#سیره_بزرگان #آیت_الله_بهجت
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عزّه
🔻 خدا مرحوم آیت الله العظمی بهجت(قدس سره) را رحمت کند، دائماً مشغول #زیارت_عاشورا بودند و زیارت عاشورایشان ترک نمیشد.
🔸 وقتی از ایشان درباره اعمال و عبادت میپرسیدی، به اساتیدشان سوق میدادند، که بعضی از اساتید ما چه عبادتهایی انجام میدادند!
🔹 مرحوم آیت الله آشیخ محمد حسین اصفهانی و دیگران، برای این بزرگوار الگو شده بود؛ حتی در اواخر عمر، مرحوم آسید جمال گلپایگانی را یاد می کردند و در مورد ایشان میفرمودند: من جریانها از مرحوم آسید جمال دارم؛ سعی و تلاش، عبادت، طهارت، تقوا، لطافت روح و اخلاص در عبادت و بندگیشان را می ستودند.
🔸 اینها فضاهایی بوده که نفس و روح را استقامت و استقرار میداده و اطمینان میداده است. در این چند نسل قبل در همین حوزهها، در همین اصفهان بعضی علما بودهاند که اگر نماز شبشان قضا میشده آن روز برایشان چه سخت میگذشته است؛
🔹 این بزرگواران در ازاء این سعی و تلاش ها دارای یک دنیا آرامش و یک دنیا توجه بودند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
@nasery_ir
مباحث
#طلبگی 🔻 در نمونههای جالب قرآنی، ببینید گاهی چگونه بچههایشان را برای دین خدا وقف میکردند؟! جریا
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عزّه
🔻 اگر خدای ناکرده، انسان فضای طلبگی را با گناه مخلوط کرد، انسان پرت و دور میشود. #طلبگی یک شغل مثل بقیه شغلها نیست. طلبگی، یک نوع زندگی مانند انبیاء (علیهم السلام) و زندگی پاکان و خوبان را تمرین کردن است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
#پست_ویژه
🎥 شرط موفقیت در کارهای فرهنگی
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ دو دقیقه
🔺 @nasery_ir
#میرزای_شیرازی #میرزا_حبیب_الله_رشتی #شیخ_انصاری
🔻 در مورد عبادت و تقوای بزرگان و علما فراوان صحبت شده؛ اما در بخش علمی هم ایشان خیلی سعیها میکردند؛
🔸 جناب میرزای بزرگ (میرزای شیرازی) با جناب میرزا حبیب الله رشتی رحمهماالله از شاگردان صاحب جواهر هستند و اجازه اجتهادشان را از صاحب جواهر گرفتند.
🔹 یک نفر مثل صاحب جواهر که هیچ کسی موفق نشده مانند ایشان یک دوره کامل، تمام فقه، از طهارت تا دیات را کار کند که این کار توفیقی الهی و ربانی بوده است؛ یک چنین فردی، به میرزای شیرازی و میرزا حبیب الله رشتی رحمه الله اجازه اجتهاد میدهد.
🔸 میرزای شیرازی نیتش این بود که با این اجازه اجتهاد در شیراز بیاید و خدمات تبلیغی بکند و میرزاحبیب الله رشتی رحمهالله هم قصد داشت طرف رشت و شمال برود و در آنجا خدمت کند.
🔹 همان ایام این دو بزرگوار به حرم آقا #امیرالمؤمنین علیه السلام میآیند. در حرم یک مسجدی بالای سر حضرت بوده، میبینند که شیخ جوانی آنجا نشسته و دارد برای یک طلبهای، درس قوانین الاصول میگوید.
🔸 اینها گوش میدادند، دیدند که این شیخ خیلی مسلّط است و این شاگرد هم خیلی خوش فهم است. مادامی که این شاگرد سؤال میکند، استاد (شیخ جوان) جواب میدهد؛ و این رفت و آمد (سوال و جواب) ادامه پیدا میکند تا شاگرد رها کند (و قانع شود).
🔻 میرزای شیرازی و میرزا حبیب الله رشتی رحمهما الله از این شیخ جوان خوششان میآید. چند روز بعد سر درس مرحوم صاحب جواهر آن شیخ را دیدند، خدمت ایشان رفتند و مسئله ای علمی را پیش این شیخ جوان طرح کردند.
