─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: و جامۀ كهنۀ وصله دارى بر تن امام (عليه السّلام) ديدند پس دربارۀ آن با آن حضرت گفتگو شد (پرسيدند چرا چنين جامهاى پوشيدهاى؟) آن بزرگوار (در بارۀ جامۀ كهنه) فرمود: با آن، دل متواضع و نفس امّاره رام ميشود و مؤمنين از آن پيروى ميكنند (با كهنه جامه فروتنى پيشه گرفته و به خواهشهاى نفس بىاعتنا ميشود بخلاف جامۀ نو و نيكو كه شخص را خودبين مىسازد و از حقّ غافل شده در #گناه مىافتد).
امام عليه السّلام (در بارۀ دنيا و آخرت) فرموده است: دنيا و آخرت دو دشمن ناجور و دو راه جدا (راه #بهشت و راه #دوزخ) هستند؛ پس كسيكه دنيا را دوست داشت و بآن دل بست آخرت را دشمن داشته و بآن دشمنى نموده (از آن چشم پوشيده) است و آن دو مانند خاور و باختر مىباشند كه روندۀ بين آنها هر چه به يكى نزديك شود از ديگرى دور گردد (دل بستۀ بدنيا هر چه بآن دل بندد همان اندازه از آخرت غافل ماند و دل بستۀ بآخرت بدنيا بىرغبت باشد) و آنها پس از اين اختلافشان بدو زن مانند كه يك شوهر داشته باشند (كه هرگز با يكديگر سازگار نشوند، چون نزديكى و دوستى با هر يك مستلزم دورى و دشمنى با ديگرى است).
📖 امام عليه السلام اين گفتار حكيمانه را زمانى فرمود كه «لباس كهنه و وصلهدارى بر اندام آن حضرت ديدند. كسى دربارۀ آن سؤال كرد (كه چرا امام عليه السلام با داشتن امكانات، چنين لباسى را براى خود انتخاب كرده است) امام عليه السلام فرمود: «قلب به سبب آن خاضع مىشود و نفسِ سركش با آن رام مىگردد و مؤمنان به آن اقتدا مىكنند (و از آن سرمشق مىگيرند)»؛ (وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ: يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ، وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ، وَ يَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ)
🗺️ مىدانيم در عصر خلفا، دامنۀ فتوحات اسلامى به شرق و غرب و شمال و جنوب كشيده شد و كشورهاى مهمى همچون ايران و روم و مصر زير پرچم اسلام قرار گرفتند و غنائم فراوان و اموال خَراجى بسيارى نصيب مسلمين شد. اين امر آثار زيانبار فراوانى داشت؛ گروهى به مسابقۀ در ثروت روى آوردند، خانههاى مجلل، لباسهاى گرانبها، سفرههاى رنگارنگ و مَركبهاى زيبا براى خود انتخاب نمودند و گروه عظيمى از مردم در دنيا و ارزشهاى مادى فرو رفتند و نظام ارزشى جامعۀ اسلامى - همانگونه كه در كلام حكمتآميز قبل به آن اشاره شد - دگرگون شد. در اينجا امام عليه السلام براى اينكه مسلمانانِ منحرف را به #صراط_مستقيم اسلام و سنت #پيغمبر_اكرم صلى الله عليه و آله باز گرداند مظاهر زهد خويش را كاملاً آشكار ساخت كه از جملۀ آن پوشيدن لباسهاى ساده و كمارزش و وصلهدار بود و همين امر موجب شگفتى بينندگان گشت تا آنجا كه به حضرت ايراد گرفتند؛ ولى امام عليه السلام پاسخى فرمود كه #درس بزرگى براى همگان بود، فرمود: هنگامى كه اين لباس را مىپوشم سه فايدۀ مهم دارد: نخست اينكه قلب و روح من در برابر آن خضوع مىكند و تكبر و خودبرتربينى كه سرچشمۀ گناهان بزرگ است از من دور مىشود و ديگر اينكه نفس سركش به سبب آن رام مىشود و وسوسههاى آن كه انسان را به راههاى شيطانى مىكشاند فرو نشيند.
آنگاه امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن به اصلى كلى دربارۀ دنيا و آخرت اشاره مىكند كه انتخاب نوع لباس گوشهاى از گوشههاى آن است، مىفرمايد: «دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلفاند؛ لذا كسى كه دنيا را دوست بدارد و به آن عشق بورزد آخرت را دشمن مىدارد و با آن عداوت دارد»؛ (إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا)
💡 منظور از دنيا در اينجا يكى از سه چيز و يا هر سه چيز است:
✓ نخست اينكه منظور دنيايى است كه از طريق حرام و اموال نامشروع و مقامات غاصبانه به دست آيد كه مسير آن از مسير آخرت قطعاً جداست.
