#نهج_البلاغه | #حکمت ۲۶۶
🏷️ اهمیت حفظ أحادیث
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ اَلْإِيمَانَ فَقَالَ عليهالسلام إِذَا كَانَ اَلْغَدُ فَأْتِنِي حَتَّى أُخْبِرَكَ عَلَى أَسْمَاعِ اَلنَّاسِ فَإِنْ نَسِيتَ مَقَالَتِي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ فَإِنَّ اَلْكَلاَمَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا هَذَا وَ يُخْطِئُهَا هَذَا
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: (شخصى از امام پرسيد كه ايمان را تعريف كن) فردا نزد من بيا تا در جمع مردم پاسخ گويم، كه اگر تو گفتارم را فراموش كنى ديگرى آن را در خاطرش سپارد؛ زيرا گفتار چونان شكار رمنده است، يكى آن را به دست آورد، و ديگرى آن را از دست مىدهد.
━━━━━━••••••••••••••••••
↙️ و قد ذكرنا ما أجابه به فيما تقدم من هذا الباب و هو قوله الإيمان على أربع شعب
(پاسخ امام در حكمت 31 آمد كه آن را نقل كرديم كه ايمان را بر چهار شعبه تقسيم كرد)
🇯 🇴 🇮 🇳
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: مردى از امام عليه السّلام خواست كه باو بشناساند (معنى) #ايمان چيست؛ پس آن حضرت (دربارۀ رمندگى سخن) فرمود: چون فردا شود نزد من بيا تا جائيكه همه بشنوند بتو خبر دهم كه اگر گفتار مرا فراموش نمودى ديگرى آنرا حفظ كرده از بر نمايد؛ زيرا سخن مانند شكار رمنده است. شخصى (با حافظه) آنرا مىربايد و ديگرى (بر اثر خنگى) آنرا از دست مىدهد.
🗣️ (سيّد رضىّ «عليه الرّحمة» فرمايد:) ما آنچه را كه حضرت در پاسخ آن مرد فرمود در گذشتۀ از اين باب (فرمايش سىام) بيان كردهايم و آن فرمايش آن بزرگوار است باينكه الإيمان على أربع شعب (دعائم) يعنى ايمان وابستۀ بر چهار شاخه (ستون) است.
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#لبیک_یا_خامنه_ای
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
📖 در آغاز اين كلام امام عليه السلام آمده است: «مردى از محضرش خواست ايمان را براى او شرح دهد»؛ (وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ الْإِيمَانَ)
◌ گفتهاند: اين مرد، عمار ياسر بود كه هم در صحنۀ جهاد مىدرخشيد و هم در معارف اسلامى. هنگامى كه خود را در كنار آن چشمۀ جوشان معرفت ديد، درخواست كرد كه مهمترين مسئله را كه همان ايمان است با تمام ويژگىهايش براى او شرح دهد.
امام عليه السلام به او فرمود: «(شتاب مكن) فردا نزد من بيا تا در حضور جمع، تو را از آن آگاه سازم كه اگر گفتهام را فراموش كنى ديگرى آن را براى تو حفظ كند؛ زيرا سخن همچون شترِ فرارى است كه بعضى ممكن است آن را پيدا كنند و بعضى آن را نيابند»؛ (إِذَا كَانَ الْغَدُ فَأْتِني حَتَّى أُخْبِرَكَ عَلَى أَسْمَاعِ النَّاسِ، فَإِنْ نَسِيْتَ مَقَالَتي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ فَإِنَّ الْكَلاَمَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا هٰذَا وَ يُخْطِئُهَا هٰذَا)
همان گونه كه در ذيل ترجمۀ آن، پيش از اين ذكر كرديم، شرح جامعى كه امام عليه السلام دربارۀ ايمان داد همان است كه در حكمت 31 آمده و توضيح آن گذشت.
☜ به هر حال مقصود امام عليه السلام در گفتار حكيمانۀ بالا اين است كه مطالب اساسى و مهم مانند شرح ويژگىهاى ايمان بايد در حضور جمع بيان شود تا هيچيك از نكتههاى آن ضايع نگردد و بهطور كامل براى غير حاضران و حتى براى نسلهاى آينده باقى بماند.