🔸 این شیخ جوان به این دو بزرگوار فرمودند اینکه شما میگویید، منظورتان «ورود» است یا «حکومت»؟ [ورود و حکومت از مسائل عمیق علم اصول است.] ایشان گفتند آقا ورود کدام است و حکومت کدام؟
🔹 تا آن وقت مسئله ورود و حکومت به گوش آقایان نخورده بود. آن جناب فرموده بود که باید بیایید تا صحبت کنیم. قراری گذاشتند و جناب میرزای بزرگ و میرزا حبیب الله رشتی رحمهماالله خدمت این شیخ جوان آمدند و بحث مطرح شد.
🔸 کار به جایی رسید که این دو بزرگوار که میخواستند با اجازه اجتهاد از آخوند صاحب جواهر رحمهالله برای کارهای تبلیغی بروند در نجف ماندند و مدتی شاگردیِ این شیخ جوان را کردند.
🔹 این شیخ جوان، عالم بزرگوار جناب شیخ اعظم شیخ انصاری رضوان الله تعالی علیه بود. میرزای شیرازی بعد از شاگردی کردن خدمت شیخ انصاری بزرگ شد و میرزا حبیب الله رشتی رحمهالله هم همینطور.
🔸 این بزرگان طالب فقاهت بودند، فقیه کسی است که در جنبههای اعتقادی استقرار و التزام کامل دارد.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه | #حکمت ۷۰
🏷️ روانشناسى جاهل
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام لاَ تَرَى اَلْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: نادان را يا تندرو يا كند رو مىبينى.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در نكوهش نادان) فرموده است: ديده نمىشود نادان مگر آنكه تندرو است (از حدّ و اندازۀ خود مىگذرد) يا كند رو (بحدّ و اندازۀ خود نمىرسد).
🇯 🇴 🇮 🇳
امام در اين كلام حكمتآميز به مسئلۀ مهمى اشاره كرده كه سراسر زندگى انسانها را در بر مىگيرد، مىفرمايد: «هميشه جاهل را يا افراطگر مىبينى و يا تفريط كار»؛ (لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً) . راه صحيح به سوى مقصد راه مستقيم است كه ما پيوسته در نمازها هر روز خدا را مىخوانيم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد. در اطراف راه مستقيم خطوط انحرافى فراوانى هست كه پيدا كردن راه مستقيم از ميان آن خطوط نياز به دقت و علم و دانش دارد. به همين دليل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافى يا در جانب زياده روى مىگردد و يا در سوى كوتاهى و كندروى. اين مسئله در تمام شئون زندگى اعم از فردى و اجتماعى و سياسى و غير آن ديده مىشود؛ مثلاً حفظ ناموس و پاسدارى آن از هرگونه انحراف يك فضيلت است ولى افراد جاهل گاهى به طرف افراط كشيده مىشوند و با وسواس هر حركتى از همسر خود را زير نظر مىگيرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه مىكنند به طورى كه زندگى براى آنها تبديل به دوزخى مىشود و گاه هيچگونه نظارتى بر وضع خانه و همسر خود ندارند كه كجا رفت و آمد و با چه كسى صحبت مىكند و امثال آن. در مسائل بهداشتى فرد جاهل گاه چنان گرفتار افراط مىشود كه دست به سوى هيچ آب و غذايى نمىبرد به گمان اينكه همۀ آنها آلوده است، در هيچ مهمانى شركت نمىكند، هيچ هديهاى را نمىپذيرد و بايد تنها خودش غذاى خويش را تهيه كند و گاه در جهت مخالف قرار مىگيرد و فرقى ميان آلوده و غير آلوده، بيمار مسرى و غير بيمار نمىگذارد. بعضى از شارحان، اين مطلب را با موضوع عدالت در مسائل اخلاقى پيوند زده و گفتهاند: هميشه فضايل اخلاقى حد وسط در ميان دو دسته از رذايل است: شجاعت حد اعتدالى است كه در ميان صفت تهور (بىباكى) و جبن (ترس و بزدلى) قرار گرفته است