✨ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#دعای_روز هفدهم ✨ اللّهُمَّ اهْدِنى فیهِ لِصالِحِ الْأعْمالِ وَاقْضِ لى فیهِ الْحَوآئِجَ وَ الآمالَ
#دعای_روز هجدهم
✨ اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ و نَوّرْ فیهِ قَلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ و خُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.
🙏 خدایا؛ مرا در این روز برای برکات سحرها بیدار و متنبه ساز و دلم را به روشنی انوار سحر منور گردان و تمامی اعضاء مرا برای آثار و برکات این روز مُسخّر فرما به حق نور خود ای روشنی بخش دلهای عارفان
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
أللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌐 @Mabaheeth
شرح دعای روز هجدهم.Mp3
9.09M
🎤 #آیت_الله_مجتهدی (ره)
🎧 #شرح_دعای_روز هجدهم ماه مبارک رمضان
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🌙 سحر یک نورانیتی دارد ، خدایا به آن نور #سحر قسمت می دهم که قلب ما را نورانی کن، الان قلبهای ما زنگ زده است، الان من خودم را می گویم قلب من هم دچار زنگار است، خود من به احوالات گذشته خودم که نگاه می کنم می بینم که آن آدم چهل سال پیش نیستم، دعای کمیل را که می خواندم شاید حدود سه ساعت طول می کشید و اصلا یک پلک بر هم زدن خسته نمی شدم؛ شصت و سه سال قبل که در مشهد بودم، مرحوم کلباسی- که شرحی بر دعای کمیل هم از ایشان منتشر شده است به نام « انیس اللیل » - در صحن مسجد گوهرشاد دعای کمیل می خواندند آن هم از حفظ و با چه حال و هوایی ! اما الان که به خودم که نگاه می کنم دیگر آن حال نیست! محیط چه کار ها که با ما نمی کند! چرا چشم ما آلوده شده؟! چرا گوش ما آلوده شده؟! و ... همه چیز ما عوض شده است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🚪 برای دلت در بساز
شخصی به خدمت آیت الله اراکی ره رسید و گفت : مرا موعظه کنید.
آقا گفتند: شما چکاره هستید؟
مرد گفت: نجّار
گفتند: برای دلت هم در ساخته ای ؟ اگر برای دلت در نساخته ای برو برای دلت در بساز.
🌐 @Mabaheeth
جزء 18.mp3
4.16M
#جزء هجدهم
#تحدیر (تندخوانی)
🎧 با صدای استاد معتز آقایی
▶️ آیه 1 سوره مبارکه مؤمنون 342
⏸ آیه 20 سوره مبارکه فرقان ص 361
🌐 @Nafaahat
مباحث
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 7 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 8
#آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
فرازهای مطرح شده:
یا واسِعَ المَغْفِرَة یا باسِطَ الیَدَینِ بِالرَّحمَه
فَوِعِزَّتِكَ یا سَیِّدِی لَوِ نْتَهَرْتَنِی ما بَرِحْتُ مِنْ بابِكَ وَ لا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ لِمَا انْتَهی إلَیَّ یا سِیِّدِی مِنَ المَعْرِفَهِ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكْ.
وَ أنْتَ الفاعِلُ لِما تَشآء تُعَذِّبُ مَنْ تَشآء بِمَا تَشآء كِیفَ تَشآء وَ تَرْحَمُ مَنْ تَشآءُ بِمَا تَشآءُ كَیْفَ تَشآء .
وَ لا تُسألُ عَنْ فِعْلِكَ وَ لا تُنازَعُ فِی مُلْكِكَ وَ لا تُشارَكُ فِی اَمْرِكَ وَ لا تُضآدُّ فِی حُكْمِكَ وَ لا یَعْتَرِضُ عَلَیْكَ اَحَدٌ فِی تَدْبیرِكَ لَكَ الخَلْقُ وَ الأمْر تَبارَكَ اللهُ رَبُّ العالَمِین.
یا رَبِّ هذَا مَقامُ مَنْ لاذَ بِكَ وَاسْتَجارَ بِكَرَمِكَ وَ ألِفِ إحسانَكَ وَ نِعَمَكْ .
🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم، بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم
در این دعای سحر ابوحمزه ثمالی كه از وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه نقل كرد منشأ اصلی دعا را معرفت میداند. و تداوم دعا را هم معرفت میداند. و ناامید نشدن هم مستند به معرفت است. عرض میكند:
***یا واسِعَ المَغْفِرَة یا باسِطَ الیَدَینِ بِالرَّحمَه***
ای پروردگاری كه مغفرتات بیكران است و اگر بخواهی كسی را مورد تَفقّد قرار بدهی با كرامت تفقّد میكنی.
باسِطُ الیَدَین! گرچه خدا دست ندارد، ولی اگر كاری بكند و محبّتی بكند مثل این كه انسان دو دستی كاری را انجام بدهد این چنین میكند. این كه فرمود: یَداهُ مَبسُوطَتان، یَدی او ندارد تا بسط كند. ولی اگر كسی خواست نسبت به دیگری عطائی كریمانه داشته باشد، دو دستی چیزی را به او عطا میكند. خدا اگر خواست بندهای را بنوازد دو دستی به او احسان میكند. او باسِطُ الیَدَین است. چنین بسطی كه برای ذات أقدس إله بازگو شد، آنگاه عرض میكند : خدایا! تو اگر مرا برانی از دَرت، ولی من دوباره برمیگردم .
به دلیل این كه درِ دیگری نیست. انسان اگر به عجز خود پی ببرد، اول: بداند كه موجودِ نیازمندی است و بداند توان رفع نیاز در اختیار خود او نیست، دو : حلّ رفع نیاز به عهده غیر او هم نیست، سوم: تنها مبدائی كه میتواند نیازهای او را برطرف بكند خداست، چهارم : و خدا هم اگر كسی او را بخواند و بخواند اجابت میكند، پنجم: خُب چنین كسی یقیناً دعا میكند. لذا عرض میكند: خدایا! تو اگر مرا برانی و از فیض خاصات محروم بكنی، من ناامید نمیشوم . دوباره برمیگردم .
***فَوِ عِزَّتِكَ یا سَیِّدِی لَوِ نْتَهَرْتَنِی ما بَرِحْتُ مِنْ بابِكَ وَ لا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ لِمَا انْتَهی إلَیَّ یا سِیِّدِی مِنَ المَعْرِفَهِ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكْ***
چون من میدانم راهی غیر از درِ خانه تو نیست، دوباره برمیگردم. دلیلی ندارد كه ناامید بشوم ، چون نیازمندم . و دلیلی ندارد كه به غیر تو مراجعه كنم چون از آنها كاری ساخته نیست. و دلیلی ندارد كه به تو مراجعه نكنم . چون تو سرانجام میپذیری. و اگر چند لحظه طرد كردی حكیمانه است. بعد هم میپذیری .
***وَ أنْتَ الفاعِلُ لِما تَشآء تُعَذِّبُ مَنْ تَشآء بِمَا تَشآء كِیفَ تَشآء وَ تَرْحَمُ مَنْ تَشآءُ بِمَا تَشآءُ كَیْفَ تَشآء ***
هر كاری را كه بخواهی انجام دهی و هیچ قدرتی نیست كه جلوی تو را بگیرد. چون هرچه در جهانِ امكان هست مصنوع توست. و هرگز مصنوع بر صانع خود حاكم نیست.
***وَ لا تُسألُ عَنْ فِعْلِكَ وَ لا تُنازَعُ فِی مُلْكِكَ وَ لا تُشارَكُ فِی اَمْرِكَ وَ لا تُضآدُّ فِی حُكْمِكَ وَ لا یَعْتَرِضُ عَلَیْكَ اَحَدٌ فِی تَدْبیرِكَ لَكَ الخَلْقُ وَ الأمْر تَبارَكَ اللهُ رَبُّ العالَمِین***
عرض میكند: خدایا! تو از فعلات مسئول نیستی. برابر آیه سوره مباركه انبیاء كه فرمود: لا یُسئَلُ عَمَا یَفْعَلُ وَ هُم یُسئَلُون.
سئوال گاهی در محور علل مادّی یا صوری است. سئوال میكنند: فلان چیز از چی ساخته شد یا چگونه ساخته شد. ذات أقدس إله چون بدون الگو جهان را آفرید و حكیمانه هم آفرید نمیتوان سئوال كرد كه از كدام مادّه عالم را آفرید. برای این كه مادّهای در كار نبود و همه جزء مُنشئآت اویند. صورتِ از پیش ساختهای هم نبود تا خدا كارش را برابر آن صورت بسازد، زیرا خدا فاطر است و بلیغ و بَدیع. و نوآور است و مورد سئوال هم قرار نمیگیرد. یعنی بازخواست هم نمیشود. زیرا آن قانونی كه برابر آن قانون كسی بخواهد خدا را بازخواست كند، آن قانون هم ممكن است و مخلوق خداست. و هرگز مخلوق بر خالق حاكم نیست. و هرگز نمیتوان خدا را زیر سئوال برد. چون او كارهایش عین حكمت است، هرگز گزاف و جَزاف در حریم كار او و در قلمرو صُنع و خلقت او راه ندارد تا كسی بتواند سئوال بكند. جای سئوال نیست. در حقیقت سالبه به انتفاع موضوع است.
تدبیر امور مخلوقات هم در اختیار خداست. او كه منزّه از ضدّ است، مُبرّای از شریك است، منزّه از جَزاف و گزاف است دلیلی ندارد كه كسی به او اعتراض بكند. اصلاً او اعتراض پذیر نیست. چون این چنین است، اگر كسی را براند برابر با حكمت میداند. لذا در این دعا امام سجاد سلام الله علیه عرض میكند: پروردگارا ! من آن معرفتی كه درباره تو دارم اگر یك بار یا ده بار مرا برانی، باز دوباره برمیگردم . برای این كه آن علل و عواملِ نیایش و دعا همچنان پیش من هست.
👇👇👇
اگر كسی بخواهد از جهت مبداء فاعلی و غائی سئوال كند، خدا كه فاعل همه اهداف است، دیگر نه مبداء فاعلی فائق دارد، نه مبداء غائی فائق، لذا لا یُسْئَلُ عَنْ مَا یَفْعَل. و مردماند كه مورد سئوال قرار میگیرند. وَ هُمْ یُسْئَلُون . و هیچ كسی حقّ اعتراض ندارد برای این كه همه برابر حكمت او آفریده شدند. لَكَ الخَلْقُ وَ الأمْر.( اَمر) گرچه گاهی در قبال خلق است، به معنای عالَم امر استعمال میشود، ولی در اینگونه از موارد معنای جامع را دارد. یعنی هم عالَم امر در اختیار خداست مثل عالَم خلق، هم تدبیر عالم امر و خلق در اختیار خداست. لَكَ الخَلْق وَ لَكَ الأمْر . ( اَمر) یعنی تدبیر و اراده . همان طوری كه اصل آفرینش در اختیار ذات أقدس إله است، تدبیر امور مخلوقات هم در اختیار خداست.
یعنی 1- انسان محتاج است ، 2- خود قدرت ندارد نیازهای خود را برطرف كند، 3- غیر خدا توانمند نیست، مشكلات انسان را برآورده كن، 4- تنها مبدائی كه توان حلّ نیاز انسان را دارد خداست، 5- خدا هم كارهایش برابر با حكمت است، 6- دلیلی ندارد كه من ناامید بشوم و دعا نكنم و نخوانم و نخواهم یا به غیر خدا تكیه كنم .
در بخشی از دعاهای امام سجاد سلام الله علیه آمده است كه: یا مَنْ لا تُغَیِّرُ حِكْمَتَهُ الوَسائِل. یا مَنْ لا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الوَسائِل. یعنی پروردگارا ! تو كارهای حكیمانه انجام میدهی.
حتّی دعا كه یكی از بهترین وسائل است بخواهد در تو اثر بكند كه مسیر حركت را عِوض كنی، این چنین نیست . هیچ وسیلهای توان آن را ندارد كه حكمت خدا را تغییر، تبدیل و مانند آن ایجاد كند. حكمت خدا با هیچ وسیلهای تغییرپذیر نیست . بنابراین كارهای او متن حكمت است. از این جهت كه متن حكمت است دلیلی ندارد كه من ناامید بشوم . آن گاه عرض میكند:
***یا رَبِّ هذَا مَقامُ مَنْ لاذَ بِكَ وَاسْتَجارَ بِكَرَمِكَ وَ ألِفِ إحسانَكَ وَ نِعَمَكْ ***
من در یك منزلتی هستم كه هیچ پناهگاهی غیر از شما ندارم . فهمیدم كه مَلاذ شمائی، مَلجاء هم شمائی . جود و كَرم شما هم طوری نیست كه در تنگنا قرار بگیرد . عفو تو در مدار بسته ای نیست . فضل تو محدود نیست . رحمت تو محدود نیست . رحمت تو كم نمیشود. تنها تكیهگاه قصور ما، صَفح قدیم و گذشت سابقهدار شماست.
