eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.6هزار عکس
33.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه و احکام
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لعن الله من با یغار ... 🎥 خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد 🎙 استاد عالی | @Zendegi_Et 📖 @feqh_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 معرفی کتاب چگونه کودکانمان را با فلسفه حجاب آشنا و به حجاب علاقمند کنیم؟ برخی افراد سطحی _حتی در قامت روانشناس دینی یا روحانی_ خیال می کنند اگر به دختران بگویید با حجاب زیباتری یا آن را به صفرا و سودا مرتبط کنند یا زنان را به آب نبات و ماشین تشبیه کنند توانسته اند ارزش و فلسفه حجاب را نهادینه کنند. ولی ببینید یک خانم نویسنده کودک که پیش از این مسیحی فرانسوی بوده و سپس شیعه شده و در ایران سکنی گزیده و تجربه عمیق حجاب اسلامی را درک کرده چگونه با کتاب قصه‌ی « لینالونا» ارزش و حکمت حجاب را برای کودکان بطور صحیح و عمیق جا انداخته است. ایشان سالها بصورت داوطلبانه با نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی همکاری نموده و آثار فاخری را با محتوای نهج البلاغه و اربعین به سه زبان تولید کرده است. آری خانم کلرژوبرت در هیاهوی حجاب اجباری یا غیر اجباری اثر لینالونا را به کودکان و مربیان و والدین تقدیم کرده است. @mahdavi_arfae 📖 @feqh_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۲۱۵ 🏷️ تأثیر اختلاف در انديشه ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْخِلاَفُ يَهْدِمُ اَلرَّأْيَ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: اختلاف نابود كنندۀ انديشه است.🤯 ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در زيان مخالفت) فرموده است: مخالفت و زد و خورد (بيجا) رأى و انديشۀ (درست) را ويران مى‌گرداند (بكار نمى‌اندازد يعنى كسيكه سر سازگارى ندارد انديشه‌اش ناجور ميشود). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين كلام نورانى و كوتاه و پرمعنا به يكى از عواقب سوء اختلاف اشاره مى‌كند و مى‌فرمايد: «اختلاف، تصميم‌گيرى و تدبير را نابود مى‌كند»؛ (الْخِلَافُ‌ يَهْدِمُ‌ الرَّأْيَ‌) همه مى‌دانيم اختلاف، سرچشمۀ همۀ بدبختى‌هاست. هيچ قوم و ملتى نابود نشدند مگر بر اثر اختلاف و هيچ جمعيتى پيروز و كامياب نگشتند مگر در سايۀ اتفاق. كلام حكيمانۀ بالا دو تفسير مى‌تواند داشته باشد: ◽ نخست اين‌كه گاه مى‌شود عده‌اى مى‌نشينند و بر سر موضوع مهمى تصميم‌گيرى مى‌كنند؛ ولى ناگهان فرد يا افرادى نظر مخالفى ابراز مى‌كنند و تصميم‌گيرى پيش گفته را به هم مى‌زنند و كار ابتر مى‌ماند. همان‌گونه كه در داستان جنگ صفين، على عليه السلام و جمعى از دوستان خبير و آگاه اصرار داشتند كه جنگ به مراحل نهايى رسيده و آن را تا پيروزى ادامه دهند و غائله را ختم كنند؛ ولى مخالفت افرادى ناآگاه و جاهل و بى‌خبر اين تصميم را بر هم زد