eitaa logo
مباحث
1.8هزار دنبال‌کننده
42.5هزار عکس
39.1هزار ویدیو
1.9هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ــــــــــــ ❒ قرآن کریم ؛ @Nafaahat | @ye_ayeh ❒ نهج البلاغه ؛ @nahj_olbalaghe ❒ صحیفه سجادیه ؛ @ghararemotalee ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
#️⃣ هشتگهای برتر ایتا در کنار حضور چشمگیر مردم در خیزش سراسری یک پیام دارد: 🔻 از امروز هر کَس کنار اغتشاشگران باشد ولو به عنوان تماشاچی مقابل ملت است! از امروز هر بی‌وجودی یاوه بگوید، باید قوه قضائیه به صورت بازدارنده برخورد کند(فقط کافی است دو روز حسابهای میلیاردی اش را مسدود کند! یا جرائم سنگین مالی برایش مقرر کند!) امید مردم را ناامید نکنید!
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جمهوری اسلامی 🇮🇷 خیلی قوی است. 🔹 دلیل اصلی آن از دیدگاه رهبر انقلاب مدّظلّه
2.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نه انقلاب مخملی، نه انقلاب دخملی، رهبر فقط سید علی ┅┅✿💠❀🇮🇷❀💠✿┅┅
مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 17 - نامه اى در جواب نامه معاويه (علیه اللعنة) ┄┄┅┅┅❅❁❅
نهج البلاغه | ✉️ نامه 18 - نامه به عبدالله بن عباس در مورد روش برخورد با مردم ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ✉️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى عبد الله بن عباس و هو عامله على البصرة (نامه به فرماندار بصره عبد اللّه بن عباس در سال 36 هجرى پس از جنگ جمل) 📃 وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلْبَصْرَةَ مَهْبِطُ إِبْلِيسَ وَ مَغْرِسُ اَلْفِتَنِ فَحَادِثْ أَهْلَهَا بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِمْ وَ اُحْلُلْ عُقْدَةَ اَلْخَوْفِ عَنْ قُلُوبِهِمْ بدان، كه بصره امروز جايگاه شيطان، و كشتزار فتنه‌هاست. با مردم آن به نيكى رفتار كن، و گره وحشت را از دل‌هاى آنان بگشاى وَ قَدْ بَلَغَنِي تَنَمُّرُكَ لِبَنِي تَمِيمٍ وَ غِلْظَتُك عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ بَنِي تَمِيمٍ لَمْ يَغِبْ لَهُمْ نَجْمٌ إِلاَّ طَلَعَ لَهُمْ آخَرُ وَ إِنَّهُمْ لَمْ يُسْبَقُوا بِوَغْمٍ فِي جَاهِلِيَّةٍ وَ لاَ إِسْلاَمٍ بد رفتارى تو را با قبيلۀ «بنى تميم» و خشونت با آنها را به من گزارش دادند، همانا «بنى تميم» مردانى نيرومندند كه هر گاه دلاورى از آنها غروب كرد، سلحشور ديگرى جاى آن درخشيد، و در نبرد، در جاهليّت و اسلام، كسى از آنها پيشى نگرفت وَ إِنَّ لَهُمْ بِنَا رَحِماً مَاسَّةً وَ قَرَابَةً خَاصَّةً نَحْنُ مَأْجُورُونَ عَلَى صِلَتِهَا وَ مَأْزُورُونَ عَلَى قَطِيعَتِهَا و همانا آنها با ما پيوند خويشاوندى، و قرابت و نزديكى دارند، كه صله رحم و پيوند با آنان پاداش، و گسستن پيوند با آنان كيفر الهى دارد فَارْبَعْ أَبَا اَلْعَبَّاسِ رَحِمَكَ اَللَّهُ فِيمَا جَرَى عَلَى لِسَانِكَ وَ يَدِكَ مِنْ خَيْرٍ وَ شَرٍّ فَإِنَّا شَرِيكَانِ فِي ذَلِكَ وَ كُنْ عِنْدَ صَالِحِ ظَنِّي بِكَ وَ لاَ يَفِيلَنَّ رَأْيِي فِيكَ وَ اَلسَّلاَمُ پس مدارا كن اى ابو العباس! اميد است آنچه از دست و زبان تو از خوب و يا بد، جارى مى‌شود، خدا تو را بيامرزد، چرا كه من و تو در اينگونه از رفتارها شريكيم. سعى كن تا خوش بينى من نسبت به شما استوار باشد، و نظرم دگرگون نشود، با درود. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است بعبد اللّٰه ابن عبّاس هنگامى كه او از جانب آن بزرگوار حاكم و فرمانرواى بصره بود (عبد اللّٰه ابن عبّاس پسر عموى امام عليه السّلام است كه بيشتر علماى رجال او را حسن الحال و نيكو كردار و از اصحاب رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و از شيعيان و پيروان اميرالمؤمنين عليه السّلام دانسته‌اند؛ چون فرمانرواى بصره گرديد با قبيلۀ بنى تميم كه در جنگ جمل پيروى از طلحه و زبير و عائشه كرده بودند، دشمنى و بد خويى مى‌نمود بطوريكه آنها را شيعه و پيرو جمل و انصار و يار عسكر «نام شتر عائشه» و حزب و طرفدار شيطان مى‌ناميد. اين روش ابن عبّاس با ايشان بر شيعيان امام عليه السّلام كه از قبيلۀ بنى تميم بودند گران آمده از او رنجيدن؛ پس حارثة ابن قدامه كه از شيعيان آن حضرت و از قبيلۀ بنى تميم بود بآن بزرگوار نامه‌اى نوشت و از او شكايت كرد. امام عليه السّلام نامه‌اى بابن عبّاس در بارۀ مهربانى نمودن به قبيله بنى تميم نوشت كه از جملۀ آن اينست): و اى پسر عبّاس بدان كه بصره جاى فرود شيطان و كشتنگاه تباهكاريها است (فتنه جويان اين شهر بسيارند) پس مردم آن سامان را با نيكوئى كردن بايشان خرّم و شاد گردان، و (بسبب بد خويى آنان را نشورانده اگر ايشان را بر اثر كارهاى ناشايستۀ پيش ترس و بيمى است تو) گره ترس را از دلهاشان بگشا (طورى با آنها رفتار كن كه بفهمند از كيفر كارهاى گذشتۀ آنان چشم پوشيده‌اى). و خبر بدخويى و درشتى تو با قبيلۀ بنى تميم بمن رسيد، همانا بنى تميم را كوكبى پنهان نشده مگر آنكه كوكب ديگرى بر ايشان پديدار گشته (آسمان فضل و بزرگوارى و شجاعت و دليرى آنان از كوكب درخشان تهى نگرديده، و اگر بزرگى از آنها كشته شده ديگرى جايش را گرفته) و در جاهليّت و اسلام كسى به كينه جوئى و خونخواهى بر ايشان پيشى نگرفته (از اينرو با چنين مردمى نبايستى آغاز درشتى و ناهموارى نمود) و (سبب ديگرى كه نبايستى با آنان بد خويى كرد آنست كه) ايشان را با ما خويشاوندى پيوسته و نزديك است (چون نسب بنى هاشم و بنى تميم به الياس ابن مضر جدّ شانزدهم پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله منتهى ميشود؛ پس) ما را در پيوستن بآن خويشاوندى پاداش و در جدائى از آن گناه مى‌باشد. پس اى ابو العبّاس خدا ترا بيامرزد در نيك و بدى كه بر دست و زبان تو جارى ميشود (در گفتار و كردارت با رعيّت) مدارا كن؛ زيرا ما در گفتار و كردار با هم شريكيم (چون تو از جانب من حكم مى‌رانى) و چنان باش كه گمان نيكوى من بتو باشد، و انديشه‌ام در باره‌ات سُست نگردد (هيچ گاه سخن بيجا نگفته بى‌دستور من كارى انجام مده) و درود بر آنكه شايستۀ درود است (شارح بحرانىّ‌ «رحمه اللّٰه» در اينجا مى‌نويسد: ابو العبّاس كنیۀ عبد اللّٰه ابن عبّاس بوده و عرب چون بخواهد كسی را اكرام كند او را به كنيه مى‌خواند) فهرست نامه‌های نهج‌البلاغه
....
...