_7
در مسیر نفر.pdf
3.78M
#مطالعه
ویژه نامه «در مسیر نَفر»
با موضوعاتی مانند؛
🔸بایستههای تحصیل و تدریس علوم حوزوی
🔸ضرورت، اهمیت و اهداف علم کلام
🔸اهمیت و جایگاه معارف قرآنی و تفسیر
🔸ضرورت تحول و ارتقای اخلاقی- تربیتی حوزه
🔸علم کلام و کارکردهای آن
🔸برنامه مطالعاتی حدیثخوانی روشمند
🔸سیر مطالعاتی فلسفه اسلامی
🔸بایستههای آموزشی و پژوهشی ادبیات عرب
🔸بایستههای تحصیل و تحقیق در منطق
🔸بایستههای تحصیل و تحقیق در منطق
🔸سیر مطالعاتی پژوهشمحور دانش رجال شیعه
🌐 @mabahes_7
🗓شنبه ؛ 3 آذر97
📗 اصول ؛ ج 31
📝#عناوین_بحث
🔸علم تفصیلی، مطلقا حجت است .
🔸مواردی که علم تفصیلیِ متولَد
از علم إجمالی نادیده گرفته شده...
🔸توجیه این موارد
🌐 @mabahes_7
🗓دوشنبه ؛ 5 آذر97
📗 اصول ؛ ج 32
📝#عناوین_بحث
🔸مواردی که علم تفصیلیِ متولَد
از علم إجمالی نادیده گرفته شده...
🔸توجیه این موارد
🌐 @mabahes_7
🗓دوشنبه ؛ 5 آذر97
📕 فقه ؛ ج 35
📝#عناوین_بحث
🔸نقل عبارات متأخرین
🔸نظر شیخ ره
🔸استفاده #أصالة_الإباحة
—------------------------------—
#خلاصه
به فرض که إجماع داشته باشیم که هر نوع بهره بردن از متنجس حرام است، این با توجه به آنچه از نظرات أکثر متأخرین برمی آید سُست می شود .
چرا که متأخرین اکتفاء کرده اند به حرام بودن انتفاعات در موارد خاص (أکل و شرب و استصباح تحت الظلّ).
مانند ؛
محقق حلی ره در المعتبر
علامه ره در التحریر ، القواعد ، الإرشاد ، المنتهی
شهید ره در قواعد ، الذکری
برخی عبارات شهید ثانی ره در المسالک ذیل فرمایش محقق ره صاحب شرائع .
شاید بتوان گفت برگشت نظرات قدماء، به فرمایشات متأخرین است که مرادشان بهره هایی باشد که به خوردن و آشامیدن و ... برمی گردد .
به فرض مخالفت فرمایش قدماء ، موافقت متأخرین برای دفاع از أصل حلیّت و قاعدة جواز کفایت می کند.
🌐@mabahes_7