و مسلمانان با عواقب بسيار دردناك آن روبرو شدند. ◽ تفسير ديگر اين‌كه اختلاف سبب مى‌شود كه رأى‌گيرى هيچ‌گاه به جايى نرسد و تدبيرها عقيم بماند. جمع ميان اين دو تفسير نيز مانعى ندارد كه اختلاف هم مانع از تصميم و تدبير باشد و هم اگر تدبير و تصميم صحيحى منعقد شد، آن را بر هم بزند. روشن است براى انجام هر كار مهمى احتياج به فكر و انديشه و تدبير و تصميم‌گيرى صحيح است و اين كار تنها در فضايى ممكن است كه اختلاف در آن نباشد، بلكه تمام كسانى كه در آن تصميم‌گيرى شركت دارند هدفشان رسيدن به نقطۀ واحد و حتى‌الامكان دور از هر گونه خطا و اشتباه باشد؛ اما گاه يك نغمۀ مخالف كه يا بدون مطالعه اظهار شده و يا از غرض و مرضى ناشى گشته مى‌تواند تمام تصميم‌ها و تدبيرها را به هم بريزد. گاهى نيز رئيس جمعيت بر حسب تدبير خود تصميمى مى‌گيرد؛ اما مخالفت بعضى از پيروان آن را عقيم مى‌كند چنان كه در داستان قلم و دوات كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در آخرين لحظات عمرش درخواست كرد آن را بياورند و فرمانى دربارۀ جانشين خود كه قطعاً على بن ابى‌طالب عليه السلام بود بنويسد و آنچه را قبلاً گفته بود تأكيد كند، مخالفت يك نفر (خليفۀ دوم) سبب شد كه گروه ديگرى نيز نغمۀ خلاف سر دهند و جلوى اين كار گرفته و حتى به ساحت قدس پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله اهانت زشتى شود كه شرح آن در چندين جاى صحيح بخارى و كتب ديگر حديث و تاريخ آمده است.
مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 15 - نيايش هنگام رویارویی با دشمن ⚔️ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ✉️
نهج البلاغه | ✉️ نامه 16 - آموزش تاكتيك هاى نظامى به لشکریان ⚔️ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ✉️ و كان يقول عليه‌السلام لأصحابه عند الحرب 📃 لاَ تَشْتَدَّنَّ عَلَيْكُمْ فَرَّةٌ بَعْدَهَا كَرَّةٌ وَ لاَ جَوْلَةٌ بَعْدَهَا حَمْلَةٌ عقب نشينى‌هايى كه مقدّمه هجوم ديگرى است و ايستادنى كه حمله در پى دارد نگرانتان نسازد. وَ أَعْطُوا اَلسُّيُوفَ حُقُوقَهَا وَ وَطِّئُوا لِلْجُنُوبِ مَصَارِعَهَا وَ اُذْمُرُوا أَنْفُسَكُمْ عَلَى اَلطَّعْنِ اَلدَّعْسِيِّ وَ اَلضَّرْبِ اَلطِّلَحْفِيِّ وَ أَمِيتُوا اَلْأَصْوَاتَ فَإِنَّهُ أَطْرَدُ لِلْفَشَلِ حق شمشيرها را اداء كنيد و پشت دشمن را به خاك بماليد و براى فرو كردن نيزه‌ها و محكم‌ترين ضربه‌هاى شمشير، خود را آماده كنيد، صداى خود را در سينه‌ها نگهداريد كه در زدودن سستى نقش بسزايى دارد. فَوَ اَلَّذِي فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ مَا أَسْلَمُوا وَ لَكِنِ اِسْتَسْلَمُوا وَ أَسَرُّوا اَلْكُفْرَ فَلَمَّا وَجَدُوا أَعْوَاناً عَلَيْهِ أَظْهَرُوهُ به خدايى كه دانه را شكافت و پديده‌ها را آفريد، آنها اسلام را نپذيرفتند؛ بلكه به ظاهر تسليم شدند و كفر خود را پنهان داشتند و آنگاه كه ياورانى يافتند آن را آشكار ساختند. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام هنگام جنگ (دربارۀ زد و خورد با دشمن) بياران خود مى‌فرمود: (۱) گريزى كه در پى آن بازگشت و شكستى كه بعد از آن هجوم و حملۀ به دشمن است بر شما ناگوار نباشد (ننگ ندانيد، چنانكه اعراب تصوّر ميكنند؛ زيرا بسا مصلحت در گريز است تا دشمنان سنگرهايشان رها كرده پيش آيند و شما از پشت سر حمله نموده آنها را محاصره نمائيد، يا آنكه اگر بر اثر هجومِ دشمن گريختيد نوميد نشويد؛ بلكه سبب شكست خود را تدارك كرده باز گرديد) (۲) و حقوق شمشيرها را بپردازيد (با دلاورى شمشير بر دشمن فرود آوريد) و پهلوها (ى آنها) را بر زمين برسانيد (آنان را بخاك افكنده نابود سازيد) و به نيزه افكندنى كه به اندرون (دشمن) كارگر شده و به شمشير زدنِ استوار، خود را وادار ساخته بسيار كوشش داشته باشيد و آوازها را بميرانيد (اضطراب و نگرانى بخود راه نداده با دل آرام رو به دشمن آوريد) زيرا آن بيشتر ترس و نگرانى را دور ميكند، (۳) سوگند به آن كه دانه را شكافت و انسان را آفريد (منافقين و دو رويان مانند معاويه و عمرو ابن عاص و مروان و ديگران در باطن) نياوردند، ولى (از ترس) زير بار رفتند (خود را مسلمان جلوه دادند) و كفر (شان) را پنهان داشتند و هنگامى كه براى آن يارى كنندگان يافتند آنرا آشكار ساختند (پرچم مخالفت با دين و زد و خورد با ما را افراشتند.) فهرست نامه‌های نهج‌البلاغه
📖 امام عليه السلام در اين گفتار پر مغز و پر محتواى خود شش دستور مهم جنگى را در عباراتى كوتاه بيان مى‌كند. در دستور اوّل و دوم چنين مى‌فرمايد: «از فرار و عقب نشينى‌هايى كه پس از آن حملۀ تازه‌اى به دشمن است نگران نباشيد و همچنين از جولانى كه بعد از آن حمله صورت مى‌گيرد ناراحت نشويد»؛ (لَا تَشْتَدَّنَّ‌ عَلَيْكُمْ‌ فَرَّةٌ‌ بَعْدَهَا كَرَّةٌ‌ وَ لَا جَوْلَةٌ‌ بَعْدَهَا حَمْلَةٌ‌). منظور از جملۀ اوّل اين است كه گاه شرايط ايجاب مى‌كند كه جنگجويان به طور موقّت فرار كنند تا دشمن به دنبال آنها بشتابد، ناگهان برگردند و او را غافلگير ساخته با يك حملۀ شديد در هم بشكنند. در واقع نوعى عقب‌نشينىِ‌ تاكتيكى است كه در جنگ‌ها معمول است و گاه مخالفت با آن براى لشكر گران تمام مى‌شود، لذا امام عليه السلام مى‌فرمايد: از چنين فرار و عقب‌نشينى نگران نباشيد. در جملۀ دوم اشاره به جولان به اين سمت و آن سمت قبل از حمله است؛ زيرا گاه مى‌شود كه سرباز شجاع براى حمله به دشمن، محل خود را در ميدان تغيير مى‌دهد و جابه‌جا مى‌كند تا نقطه‌اى را كه از آن نقطه بهتر مى‌تواند حمله كند به دست آورد و يا دشمن را خسته كند؛ بنابراين نه فرارى كه بعد از آن، حملۀ مجدّدى است ايرادى دارد و نه جولانهايى كه بعد از آن حملات شروع مى‌شود. به تعبير ديگر بعضى از افراد مغرور تصوّر مى‌كنند كه فرار به هر صورت كه باشد ننگ است و همچنين معطل كردن دشمن در ميدان با جولانهاى مكرّر؛ در حالى كه هيچ يك عيب نيست؛ بلكه نوعى روش مبارزه و در بسيارى از موارد عامل پيروزى است.