✓ ديگر اينكه منظور دنيايى است كه هدف باشد نه وسيله براى آخرت؛ زيرا اگر دنيا هدف اصلى انسان شد، آخرت به فراموشى سپرده مىشود و ديگر هدف نهايى نخواهد بود؛ اما اگر به دنيا به گونۀ مزرعه يا پل و گذرگاه و خلاصه وسيلهاى براى رسيدن به آخرت نگاه شود نه تنها دشمنى با آن ندارد، بلكه به يقين آن را تقويت خواهد كرد، همانگونه كه در روايات اسلامى آمده است.
✓ سوم اينكه منظور دنياى پر زرق و برق و تجملاتى است كه وقتى انسان در آن غرق شد، هرچند از طريق حلال به دست آمده باشد آخرت به دست فراموشى سپرده خواهد شد؛ هر روز در فكر زينت تازه و تجملات بيشتر و خانهها و لباسها و مركبهاى پر زرق و برقتر است و چنين كسى هرچند دنبال حرام هم نباشد هم خدا را فراموش مىكند و هم معاد را.
💡 تعبير به «عَدُوّان» و «سَبيٖلاٰنِ» در واقع شبيه به تنزل از چيزى به چيز ديگر است؛ زيرا نخست مىفرمايد: دو دشمناند كه يكديگر را تخريب مىكنند سپس مىفرمايد: حداقل دو مسير مختلفاند كه به دو مقصد منتهی مىشوند؛ خواه عداوتى با هم داشته باشند يا نه.
👈 در پايان امام عليه السلام دو تشبيه جالب و به تعبير ديگر دو مثال واضح براى دنيا و آخرت بيان مىكند و مىفرمايد: «اين دو به منزلۀ مشرق و مغرباند و انسان همچون كسى است كه در ميان اين دو در حركت است هر زمان به يكى نزديك مىشود از ديگرى دور مىگردد و اين دو همچون دو #همسر يك مردند (كه معمولاً با هم رقابت شديد دارند)»؛ (وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ، وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا؛ كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ، وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ)
گفتنى است دو مثالى را كه امام عليه السلام بيان فرموده نسبت به دو تعبيرى كه دربارۀ دنيا در عبارت بالا آمد (عَدُوّان و سَبيٖلانِ) به اصطلاح از قبيل لف و نشر مشوّش است؛ تعبير به «ضَرَّتٰانِ» (دو هوو) مثالى است براى «عَدُوّان مُتَفٰاوِتٰان» و تعبير به «مشرق و مغرب» مثالى است براى «سَبيٖلانِ مُخْتَلِفٰان»
اين احتمال نيز هست كه تعبير به «مشرق و مغرب» نسبت به دنيا و آخرت نيز از قبيل لف و نشر مشوش باشد؛ مشرق كه خاستگاه نور آفتاب است به منزلۀ آخرت و مغرب كه رو به سوى ظلمت مىرود اشاره به دنياست. آرى اگر دنيا از حرام فراهم شود، يا هدف نهايى انسان باشد و يا انسان در تجملات و زر و زيورهاى آن غرق شود هرگز به آخرت نمىپردازد، بلكه روز به روز از #سعادت جاويدان دورتر مىگردد.
روايات ديگرى كه از رسول خدا يا ائمۀ معصومين عليهم السلام رسيده است نيز اين سخن را تأييد مىكند؛ از جمله در حديثى كه مرحوم علامۀ مجلسى در بحار الانوار از رسول اللّٰه صلى الله عليه و آله نقل كرده مىخوانيم: «إِنَّ فِي طَلَبِ الدُّنْيَا إِضْرَاراً بِالْآخِرَةِ وَ فِي طَلَبِ الْآخِرَةِ إِضْرَاراً بِالدُّنْيَا فَأَضِرُّوا بِالدُّنْيَا فَإِنَّهَا أَحَقُّ بِالْإِضْرَارِ؛ طلب دنيا به آخرت انسان زيان مىرساند و طلب آخرت به دنيا ضرر مىزند؛ بنابراين ضرر دنيا را بپذيريد كه سزاوارتر به زيان است»
مباحث
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه ─┅•═༅ بند پنجاه و ششم ༅═•┅─ 🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْف
📿 #استغفار_امیرالمومنین صلوات الله علیه
─┅•═༅ بند پنجاه و هفتم ༅═•┅─
🤲 اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یَدْعُو إِلَی الْکُفْرِ وَ یُطِیلُ الْفِکْرَ وَ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ یَجْلِبُ الْعُسْرَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ
┅───────────────┅
❖ «بار خدایا، از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که به کُفر میکشد و فکر و تحیر را زیاد میکند و موجب فقر میشود و سختی را پیش میکشد؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گناه مرا بیامرز، ای بهترین آمرزندگان»
@ostadelahi
#مطالعه
#داستانهای_شگفت
43 - تمثّل شیطان
جناب حاج علی آقا سلمان منش ( که داستانهای 29 و 30 از ایشان نقل گردید ) فرمود شبی هنگام #سحر مشغول تهجّد بودم برای قنوت وتر ، که سیصد مرتبه ( اَلْعَفْو ) دارد، تسبیح را که در سجاده ام بود برداشتم تا برخیزم و مشغول شوم، دیدم گره های بسیار خورده به طوری که باز شدنی نیست و هیچ نمی شود از آن برای شماره کردن استفاده نمود، دانستم که این عمل از #شیطان است و می خواهد مرا امشب محروم سازد. ناگاه جلوم ظاهر شد گفتم ملعون چرا چنین کردی، اعتنایی نکرد . گفتم مگر نمی دانی نظر لطف خدا با من است، باز اعتنایی نکرد، سر بالا کرده عرض کردم پروردگارا ! لطف خود را در باره من ظاهر فرما و روی این ملعون را سیاه نما.
📿 فوراً به قلبم الهام شد که تسبیح خود را بردار که خدا آن را درست کرد. تا تسبیح را برداشتم دیدم هیچ گرهی ندارد و آن ملعون هم از نظرم پنهان گردید .
از جمله مُسلّمیّات آن است که شیطان لعین سدّ راه خدا و به منزله سگی است در این درگاه و هرگاه بشری بخواهد برای قرب به پروردگار خود، عملی را انجام دهد سعی می کند که واقع نشود و یگانه راه ظفر بر او التجاء به لطف حضرت آفریدگار و تکیه به قدرت قاهره اوست و شکی نیست که هرکَس از روی #اخلاص و #توکل خدای را به عجز بخواند و به او پناهنده شود نهیب قهر الهی، آن ملعون را از او دور خواهد کرد و این معنی صریحاً در قرآن مجید وعده داده شده ؛ چنانچه در سوره 16 آیه 100 می فرماید : ( چون بخوانی قرآن را پس پناه بر به خداوند از شرّ شیطان که رانده شده خداست، جز این نیست که او را تسلّطی نیست بر کسانی که #ایمان به خدا آوردند و بر پروردگارشان توکل می کنند)(1)
و نیز باید دانست که تمثل شیطان و مزاحمت آن لعین با سلسله جلیله انبیا : مانند حضرت یحیی علیه السلام و موسی علیه السلام و ابراهیم علیه السلام در مِنیٰ و عیسی علیه السلام با حضرات ائمه : مانند اینکه به صورت اژدهایی شد و انگشت پای #حضرت_سجاد علیه السلام را هنگامی که در #نماز بودند در دهان کرد تا نهیب قهر الهی او را طرد کرد و همچنین با سایر اهل ایمان داستانهایی است که در کتب روایات نقل و ثبت گردیده است و غَرَضم لزوم #استعاذه است ؛ یعنی هرگاه مؤمن بخواهد کار خیری انجام دهد قبلا به خداوند پناهنده شود از شرّ شیطان به تفصیلی که در جلد سوم دارالسلام مرحوم نوری بیان فرموده و مَروی است هرگاه کسی بخواهد در راه خدا #صدقه دهد، هفتاد شیطان به دستش می چسبند و او را از فقر می ترسانند تا از آن خیر بزرگ، محروم گردد.
------------------------------------------------
1- وَ اِذا قَرأتَ الْقُرْآنَ فَاْستَعذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ اِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَی الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلی رَبِّهْمِ یَتَوکَّلُونَ) (سوره نحل ، آیه 98).
مباحث
📹 ببینید | #فیلم_کامل #بیانات #رهبر_انقلاب مدّظلّه العالی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه 🏷 #دید
🔰 دیدارنگار ۱۰۲ | مسیرِ تحوّل را با قدرت دنبال کنید
📝 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه | ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
🔻 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «آیات و روایات» و «دعا» از جمله بخشهای «دیدارنگار» است.
⏪ در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «مسیرِ تحوّل را با قدرت دنبال کنید» برخی توصیههای پیشین رهبر انقلاب دربارهی عملیاتی شدن موضوع تحول در قوهی قضائیه مورد بررسی قرار گرفته است.
🏷 #دیدار_قوه_قضائیه
🔍 نسخه PDF را بخوانید👇
🔰 امر به معروف از جهاد هم بالاتر است
🔻 رهبر انقلاب: معروف چیست؟ عدالت، انصاف، برادری، ارزشهای اسلامی... منکر چیست؟ ظلم است، فساد است، تبعیض است، بیانصافی است، عدم اطاعت الهی است... امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز، مثل زکات جزو وظایف است. و حالا طبق یک روایتی #امر_به_معروف از همهی این احکام الهی حتّی از #جهاد هم بالاتر است. ۱۴۰۱/۴/۷
🏷 #دیدار_قوه_قضائیه
📥 نسخه قابل چاپ👇
https://khl.ink/f/50552
مباحث
📹 ببینید | رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: سنت الهی یعنی قانون؛ قانون یک موضوع دارد، یک نتیجه دارد. شما
🎙 #کلیپ_صوتی | به سنتهای الهی عمل کنید
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «اگر طریقی که شما دارید میروید، کاری که شما دارید میکنید، جهتگیری شما، نصرت خدا [باشد] ــ نصرت خدا یعنی نصرت دین خدا، یعنی نصرت ارزشهای الهی؛ یعنی این ــ اگر در این جهت حرکت بکنید، پیروز خواهید شد، خدا شما را کمک خواهد کرد. البتّه به شرطی که حرکت کنید، عمل کنید، نه اینکه [فقط] بگویید؛ عمل کنید. این یک سنّت الهی است.» ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR براساس بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه، کلیپ صوتی «به سنتهای الهی عمل کنید» را منتشر میکند.
🏷 #دیدار_قوه_قضائیه
🎧 بشنوید👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 #استوری | رهبرانقلاب: «اِن تَنصُرُوا اللَهَ یَنصُرکُم»؛ این #سنت_الهی است.
👈 اگر طریقی که شما دارید میروید، کاری که شما دارید میکنید، جهتگیری شما، نصرت خدا [باشد] ــ نصرت خدا یعنی نصرت دین خدا، یعنی نصرت ارزشهای الهی؛ یعنی این ــ اگر در این جهت حرکت بکنید، پیروز خواهید شد، خدا شما را کمک خواهد کرد. البتّه به شرطی که حرکت کنید. ۱۴۰۱/۴/۷
🔍 متن کامل بیانات👇
https://khl.ink/f/50545
🔰 خط حزبالله ۳۴۷ | دروغ بزرگ آمریکایی
🔻 شمارهی سیصد و چهل و هفتم هفتهنامهی خط حزبالله با عنوان «دروغ بزرگ آمریکایی» منتشر شد.
👈 خط حزبالله در گزارش این هفته خود، بهمناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی، مروری بر کارنامه ننگین دولت آمریکا در زمینه حقوق بشر داشته است.
📝 یادداشت هفته این شماره خط حزبالله همزمان با فرارسیدن ماه ذیالحجه و ایام حج ابراهیمی، با عنوان «رزمایش امت اسلام» نگاهی به ظرفیتها و کارکردهای سیاسی و اجتماعی حج از منظر رهبر انقلاب داشته است.
🌷 شمارهی این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید مدافع حرم، سردار دادالله شیبانی، تقدیم میشود.
🔍 نسخه PDF را بخوانید👇
مباحث
🔻سالروز پیوند آسمانی حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام بر همه محبین اهل بیت علیهم السلام گرامی ب
🌸مهریه ماندگار
🔸رهبرانقلاب:
🔺ایشان دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله)بود، رئیس جامعه اسلامی. حاکم مطلق. او هم که سردار درجهی یک اسلام بود. ببینید چطوری ازدواج کردند؟ چه جور مِهریهی کم، چه جور جهیزیّهی کم. همه چیز با نام خدا و با یاد او. اینها برای ما الگو هستند.
🔺همان زمان هم جاهلانی بودند که مِهریّهی دخترانشان بسیار زیاد بود مثلاً هزار شتر. آیا اینها از دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) بالاتر بودند؟ از آنها تقلید نکنید. از دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) تقلید کنید، از امیرالمؤمنین(علیه السلام) تقلید کنید.
#روز_ازدواج
🗓 ۱۳۷۵/۰۲/۱۷
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرط خدایی بودن
🔺حضرت آیتالله خامنهای: اگر چنانچه یک انسان مسلمان، یک بخشی از زندگیاش را برای خدا قرار داد و در راه خدا قرار داد و دیگر بخشها را نه، این انسان صددرصد یک انسان خدایی و توحیدی نیست. شرط خدایی بودن به طور کامل این است که دربست و بهطور کامل همهی نمودهای زندگی این انسان در راه خدا و برای خدا باشد. از جمله همسر گرفتن و از جمله فرزنددار شدن، از جمله آیندهی این فرزندان.
⬅️بیانات در مراسم قرائت خطبه عقد آقای مرتضی الویری. متن کامل این بیانات را از پیوند زیر بخوانید:
📩 https://khl.ink/f/48266
#روز_ازدواج
🌸 ۱۳۵۶/۰۱/۱۱
🌱 @Khamenei_Reyhaneh