و فضل عظیم و رحمت بیانتهای شماست. ما با چنین گمانی به درگاه شما آمدیم . ما را با خبر كنید؛ اَفَتُراكَ یعنی اَخْبِرنا یا رَبِّ تُخْلِفُ ظُنُونُنا . ما با این گمان آمدیم . شما هم كه فرمودی: أنَا عندَ ظَنِّ عَبْدِیَ المُؤمِنِ بِی. من نزد گمان بندهام هستم و گمان ما در این است كه شما ردّ نمیكنی. آیا مایه خَیْبَت آمال ما میشوی ؟ هرگز این چنین نیست . كَلّا . گمان ما این نیست كه ما را ترك بكنی. طمع ما هم این نیست كه شما انجام نگرفته، ما را بیرون بكنی. "إنَّ لَنَا فِیكَ أمَلاً طَوِیلاً كَثِیراً أنَّ لَنَا فِیكَ رَجآءَ عَظِیمَاً عَصَیْناكَ وَ نَحْنُ نَرْجُوا أنْ تَسْتُرَ عَلَیْنَا وَ دَعَوناكَ وَ نَحْنُ نَرْجُوا أنْ تَسْتَجِیبَ لَنَا فَحَقّق رَجآءَنا مَولانا."
پروردگارا! ما یك مانعی داریم كه نمیگذارد به كرم تو راه پیدا كنیم و آن گناه است. خوب آن مانع را اوّل برطرف كن. گناهان را ببخش. ما یك تیرگی و تباهی در نهانمان داریم كه نمیگذارد به حرم اَمن تو بار یابیم. خوب آن تیرگی را به صفا مُبدّل كن. آن شرطی كه مفقود است حاصل كن. آن مانعی كه موجود است برطرف كن تا ما لائق بار یافتن بارگاه كَرَمت بشویم . إنْ شآءَ الله
غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَالسَّلامُ عَلِیْكُمْ وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرِكاتُه
🌐 @Mabaheeth
#قرار_روزانه
#عاقبت_بخیر ی
✨ ترس و نگرانی از عاقبتِ بد برای انسان مومن همواره وجود دارد و به همین سبب در ادعیه وارده از معصومین (علیهم السلام) توجه به عاقبت بخیری به وفور دیده می شود و دعا برای پایان و فرجامی نیکو همواره در صدر ادعیه قرار می گیرد.
✔️ راسخان در علم خطاب به پروردگار : « ...ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمةً انّک انت الوهّاب؛..پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی (از راه حق) منحرف مگردان و از سوی خود،رحمتی برما ببخش، زیرا تو بخشنده ای».
✔️ در دعای عدیله می خوانیم : «اللّهم انّی اعوذ بک من العدیلة عند الموت؛ خدایا پناه می برم به تو از عدول کردن (از دین و ایمان) در لحظه مردن»
✔️ در دعای ابوحمزه ثمالی از خداوند می خواهیم : «و توفّنی فی سبیلک و علی ملّة رسولک...اللهم انّی اسئلک ایماناً لا أجل له دون لقائک؛ خدایا! مرا به راه خدا و بر دین رسولت بمیران... خدایا از تو ایمان می خواهم که پایانی جز ملاقات تو نداشته باشد.».
👈 شاید با توجه به اهمیت فوق العاده ی عاقبت بخیری و امکان متزلزل شدن هر لحظه ی ایمان آدمیست که #آیت_الله_بهجت ره می فرمایند: آنچه معاویه و یزید (علیهما اللعنة و العذاب) بالفعل داشتند ما بالقوه داریم. خیلی به خود مغرور نشویم، این طور نیست که آنها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت. به خدا پناه می بریم... ( در محضر بهجت ره ؛ شماره 271)
✅ دعای یازدهم #صحیفه_سجادیه، در طلب عاقبت به خیری است.
📎 https://eitaa.com/mabaheeth/6001
🌐 @Mabaheeth
پيامبر أکرم صلى الله عليه وآله:
✨ مَنْ لم يُغفَرْ لَهُ في شَهرِ رمضانَ ففِي أيِّ شهرٍ يُغفَرُ لَهُ؟
👈 كسى كه در #ماه_مبارک_رمضان آمرزيده نشود، در كدام ماه آمرزيده مى شود؟
📚 ميزان الحكمه / مجلد4 / صفحه 521
🌐 @Mabaheeth