اضافه بر اين، هنگامى كه سخنى در حضور جمع گفته شود به يقين در ميان آنها افراد فاضل و برجسته كم نيستند؛ آنها مىتوانند در فهم مفاهيم آن به ديگران كمك كنند.
💡 «شارِدَة» از مادۀ «شُرُود» (بر وزن سرود) به معناى حيوان يا انسان فرارى است و چون در اينجا به صورت مؤنث آمده و غالباً ضرب المثلهاى عرب به شتر است، مىتواند اشاره به ناقۀ گريزپا باشد.
بعضى «شرود» را به معناى فرار توأم با اضطراب تفسير كردهاند و به هر حال اين واژه به صورت كنايه در مورد سخنها و مسائل ديگر بهكار مىرود.
هدایت شده از مباحث
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#نهج_البلاغه_بخوانیم
#لبیک_یا_خامنه_ای
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
📖 همان گونه كه در ترجمۀ اين سخن آمد، سيّد رضى رحمه الله پس از ذكر اين كلام حكيمانه مىگويد: آنچه را امام عليه السلام (فرداى آن روز) در پاسخ اين سؤال كننده بيان فرمود، همان است كه ما در همين باب كلمات قصار به عنوان «الإيمانُ عَلىٰ أرْبَعِ شُعَبٍ» (حكمت 31) آورديم. (پيش از اين به عنوان «عَلىٰ أرْبَعِ دَعائِمٍ» آورده شده است)؛ (وَ قَدْ ذَكَرنا ما أجابَهُ بِهِ فيمٰا تَقَدَّمَ مِنْ هٰذَا الْبابِ وَ هُوَ قَوْلُهُ: «الإِيمانُ عَلىٰ أرْبَعِ شُعَبٍ»)
نكته: ✍️ كتابت حديث
مىدانيم احاديث اسلامى اعم از احاديثى كه از #پيامبر_اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده يا از امامان معصوم عليهم السلام، نقش بسيار مهمى در فهم معارف اسلام دارد. به همين دليل معصومان عليهم السلام تأكيد داشتند احاديث آنان به صورت كامل حفظ و براى نسلهاى آينده به يادگار گذاشته شود.
از جمله در حديثى از مفضل بن عمر مىخوانيم كه مىگويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود: «اكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لا يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلَّا بِكُتُبِهِمْ؛ (اين احاديث را) بنويس و معلومات خود را در ميان برادرانت منتشر كن و اگر از دنيا رفتى كتابهايت را به يادگار به فرزندانت بسپار؛ زيرا زمان سختى بر مردم مىآيد كه تنها به كتابهايشان انس مىگيرند».
نيز از احاديث استفاده مىشود كه معصومان عليهم السلام اصرار داشتند كلمات آنها بدون كم و زياد حفظ شود و به ديگران برسد؛ در حديثى از «ابوبصير» مىخوانيم كه مىگويد: از #امام_صادق عليه السلام تفسير اين آيۀ شريفه را پرسيدم: «اَلَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» فرمود: «هُوَ الرَّجُلُ يَسْمَعُ الْحَدِيثَ فَيُحَدِّثُ بِهِ كَمَا سَمِعَهُ لا يَزِيدُ فِيهِ وَ لا يَنْقُصُ مِنْهُ؛ منظور از اين آيه كسانى هستند كه احاديث را مىشنوند و عيناً بدون كم و زياد آن را براى ديگران بازگو مىكنند».
به همين دليل اصرار داشتند كه حتىالامكان احاديث آنها در جمعى مطرح شود كه اگر بعضى نتوانند حديث را به خوبى حفظ كنند، برخى ديگر از عهدۀ آن برآيند.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 تجلی حضرت أمیر علیه السلام در نهجالبلاغه
📖 حوزه علمیه هیچ چارهای ندارد جز اینکه نهجالبلاغه درسی شود ...
🎙️ آیتالله #جوادی_آملی (حفظهاللهتعالی)
#امام_زمان عجّلاللهتعالیفرجه
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌐 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از تلاوت
#قرآن_کریم 121
✨ آیات مبارکه 77-82
🎧 تلاوت 🎞️ تصویری
🎙️ تفسیر 📖 ترجمه
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
﷽ ؛
✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنهای مدّظله العالی #صلوات
═════❖•°🌸 °•❖════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -