eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
31.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحث
...نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۳۳ - نامه به قثم بن عباس فرماندار مكه در سفارش به قاطعیت در مدیری
...نهج البلاغه | ✉️ نامه ۳۴ - نامه به محمد بن ابی بکر در دلجويى از او به علت عزلش از حکومت مصر ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 📜 و من كتاب له عليه‌السلام إلى محمد بن أبي بكر لما بلغه توجده من عزله بالأشتر عن مصر ثم توفي الأشتر في توجهه إلى هناك قبل وصوله إليها (پس از عزل محمد بن ابى بكر در سال 38 هجرى و نصب مالك اشتر به فرماندارى مصر، براى دلجويى از محمّد بن ابى بكر نوشت) 📃 أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي مَوْجِدَتُكَ مِنْ تَسْرِيحِ اَلْأَشْتَرِ إِلَى عَمَلِكَ وَ إِنِّي لَمْ أَفْعَلْ ذَلِكَ اِسْتِبْطَاءً لَكَ فِي اَلْجَهْدَ وَ لاَ اِزْدِيَاداً لَكَ فِي اَلْجِدِّ وَ لَوْ نَزَعْتُ مَا تَحْتَ يَدِكَ مِنْ سُلْطَانِكَ لَوَلَّيْتُكَ مَا هُوَ أَيْسَرُ عَلَيْكَ مَئُونَةً وَ أَعْجَبُ إِلَيْكَ وِلاَيَةً پس از ياد خدا و درود، به من خبر داده‌اند كه از فرستادن اشتر به سوى محلّ‌ فرماندارى‌ات، ناراحت شده‌اى. اين كار را به دليل كُند شدن و سهل انگارى‌ات يا انتظار كوشش بيشترى از تو انجام ندادم، اگر تو را از فرماندارى مصر عزل كردم، فرماندار جايى قرار دادم كه ادارۀ آنجا بر تو آسان‌تر، و حكومت تو در آن سامان خوش‌تر است. إِنَّ اَلرَّجُلَ اَلَّذِي كُنْتُ وَلَّيْتُهُ أَمْرَ مِصْرَ كَانَ رَجُلاً لَنَا نَاصِحاً وَ عَلَى عَدُوِّنَا شَدِيداً نَاقِماً فَرَحِمَهُ اَللَّهُ فَلَقَدِ اِسْتَكْمَلَ أَيَّامَهُ وَ لاَقَى حِمَامَهُ وَ نَحْنُ عَنْهُ رَاضُونَ أَوْلاَهُ اَللَّهُ رِضْوَانَهُ وَ ضَاعَفَ اَلثَّوَابَ لَهُ همانا مردى را فرماندار مصر قرار دادم، كه نسبت به ما خيرخواه، و به دشمنان ما سخت‌گير و درهم كوبنده بود، خدا او را رحمت كند، كه ايّام زندگى خود را كامل، و مرگ خود را ملاقات كرد، در حالى كه ما از او خشنود بوديم، خداوند خشنودى خود را نصيب او گرداند، و پاداش او را چند برابر عطا كند. فَأَصْحِرْ لِعَدُوِّكَ وَ اِمْضِ عَلَى بَصِيرَتِكَ وَ شَمِّرْ لِحَرْبِ مَنْ حَارَبَكَ وَ اُدْعُ إِلىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ وَ أَكْثِرِ اَلاِسْتِعَانَةَ بِاللَّهِ يَكْفِكَ مَا أَهَمَّكَ وَ يُعِنْكَ عَلَى مَا يُنْزِلُ بِكَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ پس براى مقابله با دشمن، سپاه را بيرون بياور، و با آگاهى لازم به سوى دشمن حركت كن، و با كسى كه با تو در جنگ است آماده پيكار باش. مردم را به راه پروردگارت بخوان، و از خدا فراوان يارى خواه كه تو را در مشكلات كفايت مى‌كند، و در سختى‌هايى كه بر تو فرود مى‌آيد يارى‌ات مى‌دهد. ان شاء اللّه ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است بمحمّد ابن ابى بكر هنگاميكه خبر دلگيرى او از عربش از حكومت مصر و نصب (مالك) اشتر بحضرت رسيد، و اشتر در بين راه پيش از رسيدن بمصر وفات نموده بود (كشته شده، چنانكه داستان او در شرح نامۀ پنجاه و سوّم بيايد، و امام عليه السّلام در اين نامه سبب مصلحت نصب مالك را بيان فرمود: (۱) پس از حمد خدا و درود بر پيغمبر اكرم، خبر دلگيريت از فرستادن اشتر بكار تو بمن رسيد، و اين كار من براى كُنديت در سعى و كوشش و زياد كردن تلاش تو نبوده (زيرا توانائى خود را بكار برده‌اى، ولى كارى كه از اشتر ساخته بود از تو ساخته نيست) و اگر آنچه در زير دست تو است (حكومت مصر) از تسلّط‍‌ تو بيرون سازم ترا بچيزى (شهرى يا كارى) حاكم سازم كه سنگينى و رنجش كمتر و امارت آن بر تو خوش آينده‌تر باشد. (۲) مردى (مالك) را كه بر مصر حاكم ساختم براى ما مردى بود خير انديش (چنانكه تو هستى) و بر دشمن ما چيره و توانا (كه تو آن طور نيستى) پس خدايش بيامرزد كه روزگارش را (به سعادت و نيكبختى) بسر رساند، و با مرگ روبرو شد، و ما از او خُرسنديم، خداوند رحمت خود را باو عطاء فرمايد، و پاداشش را دو چندان گرداند، (۳) پس (اكنون كه مالك كشته شده و بمصر نرسيده) بسوى دشمن رو (در شهر نمان تا دشمن بسوى تو آيد) و با بينائى روان گرد (احتياط‍‌ و آرامى در كار و روش جنگ را از دست مده) و بجنگ كسيكه با تو مى‌جنگد بشتاب (كندى مكن كه بر تو فيروزى يابد) و (آنها را) براه پروردگارت بخوان (تا حجّت بر ايشان تمام شود و بدانند جنگ تو با آنان بدستور خدا است نه از روى هواى نفس) و از خدا بسيار يارى طلب تا نگاه‌داردت از آنچه (گرفتاريها كه) ترا بغمّ‌ و اندوه انداخته، و ياريت كند در آنچه (سختيها كه) بتو رسيده است، اگر خدا (فتح و فيروزى براى تو) خواهد. ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
📜 از نامه‌هاى امام عليه السلام است كه به محمد بن ابى‌بكر هنگامى كه به سبب عزلش از فرماندارى مصر و قرار دادن مالك اشتر به جاى او، ناراحت شده بود، براى او نگاشت هرچند سرانجام اشتر در بين راه پيش از رسيدن به حكومت مصر (بر اثر سمّ معاويه) ديده از جهان فرو بست. نامه در يك نگاه مى‌دانيم معاويه بعد از داستان حكمين اصرار داشت مناطقى كه زير سيطرۀ حكومت امير مؤمنان على عليه السلام است را نا امن كند و پيوسته به مرزهاى عراق حمله مى‌كرد و از سويى ديگر به عمرو بن عاص به سبب خوش خدمتى‌هايش قول داده بود كه اگر زمام تمام حكومت اسلامى به دست او افتد مصر را در اختيار عمرو بگذارد و براى رسيدن به اين هدف، آن دو هر كارى را كه مى‌توانستند انجام مى‌دادند. امام عليه السلام احساس كرد محمد بن ابى‌بكر كه والى آن حضرت بر مصر بود گر چه مرد امينى است ولى فردى از او قوى‌تر و با تجربه‌تر لازم است تا در برابر توطئه‌هاى معاويه بايستد؛ لذا مالك اشتر را براى اين امر برگزيد و عهدنامۀ معروف خود را براى او نوشت. هنگامى كه معاويه باخبر شد مالك به سوى مصر مى‌رود نگران گشت و توطئه‌اى چيد تا مالك را قبل از رسيدن به مصر از ميان بردارد. به يكى از جاسوسان خود كه از علاقه‌مندان به آل عمرو بود مأموريت داد، به هر صورتى كه ممكن است مالك را مسموم سازد. او نزد مالك آمد و خود را از علاقه‌مندان و دوستان صميمى اهل بيت و شيعيان على عليه السلام قلمداد كرد و از فضايل آن حضرت و بنى هاشم مطالب زيادى گفت تا آنجا كه مالك باور كرد او واقعاً از دوستان اهل‌بيت است، در اين هنگام غذاى مسمومى را به عنوان هديه براى مالك برد (و معروف اين است كه عسلى را با سم مهلكى آغشته كرد) هنگامى كه مالك از آن تناول نمود شديدا مسموم شد و پيش از رسيدن به مصر در همان جا كه منطقۀ قُلزُم بود به شهادت رسيد.
امام عليه السلام در اين نامۀ كوتاه به چند نكتۀ مهم اشاره مى‌كند نخست مى‌فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) به من خبر رسيده كه از فرستادن اشتر به سوى منطقه‌اى كه تحت ولايت توست ناراحت شده‌اى؛ ولى (بدان) من اين كار را نه به اين جهت انجام دادم كه تو در تلاش و كوشش خود كندى كرده‌اى و نه براى اينكه جدّيت بيشترى به خرج دهى (بلكه اين كار مصالح ديگرى داشته است)»؛ (أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي مَوْجِدَتُكَ‌ مِنْ‌ تَسْرِيحِ‌ الْأَشْتَرِ إِلَىٰ‌ عَمَلِكَ‌ ، وَ إِنِّي لَمْ‌ أَفْعَلْ‌ ذَلِكَ‌ اسْتِبْطَاءً‌ لَكَ‌ فِي الْجَهْدَ، وَ لَا ازْدِيَاداً لَكَ‌ فِي الْجِدِّ) به اين ترتيب امام عليه السلام به محمد بن ابى‌بكر آرامش خاطر مى‌دهد كه از كارنامۀ او راضى است و اين تغيير و تحوّل هرگز به سبب نارضايتى از او نبوده است؛ سپس براى آرامش بيشتر خاطر او و رفع هرگونه نگرانى مى‌افزايد: «و اگر من آنچه را در اختيار تو قرار داده بودم مى‌گرفتم تو را والى و حاكم جاى ديگرى قرار مى‌دادم كه هزينه (و نگهدارى) آن براى تو آسان‌تر و حكومت آن برايت مطلوب‌تر و جالب‌تر باشد»؛ (وَ لَوْ نَزَعْتُ‌ مَا تَحْتَ‌ يَدِكَ‌ مِنْ‌ سُلْطَانِكَ‌، لَوَلَّيْتُكَ‌ مَا هُوَ أَيْسَرُ عَلَيْكَ‌ مَئُونَةً‌، وَ أَعْجَبُ‌ إِلَيْكَ‌ وِلَايَةً‌). در واقع امام عليه السلام با گفتن اين دو نكته كه از يك سو از فعاليت‌هاى او راضى است و از سوى ديگر اگر اين پست را از او مى‌گرفت پست مناسب‌ترى در اختيار او قرار مى‌داد به طور كامل نگرانى‌هاى او را برطرف ساخت. بعضى از شارحان نهج‌البلاغه نوشته‌اند منظور امام عليه السلام از اين جمله كه محل راحت‌تر و بهترى را در اختيار تو مى‌گذاردم، حكومت خراسان يا فارس يا يمن بوده؛ زيرا در آن زمان همۀ مناطق اسلامى جز شام تحت فرمان امام عليه السلام بود.
آن‌گاه امام عليه السلام دليل انتخاب اشتر را به عنوان والى مصر ذكر مى‌كند تا هم رفع شبهه از محمد بن ابى‌بكر شود و هم به او توجّه دهد كه پاره‌اى از نقاط ضعف خويش را اصلاح كند و به نقاط قوت مبدّل سازد مى‌فرمايد: «آن مردى كه من او را والى مصر كرده بودم مردى بود كه نسبت به ما خيرخواه و در برابر دشمنان ما سرسخت و انتقام‌گير بود، خدايش رحمت كند عمر خود را به پايان برد و مرگ را ملاقات كرد در حالى كه ما از او راضى و خشنود بوديم خداوند نيز نعمت رضايت و بهشت خويش را بر او ببخشد و پاداشش را مضاعف كند»؛ (إِنَّ‌ الرَّجُلَ‌ الَّذِي كُنْتُ‌ وَلَّيْتُهُ‌ أَمْرَ مِصْرَ كَانَ‌ رَجُلاً لَنَا نَاصِحاً، وَ عَلَىٰ‌ عَدُوِّنَا شَدِيداً نَاقِماً ، فَرَحِمَهُ‌ اللّٰهُ‌! فَلَقَدِ اسْتَكْمَلَ‌ أَيَّامَهُ‌، وَ لَاقَىٰ‌ حِمَامَهُ‌ ، وَ نَحْنُ‌ عَنْهُ‌ رَاضُونَ‌؛ أَوْلَاهُ‌ اللّٰهُ‌ رِضْوَانَهُ‌، وَ ضَاعَفَ‌ الثَّوَابَ‌ لَهُ‌). به راستى مالك اشتر چنين بود. رشادت‌هاى او در صفين و دفاع‌هاى جانانه‌اش در مواقف مختلف و وفاداريش نسبت به امام عليه السلام در تمام حوادث تلخى كه در عصر آن حضرت واقع شد گواه زنده‌اى بر اين گفتار مولاست. او همان كسى بود كه لشكر معاويه را در صفين تا سرحد شكست كامل پيش برد؛ ولى نقشۀ شوم بالا بُردن قرآن‌ها بر سر نيزه از رسيدن به پايان كار در لحظات آخرين مانع شد. ابن ابى الحديد در شرح نهج‌البلاغۀ خود هنگامى كه به جملۀ «فَرَحِمَهُ‌ اللّٰهُ‌» مى‌رسد مى‌گويد: «من شك ندارم كه اشتر با اين دعاى امام عليه السلام مشمول رحمت و غفران الهى است و خدا او را به بهشت برين وارد مى‌كند و به عقيدۀ من فرقى ميان اين دعاى امير مؤمنان عليه السلام و دعاى رسول اللّٰه صلى الله عليه و آله نيست. خوشا به حال كسى كه از على عليه السلام چنين لطف و رحمت و يا حتى بخشى از آن را به دست آورد»
آن‌گاه امام عليه السلام به نكتۀ سومى پرداخته مى‌فرمايد: «(اما اكنون كه مالك به شهادت رسيده و تو را از همه بهتر براى اين منصب مى‌شناسم محكم در جايگاه خود بايست و) براى پيكار با دشمنت بيرون آى و با و فهم خود (در مبارزۀ با او) حركت كن و براى جنگ با كسى كه مى‌خواهد با تو بجنگد دامن همت به كمر زن (و شجاعانه با او بجنگ)»؛ (فَأَصْحِرْ لِعَدُوِّكَ‌، وَ امْضِ‌ عَلَىٰ‌ بَصِيرَتِكَ‌، وَ شَمِّرْ لِحَرْبِ‌ مَنْ‌ حَارَبَكَ‌). تعبير به «أَصْحِرْ؛ به صحرا بيرون آى» اشاره به نكته‌اى است كه امام عليه السلام در خطبۀ جهاد بر آن تأكيد فرموده آنجا كه مى‌فرمايد: «وَ قُلْتُ‌ لَكُمُ‌ اغْزُوهُمْ‌ قَبْلَ‌ أَنْ‌ يَغْزُوكُمْ‌ فَوَاللّٰهِ‌ مَا غُزِيَ‌ قَوْمٌ‌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ‌ إِلَّا ذَلُّوا؛ من به شما (بارها) گفتم با آنها بجنگيد پيش از آنكه آنها به سراغ شما بيايند به خدا سوگند هر گروهى در خانۀ خود مورد تهاجم واقع شود و با دشمن بجنگد ذليل مى‌شود». جملۀ «وَ امْضِ‌ عَلَىٰ‌ بَصِيرَتِكَ‌» دستور به هشيارى كامل در برابر توطئه‌ها و نقشه‌هاى دشمن است كه با دقت آنها را پيگيرى كرده و خنثى كند. جملۀ «وَ شَمِّرْ لِحَرْبِ‌ مَنْ‌ حَارَبَكَ‌» از يك رو اشاره به اين دارد كه تو آغاز گر جنگ نباش و از سوى ديگر هرگاه دشمن جنگ را بخواهد آغاز كند تو كاملاً براى در هم كوبيدن او آماده باشد و اين آمادگى را دائماً حفظ كن. اين سه دستور امام عليه السلام نه تنها براى محمد بن ابى‌بكر بلكه براى همۀ مسلمانان در هر زمان و هر مكان است و اگر به آن عمل كنند به يقين پيروز خواهند شد. سپس در پايانِ نامه او را به خداوندى توجّه مى‌دهد كه كليد همۀ مشكلات در دست قدرت اوست و جز به يارى او كارى نمى‌توان انجام داد مى‌فرمايد: «به سوى راه پروردگارت همگان را دعوت كن و از او بسيار يارى طلب كه مشكلات تو را حل خواهد كرد و در شدايدى كه بر تو نازل مى‌شود ياريت خواهد نمود، انشاء اللّٰه»؛ (وَ ادْعُ‌ إِلىٰ‌ سَبِيلِ‌ رَبِّكَ‌، وَ أَكْثِرِ الاِسْتِعَانَةَ‌ بِاللّٰهِ‌ يَكْفِكَ‌ مَا أَهَمَّكَ‌ وَ يُعِنْكَ‌ عَلَىٰ‌ مَا يُنْزِلُ‌ بِكَ‌، إِنْ‌ شَاءَ‌ اللّٰهُ‌) ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
🔹 سپاه پاسدار انقلاب است رهبر انقلاب: یکی از بخشهای مهمّ کارنامه‌ی سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن سپاه است. ۱۳۹۲/۶/۲۶ 📜 🔰 انتشار به مناسبت 💻 Farsi.khamenei.ir
مباحث
◾️ همسر استاد شهید آیت‌الله #مرتضی_مطهری به دیار باقی شتافت 🔹 همسر استاد که حدود سی سال پیش برای لح
📸 اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر همسر شهید آیت‌الله مطهری 🔺️ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی پیش از ظهر امروز (جمعه) با حضور در کنار پیکر سرکار خانم اعظم (عالیه) روحانی، همسر شهید آیت‌الله مرتضی مطهری ضمن قرائت فاتحه، بر پیکر آن همراه و یار استاد مطهری نماز اقامه کردند. در این مراسم جمعی از اعضای خانواده و بستگان شهید مطهری نیز حضور داشتند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر همسر شهید آیت‌الله مطهری ➕ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از ظهر امروز: خدا ان‌شاءالله تأییدتان کند، خدا ان‌شاءالله درجات ایشان را عالی کند. ایشان دوست و همراه خوبی برای شهید مطهری بودند، این را ما می‌دانیم و اطلاع داریم. سالهای طولانی که با شهید زندگی کردند، همراهی خوبی کردند. خدا ان‌شاءالله ایشان را رحمت کند، درجاتش را عالی کند، ان‌شاءالله با اولیائشان محشور کند. ۱۴۰۱/۱۲/۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعیاد شعبانیه.mp3
3.22M
آمدی ای گل 💐 بهار آمد ✨ که عید آمد 😍 💚 اعیاد شعبانیه مبارک 🎉 ╭─── │ 💐 @Mabaheeth ╰──────────
اینجا در قم چادر سر سفیر سوئیس می کنیم ولی در بغداد ایفان فائق یکی از سه وزیر زن در کابینه عراق که در حال حاضر عهده دار وزارت امور مهاجرین در بغداد است به همراه ریان کلدانی رییس بابلیون مسیحی برای دیدار با وزیر خارجه ایران بدون به سفارت ایران در بغداد می‌روند! @madare0120
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا ایالت خودمختار عبدالحمید سعودی است 🔹 این شیخ وهابی با ایجاد بزرگترین کارتل با مرکزیت مسجد ضرار مکی و با حمایت از قاچاق سازمان یافته به کشورهای همجوار و حذف فیزیکی مخالفان و افزایش جمعیت از طریق ازدواج ثبت نشده با زنان فقیر کشورهای هم مرز به دنبال ایجاد شورش بر علیه حکومت است... «ذوالقرنين» @madare0120 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
به مماشات با این کفتارهای سعودی پایان دهید و مسجد ضرارشان را روی سرشان خراب کنید! کارشان به جایی رسیده که حکومت را تهدید می‌کنند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی فرزاد فرزین در حین اجرای کنسرت، خیلی قشنگ امربمعروف و نهی از منکر هم می کند... حال که مسئولین دنبال سلبریتی‌ها هستند لااقل از ظرفیت آنها برای بهبود اوضاع فرهنگی و حجاب استفاده کنند! | ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۳۴۱ 🏷️ عاقبت ظلم و ظالم ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام يَوْمُ اَلْعَدْلِ عَلَى اَلظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ اَلْجَوْرِ عَلَى اَلْمَظْلُومِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: روز انتقام گرفتن از ظالم سخت‌تر از ستمكارى بر مظلوم است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ ستمگر) فرموده است: روز دادخواهى (قيامت) بر ستمگر سختتر است از روزى كه بر ستمكشيده ستم شده (شرح اين مطلب در فرمايش دويست و سى و سه گذشت). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 پيش از اين تحت شمارۀ 241 چنين ذكر شده بود: «يَوْمُ‌ الْعَدْلِ‌ عَلَى الظَّالِمِ‌ أَشَدُّ مِنْ‌ يَوْمِ‌ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ‌!» . در واقع كلام حكيمانۀ مورد بحث مى‌تواند شرحى بر روايت 241 باشد؛ زيرا در آن‌جا گفته شده بود «يوم المظلوم» در اين‌جا مى‌فرمايد: «يوم العدل» بنابراين منظور از روز مظلوم، روز اجراى عدالت است نسبت به ظالم و گرفتن انتقام مظلوم از ستمگر و همان‌گونه كه در آن‌جا اشاره كرديم دربارۀ اين روز، خواه روز عدالتش ناميم يا روز مظلوم، دو احتمال هست: ➊ نخست اين‌كه منظور از آن روز رستاخيز است كه بسيارى از شارحان نهج‌البلاغه آن را پذيرفته‌اند و در اين صورت شدت اين روز نسبت به روز ظلم و جور آشكار است؛ دنيا و ستم‌هاى ستمگران هرچه باشد به سرعت مى‌گذرد؛ اما مجازات آن‌ها در قيامت پايدار و برقرار است. هم از نظر طول زمان بيشتر است و هم از نظر كيفيت مجازات الهى، شديدتر. ❷ تفسير ديگر اين‌كه منظور از روز اجراى عدالت اعم از دنيا و آخرت است؛ زيرا تاريخ نشان مى‌دهد كه بسيارى از ظالمان در همين دنيا به مجازات‌هاى سختى گرفتار شده‌اند و حتى در عمر كوتاه خود نيز بارها صحنۀ آن را ديده‌ايم كه اگر آن را جمع‌آورى كنيم كتابى مى‌شود. ☜ با توجه به مطلق بودن كلمۀ «عدل»، تفسير دوم مناسب‌تر به نظر مى‌رسد به خصوص اين‌كه جور در دنيا واقع مى‌شود و اگر عدل هم در دنيا باشد تناسب بيشترى دارد و مى‌دانيم كه مجازات‌هاى ظالمان در دنيا مانع از مجازات آن‌ها در آخرت نيست و بايد كفارۀ ظلم خود را هم در دنيا بدهند و هم در آخرت؛ بنابراين كلام حكيمانۀ پيش‌گفته، مفهوم عامى دارد كه دنيا و آخرت، هر دو را فرا مى‌گيرد. بنابر آنچه گفته شد جملۀ «يَوْمَ‌ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ‌» نيز شرح «يَوْمَ‌ الظّالِمُ‌ عَلَى الْمَظْلُومِ‌» است؛ يعنى روز ظلم ظالم نسبت به مظلوم. ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
178 💫 سوره مبارکه انفال ✨ آیات مبارکه 9 - 16 🎧 تلاوت 🎞 تصویری 🎙 تفسیر 📖 ترجمه ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه به محضر مبارک آقا قمر بنی هاشم [صلوات الله و سلامه علیه] ✨ جهت سلامتی و تعجیل در فرج عجّل الله تعالی فرجه و علیه السلام و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی صلوات ═════❖•°🌸 °•❖════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا